Bukefalos 28 år!

Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Öööh? Är det jag som är korkad? Det svarade hon ju just på?
" Man får hästen att lyfta ryggen och samla sig"
Var är frågetecknet?
:confused:

Hola, tack för förtydligande...har diskuterat stopp med "min" tränare, och han säger det finns hundra olika övningar att göra för att få en stopp, hästen ska tänka bakåt men inte ryttaren som ska tänka framåt. Viktigt att bogarna är lösa...ja nu får jag väl skit för det här också??:rofl:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Ja nu börjar det bli komplicerat!
Tänk om det blir helt bakåfram?!
:D :angel:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

huvudsaken är väl att hästen stannar :angel:

nu är jag ingen expert men såhär gör jag, en teknik jag lärde mig på en quarter för att inte tippa fram, jag tänker "ostbåge" med ryggen, för fram skänklarna lite å lutar tyngden bakåt, säger "woooww" och tar sedan i tygeln om han inte stannar på direkten.

ibland ryggar jag åxå. MEN min häst vill INTE rygga när jag lutar mig bakåt, så jag måste luta mig framåt, då ryggar han bra, sedan när jag sätter mig rakt stannar han. beror säker på felinlärning, men det funkar för oss iallafall ;)

min andra häst är lite piggare och okoncentrerad, med henne så gör jag samma sak, men när jag ryggar lutar jag mig bakåt. hon är inte så mkt westernriden än så hon sätter inte under sig riktigt (inte pojken för den delen heller men han e lydigare)
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Ja nu börjar det bli komplicerat!
Tänk om det blir helt bakåfram?!
:D :angel:

Ja, fan då ligger jag lite skitigt till, fast jag fick veta för en stund sedan att alltihop har med individen att göra, det finns tusen lösningar på varje problem....så ska jag ge upp nu eller???:love:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

I NRHA och AQHA klasser finns ingen som klagar när du säger Whoa under klassen, var står det att man ej får säga Whoa, alla gör det:banana:

Det var min Gud som sa det, hon har pluggat WRAS regelbok grundligt och sa så. Jag har faktiskt också "pluggat" lite på den, 171 frågor på hela regelboken, men det är inte alltid så lätt att snappa upp allt när man inte har en aning om vad alla konstiga ord betyder osv. Livet är hårt som gröngöling :p
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

*kl*


Till alla.

Efter att ha läst alla inlägg så tror jag att vi kommit fram till följande.
Visst att hästen stannar för whoa, men stannar inte enbart för whoa utan för vikten, whoa och ev tygeltag. Alltså hade jag lärt mig rätt från början *spänner mig*
Huruvida om man ska rygga ett steg eller ej känns som ett dött lopp, jag personligen förstår varför ni tycker att man ska rygga ett steg men jag köper också varför man inte ska göra det. Man kan nog resonera ang detta tills man blir gråhårig, och roligare tänker jag faktistk ha.

Tack för all hjälp, och alla bra förklaringar.

// H
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

*kl*


Till alla.

Efter att ha läst alla inlägg så tror jag att vi kommit fram till följande.
Visst att hästen stannar för whoa, men stannar inte enbart för whoa utan för vikten, whoa och ev tygeltag. Alltså hade jag lärt mig rätt från början *spänner mig*
Huruvida om man ska rygga ett steg eller ej känns som ett dött lopp, jag personligen förstår varför ni tycker att man ska rygga ett steg men jag köper också varför man inte ska göra det. Man kan nog resonera ang detta tills man blir gråhårig, och roligare tänker jag faktistk ha.

Tack för all hjälp, och alla bra förklaringar.

// H

Lycka till med alla stops, ett tips är att även läsa NRHA och AQHA regelbok där hittar man mycket spännande!:banana:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Hola,

Ojoj, här är man borta en dag och det skrivs som attan.

Apollo, du har ingen Quarterhäst, inte heller en Reininghäst. Så det som är aktuellt för dig att tävla är WRAS tävlingar. Där gäller att du inte får ge onödiga hjälper såsom tal, klappar, bruk av sporrar, ljud eller ryck i tyglarna.

Skulle du tävla på AQHA show i tex reining så finns det ingen regel som förbjuder tal. Dock får du inte klappa hästen för att tex lugna eller uppmuntra den.

NHRA´s regelbok har jag inte så där kan jag inte uttala mig. Sannolikheten att den överensstämmer med AQHA´s är stor.

Pratar vi regler är det viktigt att hålla isär vilken typ av tävlingar man avser att träna inför och tävla. Alla tävlar inte på rasshower, en del tävlar på både och.

mvh Eva
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

:eek: du får ju inte säga högt att jag inte har en lika fin häst som er andra, att jag bara har en skräphäst:o ;) ;)

Jag fortsätter läsa WRAS regelbok tills dess att jag ska bli mamma åt dockans föl :love: hehe
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Det underbara med Western till skillnad ifrån Engelsk ridning är att det finns ingen metod som är den enda riktiga och sanna, i Western leder flera olika vägar till målet. Vissa tränare lär den gröna hästen vid stopp att rygga för "Whoa" andra inte. Huvudsaken att det fungerar.
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Vet det att hon vill att den ska lyfta och samla sig, vi har discuterat om det är bra att RYGGA efter ALLA stop man gjör.;)
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Hola igen,

Du har en westernhäst precis som alla vi andra.
Det är fint nog.

mvh Eva
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Vad betyder hola och varför skriver man det? TRÖG:o
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Hola igen,

Du har en westernhäst precis som alla vi andra.
Det är fint nog.

mvh Eva

Dessutom är ju han myyycket sötare än alla quartrar :o :angel: :p ;)
Visst e han ;)

7149443.jpg


8304280.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Aha! Hon kommer från Spanien:idea:
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

Aha! Hon kommer från Spanien:idea:

Hola,

Det är mycket värre än så!
Hon är gammal, bitter och har "bukat" sig sedan -96 så hon tycker att hon kan hålla sig med vissa olater, som att skriva på ett specellt sätt.
Hon kan inte ett ord Spanska, förutom Hola.

Så spännande var det.

mvh Eva
 
Sv: Stopp. Hur gör man eg? *långt*

"Halt-slidestop är egentligen samma sak. Eller nej, hästen glider inte i en halt, men för hästen är 'whoa' stanna, och då gör den det oavsett hastighet.

Hästen ska kombinera "whoa" med bakåt.

När dom gör sina fina långa slidestop ser man hur hästen börjar tänka bakåt om man tänker efter.

När vi lär "whoa" så säger vi det ganska högt, backar hästen direkt när den stannar.
Säger "whoa" upprepande gånger medan vi backar med ganska snabbt tempo. Sen släpper vi trycker i munnen och låter hästen stanna. Men det är ingen idé att göra detta om man inte har hästen i form innan man går in i stoppet.

:crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 115
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 807
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 466
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 511
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp