Bukefalos 28 år!

Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Kl

Nu har jag fått nys om tre öländska dvärghönor som ska säljas och jag är ju rätt intresserad. Dock är jag lite tveksam över att det blir så små ägg. Iom detta funderar jag på om man kan ha två större hönor i samma hägn som de små? Någon som vet?
 
Sv: Stora Hönstråden!

Usch jag har också haft besök av hök men hör & häpna; han knep en tuppkyckling från utsidan & dödade den genom gallret! Hur konstigt som helst.
Antagligen så stack tuppen ut huvudet & då knep höken tag i den. Den var död & avfjädrad ända ner till bröstet då vi kom ut. Höken flög iväg då vi förde oväsen.

Min undran är var det finns för jaktbestämmelser på hök & andra rovfåglar? Vill kunna släppa ut mina hönor som jag gjort tidigre i sommar men nu vågar jag inte för tänk om han tar en av mina fina "dottar"!!!
"Tur" att det var en tupp...
/I;)
 
Sv: Stora Hönstråden!

Min undran är var det finns för jaktbestämmelser på hök & andra rovfåglar?
Jaktlagen §23:

Under de tider som regeringen föreskriver får
1. den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, duvhök, sparvhök, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink....

Vad som är regeringens tider får du kolla upp. Länsstyrelsen lär ha svar på den frågan.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Hej hej
'jo jag har en del höns
en ras som jag faktiskt inte vet vad det är för ras
och sedan har jag fått in Australorp kycklingar 6 stycken :)
 
Sv: Stora Hönstråden!

Tack då ska jag få tag i en jägare som vill öva prickskytte;)
Kruxet är ju att höh eländet är ju så snabb. Jag har som tur inte haft flera påhälsningar av den & nu börjar jag våga släppa ut mina små Wyandottar igen MEN under uppsikt.

/I:D
 
Sv: Stora Hönstråden!

Förresten!
Jag undrar om någon vet var man kan få tag på boken "Hönsraser" av Anette Grandin?
Den verkar vara slut på alla nätbutiker men det kanske finns nån här på tråden som vill sälja sitt exemplar för en billig slant...
Hör gärna av dig isf så kan vi göra en Traderaliknande affär.
/I ;)
 
Sv: Stora Hönstråden!

*kl*

Har läst hela tråden och massor på kackel och alternativ senaste dagarna då vi går i hönstankar här hemma. 3-4 hönor av typen hedemora eller bohus svarta hönor är planen, lite beroende på vad vi hittar.

Men jag har massa frågor som återstår. :) (Ska se till att skaffa en bok om höns när jag kan)

Jag har hundar, den ena har varit vid hönor innan utan att bry sig och tittar inte ens åt grannarnas hönor, men den yngre är nyfiken på dom såklart, bör jag skaffa vuxna hönor, unghönor eller kycklingar? Tänker att det kanske är svårt att hitta hundvana vuxna? Vänjer dom sig fort? Mening är att hålla hundarna utanför hönsgården naturligtvist men har en förhoppning att hönorna kan gå runt i trädgården ibland.

Ska dom ha både foderkalk och snäckskal? eller räcker det med det ena? Är det enkelt att få tag på snäckskal?

Om foder i allmänhet, äter hönorna det de behöver eller behöver man ge visst mått 2 gånger om dagen?

Grannen två hus bort har hönor och tupp, kommer tuppen hit om han får nys om mina eventuella damer eller nöjer han sig med sina egna?

Hur många reden ska jag ha?

Har 9 träd på tomten mest björk och äppleträd, flyger de upp i dom? Kommer dom tillbaka i så fall? :o


:bump:
 
Sv: Stora Hönstråden!

*kl*

Har läst hela tråden och massor på kackel och alternativ senaste dagarna då vi går i hönstankar här hemma. 3-4 hönor av typen hedemora eller bohus svarta hönor är planen, lite beroende på vad vi hittar.

Men jag har massa frågor som återstår. :) (Ska se till att skaffa en bok om höns när jag kan)

Jag har hundar, den ena har varit vid hönor innan utan att bry sig och tittar inte ens åt grannarnas hönor, men den yngre är nyfiken på dom såklart, bör jag skaffa vuxna hönor, unghönor eller kycklingar? Tänker att det kanske är svårt att hitta hundvana vuxna? Vänjer dom sig fort? Mening är att hålla hundarna utanför hönsgården naturligtvist men har en förhoppning att hönorna kan gå runt i trädgården ibland.

Ska dom ha både foderkalk och snäckskal? eller räcker det med det ena? Är det enkelt att få tag på snäckskal?

Om foder i allmänhet, äter hönorna det de behöver eller behöver man ge visst mått 2 gånger om dagen?

Grannen två hus bort har hönor och tupp, kommer tuppen hit om han får nys om mina eventuella damer eller nöjer han sig med sina egna?

Hur många reden ska jag ha?

Har 9 träd på tomten mest björk och äppleträd, flyger de upp i dom? Kommer dom tillbaka i så fall? :o


:bump:

Snäckskal behöver tydligen höns bara om de värper.
Ett rede per fem värphöns har jag hört att det ska vara.


Om din granne bor ganska nära dig är det fullt möjligt att hönsen slår sig samman till EN flock. De verkar trivas bättre om de är ett litet gäng på kanske tio djur.

Skaffar man kycklingar så tar det ganska lång tid innan de är så stora att de börjar värpa. Dessutom kan det vara svårt att veta att det inte är tio tuppar på tio kycklingar- och då sitter man där med en massa tuppar som man inte har användning för.

Fördelen med kycklingar är att om man pysslar med dom så får man VÄLDIGT tama höns. 7 av mina är övertygade om att jag är deras mamma och hänger mig i hasorna när jag är ute i trädgården. Rätt gulligt men kan vara lite enerverande som nu i dag när de stått på trappan och stirrat in i köket! ( De vill in i stallet för att sno kattmat nämligen!).

Jag skaffade de största raserna jag kunde få tag på...- för att katterna inte ens skulle drömma om att föröka nåt fuffens. Och redan för nån månad sedan backade katterna bara hönorna gav en sur blick och visade sina hårda näbbar.

Jag har stor kochin, stor brahma och stor sussux.:angel: Sussexarna köpte jag som ett år gamla djur, då hade hönorna precis börjat värpa. Kochinarna och brahman sätter nog inte igång förran om ca en månad. De är ju födda i april nån gång.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Åh tack för bra svar!

Grannen med höns är det ungifär 150 meter till från vårt staket.
Har villastängsel runt med 10x10 maskor och 1 m högt, för hundarnas skull, när hönorna är ute ur inhägnad dvs i tomten räcker det med detta eller ska jag ha hönsnät innanför också? Tänkte mig också stora hönor det kanske är lite "reseptgivande" ur hundsyn. Är hedemorahönsen inte stora?
Brahma har jag kikat på också de verkar lugna och snälla, men finns det tre varianter(dvärg, brahma, stor) eller är Brahma samma som stor brahma?

Såg att det fanns några få som säljer kycklingar nu,
och de ger väl ägg i sommar då? Tänkte mig då lite större kycklingar där det går att se om det är höna eller tupp, 6 veckor läste jag?

Ägg vill vi ju ha så då ska dom ha snäckskal? under vår sommar och höst?

Och tack igen! :bow:
 
Sv: Stora Hönstråden!

Hej Vanillie, Jag skaffade höns i slutet på juli, har aldrig haft höns förut. Det blev fyra Hedemora hönor och en tupp, tre av tjejerna var 9 veckor och en höna och tuppen var tjugo veckor. Jag har vuxna "rov-katter" hemma men de gav sig inte på hönorna. Hönsen bor i ett hus på nätterna och är ute hela dagarna lösa i trädgården. Vi har många katter och hästar här och är nästan alltid hemma, hönsen följer ofta efter oss och är riktigt sällskapliga, dessutom är dom snygga! Jag är jättenöjd med mina Hedemora!!
Än har dom inte börjat värpa ägg och vi väntar med spänning på den dagen!
Till sommaren hoppas vi att dom vill ruva fram kycklingar så ska vi spara någora för att utöka flocken, får ha 13 st inne i hönshuset.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jag har hundar, den ena har varit vid hönor innan utan att bry sig och tittar inte ens åt grannarnas hönor, men den yngre är nyfiken på dom såklart, bör jag skaffa vuxna hönor, unghönor eller kycklingar? Tänker att det kanske är svårt att hitta hundvana vuxna? Vänjer dom sig fort? Mening är att hålla hundarna utanför hönsgården naturligtvist men har en förhoppning att hönorna kan gå runt i trädgården ibland.
Det är hundarna du behöver vänja vid hönsen, inte tvärtom.

Ska dom ha både foderkalk och snäckskal? eller räcker det med det ena? Är det enkelt att få tag på snäckskal?
Ska du ha lantraser så ska du inte ge dem värpfoder för konventionella hönor, eftersom det blir alldeles för mycket för lantraserna. Lantraserna är tåliga och lättfödda. Har du hästar kan du jämföra fullblod med kallblod. Lantraserna är "kallblod".

Ta kontakt med lantrasklubben så hjälper de dig med alla sådana frågor. De är jättebra att prata med.

Om foder i allmänhet, äter hönorna det de behöver eller behöver man ge visst mått 2 gånger om dagen?
Man fyller upp foderautomaten så äter det de vill äta.

Hur många reden ska jag ha?
Lagen säger 1 rede till 5 hönor. Men nog tycker jag att man kan ha fler reden än så.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Hej jag har en del höns här på gården
Där i bland några Australopingor
Aurascana s och några isbar
och många bland raser det är alltid roligt med höns !
 
Sv: Stora Hönstråden!

kl

Tänkte att jag skulle visa hur mina hönor bor,
76.jpg


75.jpg


77.jpg

Det finns många reden att välja på. Och hönorna har sina olika favoriter.


Jag vill se bilder hur andras hönsrum ser ut. Brukar få så många bra tips hur jag kan förbättra hos mig själv då! :)
 
Sv: Stora Hönstråden!

Här är mina ynglingar, ca 6 månader gamla nu... har nog inga aktuella bilder på hönshuset, men det kan ordnas... även om det är planerat lite ombyggnad till våren :)

attackhona.jpg


ganget.jpg


tupp1.jpg
 
Sv: Stora Hönstråden!

Vilken underbart vacker höna, har missat , vad är det för ras?

KL

Har en höna som lagt sig igen(tredje gången i år), legat 2 veckor, så vi får se om det blir några små nu i början på januari.
 

Liknande trådar

  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
132 136
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 877
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 998
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp