Bukefalos 28 år!

Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Hej!
Jag brukar stoppa med vikt och whoa. Att alltid backa hästen efter en stop gör ju att den alltid vill göra det såklart, men om hästen backar innan en rollback i ett reiningprogram blir man diskad. Dessutom ger det minusavdrag i andra grenar om inte diskning om hästen pysslar på för egen maskin...tex i WH. Är det ett "stopp" vid en kon - är det "stopp" och inte "stopp och back". Sen håller jag med om att det är bra att backa då och då för att få hästen att få under baken och "sätta" sig (För alla icke western människor menar jag inte bokstavligt "sätta sig" utan mer en viktöverföring).

:)
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Fel, Fel, byt tränare annars blir ni proffs på backning i Sverige till slut eller trail är en bra gren här ,rygga i L. Skämt å sido du förlorar FRAMÅTBJUDNINGEN HÄR TILL SLUT och hästen lär sig en massa dumt, efter stopp ryggar vi .Bakdelen får hästen med sig av framåtbjudning och ben, förhållningar sen med eftergift i tygeln...;)

Glöm det att man förlorar framåtbjudningen....helt fel!!!:banana:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Rider för de bästa reiningtränarna i Sverige, samling och framåtbjudning kommer av ben framåt. Stopp , stå stilla och vila. Okey att man kan rygga upp dem i bland, men det gjör vi för att de ska ge efter för handen bättre och lyftas upp, men det är inte ngt man ska gjöra till en vana att efter stopp ryggas hästen.
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

De bästa reiningtränarna i USA backar upp sina hästar...samt även i Sverige!!! :banana:

det beror väl på vilken häst det är eller? jag tränar för en av de bästa i sverige och ofta var det så med en spec. häst att jag INTE skulle backa upp, eftersom han redan tänkte för mycket bakåt.
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Jag säger att jag rullar ner bäckenet för att få tyngden i sitsen (antagligen samma som du sätter dig på bakfickorna), samtidigt som man tar spjärn i stigbyglarna för att pressa ner sitsen ännu mer. För att förklara känslan kan man säga att du blir som en potatissäck - med tyngden i botten men INTE bakåtlutande.
SEDAN säger man whoa och lyfter lite i tyglarna. Förmodlingen har du lärt hästen från marken att whoa betyder stanna. När du sedan har hållt på med detta ett tag så gör hästen kopplingen att han ska stanna redan när du rullar ner bäckenet. Detta tar ju givetvis olika lång tid beroende på vilken häst du har, men sträva efter att ta bort ordet whoa. För när du sedan kommer på tävling så ska du försöka säga detta så att hästen hör dig men inte domaren samtidigt som det spelas en massa musik på ganska hög volym - räkna ihop den ekvationen. Antingen hör inte hästen dig eller så får du skrika så att hela ridhuset hör :smirk:.

Personligen föredrar jag att (om hästen inte går bara på sätet) säga whoa framför att ta i tyglarna, då jag tycker det kan störa vissa hästar att söka sig neråt med huvudet och "stanna med baken" - dvs tar jag i tyglarna så höjer de huvudet och stannar på bogarna istället. Där kan ju fencing vara till hjälp, men det viktigaste är ju då att du förbereder hästen på vad som ska hända och sänder rätt signaler med kroppen innan du hamnar vid väggen/staketet, annars fattar ju inte hästen i alla fall.

Ja ja, hoppas ni fattar vad jag menar annars får ni skälla på mig - jag tål det mesta :bump: .
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Det låter bra, inte behöver skälla på dig inte.:rofl:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Jag håller med om att när man lär en grön häst att ofta backa efter stopp så kan det ju börja "tänka själv" och göra saker den inte ska. Men har du kommit lite längre i träningen så ska den veta skillnaden på att när du sitter kvar med tyngden så ska den backa direkt efter stoppet men om du rätar på dig (dvs släpper tyngden i sätet) så ska den stå still. Öppnar du sedan dörren till höger eller vänster så ska den göra rollback.
Tränar du en unghäst så är det hit du ska men Rom byggdes ju inte på en dag, utan att rätta hästen lugnt och stilla efter varje felsteg kan ju kräva mycket tålamod. OCH har du en häst som gärna slänger sig bakåt (eller helt enkelt inte står still om det är det DU vill) efter varje stopp så får du ju hitta på något annat emellanåt: gå framåt, åt sidan eller stå kvar - allt för att hästen inte ska veta vad som ska komma och då börja lyssna på dig och vad du vill att han ska göra.
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Rider för de bästa reiningtränarna i Sverige, samling och framåtbjudning kommer av ben framåt. Stopp , stå stilla och vila. Okey att man kan rygga upp dem i bland, men det gjör vi för att de ska ge efter för handen bättre och lyftas upp, men det är inte ngt man ska gjöra till en vana att efter stopp ryggas hästen.

Skrev jag någonsin rygga upp?? Nej, ett steg bakåt sa jag!:banana:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Så har jag också förstått det från min tränare: Så länge jag sitter kvar i stopp-ställning ska hästen rygga, men om jag rätar upp mig från min ostbågeställning (sitter normalt) ska hon stå stilla.

När vi började öva att stoppa (först i skritt) sa tränaren att jag skulle bibehålla stopp-hjälperna tills hästen börjat tänka bakåt. Vet inte om det är dåligt, känns som om det inte borde vara så farligt att hästen inte tänker framåt just när man stoppar :confused: Men jag håller med om att man inte ska rygga varje gång man stannar.
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Ryggning som ryggning oavsett ett eller tio, det är inte bra att gjöra det till en vana vid varje stopp.
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Ryggning som ryggning oavsett ett eller tio, det är inte bra att gjöra det till en vana vid varje stopp.

Det är absolut bra att göra i utbildningen, dock ej med hästar som blivit "bestraffade" med ryggning (där kan man kanske inte följa generella övningar), man får hästen att lyfta ryggen och samla sig...:banana:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Okey kör du så, men hör med din tränare (tränar du?) om det är bra att rygga efter varje stopp och varför. Jag tror att svaret inte blir som du tror.
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Personligen tycker jag att det allra viktigaste att lära en häst (särskilt unghästar) är att kunna stanna och stå still på lösa tyglar/grimskaft - detta oavsett om du står på marken bredvid eller om du sitter på.

När du säger att du tränar stop genom att hålla kvar hjälperna tills hästen tänker bakåt, ska du också vara med om/när den börja flytta sig bakåt och då släppa för att han ska stanna i position istället. Kanske han då i början börjar gå framåt och då får du vara med med ett nytt whoa och låta honom stå still tills du känner att han slappnar av. När han kan detta kan du börja sitta kvar i position och låta honom backa några steg. Att han kan stå still innan du börjar backa tror jag hjälper mot "ofrivillig" backning, för då kan du gå tillbaka och begära något han redan kan. Allt för att underlätta träningen för hästen och dig själv :) .
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Jag gör så med min häst att jag bara sätter mig på rumpan lite extra!...
det funkar jättebra. Han har lärt sig det genom att han kunde woow först.. så har jag sakt det sammtidigt som jag har satt mig ner.
Jag började i skritt och sen rullade det bara på. Funkar även om man tränar i ridhus att galoppera mot väggen och sätta sig ner när hästen stoppar. men det beror ju helt på vilken metod man vill använda för att lära hästen. och det förstastående funkade kanon och det rekomenderar jag starkt för det är är snäll metod utan att "röra" hästen på något sätt.
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Okey kör du så, men hör med din tränare (tränar du?) om det är bra att rygga efter varje stopp och varför. Jag tror att svaret inte blir som du tror.

Ja, tränar men ryggar inte fter varje stopp, låter hästen ta ett eller ett halvt steg bakåt varje gång hästen stannar, har pratat med tränare och får i stort sett samma reaktion och samma förklaring av alla...:banana:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Ska va lite jävlig nu , du ryggar ändå varje gång (halv steg bakåt) ha, ha;) Kul att discutera me människor, men fråga tränarn för säkerhets skull nästa ggr ni träffas och tränar ,varför det är bra att rygga efter stoppen?:banana:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Öööh? Är det jag som är korkad? Det svarade hon ju just på?
" Man får hästen att lyfta ryggen och samla sig"
Var är frågetecknet?
:confused:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

aja det är klart det är olika på alla hästar, men det kan väll inte vara optimalt att sträva efter att hästen ska stanna för whoa om man inte ens får säga det på tävling? det är ju en sak om man rider hemma.. jag pratar med min hela tiden :angel: men som sagt kan det väll inte vara optimalt om man ska tävla? och tävlingsreglerna borde väll vara lagda för att sträva efter det optimala ridsättet? eller?

I NRHA och AQHA klasser finns ingen som klagar när du säger Whoa under klassen, var står det att man ej får säga Whoa, alla gör det:banana:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

det beror väl på vilken häst det är eller? jag tränar för en av de bästa i sverige och ofta var det så med en spec. häst att jag INTE skulle backa upp, eftersom han redan tänkte för mycket bakåt.

Nej det har jag full förståelse för, jag pratar om grundläggande påbörjan till en stop.:banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 808
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 472
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 525
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp