Bukefalos 28 år!

Stjärnhästen bet skötaren blodig

Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Med 18 miljoner på pluskontot får man ta en del. Hade jag haft en häst som sprang in de pengarna hade jag stått ut med några stygn. Och det tror jag fler hade haft. För ärligt, vem föredrar att göra korv av en häst i stället för att utnyttja dess kapacitet? Jag skulle gärna vilja se den person som väljer mellan 200 kg korv och 18 miljoner och väljer korven.

Jag :D.....
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Jag håller med om att det inte är en ursäkt att hästen råkar vara en hingst, men det hade lika väl kunnat vara en valack eller sto. Inom travsporten idag är det väldigt stressigt för hästarna och speciellt om det gäller miljonhästarna då stor press sättes på dessa hästar att ideligen prestera, annars hamnar de i skym undan. Jag talar av erfarenhet, kommer själv "ifrån" travet. Vuxit upp bland travfolk och travhästar och jag säger bara en sak, TRAVET ÄR INGET STÄLLE FÖR EN HÄST, inte i dagens läge i alla fall. Men det gäller kanske alla hästsporter, men allra helst travet och galoppen för den delen, där det handlar om så mycket pengar. Och råkar hästarna bli bra, ja, då kan jag garantera både ett eller två magsår inom en relativt kort period.
Det finns studuer som påvisar detta fenomen, hästar tål helt enkelt inte stress. Deras hjärnor är inte utvecklad att hantera stress. Stress blir för hästen något hotande, något farligt. Och enligt hästens naturliga beteende så flyr den och försvarar sig i ett läge då de känner sig hotad.
Samtidigt kanske den aktuella situationen uppkom i ett läge då hästen kände sig trängd och hotad, det räcker alltså helt enkelt om hästen känner sig trött eller har ont någon stanns, för då blir den slöare i uppmärksamhet och känner sig naturligt mer hotad. Då spelar det ingen roll om det är bästa skötaren, ägaren eller vem som helst- då smäller det (eller som i denna situation, då hugger hästen), helt i självförsvar.
Precis som du kanske helt av naturlig reaktionsförmåga råkar slå till din bästa vän eller partner när han/hon hoppar upp bakom din fotölj och skrämmer dig när du sitter djupt nersjunken och inte alls är redo på vad som skall ske.
Man får akta sig för att skylla på hästen i sig i sådana här situationer, när det ofta faktisgt handlar om helt naturliga reaktioner.:)
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

raj raj raj o bla bla bla ..... ska vi ha såna diskussioner igen- om hur mkt pengar det omsätts å hästarna mår dåligt etc etc.

Detta är ingen pressad kuse, lääääänge sen han var det om han någonsin varit det. Han är sån, alltid varit sån. Opåliltlig.

Men visst, varsågoda å analysera på ni som känner för det...
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Upps.... trampade visst på en öm tå :angel:

Jag sa att hsk (mfl..) sagt att han ÄR opålitlig, sen gick jag vidare med tanken att skylla ett dåligt beteende pga att det är en hingst är absurt.. jag sa inte att just denna hingst gått till anfall... Jag tror att historien är ngt kryddad, självklart, annars säljer den inte lika bra :angel:

Det jag reagerade på var att man enligt nån kunde skylla dåligt beteende på att det var en hingst....:cool:
Det finns en del valacker som är mer "hingstiga" eller "hingst-trocka" än flera av våra avelshingstar :p
Hingstar kräver sina skötare/ägare, det är inte en häst som "vem-som-helst" tar hand om. Speciellt inte en som är i full tävlingskondition ;)
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Upps.... trampade visst på en öm tå :angel:

Jag sa att hsk (mfl..) sagt att han ÄR opålitlig, sen gick jag vidare med tanken att skylla ett dåligt beteende pga att det är en hingst är absurt.. jag sa inte att just denna hingst gått till anfall... Jag tror att historien är ngt kryddad, självklart, annars säljer den inte lika bra :angel:

Det jag reagerade på var att man enligt nån kunde skylla dåligt beteende på att det var en hingst....:cool:
Det finns en del valacker som är mer "hingstiga" eller "hingst-trocka" än flera av våra avelshingstar :p
Hingstar kräver sina skötare/ägare, det är inte en häst som "vem-som-helst" tar hand om. Speciellt inte en som är i full tävlingskondition ;)

Jag har ett sto hemma ( travare) som var en apa i tävlingskondition, för att inte tala om innan värmning.
Nu som äldre & inte upptränad pga skada så är hon mkt trevligare men ändå inte helt att lita på, hon märker direkt om ngn blir "rädd".
Hon hotar o har sig, men har respekten för människan.
Hon är inte ouppfostrad & har inte haft ngt dåligt liv i stress & press.
Hennes mor är likadan, idag 19 årig fölmärr.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Det var det sämsta jag hört,
hästar som gör så, tror jag inte trivs så där vidare med livet.
Jag har två hingstar 18 år gamla, de har aldrig någonsin bitit någon människa.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Enligt hästskötaren så säger hon ju att han har alltid varit opålitlig...

"En gång är ingen gång, men 2 gånger är en vana"..

Att det är en hingst är ingen ursäkt för att han får gå till anfall! Tvärtom så är detta en avelshingst som ska föra sina gener vidare o bör väl kanske då inte vara aggressiv :o

Om en häst biter så kanske man ska kolla upp vad som orsakar problemet istället för att säga att det är en vana? Hästar är flyktdjur och flyr hellre än att slåss så ingen häst är att lita på till 100 % och hingstar kan vara mer oberäkneliga än andra. Vrf inte kasterera isåfall?
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Om en häst biter så kanske man ska kolla upp vad som orsakar problemet istället för att säga att det är en vana? Hästar är flyktdjur och flyr hellre än att slåss så ingen häst är att lita på till 100 % och hingstar kan vara mer oberäkneliga än andra. Vrf inte kasterera isåfall?

Enkelt svar där, hästen har ett högt avelsvärde.

Ring & fråga Stig H vet jag !?
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Men ifall nu hästen är aggressiv.. så finns det troligen en anledning.. och ifall han bara hugger... villket som är väldigt osannolikt, ta kommandot och se till så att han blir av med det beteendet.
Att skicka in en individ en HÄST för att bli korv bara för att den hugger är för mig idiotiskt..
Ta reda på problemet och lös det istället.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Om man är så oaktsam att man låter en häst hugga sig i armen. Jag lämnar aldrig flanken fri åt hingstar, en mindre åt elaka ston. Den jag har nu hugger efter mig nästan hela tiden och skulle jag smälla till henne varje gång hade hon inte haft något psyke kvar alls. Samma med en hingst om man smäller dom varje gång så blir dom bara ännu dummare. Jag anser bestämt att hingstar är förlåtna att dom bitts även ston dom brukar vara bra tävlings hästar om dom är lite "elaka". Kan göra en fin jämförelse kompisen har 3 hingstar en av dom är gapig bitig sparkig och vill leka med dig han är nästan direkt farlig. Men slår vi honom hela tiden? Nej varför i hela hissingen skulle vi göra det?
Jag har spö med så att han inte hoppar på mig han är idag 4.
Den andre är 6 och lite busig men aldrig skulle han göra något för att skada dig. Honom går jag med långt grimmskaft och han går o nosar på marken och på mig han går rakt bakom mig och naffsar mig i nacken utan att en enda gång göra något dumt. Han kan dock hugga dig när du selar ut honom. Varför skulle han vara farlig för det? Nej
Den sista är 2 år nu och på väg att bli som sin äldre bror (4åringen).
Denna hästen år bara ung och dum för dagen säg till honom på skarpen så är han snäll. Varför skulle han var farlig? Har inte läst hela tråden men detta är min syn på det.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Enkelt svar där, hästen har ett högt avelsvärde.

Ring & fråga Stig H vet jag !?

ja, då får de faktiskt ta smällarna om nu aveln ska gå före hästens beteende. många hästar blir lugnare vid kasterering, det är ju mkt därför man kastererar.. och hästar är olika! Ta och lös problemen istället för avlivning, och kan man inte lika gärna kasterera en häst som man tänkt att avliva?, ge den en chans till. det är ju vi som har sätter våra hästarna i sånna situationer där de inte vet hur de ska förhandla. Och p.g a stress kan även många bita, men man ska inte skylla på hästen för det är vi som är den riktiga boven och vi tror att vi ser mer än vad vi gör. jag tror inte hästen har samma uppfattning!

Min häst bet mig en gång för att jag höjde mina händer mot honom. Han bet mig så jag började blöda, ska han avlivas då för att man betedde sig så?

alla hästar försvara sig, det är bara vi som ofta inte ser orsaken och istället säger att hästen är opålitlig eller dum.. men den är ju bara häst
 
Senast ändrad:
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

En bekant blev sparkad av en märr på handen i lördags. Den absolut snällaste och mest beskedliga fullblodsmärr jag har träffat. Innan jag skulle kalla hästen dum i huvudet och totalt livsfarlig och att hon förtjänar att bli korv för en händelse!

Det roliga är att många bara kan slänga ut sig det allra mesta utöver vad de läser i en artikel. Att hästen har lynnesfel och är livsfarlig.

Jämförelsevis travhäst vs travhäst, dvs kallblod vs varmblod -har jag aldrig träffat en elak nordis, däremot X antal lynniga varmblod som man blir överspungen av, inknuffad i väggar av, biten av, sparkad efter..

Fast man har ju som person alltid ett eget val, vill man inte hantera dem borde man ju i rimlighetens namn sluta.

Tror det mer handlar om fördomar och egna upplevelser. Jag bor likasom du i "kallblodsland" och har precis tvärtemot åsikt, har aldrig varit med om varmblod som beteer sig grisigt men kallblod däremot, har hanterat flera som springer över folk, slår för vagn, sparkas ect ect. Vet t.om med av ett kallblod som avlivats för sitt livsfarliga beteende.

Men men... alla har som sagt inte samma upplevelser.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

KL

Jag har förstås svårt att se hur en menlös & jättevänlig häst ska fixa att springa in 18 mille.... de är nog fler aggressiva hästar i eliten än vad det är gosedjur just för att det krävs en hel del skalle och jävlar anamma för att vinna ett lopp. Goa snälla hästar finns säkert oxå, men med tanke på hur diskussionerna går om att det är många "elaka" tävlingshästar på elitnivå så finns det säkert en anledning till varför dessa hästar dominerar? Kanske för att de har just extra mycket innanför pannbenet..?
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

och hur ska du få en lugn häst att vinna löp?! Tror inte det är några småtjejer som hanterar de största stjärnorna så de är nog medvetna om riskerna.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

ja, då får de faktiskt ta smällarna om nu aveln ska gå före hästens beteende. många hästar blir lugnare vid kasterering, det är ju mkt därför man kastererar.. och hästar är olika! Ta och lös problemen istället för avlivning, och kan man inte lika gärna kasterera en häst som man tänkt att avliva?, ge den en chans till. det är ju vi som har sätter våra hästarna i sånna situationer där de inte vet hur de ska förhandla. Och p.g a stress kan även många bita, men man ska inte skylla på hästen för det är vi som är den riktiga boven och vi tror att vi ser mer än vad vi gör. jag tror inte hästen har samma uppfattning!

Men det har väl aldrig Lobys Alice skrivit, att den ska avlivas? Så vitt jag vet är det bara en här inne som tycker det... Och ta smällarna? Den här artikeln är troligen jäkligt uppskriven och överdriven, det är inget jäkla monster det handlar om även om han är lite vass (vilket de allra flesta hästar är som har sprungit in så här mycket pengar, det krävs helt enkelt ofta ett vasst humör för att ha den vinnarskallen som krävs), utan det är en vanlig häst som sprungit in 18 mille och därför har ett högt avelsvärde...

Och vaddå, alla inblandade vet ju att hästen är så här, de bryr sig inte särskilt så what´s the big deal?

Sedan kan ni ju sluta analysera att hästen har ont eller inte trivs, för då har ni ingen verkligehetsuppfattning och har defenitivt aldrig besökt Stig H´s företag...
Han behåller ingen häst som inte kommer till ro i stall och med hästskötare och en häst springer givetvis inte in 18 miljoner, vilket är ytterst få hästar förunnat, om den skulle ha ont eller inte trivas... Det är som att påstå att Milton hade ryggont under hela sin hoppkarriär..
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Usch vad läskigt! :crazy:

Men hingstar är ju hingstar, inte första gången en hingst gör något sådant.
Men, men, håller man på med hingstar så är jag övertygad om att man vet hur det kan vara.

Personligen så vill jag inte hålla på med hingstar, just pga att jag har väldigt dålig vana av det och säkerligen i onödan skulle hamna i situationer där det blev rejält mkt värre än biten i armen.

Fö så högg min VALACK mig i arslet en gång. Att det inte blev sy och hela bibban berodde på ren tur, det var vinter och mkt kläder emellan, så det blev ett blå (svart...) märke i stället och svårt att sitta.
Som ngn skrev så går det inte alltid att lära hästar av med sådant om de har fel psyke, jag hade haft ovanstående häst sen han var ett år, man fick ALLITD passa sig när man ryktade, han gillade inte rykt, och vände man då ryggen mot hans huvud när man borstade framben, bog osv, då small det.
Jag tillrättavisade honom visserligen alltid, rätt ofta klappade jag av ren reaktion till honom på truten med borsten, men han slutade aldrig med beteendet. Trots att han blev skiträdd så fort han bitit mig, han visste mkt väl att jag skulle ryta. Han kunde även enstaka ggr i andra situationer ta till tänderna om han inte fick som han ville, dock var det inte hugga då utan "bara" nafsa. Han betedde sig likadant mot andra hästar.
Viss dumhet går inte att "bota" uppenbarligen, min häst var känd som väldigt väluppfostrad och välhanterad i andra sammanhang.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

KL

Jag har förstås svårt att se hur en menlös & jättevänlig häst ska fixa att springa in 18 mille.... de är nog fler aggressiva hästar i eliten än vad det är gosedjur just för att det krävs en hel del skalle och jävlar anamma för att vinna ett lopp. Goa snälla hästar finns säkert oxå, men med tanke på hur diskussionerna går om att det är många "elaka" tävlingshästar på elitnivå så finns det säkert en anledning till varför dessa hästar dominerar? Kanske för att de har just extra mycket innanför pannbenet..?

Ska det bli en stjärna så måste den ha en vinnarskalle och kan då upplevas lite elaka innan start m.m

En "vanlig" häst som bara ska tävla lätta klasser och ridas i skogen behöver inte den där extra gnistan som en elithäst behöver.

Sen kan det slå över och bli för mycket, men eftersom inte skötaren reagerar så är det ingen fara.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

exakt. Konstigt att så många ens reagerar och skriker i högan sky fast än skötaren själv inte bryr sig speciellt mkt??

Ska vi avla på Mr Gosig istället för Mr 18 miljoner så får vi snart inga svårklasshästar...
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Hugger en knapp.


Jag håller med KT här, att det är en hings är ingen ursäkt, och att avla på dåligt lynne är idioti (ursäkta min ärlighet).

En hingst är en häst är en häst... sas.

Den kanske bör handskas av lite mer kunniga, men det innebär inte att den har "behörigheten" att vara knäpp...
Jag vill kunna lita på mina hingstar lika mycket som på mitt sto.

Och att påstå att den för att den är hingst inte ska vara uppfostrad (vilket jag anser att hon påstår)? Skitsnack!

Det spelar ingen roll om hingsten inte biter henne Blodig varje vecka, en snäll coh uppfostrad hingst, biter sälland någon blodig utan förvarning...
Jag tvivlar på att denna hingst i allmänhet är snäll och lugn och sen på en dag blivit totalt vansinnig och bet henne.

Att avla på en sådan hingst ger kanske 40% (om tur) nog framgångsrika avkommor, vad händer med de andra 60% som blir medelmåttiga på banan, men med pappas lynne?
Vem ska ta hand om dom? De som har erfarenheten? Nej, de vill inte ha en medelmåttig häst, de vill ha en Bra framgångsrik häst.
Det blir hos lilla lisa som ska köpa sin första häst som den galna avkomman hamnar.
Har vi tur säljer lilla lisas mamma hästen efter en vecka, har viotur biter avkomman lilla lisa blodig, precis som pappa gjorde med sin skötare.
Alt, som ofta också är vanligt inom trav, är slakteri. Vilket är lite synd...


Tacka vet jag islandsaveln som faktist avlar på lynne med (av det jag har erfarenhet av)! En stor bock till dom!
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Enkelt svar där, hästen har ett högt avelsvärde.

Ring & fråga Stig H vet jag !?

Tvivlar inte på att hästen anses ha ett högt avelsvärde för vissa, som den elaka kärring jag är så har den i mina ögon inget avelsvärde alls. Att springa fort är inte den enda merit en bra häst bör ha, den bör ha lite mer än så.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Inför V75 på Umåker intervjuade TV 4-reportern Matteus Lillieborg Rommetränaren Jörgen Westholm – då bet hästen Copimade tag i...
2
Svar
23
· Visningar
1 512
  • Artikel
Hästnyheter Han har inte varit på trav sedan han blev sjuk för ett drygt år sedan. Under söndagen är Stefan Hultman på plats på Vincennes för att se...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hör kör elitryttarna ”Elitloppet” i Jörgen Westholms takraka. Dressyrstjärnan Johanna Due-Boje fick testa hur det var att sitta bakom en...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För liten för fotboll. För lätt för utförsåkning. Men en lärare i skolan fick in Fanny Olsson på galopp. – Läraren födde upp...
Svar
0
· Visningar
453
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp