Bukefalos 28 år!

Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Vilken underbart vacker höna, har missat , vad är det för ras?

KL

Har en höna som lagt sig igen(tredje gången i år), legat 2 veckor, så vi får se om det blir några små nu i början på januari.

Ja visst är de vackra :) Rasen heter Wyandotte, en amerikansk kombinationsras som inte är så vanlig i Sverige än - men fler börjar hitta den verkar det som :) Gruppen jag har är svart/guld-bandad och jag har ägg bokade från vit/silver till våren! :)

Jag fick mitt första ägg i går - mitt på själva nyårsafton! Väldigt litet, men ordnar sig nog när "äggfabriken är varm" som någon sa till mig :)

img_0438.jpg
 
Sv: Stora Hönstråden!

Har tyvärr ingen kamera, borde skaffa, om inte annat för att lägga ut bild på mina fina ägg, denna höna och kycklingarna är alla ordinära.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Ja, det känns minst sagt bakvänt med kycklingar nu! :D

Hönan låg dessutom 25-26 dagar på äggen så jag var ytterst tveksam till att det skulle bli något, men just när vi skulle till att kasta bort äggen så var det allt fem små liv därunder. :love:
 
Sv: Stora Hönstråden!

Samma här!:eek:

Jag har skrivit om detta förut här , tror jag, i denna tråden, att jag flera gånger haft hönor som ruvat 25-26 dagar. Varför vet jag inte.

I just detta fall var hönan otroligt ruvsäker, var sällan uppe och då bara korta stunder, så äggen har varit jämnvarma hela tiden, och hon låg bra innomhus.

Jag var rätt övertygad om att det inte skulle bli men av anledning hon blev störd några gånger och äggen rullade runt, vad jag trodde, för mycket.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jag är nästan helt säker på att när vi hade kycklingar i påskas så låg hönan också i närmare 26 dagar, men där intalade jag mig själv att jag nog räknat fel eftersom jag bara hört/läst att de brukar ligga runt 21(?) dagar. Men denna gång är jag helt säker på att det faktiskt var 25-26 dagar. Lite intressant det där. :laugh:

Alla kycklingar är fullt friska och pigga samt utvecklas som de ska, på så sätt verkar de inte påverkade, annars har jag hört att ägg som ruvats länge kan ge svagare kycklingar. Nu hoppas jag bara på att det inte är fem tuppkycklingar, skulle vara min vanliga otur... :cool:
 
Sv: Stora Hönstråden!

Åh vad jag blir galen på att det bara blir en massa tuppar. Hade ju förhoppningar om att "Sture" trots allt var en höna, men icke. Det är så tråkigt att de ska behöva vandra vidare, men det funkar ju inte med för många tuppar.

379567_10150486541568295_715443294_8941602_1836233471_n.jpg


386564_10150486542238295_715443294_8941603_2141568415_n.jpg
 
Sv: Stora Hönstråden!

En till som bara får tuppar alltså...

Än så länge har det gått ganska bra ändå, det har periodvis gått nästan lika många tuppar som hönor i grupperna men nu har vi haft flera som kommit och velat ha en tupp till sina egna hönor så nu är vi nere i ett rimligt antal igen... Hur länge nu det håller i sig. ;)
 
Sv: Stora Hönstråden!

Tyvärr valde höken med omsorg i höstas och tog en del damer här. Jag lyckades dock med två tuppar som flyttade förra söndagen i alla fall :)
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jag skaffade två silkeshöns i somras, eller tre men en dog, och så köpte jag två hamburghöns och en tupp också, men tuppen fick svårt att gå av någon märklig anledning så han fick avlivas.

Har nu alltså två silkeshöns och två hamburghöns i lilla hönsgården och idag hittade jag ägg! Blev jätteförvånad då jag inte trodde de skulle börja värpa förrän till våren. Dessutom har de inte fått värpfoder ännu, mest rester och en del startfoder.

Vågar man äta de här äggen? Tänkte mest på att jag inte vet hur gamla de är och hittade 18 stycken :p

Hur ska man lägga dem i äggfacken, den runda eller spetsiga änden uppåt?
Jag knäckte ett ägg och det såg helt normalt ut så hoppas att övriga också är ok.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jag förvarar mina med en spetsiga sidan ner. Jag vet inte om det är bäst men läste på alternativ att det var bättre och jag har bra hållbarhet på äggen. Just nu använder jag ägg från i början på juli. Det är inga ägg som är lämpliga att koka men till pannkakor och bak är de utmärkta. Man får knäcka i en kopp bredvid dock för något enstaka är dåligt. De dåliga utmärker sig vanligen med att det är smuts på skalet.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Vågar man äta de här äggen? Tänkte mest på att jag inte vet hur gamla de är och hittade 18 stycken :p

Ska du koka så ser du ju om något är så lätt att de flyter upp= inte äta, men det vet du väl redan.

KL

Har fått årets första ligghöna och lagt under 12 feta ägg.:laugh:

Har egentligen en till men den ligger inte bra och jag kommer nog inte bemöda mig om att flytta den.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jaha, tack för tipset nej det visste jag inte, är hopplös på allt som har med matlagning att göra. Men då ska det nog gå att äta de här äggen.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Har fått årets första ligghöna och lagt under 12 feta ägg.:laugh:

Sent igårkväll fanns där smått. Det blir till att plocka fram en värmelampa, här är det -20 grader så tajmingen blev såklart som väntat inte perfekt.

Ska ut och räkna in, om de är klara.
 

Liknande trådar

  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
132 100
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 877
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 996
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp