Bukefalos 28 år!

Starter/Resultat/Grattis

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Starter/Resultat/Grattis

Helgens tävlingar gjorde inte statistiken bättre i form av olycks tillbud och mina tankar går främst till treåriga Aquila Call som i lopp nio gick omkull efter att ha "tappat ett bakben" och fick avlivas på banan.
Tack och lov lyckades PA få ner farten ett par steg och övriga i loppet lyckades styra undan vilket förmodligen räddade livet på PA.
Trist oxå för "Malle" som tränade denna fina häst och jag lider med uppfödarna/ägarna.

Resultaten utifrån antal starter och "olycks tillbuden" gör ju inte att man rent spontant säger Grattis till banans underlag.

Bifogar länken för den som vill läsa Häst dog i olycka - ryttare förd till sjukhus.
http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=19842&a=Häst dog i olycka - ryttare förd till sjkuhus
 
Sv: Starter/Resultat/Grattis

Helt off topic det här också.

Det kanske är läge att man även i Sverige börjar utreda skador på samma seriösa sätt som man gör i Storbritanien? En sorts haverikommission så att säga. Där har man sedan 1996 lyckats minska antalet skador med 80% i vissa fall.
 
Sv: Starter/Resultat/Grattis

Helgens tävlingar gjorde inte statistiken bättre i form av olycks tillbud och mina tankar går främst till treåriga Aquila Call som i lopp nio gick omkull efter att ha "tappat ett bakben" och fick avlivas på banan.
Tack och lov lyckades PA få ner farten ett par steg och övriga i loppet lyckades styra undan vilket förmodligen räddade livet på PA.
Trist oxå för "Malle" som tränade denna fina häst och jag lider med uppfödarna/ägarna.

Resultaten utifrån antal starter och "olycks tillbuden" gör ju inte att man rent spontant säger Grattis till banans underlag.

Bifogar länken för den som vill läsa Häst dog i olycka - ryttare förd till sjukhus.
http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=19842&a=Häst dog i olycka - ryttare förd till sjkuhus

Tack för den länken. Har varit sa orolig att det var min trearing (ee han är sald nu..) som kastat av L Magnusson. Han skulle kvala med henne som ryttare, och när jag sag att han inte blev godkänd trodde jag att det var han som var inblandad i olyckan. puh.
 
Sv: Starter/Resultat/Grattis

Dagens tävlingar (2/12) skedde ett nytt olycktillbud i Lopp 7 då nr 14 Ominsky riden av Malin Svanberg "tappade ena frambenet" och stupade. Strax bakom kom nr 9 Mambembe riden av Mark Worrell som inte kunde styra undan utan oxå stöp. Hur alla inblandade i denna "olycka" klarat sig vet jag inte men två lösa hästar syntes "på benen" långt ner i slutkurvan.

Det konstiga med alla dessa "feltramp" är att dom sker på exakt samma ställe + - 50 meter.

Går man in och tittar på loppreprisen från dagens lopp 7 och koncentrerar sig på slutkurvan (även kallad motorvägskurvan) så ser man detta tillbud.

Länk: http://www.tabygalopp.se/

Hur länge tänker ansvariga blunda för dessa "feltramp" och när kommer första dödsolyckan på en Jockey ??
 
Sv: Starter/Resultat/Grattis

Det verkar ju vara betydligt mer än en tillfällighet alla dessa olyckor, så jag håller helt med i det du skriver.

Jag undrar bara vad du menar med "ansvariga"? För mej verkar det helt oförståeligt att någon tränare anmäler sin häst till ett lopp på denna bana, och att en jockey accepterar en uppsittning där:eek:

Det är inte precis som med hovslagare/hästägare. En dålig hovslagare anlitar man ju inte igen - eller omvänt - en dålig hästägare vill man ju inte sko hos igen, men en dålig bana kommer man tydligen igen på gång på gång inom galoppen och skyller på "de ansvariga"? Man är väl själv lika "ansvarig" om man startar på banan trots att man vet om att den är rena dödsfällan för hästarna och på sikt tydligen även ryttarna?

Bara en reflexion på kvällskvisten.

Mvh
QP

Hur länge tänker ansvariga blunda för dessa "feltramp" och när kommer första dödsolyckan på en Jockey ??
 
Sv: Starter/Resultat/Grattis

Pratade med Britt-Marie och Malin trodde att det var en annan häst som gått in framför henne men det hade gått så fort att hon inte riktigt uppfattade vad det var som hände. Hästen verkade i alla fall OK efter loppet.
 
Sv: Starter/Resultat/Grattis

Pratade med Britt-Marie och Malin trodde att det var en annan häst som gått in framför henne men det hade gått så fort att hon inte riktigt uppfattade vad det var som hände. Hästen verkade i alla fall OK efter loppet.

Hoppas övriga inblandade skarade sig. Det jag reagerar emot är den pinsamma tystnaden man delger från Täby Galopps sida. Inte ett ord på deras hemsida,varför????

Se på gårdagens döds störtning på V:75, snabbt tog man upp det med både veterinär och övriga inblandade. Även om det är tråkiga nyheter så ger det mer respekt om man snabbt förklarar och ger information. Dagens smäll såg otäckut, tänk själv tvärstopp i 70 km/timmen.
 
Sv: Starter/Resultat/Grattis

Hoppas övriga inblandade skarade sig. Det jag reagerar emot är den pinsamma tystnaden man delger från Täby Galopps sida. Inte ett ord på deras hemsida,varför????

Se på gårdagens döds störtning på V:75, snabbt tog man upp det med både veterinär och övriga inblandade. Även om det är tråkiga nyheter så ger det mer respekt om man snabbt förklarar och ger information. Dagens smäll såg otäckut, tänk själv tvärstopp i 70 km/timmen.

Håller helt med dig. Visserligen är det sånt som händer men att ge information till de som undrar/oroar sig är banans ansvar.

Tycker själv att det är läskigt med olyckorna, startar själv hästar där. Men att olyckor händer i början av upploppet behöver inte bero på att det är något fel på banan, kan bero på att trötta hästar kommer ur svängen och trampar fel när dom ska byta ben.
 
Sv: Starter/Resultat/Grattis

Har inte själv sett banan på länge, men vad jag hör är den väldigt stum, bland annat, det kan så här års bli mkt tungt i övre lagren men alldeles för stumt för de farterna under. Andra vet nog mer antar jag.


Men tydligen ska bla säkerheten inom galoppen ses över och då även banunderlaget, (enligt vad en bekant hört från galoppförbundet). Vet inte när, dock.


Jag efterlyser f ö att man gör en utredning när hästar måste avlivas under lopp, eller vid allvarligare skador, åtminstone någon form av kontroll, man kan ju inte bara säga att "sånt händer" heller:crazy:
Samt att det inte tigs ihjäl utan redovisas vad man kommer fram till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Starter/Resultat/Grattis

Så, nu tycker jag vi återgår till att prata om det den här tråden egentligen handlar om!! Vinnare!!

Grattis Fleur! :bump::bump:

Om någon undrar så var min Sune för fet för att orka springa ända in i mål i lördags. Nu blir det hårdarbete fram till nästa start!
 
Sv: Starter/Resultat/Grattis

Tack:banana: Sista chansen att "knipa" svenskbonusen och han gjorde det. Jacob är en suverän jockey!
 
Sv: Starter/Resultat/Grattis

Grattis till första proffsegern Ninni! :bump: Länge sen man såg dig här inne föresten! ;)

Hej och tack!!! Joo har haft lite mycket på sistonde så har faktiskt intevarit inne här på jättelänge!!! Helt mörkblått vardet i varjefall...

Åyter igen tack!:D
 
Sv: Starter/Resultat/Grattis

Även en mkt fin 2:a plac på min fina Lucky Look som tog i för första gången i sitt liv:bump:
 
Sv: Starter/Resultat/Grattis

Grattis till alla placeringar idag Ninni och Annika! :) (andra med ifall jag har missat några... :o)
 
Sv: Starter/Resultat/Grattis

grattis till segern i går ninni!!!! :bump:
 
Sv: Starter/Resultat/Grattis

ninni fick äran att rida min fina ny inköpta häst i lördags.van ruymbeke(smile)
han blev 5a med 3,5 längder. vilket jag är jätte nöjd med.(min ängel)

sen red hon även mrs crow i dag på jägers, hon såg så fin ut, sen tappar hon allt. hon glömer att andas, så luften tar slut. men med ninni i sadlen så lär hon inte tappa många gånger till.:D

sen vann min söta teletubbie i dag... överlycklig.....:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Måndagskvällen bjöd på 1,50-hoppning i Mannheim i Tyskland. Flera svenskar startade och de alla gjorde bra resultat – men bäst av alla...
Svar
0
· Visningar
90
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter Sportbladets granskning av bilder på hästar med blå tungor skulle FEI undersöka saken närmare. Nu meddelar FEI att de inte startar...
Svar
14
· Visningar
679
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
385
· Visningar
23 303
Senast: Cavallo
·
  • Artikel
Hästnyheter Etonnant startar inte i Elitloppet. Vinnaren från 2022 är inte redo för en tredje start på Solvalla. – Om han skulle komma tillbaka och...
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp