Bukefalos 28 år!

Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Ännu en gröngöling frågar:

Om man har en quarter och i framtiden ska tävla i trail och kanske något annat, vilka regelböcker ska man då läsa?

Vilken kul tråd ;)
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Hola,

Det beror på om du bara vill tävla på rasshow, WRAS-tävlingar eller både och.

Har man inte så stora pretantioner och kanske en blygsam plånbok så brukar många nöja sig med WRAS-tävlingar.

HAr man en större plånbok, större pretantioner, kanske vill ha poäng på sin häst för tex framtida avelsvärde etc så är det läge att tävla och läsa AQHA´s mera ingående.

Det man kan tänka på är att WRAS Svenska regelbok i stort är en ren översättning från AQHAs och därefter anpassad för lilla Sverige. I de fall det uppkommer en situation där man inte kan tillämpa WRAS regelbok så hänvisas det till AQHAs.

Viktigast är att du och din häst har roligt.

mvh Eva
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Gud has spoken! :bow: :bow:

Danilo:
Det enda jag kan säga är att det kan vara lite svårt att förstå även WRAS regelbok om man är gröngöling. Regelboken är ju skriven av sådana som kan rätt mycket och den tar inte hänsyn till att förklara alla små saker som en gröning kanske skulle behöva.. som jag typ :angel:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

_Eva_: Okej, ja då är det nog WRAS jag ska ha... Inga ambitioner här kan jag meddela ;) . Men det är så kul för det är första gången nästan i mitt liv som jag varit sugen på att ut och tävla, när man slipper att antingen hoppa höga hinder eller bara sitta och göra rörelser! Jätteskoj!

Apollo 13: åhåhå, aj då! då ska jag nog vänta lite med att läsa den, allt nytt från den här världen får kanske inte plats i huvudet samtidigt :p
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Ja, man måste alltid utgå från den häst man rider när man ger hjälper - vad det än gäller. Men i princip så backar hästen efter stop bara om man sitter kvar i stoppställning. Rätar man upp sig snabbt efter stoppet så ska hästen förståss stå stilla. Även här är det frågan om hjälpgivning i rätt tid
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Hoppas att det är ok att jag spinner vidare på den här tråden...:angel:
Hur gör man för att behålla hästen samlad i halten? Hon är samlad och avslappnad precis innan (jag tränar bara på detta när hon är väl uppvärmd och trampar under sig) men när jag sitter till och ev. säger whoo, ev. tar i tygeln så kör hon upp huvudet och sänker ryggen. Hur ska jag få henne att bära sig ända in i halten?
Tacksam för tips:bow:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Ta inte i tygeln när du gör halten. Detta gör att hästen drar upp huvudet och förlorar formen. om du lär hästen att stanna utn att ta i munnen så kommer formen att hållas när du står still :)
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

mm träna först på att få henne att stanna utan att du tar i munen. för bnär du gör det ber du jku henne att ta upp huvudet. när du kan göra stopppet utan att ta i munen så kan du få henne att hålla kvar formem
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

så klart!

men det var väll som någon sa, gör halt och ta ett steg bak?
jag hade nog personligen inte gjort så att jag backat ett steg efter varje halt som någon föreslog, men jag kan tänka mig att det hjälper hästen att inte köra upp skallen och tro att den är ledig vid en halt.
alltså jag tror att om du då och då, kanske i början varrannan gång, kanske varje gång tar ett steg tillbaka efter halten så hajar hästen att "hmm, det händer något efter halten" och sedan gör du halt och innan hästen hinner ta upp skallen så skrittar du framåt. sedan kanske du börjar ta ett steg tillbaka efter varannan halt och sedan mer och mer sällan.
huruvida det funkar kan jag verkligen inte svara på, det vara bara en tanke. lura och klura lite så listar du säkert ut något bra :)
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Tack för tipsen allihop!:bow:

Jag gör som du skrev, ber henne backa ett par steg efter halten men absolut inte jämt.
Men det där med at inte ta i tygeln har jag tagit till mig och ska jobba på det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 119
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 808
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 477
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 526
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp