Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag kom Bettys spindel upp. Alltid intressant att se hur det skiljer sig mot rasen generellt. Även fast det tyvärr är få ännu som gjort bph.

ChartImg_zpsxlwmanr5.png
 
Förlåt alla som tagit illa vid sig. Uppenbarligen är jag alldeles för korkad för att kunna läsa av MH, trots att jag gått på flera stycken.

Jag borde veta bättre än att tro att jag kan något eller har en vettig känsla :(

Så behöver du väl inte ta det? Mentalitet är knepigt, gällande MH och MT och generellt att tolka hundars reaktioner så tar det lång tid att behärska. Sen finns det heller inte konsensus i vad som är bra eller dåligt varken gällande kryss eller faktiska reaktioner på film, då människor har olika idealbilder och olika sätt att tolka hundars beteenden. Om du är på det klara med vilka typer av reaktioner du vill se - gott så! Det är ju du som ska leva med din valp, ingen annan. Resten är ju bara teoretiska resonemang for the fun of it. :)
 
Få, typ tre gånger så många som i min ras, sist jag kollade :rofl:

Det är tråkigt :( Tycker det är ett utmärkt hjälpmedel inte minst vid avel. Fler borde göra BPH!

Vi försöker bara att kolla hanar till Betty som gjort bph (om man inte känner hanen, vilket man många gånger gör) just för att hon har egenskaper vi inte vill avla på extra så att säga :angel: (mer vakt känns onödigt till exempel :D)
 
Förlåt alla som tagit illa vid sig. Uppenbarligen är jag alldeles för korkad för att kunna läsa av MH, trots att jag gått på flera stycken.

Jag borde veta bättre än att tro att jag kan något eller har en vettig känsla :(
Men va?
Det är väl ingen som påstått att du är korkad eller inte kan något?

Men du uttalade dig ganska tvärsäkert om något som flera hade andra åsikter om, det är väl inte konstigt att det blir diskussion?
 
Igår stängde anmälan till det MT jag anmält Elvis till. 20 anmälda!
Som tur är så var bara typ 2 st från arrangörsklubben så man har väl någon slags chans i lottningen..

Känns verkligen problematiskt att det finns så få MT i mina trakter. Anordnas massor på andra håll men inte här..
 
Igår stängde anmälan till det MT jag anmält Elvis till. 20 anmälda!
Som tur är så var bara typ 2 st från arrangörsklubben så man har väl någon slags chans i lottningen..

Känns verkligen problematiskt att det finns så få MT i mina trakter. Anordnas massor på andra håll men inte här..

Jag åkte från Stockholm till Falkenberg för MT. Ännu svårare att komma med om man har en Dvärgschnauzer ;)
 
Jag åkte från Stockholm till Falkenberg för MT. Ännu svårare att komma med om man har en Dvärgschnauzer ;)
Jag har också åkt ganska långt tidigare, när det var ont om tid innan hunden fyllde 4. Nu är jag ute i god tid just för att slippa köra över halva landet..

Verkar vara mkt MT norrut, i stockholm och söderut.
 
Jag har också åkt ganska långt tidigare, när det var ont om tid innan hunden fyllde 4. Nu är jag ute i god tid just för att slippa köra över halva landet..

Verkar vara mkt MT norrut, i stockholm och söderut.

Vi får nästan alltid dispens om hunden är över 4 år så det är inte lika stressigt.
Men tråkigt ändå om det finns så få i närheten. Hur ser det ut till hösten?
 
Vi får nästan alltid dispens om hunden är över 4 år så det är inte lika stressigt.
Men tråkigt ändå om det finns så få i närheten. Hur ser det ut till hösten?
Ser likadant ut hela året. Enstaka MT med upp till 2 timmars enkel väg.

Men de har inte lottat detta än, hoppas fortfarande :)
 
Jag åkte från Stockholm till Falkenberg för MT. Ännu svårare att komma med om man har en Dvärgschnauzer ;)
Jag kommer nog att få åka till Falkenberg om jag ska komma med på MT :p speciellt om jag vill få till exteriören också eller hitta något som någon som schnauzer pincherklubben anordnar närmare...
Ultima ska göra Bph på lördag :p
 
Jag kommer nog att få åka till Falkenberg om jag ska komma med på MT :p speciellt om jag vill få till exteriören också eller hitta något som någon som schnauzer pincherklubben anordnar närmare...
Ultima ska göra Bph på lördag :p

Brukar vara så :p Men vänta tills BPH-resultaten först. De flesta DS som är med på MT klarar det inte. Dock är det ju kul att få hunden utvärderas oavsett. Jag tänker att det nästan borde vara lättare för dig att komma med någonstans i norr där det är färre hundar?
Exteriösbeskrivare finns det en drös här i Stockholm i alla fall. Jag kontakta en så gjordes den i samband med en utställning som vi båda var på.
 
Två timmar får man kanske räkna med att köra?

Jag kör nästan 1,5h enkel resa för att träna för min tränare... :p
Jag bor ju inte direkt i glesbygden ;)
Klart att man kan behöva åka men det blir tydligt att vissa klubbar/distrikt anordnar MT ganska ofta och vissa väldigt sällan. Man vill ju att hundarna ska gå MT men detta kan nog avskräcka en del.
 
Jag bor ju inte direkt i glesbygden ;)
Klart att man kan behöva åka men det blir tydligt att vissa klubbar/distrikt anordnar MT ganska ofta och vissa väldigt sällan. Man vill ju att hundarna ska gå MT men detta kan nog avskräcka en del.

Jag bor inte i glesbygden, men min tränare gör :D
Det spelar ju ingen roll vart man bor, om det man vill göra inte anordnas i ens närhet ;)
Kör du inte 2h för en tävling t ex? Känns som att bruksmänniskor kör långt?

T ex arrangeras 80% av wachtlarnas unghundsprov i Skåne, då får man långt att åka även om man bor i centrala Stockholm, om man har otur och blir bortlottad på något av Mälardalens 2 unghundsprov.
 
Jag bor inte i glesbygden, men min tränare gör :D
Det spelar ju ingen roll vart man bor, om det man vill göra inte anordnas i ens närhet ;)
Kör du inte 2h för en tävling t ex? Känns som att bruksmänniskor kör långt?

T ex arrangeras 80% av wachtlarnas unghundsprov i Skåne, då får man långt att åka även om man bor i centrala Stockholm, om man har otur och blir bortlottad på något av Mälardalens 2 unghundsprov.
Nej jag försöker hålla mig kring max 1 timma på tävling :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 607
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 086
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 233
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp