Bukefalos 28 år!

Stjärnhästen bet skötaren blodig

Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

En häst behöver inte ha extemt dålit lynne för att bitas. Se på alla ponnysar som småtjejer springer och handmatar. Hur många är det inte av dem som bits. Jag har ett sto som högg mig i armen för att hon blev sur när jag pratade i mobilen i hennes box. Hon kräver full uppmärksamhet inne i sitt sovrum. Många ston blir dessutom lynniga vid brunst. Mitt ena sto testar mig varenda dag när jag sätter på täcket innan hon skall ut på morgonen. När jag talat om att jag fortfarande har kommandot så slutar hon och blänga och nafsa efter mig och så är vi vänner resten av den dagen. Detta började hon med vid 10-års ålder skall jag göra korv av henne då?:mad:
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

kl

Jag vidhåller fortfarande att det finns väldigt många tävlingshästar på hög nivå som är i full kondition och som fortfarande är trevliga att hantera- även bland travhästar och engelska fullblodsgaloppörer.

Ett opålitligt beteende hos hästen är alltid en säkerhetsrisk.

Småponnier som går och smånafsar kan inte jämföras med en häst som på allvar hugger. 99% av dessa småponnier slutar med detta beteende om de hanteras rätt.

För övrigt så är även en arbetshäst av kallblodstyp som går i hårt skogsarbete "toppad" när det gäller kondition och utfodring. Men här har man i aveln prioriterat hästar med ett gott lynne i kombination med arbetsvilja. Det är mycket sällan man ser dessa hästar vara opålitliga EFTERSOM MAN INOM DESSA RASER inte har avlat på sådana djur som har dåligt lynne.

Det är likadant inom "ädlare" bruksraser som tex quarterhorse, PRE, camargue, paso fino. Man har slagit ut de djur som varit jobbiga att hantera.

(När det gäller quarter ser man de trevligaste hästarna bland de som avlats för rancharbete och de tävlingsgrenar som ligger närmast rancharbetet).

Jag har träffat många travhästar genom åren och en hel del galoppörer både i och ur träning och de flesta har varit MYCKET trevliga djur.

Dvs det måste ju finnas tillräckligt med trevliga hästar med möjlighet att prestera bra.

Finns ingen anledning att riskera liv och lem för en hästs skull tycker jag.

/kt
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Klart att hingstar kan vara lite lynniga. Men det kan ju ha hänt ngt? Ngt som nöp till när hon selade eller liknande? Kan bero på mycket olika saker. Men sen finns det klart opålitliga hästar! Har själv en "folkilsken" dam. Har blivit biten en gång. Men vet vart vi har varandra så funkar för tillfället.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Det spelar ingen roll vilket kön det är på hästen, hingtsar är inte mer opålitliga än andra hästar.

Opålitliga hästar är det av en anledning, och 99% av fallen så är det människans fel så att slakta alla hästar som människan inte litar på är något av det mest korkade jag hört.

Lär er att hantera och kommunicera med hästen istället. :grin:
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Opålitliga hästar är det av en anledning, och 99% av fallen så är det människans fel så att slakta alla hästar som människan inte litar på är något av det mest korkade jag hört.

Lär er att hantera och kommunicera med hästen istället. :grin:


Om man avlar på djur med bra lynne får man fram trevliga djur. Om man avlar på djur med dåligt lynne får man fram otrevliga djur.

Det är ganska stor skillnad på en häst som hanterats dåligt och i grunden har ett gott lynne och en häst som har ett dåligt lynne som hanterats likadant.

Det är närmast omöjligt att komma till rätta med en häst som har ett dåligt grundlynne. Däremot en häst som i grunden är trevlig blir det lättare igen när den åter hamnar i en miljö där den behandlas väl och av kunniga människor.

/kt
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Det spelar ingen roll vilket kön det är på hästen, hingtsar är inte mer opålitliga än andra hästar.

Helt rätt, däremot har hingstar lite annorlunda beteende än ston och valacker.

En stor del av folks allmänna rädsla för hingstar beror på att folk är ovana vid hingstar och inte kan läsa av dom korrekt. Sedan när hingsten "hittar på" något blir den ovane rädd och överrraskad och skyller det på att hingstar är mer opålitliga än andra hästar. Den som är van att hantera hingst hade sett vad som var på väg att byggas upp och sett till att avvärja det hela i god tid.

Hingstar är ofta väldigt lyhörda.

/kt
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Jahapp.. så nu small det alltså. Jag väntade bara på det med honom :crazy:
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

"så är det med alla hingstar. Man ska inte lita på dem, "


18 miljoner insprunga eller ej. Hästar som man inte kan lita på ska bli korv enligt min åsikt. Att det rör sig om en hingst är INGEN ursäkt.

( Har själv sedan många år 2 vuxna hingstar)

/kt


Ta först reda på VARFÖR hästen gör som den gör.Såna kommentarer är d värsta som finns o handlar om okunnighet :mad::mad:
Man blir mörkrädd o arg.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Hurvida denna häst har lynnesfel eller inte tänker jag inte tänker jag nog inte säga nått så mkt om men att avla på en bra hingst men frisk kropp o bra meriter kan vara fel absolut, men vill du ha en tävlingshäst som kan prestera eller avlar du en trevlig kompis?? Man får nog dividera lite där beroende på vad man vill ha.
Mn förra häst var efter den omtalade hingsten Romano. Han är "känd" för sina aggressiva avkommor..men detta är inte ett lynnesfel som avkommorna får utan det är stark vilja o hett temprament..som i fel händer kan "bli" ett lynnesfel..Så avla på en hingst som biter sin skötare en gång ser jag nog inget fel i. Sålänge det inte är en rent elak häst..finns några enstaka som faktiskt är födda elaka men jag tror knappast att denna hingst tillhör den lilla skara..
Lite rörigt inlägg av mig kanske men jag tror ni förstår var jag vill komma??
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

För övrigt så är även en arbetshäst av kallblodstyp som går i hårt skogsarbete "toppad" när det gäller kondition och utfodring. Men här har man i aveln prioriterat hästar med ett gott lynne i kombination med arbetsvilja. Det är mycket sällan man ser dessa hästar vara opålitliga EFTERSOM MAN INOM DESSA RASER inte har avlat på sådana djur som har dåligt lynne.

:bow:
Håller med till 100%
Men i en värld där pengar är allt gör det ingenting om någon blir invalidiserad, det vore kul att veta vad de gör med en icke inkomstbringande häst som lever rövare, blir den inte korv så säljs den för en femma och en fimp till någon tjej någonstans.
Jämförelsevis travhäst vs travhäst, dvs kallblod vs varmblod -har jag aldrig träffat en elak nordis, däremot X antal lynniga varmblod som man blir överspungen av, inknuffad i väggar av, biten av, sparkad efter..

Fast man har ju som person alltid ett eget val, vill man inte hantera dem borde man ju i rimlighetens namn sluta.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

En häst behöver inte ha extemt dålit lynne för att bitas. Se på alla ponnysar som småtjejer springer och handmatar. Hur många är det inte av dem som bits. Jag har ett sto som högg mig i armen för att hon blev sur när jag pratade i mobilen i hennes box. Hon kräver full uppmärksamhet inne i sitt sovrum. Många ston blir dessutom lynniga vid brunst. Mitt ena sto testar mig varenda dag när jag sätter på täcket innan hon skall ut på morgonen. När jag talat om att jag fortfarande har kommandot så slutar hon och blänga och nafsa efter mig och så är vi vänner resten av den dagen. Detta började hon med vid 10-års ålder skall jag göra korv av henne då?:mad:


Haha tyvärr tillhör jag ibland den kategorin "småtjejer som handmatar ponnyer" och jag förstår exakt vad du menar. :angel:

Jag brukar ofta få ett tjuvnyp eller ett hugg i luften när jag håller på kring hästens selgjord och ska dra åt den osv. det är extremt vanligt att hästar misstycker när man fipplar omkring med gjorden och det ska spännas hit och dit. :angel: Sen var ju denne häst också en hingst och dom är väl extra heta och ofta väldigt stressade på tävlingsbanorna med all den mat dom får i sig :cool:

Sen är det ju som så många andra redan sagt att Aftonbladet brukar kunna ha en tendens att överdriva ibland!


:bow::bow::bow:
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Jo särskilt om det är en underbetald stalltjej som hanterar hästen och ägaren inte tar riskerna utan bara kasserar in pengarna!

/KT

Kan garantera att Linda Walltin inte är underbetald, och hon är ganska luttrad. Jobbat lääänge inom travet.

Digger är känd för att vara ganska "extrem", ingen häst som hanterats av ovana människor.
 
Senast ändrad:
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Om jag ägde den hästen skulle jag hellre bli biten och sydd i armen än mista tiotals miljoner! :cool:
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Journalister skriver ju för att sälja. Oftast finns det alltid en orsak till att hästen gör som den gör. Hästar är hästar och gör som hästar. Linda själv sa att det blev ett litet sår och det inte va så farligt. Hästar är otroligt snälla som bara tillåter oss att få rida, träna dem mm. Tycker det är fruktansvärt osmart att yttra sig som en gör här att hästar som bits ska bli korv utan att ha mer belägg för sitt yttrande. Ingen som bör ha häst i mina ögon.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Journalister skriver ju för att sälja. Oftast finns det alltid en orsak till att hästen gör som den gör. Hästar är hästar och gör som hästar. Linda själv sa att det blev ett litet sår och det inte va så farligt.

Precis... Tror inte skötaren bryr sig så jäkla mycket... Det är få hästskötare förunnat att ha passhästar som de får resa runt i hela Europa med och det krävs att hästskötare och häst trivs med varandra för att det ska fungera...

Tror både uppfödare, tränare, ägare och skötare (som haft hand om nämnda häst väldigt länge) är otroligt nöjda med den här hästen. Men naturligtvis måste en häst med vassare temprament hamna i rätt händer, som kan häst och som inte blir rädd för dem, annars kan det gå fel.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Håller helt med Rocki, man ska ta det som står i tidningar med en nypa salt. Journalister har en benägenhet att överdriva och vrida o vända på det man säger till dom så att det blir en bra artikel, inte alla kanske men många.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Journalister skriver ju för att sälja. Oftast finns det alltid en orsak till att hästen gör som den gör. Hästar är hästar och gör som hästar. Linda själv sa att det blev ett litet sår och det inte va så farligt. Hästar är otroligt snälla som bara tillåter oss att få rida, träna dem mm. Tycker det är fruktansvärt osmart att yttra sig som en gör här att hästar som bits ska bli korv utan att ha mer belägg för sitt yttrande. Ingen som bör ha häst i mina ögon.

För hennes del var detta nog a piece of cake ; hon har ett ärr i ansiktet efter en annan passhäst på sitt förra jobb. Hon är lugnet själv & hetsar inte upp sig. Digger har hon skött sen 2005 (tror jag). Skötaren innan slutade pga diskbråck.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Precis, håller med de flesta här. Klart att oftast det måste finnas en anledning till sådant beteende. Hästar är ju inte elaka av naturen.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Enligt hästskötaren så säger hon ju att han har alltid varit opålitlig...

"En gång är ingen gång, men 2 gånger är en vana"..

Att det är en hingst är ingen ursäkt för att han får gå till anfall! Tvärtom så är detta en avelshingst som ska föra sina gener vidare o bör väl kanske då inte vara aggressiv :o

"– Han är lite opålitlig men det får man ta, så är det med alla hingstar. Man ska inte lita på dem, säger Linda Walltin till Trav365"
Hon sa alltså inte att han går till anfall för att han är hingst, utan att han är lite opålitlig för att han är hingst, vilket inte behöver betyda att han brukar gå till anfall eller ens har gjort det tidigare, ellerhur?
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Självklart beter de sig på olika sätt, det vore ju konstigt annars, jag har stött på en mängd olika hästar av olika kön och många har vart jättetrevliga och andra har vart rena vildhästar som aldrig har hanterats.

Alla hästar är inte för alla människor, vissa klarar helt enklt inte av vissa sorts hästar. Som du säger så avlas det fel också, vissa hästar har lättare för att sätta den sidan till och kommer en sån häst i fel händer så händer det grejer!
En häst som visar aggressivt beteende gör det av en anledning, det kan vara av många olika anledningar som du säkert håller med om och som sagt vissa gör det lättare än andra men i slutändan är det endå hur man hanterar hästen som gör den till det den är.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Inför V75 på Umåker intervjuade TV 4-reportern Matteus Lillieborg Rommetränaren Jörgen Westholm – då bet hästen Copimade tag i...
2
Svar
23
· Visningar
1 512
  • Artikel
Hästnyheter Han har inte varit på trav sedan han blev sjuk för ett drygt år sedan. Under söndagen är Stefan Hultman på plats på Vincennes för att se...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hör kör elitryttarna ”Elitloppet” i Jörgen Westholms takraka. Dressyrstjärnan Johanna Due-Boje fick testa hur det var att sitta bakom en...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För liten för fotboll. För lätt för utförsåkning. Men en lärare i skolan fick in Fanny Olsson på galopp. – Läraren födde upp...
Svar
0
· Visningar
453
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp