Stenmjöl eller sand på ridbana

Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

Såhär är mitt läge: Har en ca 20x40 ridbana som anlades för ca 10 år sedan. Vet inte vad som är under, men ingen dränering iaf.. ;) Förra sommaren tyckte jag den ofta blev lite hård så vi harvade rätt mkt med riktig harv. Alltså sån jordbruksharv. Det blev bra- DÅ. I år har det efter mycket regnande börjat krypa upp ganska stora stenar här o där, ca 2-4 cm stora. Om jag plockar bort dom och bara sladdar efter REGN med tung armeringsmatta blir banan kanon!
Vi har planer på att göra banan större, samt gräva relativt stora diken runt om. Vi har EJ resurser att gräva upp hela banan och börja om underarbete. Tror dock att dikena kommer att avleda vattnet mkt bra. Banan blir lite hård och "grusig" när det varit torrt länge, det vill jag också undvika. Såå vad har ni för råd till en fattiglapp`:) Vi har 4 hästar i stallet och banan används i stort sett varje dag till dressyr/hoppning, men ej av så många då eftersom vi bara är 4. Tjock markduk får jag tag på gratis, men är detr nödvändigt? Visst blir det lite ogräs då och då, men inte störande och de sladdar jag upp ganska lätt. Jag sladdar gärna 1-2 ggr/v då jag ääälskar att rida på nysladdad orörd ridbana :P Känns lite proffsigare då :D :D
 
Sv: Stenmjöl eller sand på ridbana

I och med att det börjar komma upp stenar så tycker jag att ni ska ta bort ytlagret, göra den större, lägga på matta och sedan fylla upp med ytlager igen. Men det är svårt att råda så här, det bästa är att någon kommer ut och tittar på den!
 

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 320
Senast: ufot
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 693
Senast: Amk
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 493
Senast: warg
·
Anläggning Hej allihopa. Nu går vi mot sommaren och vi har tänkt att fixa en ridbana. Ingen dyr historia då den bara kommer att användas av mig...
Svar
12
· Visningar
7 395
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp