Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror det kan bli knepigt i vardagen med en hund som går upp i beredskapsläge vid varje retning, även om den avreagerar sedan. Har haft en sådan, det räcker.

Som sagt, för en balanserad, vettig hund är det inget på MH:t som är så läskigt eller hotfullt att hunden behöver bli det minsta arg. Det man vill ha, det är ju en hund som inte tänder till förrän det är allvar, och det blir det aldrig på ett MH.
Tycker du seriöst att en två meter hög skepnad som flyger upp från ingenstans på en sekund rätt framför nosen på hunden inte skulle vara det minsta läskig eller hotfull?

Varför har de då med den? :meh:
 
Tycker du seriöst att en två meter hög skepnad som flyger upp från ingenstans på en sekund rätt framför nosen på hunden inte skulle vara det minsta läskig eller hotfull?

Varför har de då med den? :meh:
Overallen är inte det minsta hotfull, på vilket sätt hotar den? Däremot kan den vara skrämmande för en hund som inte trygg och balanserad, och för en del trygga och balanserade hundar också. De sistnämnda brukar finna sig snabbt, eftersom den bara hänger där, inte hotar på något sätt och luktar halvmögligt tyg.

Vill du ha en hund som hoppar upp och biter/försöker bita overallen? Man kan ha olika preferenser, men jag vill inte se någon som helst aggressivitet vid Dumpe.
 
Overallen är inte det minsta hotfull, på vilket sätt hotar den? Däremot kan den vara skrämmande för en hund som inte trygg och balanserad, och för en del trygga och balanserade hundar också. De sistnämnda brukar finna sig snabbt, eftersom den bara hänger där, inte hotar på något sätt och luktar halvmögligt tyg.

Vill du ha en hund som hoppar upp och biter/försöker bita overallen? Man kan ha olika preferenser, men jag vill inte se någon som helst aggressivitet vid Dumpe.
Men för i helvete.. PRECIS när den dyker upp, är den hotfull. . När den flyger upp! DÄR vill jag ha en reaktion! Sen vill jag, när den väl är uppe, att hunden avreagerar och undersöker.

Jag har inte sagt ett enda ord om att jag vill att hunden attackerar, hoppar eller gör något sånt. Klart jag inte vill! Jag har sagt att jag vill ha en sekundreaktion, that's IT.
 
Nej, den är inte hotfull för en normal hund, den är överraskande. Är det en känsla av hot du erfar när en fasan kacklande flyger upp precis framför fötterna? Nej, det är en överrakning som skrämmer dig tills du har rett ut vad det är. Skilj på hot och skrämsel.
 
Nej, den är inte hotfull för en normal hund, den är överraskande. Är det en känsla av hot du erfar när en fasan kacklande flyger upp precis framför fötterna? Nej, det är en överrakning som skrämmer dig tills du har rett ut vad det är. Skilj på hot och skrämsel.
Man blir inte rädd om det inte finns något man uppfattar som ett hot. Flyger en fasan upp framför fötterna på mig så blir jag skrämd - eftersom det kan vara ett HOT. Det kunde ju lika gärna varit en arg grävling! Första instinkten är Hot! Det triggar Rädsla. När sekundreaktionen är över och det inte finns något hot, för hoppsan det var visst bara en fågel, då avreagerar man och så kallar man det för att "bli överraskad". Kanske går man även sen och undersöker om det fanns något bo eller nåt.

Finns inget hot, finns ingen rädsla.
 
Att det ska bli sånt tjafs.. Jag brukar ju inte ens titta så mycket på just reaktionerna, utan bryr mig egentligen bara om nyfikenheten och kvarvarande rädsla. Däremot tycker jag det inte det ser så kul ut när en hund har genomgående ettor på reaktionerna, för det känns som en "seg" hund. Inte heller tycker jag det ser kul ut om en hund har 5'or på reaktionerna. Jag vill ha lagom.

Om jag verkar sur idag så är det för att min dag varit rätt blä.
 
Man blir inte rädd om det inte finns något man uppfattar som ett hot. Flyger en fasan upp framför fötterna på mig så blir jag skrämd - eftersom det kan vara ett HOT. Det kunde ju lika gärna varit en arg grävling! Första instinkten är Hot! Det triggar Rädsla. När sekundreaktionen är över och det inte finns något hot, för hoppsan det var visst bara en fågel, då avreagerar man och så kallar man det för att "bli överraskad". Kanske går man även sen och undersöker om det fanns något bo eller nåt.

Finns inget hot, finns ingen rädsla.
Overallen är inte avsedd att hota, det är därför den saknar huvud. Den ska överraska och hur hundar reagerar skiljer sig åt. En del hundar regerar offensivt, en del defensivt (vanligast), en del tar till aggression. Det är okej att hundens första tanke är ilska men då ska det bannemig vara välbalanserat och hunden måste ha en kunnig ägare för den riskerar att bli ganska otäck.

Hur hunden reagerar på hot mäter man på spökena.
 
Overallen är inte avsedd att hota, det är därför den saknar huvud. Den ska överraska och hur hundar reagerar skiljer sig åt. En del hundar regerar offensivt, en del defensivt (vanligast), en del tar till aggression. Det är okej att hundens första tanke är ilska men då ska det bannemig vara välbalanserat och hunden måste ha en kunnig ägare för den riskerar att bli ganska otäck.

Hur hunden reagerar på hot mäter man på spökena.
Nej, men rent fysiskt så är ju fight or flight-responsen det första man ser, en respons som finns till för att rädda livet på ett djur om plötsliga hot dyker upp. Sen om det visar sig inte vara ett hot ska ju så klart djuret inte ödsla energi på det, utan avreagera och gå vidare med livet.

Suck, jag vet inte varför ingen förstår vad jag menar. Jag menar inte "jag ska ha ihjäl dig!!"-respons, men inte heller "AHHH jag flyr för livet!!"-respons, och inte heller noll respons. Jag vill ha en initial reaktion, liksom. Jag vill att hunden kanske hoppar bakåt lite, eller stannar tvärt och skäller lite på overallen, eller bara stannar tvärt och tydligt uppmärksammar overallen, innan den (direkt efter den initiala reaktionen, oavsett vilken reaktion den haft) går fram för att undersöka.
Jag vill liksom.. Ha en reaktion. Inte att hunden går mot overallen, den far upp och hunden fortsätter gå, typ.

Men jag ger mig. Inte första gången jag inte kan göra mig förstådd här i livet :(
 
Man blir inte rädd om det inte finns något man uppfattar som ett hot. Flyger en fasan upp framför fötterna på mig så blir jag skrämd - eftersom det kan vara ett HOT. Det kunde ju lika gärna varit en arg grävling! Första instinkten är Hot! Det triggar Rädsla. När sekundreaktionen är över och det inte finns något hot, för hoppsan det var visst bara en fågel, då avreagerar man och så kallar man det för att "bli överraskad". Kanske går man även sen och undersöker om det fanns något bo eller nåt.

Finns inget hot, finns ingen rädsla.
När jag ser på SBK:s sida står det visserligen "Det kan vara rationellt för hunden att bli rädd om den utsätts för ett plötsligt hot, som i ett moment då en overall plötsligt dras upp framför hunden." under rubriken RÄDSLA.

SBK:s dokument är inte kända för sin utsökta och pregnanta känsla för det svenska språket. Jag skulle använda orden "skrämmande retning" i stället för hot i det här fallet eftersom det testas hur hunden reagerar för just hot under nästa moment som rubriceras HOT, (dvs. spökena).

http://www.brukshundklubben.se/hundar/mentalbeskrivning-mh/

Det är jättebra att du är intresserad av hundars mentalitet. Mitt tips är att du är åskådare på så många MH:n du bara orkar för olika raser. Man kan följa bara ett par eller tre hundar, och gå hem sedan för det är ett dagsverke att titta på en hel kull. Varje gång lär man sig något nytt när beskrivaren redogör för hur hon eller han har bedömt hunden. Man kan jämföra sina egna tankar med den erfarna bedömaren, och bli mer och mer säker i sina omdömen. Jag personligen har mina favoritbeskrivare, som är favoriter just för att de är så bra på motivera varför hunden fick just den siffran på det momentet.
 
Om MH-poängen ändå inte spelar någon roll, varför gå på dem eller använda infon? Jakten spelar ingen roll, aktiviteten spelar ingen roll, rädslereaktionerna och aggressionsreaktionerna spelar ingen roll.. vad är då poängen? Jag kan ju inte läsa MT-protokoll än, så jag har ju bara MH att se till, förutom möjligtvis videos på MT.

Jag vill ha reaktion, avreaktion och nyfikenhet. Då går jag efter de siffror som visar mig det. En hund som inte reagerar kan jag ju inte se avreaktionen på. Hur ska jag veta om hunden då kan avreagera när den väl BLIR skrämd?

visar dock en video att hunden faktiskt uppmärksammar dumpen eller skramlet, då är det en annan sak. Även om jag gärna vill se lite agg som instinktiv reaktion...
Siffrorna spelar givetvis roll, men var man vill ha dem och vilken vikt man lägger vid dem är olika.
Det är en fördel att se hunden så man kan se hur den faktiskt reagerade.

Jag vill tex inte se nån agg alls på dumpe o då. En dobermann har lätt nog att plocka fram det oavsett.
 
Overallen är inte det minsta hotfull, på vilket sätt hotar den? Däremot kan den vara skrämmande för en hund som inte trygg och balanserad, och för en del trygga och balanserade hundar också. De sistnämnda brukar finna sig snabbt, eftersom den bara hänger där, inte hotar på något sätt och luktar halvmögligt tyg.

Vill du ha en hund som hoppar upp och biter/försöker bita overallen? Man kan ha olika preferenser, men jag vill inte se någon som helst aggressivitet vid Dumpe.

Efter att ha varit på Jan Gyllenstens mentalitetsföreläsning så har jag inte större problem med att hundar visar aggressioner när de upplever något hotfullt. Innan rynkade jag nog på näsan åt det. En hund som VISAR att den är missnöjd med något och vill ha ett större avstånd vilket är precis vad aggressionssignaler är betydligt lättare att läsa än en hund som inte vågar visa detta och istället flyr. Den senare hunden hamnar mycket lättare i en situation där den tillslut inte har något flyktväg och kommer då antingen stänga av helt eller ta i för livet när den försvarar sig dvs. helt obalanserat och då är risken för skador betydligt större än om en hund som genom balanserad aggression visar att den vill ha ett större avstånd. Sen måste ju allt vara balanserat, hunden ska ju snabbt inse att aggressionen inte behövs vid Dumpe och sen släppa det.

Min ena visade lite aggression vid dumpe båda gångerna (MH och MT), inte något jag upplever som ett problem i vardagen. En ganska naturlig reaktion både för oss människor och hundar att blir lite "arga" efter att vi blivit överraskade/skrämda.
 
Efter att ha varit på Jan Gyllenstens mentalitetsföreläsning så har jag inte större problem med att hundar visar aggressioner när de upplever något hotfullt. Innan rynkade jag nog på näsan åt det. En hund som VISAR att den är missnöjd med något och vill ha ett större avstånd vilket är precis vad aggressionssignaler är betydligt lättare att läsa än en hund som inte vågar visa detta och istället flyr. Den senare hunden hamnar mycket lättare i en situation där den tillslut inte har något flyktväg och kommer då antingen stänga av helt eller ta i för livet när den försvarar sig dvs. helt obalanserat och då är risken för skador betydligt större än om en hund som genom balanserad aggression visar att den vill ha ett större avstånd. Sen måste ju allt vara balanserat, hunden ska ju snabbt inse att aggressionen inte behövs vid Dumpe och sen släppa det.

Min ena visade lite aggression vid dumpe båda gångerna (MH och MT), inte något jag upplever som ett problem i vardagen. En ganska naturlig reaktion både för oss människor och hundar att blir lite "arga" efter att vi blivit överraskade/skrämda.
Visst är det naturligt, och jag kan visst förstå att hundar kan reagera på det sättet. Men det finns också hundar som har aggressionen så långt ner, att det tar ett tag att få fram den. Alltså inte en rädd hund som inte vågar, utan en hund som inte blir arg förrän det står helt klart att här råder skarpt läge. Det är mitt ideal.

Min mamma hade en otroligt snäll och stabil hund. Hon blev arg två gånger under sitt femtonåriga liv. Och då blev hon riktigt förbannad och på goda grunder.
 
Senast ändrad:
Nu ska jag börja med att säga att jag tycker att MH och framför allt MI-index är ett helt otroligt bra verktyg för att få en bild över en hunds nedärvbara egenskaper. Dessutom ger det en bra bild över kennlars och närbesläktade hundars mentala disposition.

MEN.

Det luriga med MH-protokollet är att det är en intensitetsskala, från 1 som är väldigt lite till 5 som är väldigt mycket, SAMTIDIGT som varje kryss har en beskrivning. Ibland kan det därför finnas hundar som får ett kryss i en ruta därför att de intensitetsmässigt passar där, men att deras beteende inte riktigt stämmer med texten i rutan. Därför tycker jag inte att en enbart ska snöa in på texten i rutan på protokollet, utan mer tänka i termer av intensitet gällande nyfikenhet, lek, kamp, aggressivitet, passivitet osv.
 
Att det ska bli sånt tjafs.. Jag brukar ju inte ens titta så mycket på just reaktionerna, utan bryr mig egentligen bara om nyfikenheten och kvarvarande rädsla. Däremot tycker jag det inte det ser så kul ut när en hund har genomgående ettor på reaktionerna, för det känns som en "seg" hund. Inte heller tycker jag det ser kul ut om en hund har 5'or på reaktionerna. Jag vill ha lagom.

Om jag verkar sur idag så är det för att min dag varit rätt blä.
Nu tittar jag inte så mycket på MH längre men på BPH så är det ofta labbarna som har "lite" reaktioner. Det är goa och glada hundar som helt enkelt inte blir så chockade. Om man har en inställning att inget kan skada en och har alla fyra tassarna i marken så blir det ofta ett kort stopp innan hunden snabbt går fram och har avreagerat. De är inte tröga utan bara väldigt stabila och positivt inställda hundar. Det finns verkligen inget negativt att säga om den här typen av reaktion och jag tror att de "tröga" hundarna istället får låga siffror på leken.
 
Nej, men rent fysiskt så är ju fight or flight-responsen det första man ser, en respons som finns till för att rädda livet på ett djur om plötsliga hot dyker upp. Sen om det visar sig inte vara ett hot ska ju så klart djuret inte ödsla energi på det, utan avreagera och gå vidare med livet.

Suck, jag vet inte varför ingen förstår vad jag menar. Jag menar inte "jag ska ha ihjäl dig!!"-respons, men inte heller "AHHH jag flyr för livet!!"-respons, och inte heller noll respons. Jag vill ha en initial reaktion, liksom. Jag vill att hunden kanske hoppar bakåt lite, eller stannar tvärt och skäller lite på overallen, eller bara stannar tvärt och tydligt uppmärksammar overallen, innan den (direkt efter den initiala reaktionen, oavsett vilken reaktion den haft) går fram för att undersöka.
Jag vill liksom.. Ha en reaktion. Inte att hunden går mot overallen, den far upp och hunden fortsätter gå, typ.

Men jag ger mig. Inte första gången jag inte kan göra mig förstådd här i livet :(
När jag tänker efter på de mh jag sett så brukar aggressionen (om den märks) visa sig antingen direkt hos den väldigt reaktiva hunden alternativt lite fördröjd. Vanligast om hund visat aggression på ex dumpe måste väl vara en ngt fördröjd reaktion.

Hund blir rädd när overall flyger upp, det tar en kort stund för den att lugna sig och under den tiden kanske hunden morrar på dumpen.
Aggression i det fallet hänger alltså ihop med en liten fördröjning i avreaktion.

Kan också vara som med min tik som bet dumpen, dvs gör först och tänk sen när du blir skrämd.

Hund som inte visar aggression på tex dumpe har helt enkelt väldigt snabbt konstaterat att det är en ofarlig overall.
 
Alltså jag tycker inte att en brukshund ska hjärndött sakna reaktion på saker som flyger upp eller plötsliga höga ljud precis bredvid. Jag vill se en instinktiv reaktion med lite jävlar anamma bakom och sen vill jag att hunden direkt avreagerar och undersöker.

Det betyder inte att jag vill ha en femma på agg, men jag vill inte ha en etta.

Ida fick 1 på skrammel och dumpe. Hon reagerade med att kliva rakt mot föremålet/ljudet utan ett uns tvekan. I allra högsta grad en reaktion, bara inte undvikande sådan.
 
Visst är det naturligt, och jag kan visst förstå att hundar kan reagera på det sättet. Men det finns också hundar som har aggressionen så långt ner, att det tar ett tag att få fram den. Alltså inte en rädd hund som inte vågar, utan en hund som inte blir arg förrän det står helt klart att här råder skarpt läge. Det är mitt ideal.

Min mamma hade en otroligt snäll och stabil hund. Hon blev arg två gånger under sitt femtonåriga liv. Och då blev hon riktigt förbannad och på goda grunder.

Absolut att sådana hundar finns men att många hundar har en viss rädslereaktion vid överraskning eller hot får man nog leva med bara den inte är för extrem och då kan det vara bättre om de vågar visa vad de tycker innan de känner sig trängda. Jag har en av varje, båda med förmågan att bli rädda (lite mer än idealt men inget extremt), en som säger vad han tycker och den andra som säger till först när han inte kan fly. Den ena har aldrig bitit för att försvara sig den andra har bitit flera gånger.
 
Jag tänkte på det där om att hundar med en etta på reaktion skulle vara hjärndöda, och blev lite kränkt ;) Som sagt klev Ida rakt på överaskningarna på sitt MH och beskrivaren jämförde henne med "en bra malle", Fritte lyfte inte ett ögonbryn åt det uppdykande föremålet från BPH och Boss stannade knappt till.

Ingen av dem är ens i närheten av att vara seg, ointresserad av sin omgivning eller trö i reaktionerna...
 
Förlåt alla som tagit illa vid sig. Uppenbarligen är jag alldeles för korkad för att kunna läsa av MH, trots att jag gått på flera stycken.

Jag borde veta bättre än att tro att jag kan något eller har en vettig känsla :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 709
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 189
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 421
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp