Bukefalos 28 år!

stilla vid uppsittning

tina_sj

Trådstartare
Jag har ett ungsto som jag ridit i ca 1,5 mån nu.
Nu har hon börjat testa lite, hon står inte still när jag sitter upp.
När hon snurrar driver jag på henne, så det blir jag som bestämmer & jag har även ställt henne mot ett hörn i paddocken.

Tänkte höra om det finns någon som har några mer tips?
 
Sv: stilla vid uppsittning

Det behöver inte alls vara så att hon testar, utan helt enkelt att hon inte förstår att hon ska stå still när du sitter upp. Varför du driver förstår inte jag, du vill ju att hon ska vara stilla.
Jag tränar uppsittning utan medhjälpare med min unga dam nu. Jag sitter helt enkelt inte upp förrän hon står still, jag tjatar alltså. "Tjat" har hjälpt på alla hästar jag ridit, till slut står de stilla för att matte ska komma upp o det roliga ska kunna börja någon gång. Jag varken backar, snurrar runt osv utan säger alltså bara till hästen att stanna om den börjar röra sig. När den står still - MYCKET beröm. Att ställa hästen i ett hörn på banan kan vara bra, eller med nosen mot staketet så att något finns framför som stopp i början.
Men var noga med att berömma så fort hästen står still. Ha tålamod och var konsekvent! Det går säkert bra för er, lycka till med träningen!
 
Sv: stilla vid uppsittning

Jag anser att det du gör är helt fel. Du ska inte driva på hästen. Det bidrar bara till att du lär henne att gå omkring vid uppsittningen och det är väl inte det du vill? Dessutom tror jag inte att det finns något som heter "hästar testar". Det är en myt som någon lat människa kommit på för att slippa se riktiga problem.

Det vore inte konstigt om beteendet beror på att sadeln trycker obehagligt vid uppsittning, att hon förknippar ridning med något obehagligt/tråkigt/negativt, eller har en dålig relation med sin ryttare.

Börja med att lära in "stå". Det behöver inte vara klockrent men det är viktigt att hon får en punkt innan du börjar sitta upp. Ställ henne sen där du vill ha henne och beröm att hon utför den uppgiften. Så att ni sätter punkt vid stå och så att hon hinner få bekräftelse på att det är ett önskvärt beteende i den här situationen. Sen ställer du dig på ngt, tex en pall, och när du står där berömmer du henne igen över att hon står still. Sen sitter du upp och berömmer ytterligare och där kan du även ge henne en godisbit så att hon har ngt att "vänta på" och därmed faller det sig ännu mer naturligt för henne att vara uppmärksam på dig, samt stå kvar. Klappa och smacka lätt för "framåt". Gör inte framåtdrivande signal för tydlig efter som att hon har lätt för att gå iväg. Ett lätt smack är mildare än en skänkelsignal många ggr.

Gör detta varje gång du sitter upp och ta ett steg i taget. Uppsittningen är väldigt viktig efter som att det är där man börjar sin ridtur tillsammans. Och man ska inte börja en ridtur med en konflikt. Det blir i längden väldigt frustrerande för er båda.

Det är värt att lägga ner 3 minuter på uppsittningen före en ridtur och längre tid än så tar det inte att göra sitta upp i tre steg.
 
Sv: stilla vid uppsittning

Finns en hel del scenarion:
sadeln passar inte
någon annan del av utrustningen passar inte
hon är inte helt ok med att du sitter upp av div anledningar
dåligt grundarbete där hästen fått gå omkring under uppsittning
osv

Tintilar inlägg var mkt bra!
 
Sv: stilla vid uppsittning

Hur ska hästen förstå att du vill att den ska vara stilla om du driver på henne menar du? :confused:
 
Sv: stilla vid uppsittning

Dessutom tror jag inte att det finns något som heter "hästar testar". Det är en myt som någon lat människa kommit på för att slippa se riktiga problem.

Hela inlägget var bara så bra :bow::bow: men jag valde ut det citerade för att det var min första tanke när jag läste TS inlägg.

Mycket välformulerat! Tack för att du besparade mig en massa skrivande;)
 
Sv: stilla vid uppsittning

En NH-cowboy sa en gång till mig att om hästen går frammåt vid uppsittning ska man backa den. Man ska långsamt sitta upp och går hästen innan man har tagit benet över sadeln ska man genast hoppa av och backa den några steg, och så ska man hålla på tills den står still vid uppsittning. Går den när man precis satt sig i sadlen utan att ha bett den gå frammåt, ska man genast rygga.

Men som jag ser det sitter du i en helt annan sits, det verkar som om du sagt åt hästen att gå frammåt :confused:? Om du använder denna metod som jag sa kanske Hästen blir helt förvirrad eftersom du sagt åt den att gå frammåt förut?

men jaaa.. :banana:
 
Sv: stilla vid uppsittning

jag antar att det var ett knapplån;)

Både att hålla på med backning och runtskickande känns som väldigt långsamma, otydliga och faktiskt omständiga sätt att lära in något så enkelt som stillastående.

Hästar står stilla ganska ofta, varför inte bara berömma när det sker spontant och sen lägga beteendet på kommando?
 
Sv: stilla vid uppsittning

Jag håller med Migo om att det där låter som en ganska förvirrande metod för hästen. Hästar är inte dumma, de behöver inte luras till att göra saker och ting. Tvärt om är de ganska sammarbetsvilliga och gör för det mesta det vi önskar om vi tar hänsyn till deras behov också.

Detta med backning låter lite typiskt western-inspirerat. Lite "tidig nh". Man fick ofta lära sig att man skulle backa en häst när den gjorde "dumheter" som tillrättavisning/bestraffning efter som att det är en nedtryckande handling. Personligen förstår jag inte hur man ska kunna bygga en sund relation på bestraffningar som är helt ologiska för hästen. Det hästen ska göra är att stå still, att invänta ryttarens signal, att vara passiv. Som Migo sa är det väldigt ofta som hästen står still. Det är alltså lätt att belöna och inte heller svårt för hästen att utföra.
 
Sv: stilla vid uppsittning

Hon stod stilla tidigare i träningen, & nu har hon fått för sig att snurra runt.
När hon snurrar, så gör jag så att jag driver på, så att jag "vinner"
sen ber jag henne att stanna & då förstår hon detta.

Ibland fortsätter hon att snurra.

Tänkte bara om det fanns mer knep än dom jag redan vet.

Tack för tipsen.
 
Sv: stilla vid uppsittning

Om du "vinner" genom att du driver på henne & du säger att hon förstår vad du vill att hon ska göra dvs Stå Still! Då borde hon väl slutat med att gå runt nu i så fall?

Jag hade nog bara låtit henne gå runt precis så länge som hon känner för det, (utan att be henne stå still innan) utan att du flyttar på dig ,sen när hon väl stannar(hur kul kan det va att gå runt i evig tid?):laugh: så berömma & kanske gå iväg & göra samma sak på ett annat ställe... då kanske hon inser att det lönar sig att stå still... & inte sätta sig på henne innan det funkar...

Kanske kan funka bättre?

Mvh Alexandra :)
 
Sv: stilla vid uppsittning

Hon tycker väl att det är kul att komma iväg- blir otålig.

Sen kanske du inte har varit konsekvent med att hon ska stå still.
Böj hennes huvud mot dig- utan att sen blåhålla i tygeln.

Beröm så fort den står still.

Ha tålamod o låt det ta den stunden, så blir det kortare för var dag.
 
Sv: stilla vid uppsittning

tack, jag ska pröva detta :)

Axel: jag har haft henne böjd mot mig, har även tränat one rein-stop, så hon vet att böja betyder stanna.
så jag har henne alltid lite böjd nu, men inte sådär jättemycket som i början.
 
Sv: stilla vid uppsittning

Jag hade hand om en häst som inte stod stilla vid uppsittning. Det var ett jätteproblem under flera månader, tills någon sa åt mig att sluta fokusera så väldigt på att hästen inte stod still. Jag slutade alltså att bry mig, lät honom trampa runt och tog mig upp i sadeln ändå. En vecka senare stod han helt still när jag satt upp.

Kanske inte fungerar för alla (som sagt, kolla så att sadeln passar etc etc) men för mig så var det inte svårare än så. Jag fokuserade mig på uppsittningen, spände mig säkert massor och hästen märkte det, blev nervös och det blev värre. Så slutade jag fokusera och lade ingen energi på det, och inga krav. Då kunde hästen slappna av.
 
Sv: stilla vid uppsittning

Instämmer med föregående talare.

Min unghäst hade en period när det var så kuuuul att fara ut på en ridtur att han började marschera iväg så snart jag drog ner stigbygeln. Inte om jag red på banan och hade longerat innan, men om jag satt upp direkt för en uteritt. Har försökt att inte göra någon grejj av det utan bara tränat på att stå stilla.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: stilla vid uppsittning

jag har själv inte testat metoden han sa till mig. Va pratade bara lite och kom inpå småproblem man kunde ha vid handtering, ink då att hästar gick vid uppsittnig. Men i hans filosifi ville han att hästen skulle röra på fötterna snabbare än hästen tänkt sig och i en annan riktning mot vad den hade tänkt sig, och då skulle hästen tycka att det var bättre att stå still för annars skulle den få röra på sig igen. I hans ögon och erfarenhet funkade det tydligen, så det kanske är en metod, men det finns ju alltid en bättre ;). Om TS testat mycket kanske denna metod funkar på dom, ingen vet :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: stilla vid uppsittning

Det du beskriver är det som jag talade om i föregående inlägg till dig och det kallas negativ förstärkning. Det fungerar på samma sätt som bestraffning. "Gör du inte som jag vill ska jag göra livet ännu mer obehagligt för dig". Enligt vetenskapliga tester skapar negativ förstärkning ofta inte positiv energi. Det skapar dålig stämning och kuvar den som utsätts för det. Det kan skapa "sammarbete" men inte sammarbetsvilja. Dessutom är det inte alls lika effektivt som positiv försärkning. Du skapar inget förtroende mellan dig och individen du kuvar vilket gör att du när som helst kan förlora kontrollen, tex om individen skulle agera utifrån rädsla eller instinkt. Det är en otrygg situation för dig.
 
Senast ändrad:
Sv: stilla vid uppsittning

Kapar tråden lite, har nämligen ett liknande problem.
Jag har ett väldigt spänt islandssto, som inte förknippar ridning/uppsittning med något positivt.
Förr har hon sprungit iväg direkt man satt upp, men genom att träna på att slappna av i skritten har det nästan försvunnit. Det går lite upp och ner, men jag har börjat träna lite annorlunda nu. Jag säger åt henne att hon ska stå i form innan jag sitter upp, eftersom det får henne att slappna av, att fokusera på mig, och att lugna ner sig lite. Dock är det så att direkt jag lyfter foten för att sätta foten i stigbygeln, eller sätter foten i stigbygeln, flyttar hon sig från mig.
Hon går alltså inte framåt, utan hon flyttar bakdelen från mig.
Hon är inte rädd när hon gör det, utan jag uppfattar det som att hon har kommit på att om hon flyttar sig på det sätter så sitter jag inte upp, eftersom det har blivit lite värre. I och med att hon uppfattar det som obehagligt att jag sitter upp också.
När hon flyttar sig när jag sätter foten i stigbygeln tar jag ut foten igen, hänger med henne när hon flyttar sig, och berömmer när hon står stilla igen. Jag står alltså vid sadelläget, och håller i tyglarna, så att hon står i form.
Hade hon inte flyttat bakdelen, och inte varit rädd när man sätter sig ner på hennes rygg, hade jag suttit upp ändå, om hon bara hade gått framåt. Men just eftersom hon flyttar bakdelen från mig, och att jag dessutom måste ta det väldigt lugnt och försiktigt när jag sitter upp, gör att jag inte vågar det. Vill inte slänga mig upp på hennes rygg, eftersom det gör att hon blir rädd.
Något tips på hur jag ska göra? Hoppas ni förstår både vad jag och hästen gör.
Och sorry för att jag kapade tråden... :)
 
Sv: stilla vid uppsittning

Ställ henne mot en vägg så att hon inte har nånstans att flytta rumpan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
694
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
978
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 112
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Bärstol
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp