Störiga saker vi stör oss på, del 33

Ja precis, det är däckets egenskaper som är av betydelse och det som lagstiftning och polis bryr sig om. Huruvida man har 1 eller 5 uppsättningar hjul har exakt noll betydelse.

Invändningar om "hjulbyte" har verkligen exploderat de sista åren är min bild också, kan inte minnas att det var någon diskussion överhuvudtaget för 10 år sedan. Förstår inte varför eller varifrån det kommit...
För att folk vill benämna det med rätt begrepp? Förskola, fyrbenta hållhaken?
 
Stör mig sjukt mkt på SDare mfl som tycker ”det är deras eget ansvar att lära sig svenska, skaffa jobb osv”.
För det första så finns det svennar som har gått ”livets hårda skola” och som levt på bidrag hela livet och för det andra undrar jag hur länge det skulle ta för medelsvennen att lära sig arabiska och dess kultur. Och låt oss säga att det är efter att man har sett familjemedlemmar som har avrättats.
Nej fy fan för rutten människosyn.
 
Men vadå "rätt begrepp"?
Vad är det som avgör vad som är rätt och fel här och vad grundar det sig i menar du?
Jag försökte bara förklara hur det kan vara.
Jag har en son som går på fordon så jag har fått lära om och säga skifta hjul eftersom det är vad dom lär ut.

Det tog tid för mig att lära om med orden
 
Fast det är ju däckets egenskaper som är det som är relevant, huruvida det bytta däcket sitter på samma hjul eller inte har ingen som helst betydelse.
Det byta däcket kan inte sitta på samma hjul, eftersom hjulet utgörs av både fälg och däck.

Otur för killarna som står på köpcentrum här i stan och kallar sig däckbytarna. Men de verkar ha mycket att göra trots att de är helt ”fel” ute.

Polisen är dessutom himla intresserade av om man bytt på rätt sorts däck, och inte så mycket resten av hjulet.
 
Jag försökte bara förklara hur det kan vara.
Jag har en son som går på fordon så jag har fått lära om och säga skifta hjul eftersom det är vad dom lär ut.

Det tog tid för mig att lära om med orden
Men då är det ett fackspråk du pratar om. Det är ju en helt annan sak om man har lite styrning på vilka begrepp som ska användas respektive undvikas där.

Det var väl inte det som @Thaliaste talade om där det kommer men massa kommentarer som pikar folks språkbruk?
 
Män 🙄😒
Igår satt jag vid datorn på mitt kontor, min tekniker satt också där inne och chillade med en kaffekopp plus att en kollega hängde på räcket utanför, bägge män i min ålder.

Då kommer en annan man dit, tittar på oss innan han vänder sig till min tekniker och ställer en fråga. Teknikern svarar att han får fråga mig, det är jag som har ansvaret. Mannen tittar ytterst tveksamt på mig och jag svarar på hans fråga.

Det där händer jämt och det stör mig 😒
 
Det byta däcket kan inte sitta på samma hjul, eftersom hjulet utgörs av både fälg och däck.

Otur för killarna som står på köpcentrum här i stan och kallar sig däckbytarna. Men de verkar ha mycket att göra trots att de är helt ”fel” ute.

Polisen är dessutom himla intresserade av om man bytt på rätt sorts däck, och inte så mycket resten av hjulet.

Oops det gick lite fort när jag skrev (vilket blir ännu mer olyckligt när det är en språklig grej jag stör mig på :D), jag menade såklart fälg. Det jag menade var är att däcken kan krängas på olika fälgar, så alltså kan man byta däck men utan att byta fälg och byta fälg utan att byta däck (även om det i praktiken är mycket ovanligt att göra så). Så invändningen "att byta hjul" är det som är mest rätt att säga är orimligt enligt mig, eftersom det är däcken som är det relevanta vid årstidsväxling och inte fälgen.

Ska man till en verkstad blir det en annan sak, då är det såklart jätteviktigt att man är tydlig med vad man önskar eftersom det är helt olika tjänster. Och en vettig verkstad dubbelkollar med kunden om det finns minsta osäkerhet om vad hen menar. Så att de tar upp det här vanliga kommunikationsproblemet med @Petronillas son som ska bli mekaniker är ju bra av skolan, men det jag pratar om är fenomenet som dykt upp att en massa människor ska rätta andra människor i samtal, på sociala medier osv när de säger att de "ska byta till sommardäck i helgen".
 
Män 🙄😒
Igår satt jag vid datorn på mitt kontor, min tekniker satt också där inne och chillade med en kaffekopp plus att en kollega hängde på räcket utanför, bägge män i min ålder.

Då kommer en annan man dit, tittar på oss innan han vänder sig till min tekniker och ställer en fråga. Teknikern svarar att han får fråga mig, det är jag som har ansvaret. Mannen tittar ytterst tveksamt på mig och jag svarar på hans fråga.

Det där händer jämt och det stör mig 😒
Det där hände mig konstant när jag var i transportbranschen, det var den största anledningen till att jag började plugga istället.
 
1: Det gnager och gör ont i ryggen.
2: Migränkänning men vet inte om det är migrän så vet inte om jag kan/ska ta sumatriptan.
3: Ljuset från fönstret speglas i tvn så jag måste stiga upp och dra för gardinerna.

Uppdatering:
1: Inget att göra nåt åt mer än sträcka på ryggen.
2: Tog sumatriptan och paraflex
3: Drog för gardinerna men nu speglas de i tvn i stället.
 
Senast ändrad:
Svärfar, igen. Nu säger han att han inte tänker komma och hälsa på när barnet är fött, det är för långt att åka.

Inte för att jag blir ledsen att han inte kommer. Men min man.. Han blir ju ledsen av att höra sånt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 810
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 204
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 046
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 386
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp