Bukefalos 28 år!

stilla vid uppsittning

Sv: stilla vid uppsittning

Håller på och tränar med det, just eftersom det fungerar så bra när jag hanterar henne. Det fungerar ibland, ibland inte när jag trycker lite längre bak, men jag håller på med det.
Har dock märkt att när jag har skrittat av, är hon alltid avslappnad, och då kan jag få henne att stanna avslappnad längre om jag kliar henne lite på manken samtidigt som hon går. Det kanske är lite samma effekt. Dock fungerar det bara när hon är avslappnad...
 
Sv: stilla vid uppsittning

Kapar tråden lite, har nämligen ett liknande problem.
Jag har ett väldigt spänt islandssto, som inte förknippar ridning/uppsittning med något positivt.
Förr har hon sprungit iväg direkt man satt upp, men genom att träna på att slappna av i skritten har det nästan försvunnit. Det går lite upp och ner, men jag har börjat träna lite annorlunda nu. Jag säger åt henne att hon ska stå i form innan jag sitter upp, eftersom det får henne att slappna av, att fokusera på mig, och att lugna ner sig lite. Dock är det så att direkt jag lyfter foten för att sätta foten i stigbygeln, eller sätter foten i stigbygeln, flyttar hon sig från mig.
Hon går alltså inte framåt, utan hon flyttar bakdelen från mig.
Hon är inte rädd när hon gör det, utan jag uppfattar det som att hon har kommit på att om hon flyttar sig på det sätter så sitter jag inte upp, eftersom det har blivit lite värre. I och med att hon uppfattar det som obehagligt att jag sitter upp också.
När hon flyttar sig när jag sätter foten i stigbygeln tar jag ut foten igen, hänger med henne när hon flyttar sig, och berömmer när hon står stilla igen. Jag står alltså vid sadelläget, och håller i tyglarna, så att hon står i form.
Hade hon inte flyttat bakdelen, och inte varit rädd när man sätter sig ner på hennes rygg, hade jag suttit upp ändå, om hon bara hade gått framåt. Men just eftersom hon flyttar bakdelen från mig, och att jag dessutom måste ta det väldigt lugnt och försiktigt när jag sitter upp, gör att jag inte vågar det. Vill inte slänga mig upp på hennes rygg, eftersom det gör att hon blir rädd.
Något tips på hur jag ska göra? Hoppas ni förstår både vad jag och hästen gör.
Och sorry för att jag kapade tråden... :)


Några här ovan har skrivit att det är en myt att hästar "testar" men det är det verkligen inte, hästar testar ledarskapet ofta (har hört talas om så ofta som var åttonde minut för endel) både i flocken och med oss människor, som faktiskt också ingår i deras flock.
Jag är nybörjare på att ha egen häst och har skaffat mig en liten buse. Från början ville han aldrig stå stilla (pensionerad travare) men nu är han duktig på att göra halt, men han backar alltid undan när jag ska sitta upp, drar upp huvudet och backar, inte våldsamt, bara så att jag inte når honom från pallen. Jag har ridit barbacka och bettlöst senaste månaderna för att utesluta att han får obehag av utrustningen, men detta har fortsatt. Jag har snurrat och backat och efter ett tag står han stilla och fortsätter att stå stilla efter att jag kommit upp. Men det har inte blivit bättre utan vi har hållit på varje gång. En dag kom stallägaren ut som även är western/nh/ledarskapstränare och sa att "du är ju för meeeeeesig". Han backade honom kraftfullt, direkt han såg att hästen tänkte gå bakåt. Hästen stod stilla och han fick sitta upp.
Nu har jag inte minsta problem, jag är mkt uppmärksam och vid minsta tanke på att backa iväg, förekommer jag honom och gör det obehagligt för honom. Han står blickstilla. Ledarskap tror jag är svaret på de flesta "hästproblem".

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 406
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
992
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 120
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp