Bukefalos 28 år!

Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Vilken spännande tråd!
Jag har precis skaffat Hedemorahöns (haft dom i en vecka nu) dock utan genbanksintyg. En grå ullhöna och en spräcklig tupp på 20 veckor och tre hönor på 9 veckor. Min fundering är när börjar de lägga ägg?
Jag har ingen inhängnad hönsgård ute, tänkte att dom ska få gå lösa då det är mycket träd mm där dom ska gå och inte så mycket andra hot eller rovdjur i närheten (inte hittills i alla fall)
När kan jag börja släppa ut dom?
 
Sv: Stora Hönstråden!

Troligen först framåt feb-mars, men det beror bl a på om du tillför extra ljus. Unghöns lägger ibland en del s k kycklingägg redan under senhösten.

Du kan släppa ut dom så snart ni är vana vid varandra och hönsen etablerats i hönshuset. Vilket vanligen bara tar några dagar.
Släpp sedan ut dom på förmiddagen och låt dom vara ute tills dom själva vill gå in. Man ska alltså inte försöka mota in dom i förtid, då får man bara stressade höns att brottas med.

LIA
 
Sv: Stora Hönstråden!

Ok, tack för svar. Jag har inget extra ljus, bara ett fönster. Hur länge och vad för lampa ska det vara om jag ska tillföra extraljus åt dem?
Jag är jätteglad över mina hönor, har tänkt på detta länge och nu tog vi äntligen tag i det hela, är så sugen på egna ägg men fick inte tag i vuxna hönor så nu får vi vänta då!!
Vi kommer så nära att hönorna äter ur fatet om vi sitter på huk och håller fram det lite och dom flaxar inte omkring när vi går in, kanske törs jag öppna dörren en stund i morgon då?
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jag rekommenderar inte användandet av extra ljus. Föredrar att hönsen får leva efter den naturliga ordningen.

Jag kan inte råda om du ska släppa ut dom imorgon eller senare. Det beslutet är ditt.
Men räkna med att dom stannar ute till framåt kvällen. Normalt flyger dom upp i träden så dags i det vilda.

LIA
 
Sv: Stora Hönstråden!

Det gick fantastiskt bra att släppa ut dom:D Dom är underbara:love:
Fick vara på framsidan (dom ska få en utgång på baksidan senare) Dom stannade utanför och badade i jorden och letade mat. Gick in och ut ett par gånger och en gång lät tuppen på ett annorlunda sätt och då sprang alla in direkt!! Nu ska dom få vara ute varje dag när vi är hemma på gården.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Hej! Kul att läsa om fler som skaffat höns nyligen. Vi har precis skaffat några unga silkeshöns, vet ej om de är hönor eller tuppar än, vi får se...

Har även beställt några kycklingar av Silverfläckig Hamburger, men de var inte klara för leverans ännu.


32620016.jpg
 
Sv: Stora Hönstråden!

kl

Uppdaterar med en bild på ungtuppen, Hedemoratupp

dsc_0174_160014270.jpg
 
Sv: Stora Hönstråden!

Stilig kille!

Jag undrar lite om ohyra på höns, bör man avlusa/behandla när man fått hem nya höns?
 
Sv: Stora Hönstråden!

Härligt! Inte svårare än man gör det. ;)

En reflektion. Om du med framsida menar den som vetter mot gårdsplan el dyl, skulle jag hellre använda den än en baksida som inte syns. Idealisk för en räv att smyga fram osett till.

LIA
 
Sv: Stora Hönstråden!

Vi gör det inte om inte behovet skulle finnas. Bättre är att försäkra sig om att dom nya hönsen är fria från ohyra. Eventuellt via karantän.

LIA
 
Sv: Stora Hönstråden!

Ja, frmasidan är mot gårdsplan och mitt grönsaksland som jag fixade i april innan jag insåg att det kanske blir hönor detta år. Baksidan är buskig och fullt med krikonträd men även om jag släpper ut dom på baksidan så kommer dom nog gå runt det lilla höns/vedbod huset för det är inte så stort. Tuppen hamnade på baksidan av misstag när vår minishettis som går lös gick och betade med tuppen framför sig. Tuppen "kraxade" till till slut och då såg jag vad som hänt och hjälpte honom att komma till rätta igen.
Idag har dom gått till vår "rondell" med vildvuxen terräng och körsbärsträd, ca. 30 m. bort och var jätte-nöjda såg det ut men dom hittade hem sen ändå såg jag.:D
Otroligt roligt och spännande med höns, längtar efter ägg nu bara.
Skulle vilja lägga ut en bild på tuppen men vet inte hur det går till!
 
Sv: Stora Hönstråden!

Snygg Hedemora tupp! Min är ljusbeige till färgen.
Hur mycket mat pillar dom i sig när dom är ute hela dagen?
 
Sv: Stora Hönstråden!

Sorg i hönsgården ikväll. Kom hem och fick en obehaglig känsla. Kommer ned till hönsgården och ingen är ute trots strålande solsken. Räknar snabbt inser att två av snart 2 månader gamla kycklingarna saknas. 1 kyckling ligger inne i hönshuset och kan inte gå och en saknas :cry: Hittade vita fjädrar vid verandan ca 100 meter från hönshuset. Vettifan vad det är som har hänt.
Räv,grävling och hök är helt uteslutet. De kan inte kommit åt dem. Kvar som misstänkt står mink eller tvåbening.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Men vad trist:(, är hönsen lösa eller inne i en inhängnad? Jag har kollat noga hur våra vuxna katter har reagerat på hönsen men dom bryr sig inte så värst. Trodde att de ev. skulle ge sig på kycklingarna som är 10 veckor men det har gått bra.
 
Sv: Stora Hönstråden!

De går i en stor hönsgård. Pga stort tryck av hök och räv så har vi helt enkelt vågat ha dem lösa nu sista tiden, annars går de fritt men det verkar inte som det hjälpt. Det lustiga är att jag fattar inte vad det är som tagit ena kycklingen och skadat den andra. Och just den dag jag inte är hemma och just den dagen är det en jäkla massa cykelspår hit. Mycket mystiskt...
 
Sv: Stora Hönstråden!

En duvhök är fångad på bild vid hönsgården nu. Han satt utanför hönsgården och filosoferade på minkfällan. Antar detta är den skyldiga, förstår dock inte hur fanken han har lyckat ta sig in i hönsgården och kommit därifrån pga alla linor och liknande. Nu ska nät införskaffas att tänka luften med!
 
Sv: Stora Hönstråden!

Dom "hoppar" ner mellan hindren. Spänna trådar kors och tvärs över en hönsgård skyddar inte hönsen!

En granne har en hönsgård med taket täckt av nät. I en skarv mellan nätdelarna pressade sig en duvhök ner och slog en höna. Men när den skulle iväg med bytet var det stopp. Höken kunde helt enkelt inte ta sig ut samma väg den kom in, och det blev ett väldigt ståhej när hönsens ägare kom dit. Tyvärr :angel: skäppte hon ut höken genom hönsgårdsdörren.

LIA
 
Sv: Stora Hönstråden!

Dom "hoppar" ner mellan hindren. Spänna trådar kors och tvärs över en hönsgård skyddar inte hönsen!

En granne har en hönsgård med taket täckt av nät. I en skarv mellan nätdelarna pressade sig en duvhök ner och slog en höna. Men när den skulle iväg med bytet var det stopp. Höken kunde helt enkelt inte ta sig ut samma väg den kom in, och det blev ett väldigt ståhej när hönsens ägare kom dit. Tyvärr :angel: skäppte hon ut höken genom hönsgårdsdörren.

LIA

Det har funkat med mängder av år tidigare att ha linor, men han va väl hungrig stackarn. Hellre hök än mink i alla fall...
 
Sv: Stora Hönstråden!

Linor, eller ingenting, innebär ju inte per automatik att man får hökbesök. :) Har man tur så slipper man dom. Men linor är inget vidare skydd mot duvhök.

LIA
 

Liknande trådar

  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
132 872
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 935
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
22 194
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp