Bukefalos 28 år!

Stapplar fram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stapplar fram

Idag när vi vaskade av rumpan (med iskallt vatten) så gick hon riktigt bra på mjuka gräset faktiskt, tog för sig som hon brukar. Hon smyger i stallet men där är det ju hårt.

Det är iaf ett LITET steg framåt.

Jag har varit lite "off" i denna tråd ett tag men det låter ju som om det inte är hovarna som ska röntgas utan "rumpan".
 
Sv: Stapplar fram

För att se vad vi kan göra med skor/inte skor osv. Ung samma som de som ställer in sin kuse som knappt kan gå i släpet och skumpar iväg till klinik :crazy:
 
Sv: Stapplar fram

Det är väl hur som helst inte aktuellt i det akuta skedet. Att köra en häst till klinik i det tillståndet är väl bara dumt. Sko osv. gör man väl när hästen är helt smärtfri?
 
Sv: Stapplar fram

Tycker inte jag heller, annars hade hon varit där, har inte ens två mil till klinik.

Sko av henne är inte ett alternativ, gräsligt ömfotad. Då skulle hon vara smärtfri kanske i vinter igen :(

Nu kanske det blir så ändå i veckan, beror på vad hovisarna kommit fram till.
 
Sv: Stapplar fram

Det är väl hur som helst inte aktuellt i det akuta skedet. Att köra en häst till klinik i det tillståndet är väl bara dumt.
Vad lil-sis önskade sig var att den nya djurambulansen ska få sin mobila röntgen klar så att den kan komma till hästen! :)

Lil-sis: Hur är det med såren på bakbenen?
 
Sv: Stapplar fram

Det är väl fortfarande ingen ide att röntga så länge den akuta processen fortgår?:confused:
 
Sv: Stapplar fram

Men om du läser hela tråden så ser du att lil-sis skulle vilja röntga eftersom man faktiskt inte vet exakt vad det är som pågår.
 
Sv: Stapplar fram

Nästan läkt, hon är "bara" rosa nu. Aloe Vera gjorde susen. Hovis kommer på onsdag.
 
Sv: Stapplar fram

Jag har varit lite "off" i denna tråd ett tag men det låter ju som om det inte är hovarna som ska röntgas utan "rumpan".


Lappkast!!

Efter att ha läst i en annan tråd , Inte_Ung 2008-04-08, 09:18 Svar på Sv: 30 år gammal häst, nu går det inte...

Citat:
Och han reds fullt ut som promenadhäst fram till att fången kom för några dagar sedan.

så går ju tankarna i klarhet till att även denna häst har drabbats av fång enfersom dom befinner sig på samma plats och äter samma grovfoder.

Trist att människors okunskap om foderlära leder till det lidande hästarna utsätts för när dom drabbas av fång.
 
Sv: Stapplar fram

så går ju tankarna i klarhet till att även denna häst har drabbats av fång enfersom dom befinner sig på samma plats och äter samma grovfoder.

Trist att människors okunskap om foderlära leder till det lidande hästarna utsätts för när dom drabbas av fång.

Då är jag antagligen kanske en av de okunniga. Kan du berätta hur du menar varför båda skulle drabbas av fång för att de äter samma grovfoder?
 
Sv: Stapplar fram

Ja jag vet. Vi är värsta djurplågarna.

Det måste vara ren tur att det är respektive hästägares första fånghäst, någonsin. Det är ganska många år gemensamt utan fång. Typ 60 eller något sådant.

Jag kanske ska lämna tillbaka ponnyn?

Eller så kan du berätta vad i utfodringen som är fel? Och varför inte resterande 12 hästar har fått fång nu?
 
Sv: Stapplar fram

Men vad är det du menar? Att fång beror på grovfodret? I så fall får jag be dig läsa på lite till.:idea:
 
Sv: Stapplar fram

Men vad är det du menar? Att fång beror på grovfodret? I så fall får jag be dig läsa på lite till.:idea:


Bara en tanke som slog mig utifrån detta citat skrivet av Inte_Ung tidigare i tråden, (på sidan 4:a) som tydligen själv strax efter drabbats av fång på sin egen häst, vilket framkommer i en helt annan tråd.

Citat:Du har bytt silage.
Från förstaskörd till andraskörd.
Har du berättat om det?

Du kanske skulle gå tillbaka till det första?
Det finns teorier om att det är sockret i betet som ger fång.
Andraskörd av silage är som vårbete.


Är jag helt fel ute när jag påstår att ett foder som är lämpat för magsmältning på en individ med fyra magar kan utifrån skiftande kvalite vara ytterst känsligt för en individ med en mage. Och dessutom en väldigt liten mage.

Jag e värdelös på foderlära men en sak har jag lärt mig, Socker är kortvarig energi och kan endast utvinnas i rent energisyfte inom loppet av 1,1/2 timme. Socker innehåller oxå stora mängder av kolhydrater vilket är den främsta boven i dramat till sjukdomen fång.

Hösilage är inte ett lämpligt foder för hästar eftersom det kräver extremt god foderlära och analys av varje enskild bal för den som nu fodrar med detta kofoder genom sin skicklighet i analysering av foderlära.

Tro mig Boj,, 90% av alla fånghästar som får foderrelaterad fång är hästar som har hösilage som grovfoder.
 
Sv: Stapplar fram

Socker är kortvarig energi och kan endast utvinnas i rent energisyfte inom loppet av 1,1/2 timme. Socker innehåller oxå stora mängder av kolhydrater vilket är den främsta boven i dramat till sjukdomen fång.

Tro mig Boj,, 90% av alla fånghästar som får foderrelaterad fång är hästar som har hösilage som grovfoder.

Jag tror också att lättlösliga kolhydrater är en av anledningarna till fång men vad har det med ensilage att göra?

90% är det din egen statistik? Min häst fick inte fång av ensilage. Men hon kan vara en av de 10 andra???
 
Sv: Stapplar fram

Det var inget byte, utan komplement. Ute i hagen den "gamla" sorten och inne i stallet ngt kilo av den nya sorten. Så som man gör när man byter grovfoder. Hon har gått på hösilage med minst lika bra värden i fyra års tid i Täby och då dessutom på runt 3kg krafft grund/grov och ca ½kg betfor (detta innan jag köpte henne). Alltid fri tillgång. (Komplementet därför att det började bli dags att flytta henne till hage med mer mat iom att hon var på väg in i högdräktighet och i den hagen åts det 50/50 av nytt och gammalt).

I övrigt bara mineraler och vitaminer.
 
Sv: Stapplar fram

Jag tror också att lättlösliga kolhydrater är en av anledningarna till fång men vad har det med ensilage att göra?

90% är det din egen statistik? Min häst fick inte fång av ensilage. Men hon kan vara en av de 10 andra.

Min fångdam som jag hade var helt anfallsfri på silage. Trots fri tillgång (och hon åt MASSOR). Dock räckte det i princip med att hon SÅG gräs för det skulle vara klippt. Fick ett 'oförklarligt' (även för veterinärerna) anfall på hö med. Men kan ju varit vad som helst som rubbade magen, fått i sig något ätbart som inte var meningen och inte nyttigt (dvs jag skyller inte hö för att ge fång. Inte silage heller)
 
Sv: Stapplar fram

..... och äter samma grovfoder.

Nej det gör de inte.
Den gamla gubben lever på en gröt av lusernpellets och betfor som fiberdel.
Dräktiga damen har ätit ensilage av andraskörd.
Och det är tämligen obegripligt vad det skulle vara för fel på det ensilaget.
Kanske kan det blivit för mycket för fort.
Men inte på gubben.
Han kan inte äta silage.
 
Sv: Stapplar fram

Mer en allmän reflektion, hon fick ju inte fritt heller. Munsbitar första veckan och sen upp till den påsen hon fick ute i hagen då när hon var lindad, resten av maten var av det gamla. Just med hänsyn till magen. Men visst kan det vara det som sket sig ändå. Svårt att veta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Exit
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 801
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 013
Senast: skuggi
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 465
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp