Bukefalos 28 år!

STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

kl

här kommer biler på Tottes nya hem, vi flytrtar in den 24 :)

Sadelkammaren, alla har varsitt låsbart skåp med två sadelhängare o fyra träns krokar
holgersson001.jpg

holgersson002.jpg


holgersson003.jpg

holgersson008.jpg


Spolspilta
holgersson006.jpg


Ridhuset sett från stallet
utv.jpg


ligger en stor paddexbana brevid ridhuset till vänster

bana.jpg

laktaren.jpg
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Jag föredrar absolut öppen front mycket mysigare i stallet. Murandet mellan boxarna var egentligen inte planerat men det ger inte samma fängelsekänsla som jag tycker galler kan göra.


fast hur blir luftväxlingen i stallet?
har ni fläkt eller självdrag?
står det inte still när boxarna är helt murade?
Har varit i stall med helmurade men då har de haft luftspalter mellan boxarna för cirkulationens skull.

ska också till att bygga nu i vinter, om pengarna räcker :angel:
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Vi har friskluftsinsälpp i varje box. Dem fanns inte där när bilden togs utan kom någon dag efter.
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Shit, jag hade inte pallat att dela stall med så där många.. Vi håller på att bygga ett stall för bara oss.. 2 boxar. Känns lite löjligt jämfört med ditt :smirk:

(Kan ju tillägga att jag inte tål folk :devil: )
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

KL

Här kommer bilder på mitt. Vi har tre boxar, varav en är fölbox. Vi har en stor kalvbox (11*3 m), den syns inte men är mitt emot hästboxarna. Vi har också fem uppbindningsplatser åt kor, och en box allra längst bort, där det går tre getter. Dessutom har vi en jättehage på 3 ha. Anledningen till röran är att vi precis fått hem nya kalvar, och hästarna och de andra djuren är ute på bete, så städningen blir lite i skymundan...
P1010034.jpg

P1010037.jpg

P1010013.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Tycker galler ser trist ut och skall mura mellan boxarna. Tanken är att ha helt öppet i fronten. Bra eller dåligt???

Generellt tycker jag att det ger en luftigare och ljusare känsla med öppna boxfronter. Nackdelen som jag ser det är att det inte går att stänga in en häst ordentligt, om man behöver en sjukbox eller ska skilja av föl tex. En öppen front kan de försöka (och tom lyckas) ta sig över.
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

åååh! det där stallet vill jag stå i! :love:

allas stall var värkligen jätte fina, jag står också i ett nybyggt stall men det är ingenting jämtfört med era!

Vi har varken utrymme så det räcker eller spolspilta. knappt en ridbana, den är jämt upptagen av ridlektioner.. :(
Har tyvärr inga bra bilder.

saknar mitt gamla stall, det var bäst! :cry:
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Generellt tycker jag att det ger en luftigare och ljusare känsla med öppna boxfronter. Nackdelen som jag ser det är att det inte går att stänga in en häst ordentligt, om man behöver en sjukbox eller ska skilja av föl tex. En öppen front kan de försöka (och tom lyckas) ta sig över.

Håller med!
Idag har vi ett stall med 5 boxar varav den ena är helt gallerförsedd. Nödvändigt ibland.

I det kommande planeras likadant. 4 boxar varav 1 med galler.

Blir lika fundersam varje gång någon berättar att x tog hoppade ur boxen och så är det jätteförvånade. Om då x är ett föl så tycker jag det är ganska sjävklart att han försöker ta sej ur när mamma försvinner. :crazy:
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Jag har ju fördelen att ha en till stallbyggnad som innehåller två stora boxar/lösdrift med engelska två delade dörrar rakt ut. De passar som sjukbox eller att avvänja föl i.

Ventilation löser jag genom att ha en glipa mellan taket och betongen på ca 7-10 cm, täckt med hönsnät. Samt spjälor i dörren samt i fronten.
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Läste en artikel för många år sedan där de hade gjort en liten studie på hur hästar reagerar på färger. De använde sig av galoppörer och två stall. Det ena stallet målade de i röda och gula färger och det andra i, jag tror det var blått och grönt. I det stallet med rött/gult var hästarna mer stressade än de som stod i det blå/gröna.


Det där lät intressant. För tre månader sen flyttade jag min häst från ett svart/blått stall (BILD) till ett vitt/rött (BILD), visserligen med inslag av tegel resp. trä, men min häst har aldrig varit så lugn som han är i det nya stallet. Givetvis är det säkert en massa andra faktorer som spelar in här, men färgen stör nog inte honom så mycket. :p
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Jättefina stall...

Jag har en fundering, hur har ni gjort som byggt omen ladugård?? Jag har en ladugård som jag nog ska bygga om till stall, det är en mindre ladugård med ett gjutet forderbord och "rännor" i golvet... Får nog jobba en hel del med att göra om hela golvet eller?? Några bra tips eller hur har ni gjort!?!?

Ideér tages tacksamt emot!:idea:
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Jättefina stall...

Jag har en fundering, hur har ni gjort som byggt omen ladugård?? Jag har en ladugård som jag nog ska bygga om till stall, det är en mindre ladugård med ett gjutet forderbord och "rännor" i golvet... Får nog jobba en hel del med att göra om hela golvet eller?? Några bra tips eller hur har ni gjort!?!?

Ideér tages tacksamt emot!:idea:



Jaaaa....titta på bilderna jag har lagt in tidigare i tråden....Det är en gammal ladugård med kor så sent som för två år sedan. Stallet är dock inte riktigt färdigt på bilderna. Det fattas galler mm.:bump:
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Vårat stall var tidigare ladugård. Dock i väldigt dåligt skick så både golvet och väggarna var tvunget att göras om från grunden. Den hade rasat inom tio år om vi itne gjort om det.
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Jaaaa....titta på bilderna jag har lagt in tidigare i tråden....Det är en gammal ladugård med kor så sent som för två år sedan. Stallet är dock inte riktigt färdigt på bilderna. Det fattas galler mm.:bump:

Stiligt:banana:

Men ni måste ju gjort om hela golvet eller??

Vi har ett jättejobb framför oss!! Måste dessutombyta ur lite takreglar och väggarna måste helt göras om inifrån... Just nu finns hästarna i ett provisioriskt stall i gamla fårhuset... men det funkar utmärkt, har dessutom lösdrift. Men det skulle kunna göras bättre om vi gjorde om ladugården!
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

*knapplån*

Gud, vilka fina stall alla har! :banana:
Det var någon i början som hade lite "knixiga" :p frontgaller, dom var ju såå fina! :love:
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Hej!
Vad fint ni har det! Gillar det röda!!!
Jag är väldigt nöjd med mitt "lilla" stall (bara 3 - snart 4 boxar, men dom är på min 12 och en är på 15 kvm.;-) , men saknar lite färg... Har funderat på faluröda stalldörar, boxdörar och samma på innsidan i boksarna (mina hästar är nogra grisar:angel)... rästan vitt.
Nån bra förslag??
Skulla odså gärna vilja ha att träet i boksdörarne syns, men tror inte jag får bort den svarta färgen, ser ut som nåt träskyddsfärg, oliefarg eller??? confused:
http://i79.photobucket.com/albums/j157/ehtrod/Shalan/PeroRikkeogShalan001.jpg?t=1163769727
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Vi har dem som fodertunnor. De passar perfekt till en 30kg säck men kan säga att sambon inte blev så glad när det damp ned en faktura på 4 tunnor a´680:-/st + moms.:crazy: Jag tittade aldrig vad de kostade.....:rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Pudlan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 349
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 800
Senast: spinxx
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 455
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp