Bukefalos 28 år!

Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Apollo 13

Trådstartare
Förut så fanns det en tråd på g.gnägg (tror jag det var) ang westernridning och vi drog in på hur man gör ett stopp.

Jag menade på att hästen stannade av en kombination av att man lutade sig bakåt, att man tog i tygeln och orden "whoa".

Sedan komm detta inlägget i tråden:

"De du skriver om här är reining och inte överlag western. Dom sätter sig på arslet för att ryttare säger 'whoa' och lutar sig lite bakåt, för att inte falla framåt i stoppet."

Eftersom jag är rätt ny inom western så skickade jag ett PM till användaren och undrade vidare.


Jag: "Så du menar att hästen inte stannar för vikten bakåt utan endast för "whoa"?"


Användaren: "Ja, precis.
Självklart finns det massa olika varianter, endel lär sina hästar spurstop alltså sporrstopp.
Det innebär att när sporrarna kommer emot, stannar hästen. Men whoa är vanligast och används inom alla dicipliner inom western när man vill att hästen ska stanna, göra halt. Precis som man använder 's' ljudet, alltså 'ssss' till skritt, 'smack smack' för trav och 'pussljudet' för gallopp.
Om jag gör 's' ljudet till min häst när han galopperar, börjar han skritta.

Målet med ett Slidestop är ju att hästen skall glida så långt som möjligt och arbeta med bakdelen ordentligt. Detta kan inte uppnås om man drar tag i tyglarna. Och självklart måste hästen i fråga vara obroddad med slideskor bak.
Så svaret är ja, största hjälpen för hästen när den stoppar är order 'whoa' , och självklart gör man endel andra grejjer också, men inte fören man sagt 'whoa'.

Hoppas jag var till hjälp!".



Jag: "tack!
men en liten fråga för den pantade :angel:
pratar vi halt eller slidestop?
alltså nu när jag lär mig (och hästen, som lärt sig stanna genom slit i tygeln hos tidigare ägare :crazy: ) så har jag fått lära mig att jag ska köra ut fötterna, luta mig bakåt, ta i tyglarna och säga whoa.
han är rätt kass på vikthjälperna och anledningen till att ja ska köra ut fötterna är för att han är så grön och ska känna skillnaden, även så med tygeltaget. självklart så är ju målet att slippa göra överdrivna hjälper.

men vad anser du om att gå tillväga så? jag gör ju allt på samma gång, inte whoa och sedan ta i tyglarna och luta mig tillbaka och släppa ut skänkeln (han rids med mycket skänkel, trivs bäst så)
jag tänker så att jag ska ta de hjälperna han kan, lägga till andra (de rätta) och sedan ta bort de som är fel.
är det fel att tänka så?"



Användaren: "Halt-slidestop är egentligen samma sak. Eller nej, hästen glider inte i en halt, men för hästen är 'whoa' stanna, och då gör den det oavsett hastighet.

Alla sätt ar bra utom dom dåliga. Funkar det för er, så kör så.
Jag har lärt min kille först i lina, alla orden. T.ex om han går i jog och jag gör 'ss' och han inte skrittar då, så skakar jag i repet tills han gör det.
Om jag nu sitter på och säger t.ex 'whoa' och han INTE stannar, så lyfter jag händerna (tyglarna) rakt upp och backar (med hjälp av skänklar mer än tyglar) honom tills jag får en eftergift i tyglarna. Nästa gång stannar han förhoppningsvis, om inte, så upprepar jag.
Och kom ihåg, 'whoa' betyder egentligen ett steg bakåt, så varje gång du säger whoa o stannar, be om ett steg bak också.
Detta för att hästen inte ska stanna på bogarna utan göra halt med bakdelen.
Hoppas du förstår!"



Eftersom detta inte var så jag lärt mig av min Vän/Mentor/Gud så frågade jag henne igår och hon höll inte med om att hästen inte stannade för vikten.
Hon menade att hästen kan stanna för allt, att det ultimata var att den stannade för vikten eftersom du inte ens på tävling får prata med hästen. Stannar hästen då inte för vikten så kan du ju helt enkelt inte göra ett stopp. (Gud, rätta mig om jag har fel)
Sägas ska väll också att jag nu kan rätta till att man inte lutar sig bakåt utan man böjer ryggen så att vikten hamnar bakåt. Dock uppfattar jag det inte som att det var där skillnaden mellan det jag lärt mig och vad denne användare menade.


Nu blev det långt, men det jag alltså undrar är hur ni anser att man bör göra en halt, vad anser ni sedan om att man ska ta ett steg framåt vid en halt för att hästen inte skall hamna på bogarna?
Självklart är inte allt svart eller vitt och man kan göra olika, men hur gör ni?

/ H
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Jag har ingen bra förklaring o det är väl olika på alla hästar,
jag sitter till lite extra så stannar min, gör hon inte det så får jag ta lite i tyglarna.
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

aja det är klart det är olika på alla hästar, men det kan väll inte vara optimalt att sträva efter att hästen ska stanna för whoa om man inte ens får säga det på tävling? det är ju en sak om man rider hemma.. jag pratar med min hela tiden :angel: men som sagt kan det väll inte vara optimalt om man ska tävla? och tävlingsreglerna borde väll vara lagda för att sträva efter det optimala ridsättet? eller?
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Helt rätt, jag pratar med min hela tiden o säger oxå whoa
o visst det optimala är väl att stanna med hjälp av vikten.
Hästen ska sätta baken under sig i stoppet/halt så inte är det bara när man gör slides?
 
Senast ändrad:
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Jag andas ut och försöker slappna av i kroppen. Min tränare sa att det ska kännas som ett knutnäveslag i magen när man ska stanna.
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Släpper benen och sitter till.

Vissa hästar behöver förstärkning med ord och/eller tygel.

Tävling i ex Reining. Fel hos ryttaren som skall medföra lämpligt poängavdrag, men ej diskvalifikation är onödiga hjälper såsom tal, klappar, bruk av sporrar, ljud, ryck i tyglarna.

/PDöben
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

nej men som jag förstod det så ansåg denna användaren att jag vid stop skulle stanna, och ta ett steg frammåt för att hästen inte skulle hamna på bogarna. jag tycker att hästen borde kunna stanna utan att hamna på bogarna ändå?
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Om du hade läst mitt inlägg så hade du sett att det är min tränares ord.

Det är så hon har förklarat känslan för mig.

Kan hon ha menat rörelsen och inte "känslan" ?
Så har min "Gud" förklarat för mig, alltså att man böjer sig frammåt i magen som om någon slagit en i magen med en knytnäve.
Alltså att man blir som en ostbåge i magen. Då hamnar vikten bakåt men överlivet framåt och motverkar att man far bakåt vid stoppet.
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Vad menar du med knytnävsslag i magen??

Så här tror jag att hon menar. Alltså att rörelsen är som om man när man fått ett knytnävsslag i magen...
... jaaa jag har dö tråkigt :angel:

obs, ser ni de fina prickarna, min häst e ju br.skäck :angel: :rofl:

8404228.jpg
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

nej men som jag förstod det så ansåg denna användaren att jag vid stop skulle stanna, och ta ett steg frammåt för att hästen inte skulle hamna på bogarna. jag tycker att hästen borde kunna stanna utan att hamna på bogarna ändå?

Hästen skall stanna och ta ett steg bakåt för att undvika att hamna på bogarna...
Hästen skall "tänka bakåt"
Så under varje träningspass, vid stanna, ta ett steg bakåt...början till stopp, man lär hästarna sätta under sig, bära sig...:banana:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Kan hon ha menat rörelsen och inte "känslan" ?
Så har min "Gud" förklarat för mig, alltså att man böjer sig frammåt i magen som om någon slagit en i magen med en knytnäve.
Alltså att man blir som en ostbåge i magen. Då hamnar vikten bakåt men överlivet framåt och motverkar att man far bakåt vid stoppet.

Det låter som den tanken kan vara lite rätt!:banana:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Hästen skall stanna och ta ett steg bakåt för att undvika att hamna på bogarna...
Hästen skall "tänka bakåt"
Så under varje träningspass, vid stanna, ta ett steg bakåt...början till stopp, man lär hästarna sätta under sig, bära sig...:banana:

oj, det var visst ett steg bakåt. :angel:

men alltså, lär man inte hästen fel då? om man ska ta ett steg tillbaka varje gång man stannar? alltså, blir det inte så att de betingar stop med ett steg tillbaka då?

jag var ju tidigare "engelsk ryttare" ... eller ridskoleryttare kanske man ska säga, och vi fick ju alltid höra att hästarna aldrig fick tänka bakåt, att man efter en ryggning alltid skulle ta ett steg framåt för att hästen inte skulle tappa bjudningen. typ. eller nått :angel:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Är inget proffs på det här men det jag gjör har proffsen lärt mig.
När jag tränar ex stopp rider jag hästen mkt med skänklarna i galoppen. Galopperar på rakspår sätter mig ngt djupare i sätet( lutar inte bakåt) gjör små förhållningar för att kecka att bakdelen e me sen liten eftergift tar bort skänklarna pluss tyst whoa, STOP, stå stilla en stund som belöning.
Ibland vill jag att hon ska gå ner till skritt från galoppen då också mkt skänklar men sätter mig inte djupt utan plockar bort mina ben lite försiktigt och säger tyst iiiissss, SKRITT.
Fensingträning brukar vi inte gjöra så mkt då hon gjärna vill dra sig mot väggen och VILA på egen hand och det är ngt irriterande, men det börjar bli bättre då man har blivvit hårdare o strängare i sadeln.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Fel, Fel, byt tränare annars blir ni proffs på backning i Sverige till slut eller trail är en bra gren här ,rygga i L. Skämt å sido du förlorar FRAMÅTBJUDNINGEN HÄR TILL SLUT och hästen lär sig en massa dumt, efter stopp ryggar vi .Bakdelen får hästen med sig av framåtbjudning och ben, förhållningar sen med eftergift i tygeln...;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Fel, Fel, byt tränare annars blir ni proffs på backning i Sverige till slut eller trail är en bra gren här ,rygga i L. Skämt å sido du förlorar FRAMÅTBJUDNINGEN HÄR TILL SLUT och hästen lär sig en massa dumt, efter stopp ryggar vi .Bakdelen får hästen med sig av framåtbjudning och ben, förhållningar sen med eftergift i tygeln...;)

Det där tyckte jag lät lite mer som det jag lärt mig från början.

Alla säger olika, hur ska man någonsin veta vad som är rätt/bäst. :confused: :(
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

vad jag har lärt mig är att "rulla ner bakfickorna" fram något me benen o säga hoooo.. för stop..
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 106
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 806
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 452
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 499
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp