Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 33

Har klagat på detta tidigare, fortsätter: ska ha en fest om ett tag. Anmälningar droppar in. Svarar vänligt när folk hör av sig, och frågar då samtidigt om folk har — obs här nu — allergier eller intoleranser.

Först var jag naiv nog att fråga om de har någon särskild diet, men eftersom vuxna människor tydligen inte förstår att fest ≠ restaurang där de kan beställa sina favoriträtter har jag blivit mer brysk.

Nåväl, idag var det en person som meddelade att hen inte äter socker eller stärkelse. Personen insåg väl efter en stund att detta är ganska svårt på en bjudning med många gäster, så det kom en uppföljning som frågade "om det är ett problem?"

Kunde inte hålla mig så jag skrev lite avmätt: "det blir buffé, du kan äta det som passar dig."

Om man har en otroligt speciell smak och absolut inte kan tänka sig att äta något annat, då kan man endera avböja inbjudan ELLER äta hemma på förhand.
 
Har klagat på detta tidigare, fortsätter: ska ha en fest om ett tag. Anmälningar droppar in. Svarar vänligt när folk hör av sig, och frågar då samtidigt om folk har — obs här nu — allergier eller intoleranser.

Först var jag naiv nog att fråga om de har någon särskild diet, men eftersom vuxna människor tydligen inte förstår att fest ≠ restaurang där de kan beställa sina favoriträtter har jag blivit mer brysk.

Nåväl, idag var det en person som meddelade att hen inte äter socker eller stärkelse. Personen insåg väl efter en stund att detta är ganska svårt på en bjudning med många gäster, så det kom en uppföljning som frågade "om det är ett problem?"

Kunde inte hålla mig så jag skrev lite avmätt: "det blir buffé, du kan äta det som passar dig."

Om man har en otroligt speciell smak och absolut inte kan tänka sig att äta något annat, då kan man endera avböja inbjudan ELLER äta hemma på förhand.
Alltså jag hade aldrig vågat fråga en sån sak! Möjligtvis hade jag svarat "kan du återkoppla när du kommit fram till vad du ska servera så kan jag komplettera/matcha" för att kunna ha något att äta men inte sticka ut allt för mycket i mina kostpreferenser.
 
Alltså jag hade aldrig vågat fråga en sån sak! Möjligtvis hade jag svarat "kan du återkoppla när du kommit fram till vad du ska servera så kan jag komplettera/matcha" för att kunna ha något att äta men inte sticka ut allt för mycket i mina kostpreferenser.
Jag vet ju redan vad menyn blir, men kommer förstås att anpassa så att det finns något för alla som t.ex är allergiker. T.ex använda laktosfria mjölkprodukter, köpa hem glutenfritt osv.

Folk som bara inte gillar ditt eller datt får finna sig i det som bjuds. Om de mot förmodan inte hittar _något_ att äta får de väl gå via McDonalds på hemvägen då.

En annan meddelade att hen inte äter lever (brukar man få det på fester, i allmänhet?), hur stekt köttet ska vara (medium plus), vilka svampARTER som går för sig. Allt detta ignoreras totalt.
 
Jag vet ju redan vad menyn blir, men kommer förstås att anpassa så att det finns något för alla som t.ex är allergiker. T.ex använda laktosfria mjölkprodukter, köpa hem glutenfritt osv.

Folk som bara inte gillar ditt eller datt får finna sig i det som bjuds. Om de mot förmodan inte hittar _något_ att äta får de väl gå via McDonalds på hemvägen då.

En annan meddelade att hen inte äter lever (brukar man få det på fester, i allmänhet?), hur stekt köttet ska vara (medium plus), vilka svampARTER som går för sig. Allt detta ignoreras totalt.
Precis, men om jag har en specifik diet och du ska servera sallad och bröd kanske jag kan ta med en sallad och bröd som passar mig liksom. Inte att du ska behöva anpassa för just det. Jag har noll problem med att ta med mig saker själv om det inte går att anpassa, jag är ju där för sällskapet :)

Och vad tusan är "medium plus"?! Jösses ^^
 
Jag vet ju redan vad menyn blir, men kommer förstås att anpassa så att det finns något för alla som t.ex är allergiker. T.ex använda laktosfria mjölkprodukter, köpa hem glutenfritt osv.

Folk som bara inte gillar ditt eller datt får finna sig i det som bjuds. Om de mot förmodan inte hittar _något_ att äta får de väl gå via McDonalds på hemvägen då.

En annan meddelade att hen inte äter lever (brukar man få det på fester, i allmänhet?), hur stekt köttet ska vara (medium plus), vilka svampARTER som går för sig. Allt detta ignoreras totalt.
Lite mystiskt att ha så specifika begränsningar, att man måste definiera vilka arter man äter. Och hur troligt är det att det på en bjudning skulle serveras just de arterna och enbart det? Lättstekt leverbiff med murklor är inte det jag oftast blivit bjuden på i varje fall.

Visst har jag några råvaror jag helst inte vill ha i min mat, men jag har aldrig kommit på tanken att då jag blivit inbjuden specifiera att jag sedan inte äter innälvsmat, inte skaldjur, men räkor kan gå an, heller inte bläckfisk eller annat mystiskt från havet, men vanlig fisk går bra, förutom inte östersjöfisk, sedan vill jag bara äta lök om den är välstekt och jag tycker inte om chilli. Svamp är jag heller inte överförtjust i.

Då jag blir bjuden äter jag det som finns, och har aldrig varit tvungen att gå hem hungrig.

Jag blir visserligen sur då mina föräldrar bjuder mig på mat, och det är skaldjur eftersom de mycket väl vet att jag inte under mina 40+ år klarat av att äta det och de gör det för att jävlas och "lära mig".

Men hade jag dykt upp på fest och det är skaldjursbuffe, ja då hade jag ätit bröd och nån räka och druckit lite mer vin i stället och varit glad :)
 
Jag vet ju redan vad menyn blir, men kommer förstås att anpassa så att det finns något för alla som t.ex är allergiker. T.ex använda laktosfria mjölkprodukter, köpa hem glutenfritt osv.

Folk som bara inte gillar ditt eller datt får finna sig i det som bjuds. Om de mot förmodan inte hittar _något_ att äta får de väl gå via McDonalds på hemvägen då.

En annan meddelade att hen inte äter lever (brukar man få det på fester, i allmänhet?), hur stekt köttet ska vara (medium plus), vilka svampARTER som går för sig. Allt detta ignoreras totalt.
Tror aldrig jag blivit bjuden på lever på en fest nånsin.

Medium plus? Svamparter alltså jag är kinkig med mat men denna person får mig att känna mig okinkig.
 
Helt otroligt. Jag vill prata med Folksam angående en skada (ärr). Ringer till kundtjänst och efter att ha pratat mig igenom ett antal talsvar så kan jag äntligen välja att prata med en verklig handläggare. Får då till svar att det är många som ringer "och jag ska återkomma i morgon" Klockan är 20 över tre på eftermiddagen och ett av Sveriges största försäkringsföretag kan inte svara på kundtjänst!!!
 
Ja jag är själv allergisk och är mycket van vid att vanligtvis inte kunna äta ALLT som bjuds.
Men oftast kan man ju äta NÅGOT i alla fall; om inte annat så brukar det finnas bröd.

Alla människor har ju sina favoriter och sånt de inte så gärna äter. Men samtidigt får man ju komma över sig själv och sina krav: så länge man inte blir sjuk av maten tycker jag (som sagt) att man ska ligga lite lågt med sina önskemål.

Är det dessutom buffé är chansen att man hittar åtminstone ett par ätbara saker väldigt stor.

Det som förvånar mig är hur dessa människor liksom klarar sig i övrigt? Det finns ju massor med tillfällen då man som vuxen helt enkelt får "suck it up" och äta mat man inte själv valt. ALL mat måste knappast vara ens favoriträtt.
 
%%&/¤y/&#i :rage: :turd: Ny sensor och exakt samma problem. Den påstår att den är ansluten till datorn. Pluggade in den med kabeln som hör till. Så länge den är kopplad så är det inga problem men så fort jag drar ur kabeln. Exakt likadant.

@tanten visst har du också en Libre? Har du stött på samma problem?
 
%%&/¤y/&#i :rage: :turd: Ny sensor och exakt samma problem. Den påstår att den är ansluten till datorn. Pluggade in den med kabeln som hör till. Så länge den är kopplad så är det inga problem men så fort jag drar ur kabeln. Exakt likadant.

@tanten visst har du också en Libre? Har du stött på samma problem?
Ja, efter laddning. Men det har hjälpt att tvångsstänga den. Dvs trycka på knappen tills den stänger av. Alltså inte tre tryckningar utan hålla in tills den slocknar.

Hjälper inte det så vet jag inte.
Fråga i libreforumet på FB?
 
Stör mig på att det grönskar och är mängder av blommor i min kastanj.
Sensommaren förra året ringbarkade jag den minst en meter.

HUR kan den grönska och blomma helt utan bark??

(Gillar kastanjer men den skuggar huset och jag är rädd för röta. Dessutom blir kastanjerna som kulor under fötterna. Har ramlat ett par ggr)
 
Ja, efter laddning. Men det har hjälpt att tvångsstänga den. Dvs trycka på knappen tills den stänger av. Alltså inte tre tryckningar utan hålla in tills den slocknar.

Hjälper inte det så vet jag inte.
Fråga i libreforumet på FB?

Jag gör det och om jag trycker tillräckligt många gånger så kan jag läsa av den. Slängt ut en fråga på FB gruppen. Googlande visar att jag inte är den enda och fler har samma problem men ingen lösning vad jag kan hitta.
 
Helt otroligt. Jag vill prata med Folksam angående en skada (ärr). Ringer till kundtjänst och efter att ha pratat mig igenom ett antal talsvar så kan jag äntligen välja att prata med en verklig handläggare. Får då till svar att det är många som ringer "och jag ska återkomma i morgon" Klockan är 20 över tre på eftermiddagen och ett av Sveriges största försäkringsföretag kan inte svara på kundtjänst!!!
Ska du söka ersättning för ärr så går det säkert att göra det via deras webbsida. På Mina Sidor.
 
Stör mig på att det grönskar och är mängder av blommor i min kastanj.
Sensommaren förra året ringbarkade jag den minst en meter.

HUR kan den grönska och blomma helt utan bark??

(Gillar kastanjer men den skuggar huset och jag är rädd för röta. Dessutom blir kastanjerna som kulor under fötterna. Har ramlat ett par ggr)
Kan du inte bara ta ner den och fräsa bort stubben? Kastanjer skjuter väl inte rotskott?

Jag har för övrigt motsatt problem, halva min kastanj har dött, vilket jag inte önskade. Den har haft kastanjebladmal några år och jag misstänker också kastanjeblödarsjuka. Så den behöver bort (vilket iofs blir nån annans problem för jag ska flytta).
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
114 428
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 226
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 643
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
122 497
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp