Bukefalos 28 år!

stilla vid uppsittning

Sv: stilla vid uppsittning

Eftersom hon kopplar ihop uppsittningen med obehag, så tror jag att hon skulle få panik då.. Men tack för svaret i alla fall! :)

Men hon måste ju lära sig att det inte är panik för att du sitter upp. Träning, träning....
 
Sv: stilla vid uppsittning

Håller med dig!

Har haft hästar som inte stått stilla vid uppsittning, men har aldrig uppfattat det som ett stort problem. Har mao inte gjort någon affär av det utan bara sett till att komma upp på hästryggen på ett eller annat sätt för att kunna rida iväg. Har alltid funkat och hästarna står snällt still vid uppsittning rätt snabbt.

Blir lite förvånad att det finns så många trådar i det här ämnet. Nu förstår jag naturligtvis att mina hästar kanske inte har haft lika omfattande problem som en del andra hästar när det gäller det här, men visste inte att det var så vanligt?

En teknik som jag utvecklade för många år sedan med min förra häst när jag red in henne och i princip aldrig hade nån som kunde hjälpa mig hålla vid uppsittning var att hålla bettring/tygel med vänster hand samtidigt som jag hoppade upp. Då kunde hon inte komma någonstans. Detta kräver dock smidig fysik:p samt att man får hästen att böja på halsen istället för att gå runt runt. Det tog inte lång tid för henne att lära sig och hon stod sen snällt still!

Min nuv kuse var ett litet nervknippe första ggrna jag skulle sitta upp, men nu går det jätte bra. Gjorde inget speciellt och har inte reflekterat så mkt över när och hur hon lärde sig stå still.

Mitt tips är med andra ord (om man inte har väldiga problem) att inte göra en affär av det utan fokusera på den kommande ridturen och bara se till att komma upp på hästryggen även om det kanske inte ser snyggt och prydligt ut i början. Det kommer!:)
 
Sv: stilla vid uppsittning

Hur menar du att hon "står i form"?

Det är svårt att i ditt fall direkt komma på ett sätt som är bra efter som att det är svårt att avgöra varför hon tar till detta beteende. Vill hon inte bli riden eller vill hon inte bli uppsutten på, och isf varför?

Även om du blivit av med ett beteende så vill hon fortfarande inte att du sitter upp på henne, vilket talar för att problemet kanske kvarstår.

Min häst gjorde på liknande sätt. Jag rider alltid barbacka och han ville inte ställa sig intill något vid uppsittning utan vände bort baken så fort jag klev upp. Jag löste det på det sättet att jag satt upp framifrån. :angel: Hellre fick han stå på ett sätt som han kände sig trygg med än att vi skulle börja bråka om småsaker. Min häst har visat tendenser att vara osäker när han blir pressad och han vill inte gå först eller "ta täten" på ngt sätt. Iom att jag satt upp framifrån hade han mig i en position som han kände sig mest trygg med. Sen satt jag upp på honom på andra sätt i hagen när han råkade stå vid lämplig sten eller liknande. Jag satt också en del på honom och gjorde ingenting, bara lät honom beta och hade ingen utrustning på. För att göra honom trygg med situationen att någon hoppar upp och ner och att det för det inte måste betyda att man plötsligt ska kräva ngt av honom.

I ditt fall dock, hade jag ställt hästen som vanligt, men kanske intill en vägg om hästen verkar trygg med det. Dock hade jag nog hellre valt att ställa den på en öppen plats efter som att hästar är klaustrofobiska djur och jag ju inte vill att hon förknippar situationen med obehag. Sen hade jag satt foten i stigbygeln och i den positionen ställt henne igen om hon började vandra. När hon stod still hade jag berömt och tagit nästa steg (det kanske är att hoppa efter henne eller att sitta upp beroende på ens egen position). Sen ska tilläggas att det behöver inte alltid gör ngt om uppsittningen inte blir pefekt. Det viktiga är att hon klarar av att hantera situationen positivt och ni avslutar på ngt sätt - tex en godbit från ryggen. Så att hon har något positivt att sträva mot när hon är i den där obehagliga situationen.
 
Sv: stilla vid uppsittning

Med att hon "står i form" menar jag helt enkelt att hon står med huvudet sänkt och eftergiven för tygeln.
Jag tror inte hon tycker om att jag sitter upp, eller att bli riden. Det verkar som att hon tror att när man sitter upp gäller det att springa för livet, och då är det klart att hon inte vill att man sitter upp.
Jag jobbar så så att jag när jag sitter upp fångar upp henne direkt, eftersom hon då vill springa iväg. Jag håller på tygeln tills hon ger efter, och direkt hon slappnar av får hon tygeln och jag blir helt passiv. Det tar dock ett tag innan hon kan slappna av.
Hade jättegärna tränat uppsittning på alla möjliga platser, suttit upp, gett henne en godbit och sedan suttit av igen, men jag kan helt enkelt inte sitta av förrän hon har slappnat av helt, vilket är ett helt ridpass.
Då vill jag också att hon ska få slappna av, och när jag sitter av vill jag inte "förstöra" det hela genom att sitta upp igen.
Det fungerade hos tränarna, där var hon coollugn, men det fungerar inte hemma. Och det vet jag inte varför. Troligtvis har det att göra med att hon i vårt stall inte har några tydliga gränser vare sig i hagen eller i boxen, vilket gör att man måste vara hårdare mot hästar som behöver gränser, som Blesa.
Ja, väldigt virrigt och mycket text. Men ja...
 
Sv: stilla vid uppsittning

Min följdfråga- skrittar du på lång tygel i början, i pauser o på slutet?

Man behöver själv andas ut o en lång tygel sänder ingen spänd energi till hästen.
 
Sv: stilla vid uppsittning

Jag förstår att du håller i henne när du sitter upp om det är så att hon vill gå iväg, men samtidigt så är det att sätta press på hästen och det kan vara en av osakerna till varför hon har svårt att slappna av.

När du säger att hon inte tycker om att bli riden, rider du henne eller tränar du bara uppsittning? Det finns ingen anledning att rida en häst som förknippar det med obehag/stress/rädsla. Om hästen tappat lusten för ridningen, rid inte om du inte gör det på ett sätt som hon gillar och tycker är roligt. Börja med att bygga upp ett förtroende på marken, tömkör gärna så att du hanterar henne ur olika positioner och kan stärka hennes självförtroende. Klickerträna gärna, det sänker pressen på henne, skapar självförtroende och självkänsla, ökar hennes motivation och förbättrar er kommunikation med varandra. Ta sedan ridningen ur detta.

Istället för att hålla henne tills hon blir lugn, bör du ha ett lugnande inflytande på henne. Hon ska av fria tyglar kunna finna ro, dvs när du inte pressar henne utan är helt passiv. Ge henne något annat att fokusera på istället för tygelhjälper, något positivt och något som hon känner sig trygg med. Om hon vet att hon efter varje uppsittning ska vända sin uppmärksamhet mot dig och få belöning så har hon ett positivt mål att fokusera på, istället för att börja oroa sig över ev press (såsom tygeltal, ridning, högt tempo).
 
Sv: stilla vid uppsittning

(Svarar på båda)

Men om jag sitter upp på henne och ger henne en lång tygel så slappnar hon ínte av, hon fortsätter bara vara spänd, och får dessutom beröm för att hon slappnar av?
Det jag gör nu fungerar i skritten, att hon får beröm och lång tygel så fort hon slappnar av. Det har också gått framåt.
Det som inte har gått framåt är uppsittningen.
Jag förstår att hon måste tycka att ridning är roligt och kravlöst, men det enda kravet jag har när jag sitter upp på henne är att hon ska slappna av, och om hon slappnar av snabbt sitter jag av igen.
Jag tycker det känns fel att ge henne lång tygel för att hon ska slappna av, och jag tycker att hon därmed får beröm när hon spänner sig, istället för när hon slappnar av.
Det här är en häst som ända tills nyligen varit fruktansvärt spänd hela tiden, i princip varja gång det hände någonting nytt hoppade hon en halvmeter. Hon har lugnat ner sig betydligt, och är nu ganska lugn i hanteringen.
Hon vet inte hur man ska gå när man slappnar av, och det är så nya muskler för henne, att jobba med ryggen och att jobba i rätt form, att hon inte orkar det någon längre bit än så länge.
Därför hjälper jag henne genom att berätta för henne att när hon spänner sig blir det ett tryck genom tygeln, och när hon är duktig och slappnar av och sänker huvudet slipper hon allt tryck och får beröm.
Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker i alla fall att det jag gör låter vettigt. Mitt största problem just nu är uppsittningen, och jag vill hitta ett sätt att lösa det, så att hon kan fortsätta bygga muskler som hon går nu, och lära henne att slappna av.
 
Sv: stilla vid uppsittning

Men du verkar helt glömma att avslappning sitter i HUVUDET på hästen först och främst, inte i kroppen. Så att försöka tvinga den till fysisk avslappning om huvudet inte hänger med, blir meningslöst.
 
Sv: stilla vid uppsittning

Det sätt som du använder nu fungerar ju inte så du måste tänka i nya banor.
 
Sv: stilla vid uppsittning

Det är ju DU som måste föregå med gott exempel- slappna av! o ge hästen lång tygel- så kommer den tids nog att göra dito.
Sjung en truddilutt.
 
Sv: stilla vid uppsittning

Jag är helt lugn när jag rider henne, just för att hon inte ska bli stressad för att jag är stressad.
Jag förstår att ni kanske ser en ryttare framför er som panikslaget och krampaktigt håller hårt i tygeln på en häst som försöker slappna av, men inte kan för att den inte får någon tygel.
Men jag är helt lugn när jag rider henne, just för att hon inte ska känna av att jag är stressad.
När hon, och hästar i allmänhet, sänker huvudet, blir hon avslappnad. Jag tränar det när jag markarbetar henne och hanterar henne, att hon ska lyssna på ett lätt tryck i nacken och då sänka huvudet, för att hjälpa henne att slappna av.
När jag rider gör jag samma sak, ända skillnaden är att trycket denna gången kommer från munnen.
Jag skapar ett lätt tryck i munnen genom att ta lätt i tygeln, och håller helt enkelt handen stilla med ett lätt tryck i munnen på henne, och direkt hon slappnar av ger jag henne tygeln, och hon får beröm.
Det är väldigt svårt för henne att gå avslappnat, och hon behöver hjälp att förstå att det är det hon ska göra. Hon är en häst som har extremt lätt för att spänna sig, och jag vill då hjälpa henne att slappna av, genom att visa henne hur det är hon ska göra.
Om jag hade suttit upp och direkt gett henne tygeln hade hon inte slappnat av, det vet jag, eftersom jag har testat. Det som händer är att hon tror att när hon är spänd, får hon beröm och det blir skönt för henne, och sedan när hon slappnar av börjar man arbeta henne.
Hon slappnar inte av om man ger henne en lång tygel, hon får den långa tygeln som beröm när hon slappnar av.
Och jag är helt lugn under tiden, eftersom jag helt enkelt inte får varken bli arg eller stressad eller någonting under tiden jag är i närheten av henne.
 
Sv: stilla vid uppsittning

Sättet jag arbetar henne i skritten fungerar, eftersom hon har gjort helt enorma framsteg sedan jag köpte henne.
När jag köpte henne kunde jag inte sitta upp själv, någon var tvungen att hålla i henne, och direkt jag landade i sadeln flög hon iväg någon meter i sidled och grisepassade sedan iväg, för att sedan under tiden jag red bli rädd för allt som gjorde en antydan till att röra sig, och studsa och hålla på.
Nu när jag landar i sadeln går hon iväg lite, men sedan när jag möter henne med tygeln i munnen och hon sänker huvudet, slappnar hon av. Jag behöver bara jobba med avslappning lite i början, eftersom hon numera bara behöver en liten påminnelse på vad det är hon ska göra, och hur det är hon ska röra sig, sedan fungerar det.

Och jag vet att uppsittningen inte fungerar och att jag måste prova någonting nytt, det är ju därför jag skrev i den här tråden, för att jag ville se om någon hade någon idé som jag inte har tänkt på, angående uppsittningen. Eftersom uppsittningen är det enda som inte har gått framåt under tiden jag har haft henne.
Enda anledningen till att jag kom in på hur jag arbetar henne i skritten är för att jag hela tiden fick förslag på att jag skulle ge henne en godbit när jag satt upp, sitta upp lite här och var utan att ställa några krav o.s.v. Då ville jag förklara varför det inte fungerade, och berättade då hur jag arbetar med henne i skritten.
Uppsittningen är det som inte fungerar och det jag behöver hjälp med, skritten fungerar och går framåt, och därför känner jag inte att jag behöver någon hjälp med den.
Jag förstår självklart att dessa två kan hänga ihop, men eftersom skritten hela tiden går framåt tycker jag inte att de nödvändigtvis gör det.
Jag är verkligen ingen expert på hästar, och det var också därför jag skrev där. Jag rider och hanterar min häst på det sättet jag blivit instruerad att göra, och det sättet jag ser fungerar. Jag tänkte bara att jag skulle få lite nya sätt att se på saken genom att skriva här.
 
Sv: stilla vid uppsittning

Jag är helt lugn när jag rider henne, just för att hon inte ska bli stressad för att jag är stressad.
Jag förstår att ni kanske ser en ryttare framför er som panikslaget och krampaktigt håller hårt i tygeln på en häst som försöker slappna av, men inte kan för att den inte får någon tygel.
Men jag är helt lugn när jag rider henne, just för att hon inte ska känna av att jag är stressad.
När hon, och hästar i allmänhet, sänker huvudet, blir hon avslappnad. Jag tränar det när jag markarbetar henne och hanterar henne, att hon ska lyssna på ett lätt tryck i nacken och då sänka huvudet, för att hjälpa henne att slappna av.
Och jag är helt lugn under tiden, eftersom jag helt enkelt inte får varken bli arg eller stressad eller någonting under tiden jag är i närheten av henne.


Fast fortfarande - du kan inte fysiskt manipulera ngt som sitter i huvudet - varken på dig eller hästen. Om du är stressad innerst inne, vilket du skriver att du är, och tror att hästen kommer slappna av mentalt för att du sänker huvudet på henne fysiskt, ja då är det dömt att misslyckas.

gör inte så stor grej av det hela. försök inte kontrollera hästen fysiskt utan koncentrera dig på det mentala i detta skede. annars är alternativet att lämna henne till ngn som INTE är stressad själv, när de ska hantera. avdramatisering är nyckeln i detta problem, anser jag.
 
Sv: stilla vid uppsittning

Jag hade också lite problem med att få mitt sto att stå still under uppsittning, fick flera tips om att ställa henne mot ett hörn, cirkulera henne i en cirkel, och så att ta hjälp av ett grimskaft, så när hon går så skulle hon gå bakåt KFRAFTIGT. alltså inget "lilla gumman, nu ska vi backa lite" utan verkligen visa att "Hörru, nu ska vi stå still" och det hjälpte lite. Men sen så korta jag båda tyglarna, och så lugnt o stilla, jag använder mig alltid av en pall när jag sitter upp så jag stog på pallen ett bra tag och berömde henne JÄTTEMYCKET. fick lite godis osv. sedan la jag bara över benet över henne, lugnt o sansat. o stog så ett bra tag till, så fick hon återigen jättemycket beröm. och sedan pratade jag lugnt "nu står vi still så ska jag bara sätta mig här på din rygg" och vips, så går det mkt bättre! :D dock, så har hennes sadel inte varit så bra, kollade igenom den ordentligt och den är totalt sneställd, så jag har sagt adjökens till den så efter det har det också gått super bra. Troligtvis så var det den största anledningen till varför hon inte ville stå still. Men, ge inte upp och mitt tips är att ta det JÄTTELUGNT, prata lugnt och beröm MYCKET för lilla minsta rätt! :) Lycka till. :D
 
Sv: stilla vid uppsittning

Jag förstår vad du menar, men jag tycker ändå inte att det är en bra idé att jag sätter mig på henne och ger henne lång tygel för att hon ska slappna av, eftersom jag anser att det blir samma sak som att berömma henne för att hon är spänd, samtidigt som det inte kommer göra att hon slappnar av.
Dessutom har jag redan lämnat bort henne en gång, vilket fungerade jättebra. Dock är det människor som har mycket mer erfarenhet än jag med spända hästar, därför tar det längre tid för mig att få rätt på det.
Varför jag nu har fått problem med uppsittningen vet jag inte, sadeln passar, hon har inget fel i ryggen, och hon är lugn vid hanteringen. Jag vet inte hur jag ska göra för att få henne att stå stilla när jag sitter upp, utan att ge godis eller ge lång tygel för att hon ska slappna av, eftersom det inte kommer fungera.
 
Sv: stilla vid uppsittning

utöver att flertalet andra har skrivit bra saker så tänkte jag lägga till:

Kan det vara så att du petat/tryckt till henne i sidan när du skulle/ska sitta upp och på så sett gett/ger henne kommandot att gå?
 
Sv: stilla vid uppsittning

Så här gör jag alltid; klättrar upp på en pall, kravlar mig upp och ger därefter
hästen en bit morot om den har stått still. Vilket dom alltid gör för dom väntar
på sin godis. Dessutom så sätter kroppens endorfiner in när hästen börjar tugga
så jag tycker att vår ridtur börjar bra :love:! Kan tillägga att dom hästar jag
brukar rida är väldigt taggade!
 
Sv: stilla vid uppsittning

Låter ju bra att du sänker hennes huvud när du jobbar från marken, du kanske kan testa att succesivt flytta trycket längre & längre bak mot manken? Då kan du ju även använda det när du sitter på?

Mvh Alexandra:banana:
 
Sv: stilla vid uppsittning

Jag förstår vad du menar, men jag tycker ändå inte att det är en bra idé att jag sätter mig på henne och ger henne lång tygel för att hon ska slappna av, eftersom jag anser att det blir samma sak som att berömma henne för att hon är spänd, samtidigt som det inte kommer göra att hon slappnar av. Dessutom har jag redan lämnat bort henne en gång, vilket fungerade jättebra. Dock är det människor som har mycket mer erfarenhet än jag med spända hästar, därför tar det längre tid för mig att få rätt på det.
Varför jag nu har fått problem med uppsittningen vet jag inte, sadeln passar, hon har inget fel i ryggen, och hon är lugn vid hanteringen. Jag vet inte hur jag ska göra för att få henne att stå stilla när jag sitter upp, utan att ge godis eller ge lång tygel för att hon ska slappna av, eftersom det inte kommer fungera.

Du hänger upp dig på det fetstilta, som jag anser är en tankevurpa.
Som flera har sagt här , det går inte mekaniskt att få hästen att slappna av, det är din egen energi som går ut i tygeln, lång eller kort, som får hästen att slappna av. Men inte att förglömma, sätet är också viktigt, där strömmar en massa olika energier ut också.
 
Sv: stilla vid uppsittning

Jag skulle inte ha drivit på henne.
Snarare tråkat ut henne tills hon stod stilla.
Men det beror såklart på vilken sorts häst (eller rättare sagt vad hästen jobbar med för tillfället) det är. Med unga galopphästar lär man sig kliva upp väldigt fort och justera stigläder och sadelgjord enhänt i galopp. Om jag skulle försökt få en tvåårig galoppör i träning att stå stilla som ett ridhalvblod vid uppsittning och sadeldonsjustering skulle jag ha varit en idiot.
Men min ridhäst står såklart hyfsat still. Hon är varken död eller springer iväg.

Jag hade inte heller ställt hästen mot ett hörn i paddocken. Du är ryttaren och du kliver upp varhelst det behagar dig. Även om det tar dig tre timmar att kliva upp på en stillastående häst första gången. Tråka ut henne. De flesta hästar är patetiskt lättuttråkade. Trekvart första gången, tio minuter nästa gång och sen ger de upp hela projektet. Hästrackarna vill ju också ut på den där skojiga ridturen!

Och till alla som nu längtar efter att få berätta om sina många timmar med envisa hästar som ingen tidsuttråkning kunnat betvinga - naturligtvis kan det vara så också. Jag personligen har inte stött på någon sådan häst. Men de finns säkerligen.
Mitt inlägg är alltså ett mainstream-tips för svenne-banan-hästar.





Jag har ett ungsto som jag ridit i ca 1,5 mån nu.
Nu har hon börjat testa lite, hon står inte still när jag sitter upp.
När hon snurrar driver jag på henne, så det blir jag som bestämmer & jag har även ställt henne mot ett hörn i paddocken.

Tänkte höra om det finns någon som har några mer tips?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
694
Senast: Anna-KarinO
·
Övr. Hund Har någon byggt ett litet hundkrypin i sitt stall? Jag tänkte göra det och även få till någon värmekälla. Blir i ett hörn och så blir...
Svar
5
· Visningar
935
Senast: Pooh
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 140
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp