Bukefalos 28 år!

Stora jobbsökartråden

Det är jättevanligt tycker jag, med motivationen att "vi eftersträvar en jämn könsfördelning"
Problemet är att i min klass har vi varit 50 tjejer och 1 kille :banghead: och det är typ standard i de som varit både över och under..

Hur ska man förresten veta att man har högre meriter än den som fick jobbet?
Eller är det därför typ allt är offentligt på statliga myndigheter? :idea:
Lite skillnad mot min klass. ;) Vi var 6 tjejer och typ 20-30 killar.

Tror du har rätt att veta vem som har fått jobbet och då kan du väl kolla upp hen. Men nu när jag tänker efter borde väl nästan ansökningarna vara offentliga handlingar med? Tänker på någon tråd jag har läst tidigare här om något helt annat ämne, ang om du mejlar till en kommunanställd så blir det en offentlig handling. Men jag kan vara helt ute och cykla.
 
Lite skillnad mot min klass. ;) Vi var 6 tjejer och typ 20-30 killar.

Tror du har rätt att veta vem som har fått jobbet och då kan du väl kolla upp hen. Men nu när jag tänker efter borde väl nästan ansökningarna vara offentliga handlingar med? Tänker på någon tråd jag har läst tidigare här om något helt annat ämne, ang om du mejlar till en kommunanställd så blir det en offentlig handling. Men jag kan vara helt ute och cykla.

Nej du har rätt, offentlighetsprincipen :) Det är dock inte alla som ger ut CV, eftersom de tolkar lite olika på olika LST.
 
Nej du har rätt, offentlighetsprincipen :) Det är dock inte alla som ger ut CV, eftersom de tolkar lite olika på olika LST.

På en Lst kan du begära ut hela ärendet med det diarienumret som utlysandet av tjänsten har, och då ska du få alla ansökningar inkl personliga brev och CV. Beslutet att tilldela någon en tjänst är överklagningsbart av de som inte fick tjänsten.
 
Nu har jag tänkt att ge mig in i söka-jobb-träsket på riktigt. Har idag skickat in 2 arbetsansökningar. Ska söka ett till ikväll och sen.. tja sen finns inte så många fler här på ön att söka:p De flesta arbeten som ligger ute är sommarjobb och det har jag redan ett.
Hoppas verkligen att arbete löser sig till hösten, annars är jag ganska körd:o
 
Nu skriver jag här igen:D
Har nog aldrig varit på en "riktig" intervju innan så skulle gärna få lite tips över vad som är bra att tänka på inför intervjun!
Bör man ha med sig något mer än kanske något att anteckna på?

Redan nervös och flera dagar kvar ..Vill så gärna få det här jobbet.
 
Nu skriver jag här igen:D
Har nog aldrig varit på en "riktig" intervju innan så skulle gärna få lite tips över vad som är bra att tänka på inför intervjun!
Bör man ha med sig något mer än kanske något att anteckna på?

Redan nervös och flera dagar kvar ..Vill så gärna få det här jobbet.

Läs på ordentligt om företaget, förbered frågor som du vill ställa dem och visa att du är intresserad. Jag har aldrig med något till en intervju, för mig är en intervju mer ett samtal för att se om man passar ihop än en informationsträff så jag skulle inte sitta och skriva ner något under intervjun heller.

Håller tummarna att det går bra :)
 
Jag har en telefonintervju i eftermiddag för ett extrajobb, heltid i ett par veckor. Jag hoppas att det går att kombinera med intervjuer för andra tjänster, annars måste jag kanske tacka nej eftersom jag är mitt i en process för en tillsvidaretjänst jag är intresserad av, men det hade känts skönt med pengarna...
 
Suck, avslag igen. Samma motivering som vanligt, för lite erfarenhet. Men man måste ju få börja någon gång! Gah!
Håller tummarna att det går att skapa en ny tjänst på nuvarande jobbet, vore perfekt. Prioriteras det om lite så är det inga problem att skrapa ihop 75 % och det nöjer jag mig med i dagsläget.
För första gången någonsin har jag ingen plan till hösten. Jag ska inte plugga mer, jag har inget jobb. Vad ska jag göra? :crazy:
 
Alltså va? Jag blir inte klok på arbetsmarknaden.. Antingen finns det inget alternativ, eller så finns det massor. Har chans på tre arbeten nu, det ena går bort på grund av att det är för lite timmar (nuvarande). De andra två alternativen måste dock övervägas noga.

Nog jobbar den där gubben uppe i himlen på ett underligt sätt... (inte för att jag är religiös, men ändå).
 
Suck, avslag igen. Samma motivering som vanligt, för lite erfarenhet. Men man måste ju få börja någon gång! Gah!
Håller tummarna att det går att skapa en ny tjänst på nuvarande jobbet, vore perfekt. Prioriteras det om lite så är det inga problem att skrapa ihop 75 % och det nöjer jag mig med i dagsläget.
För första gången någonsin har jag ingen plan till hösten. Jag ska inte plugga mer, jag har inget jobb. Vad ska jag göra? :crazy:

Det är så himla drygt.
Det är flera månader kvar till hösten, förhoppningsvis hittar du något nytt till dess om det inte löser sig på nuvarande jobbet.
 
Jag hade precis världens kortaste intervju, hela sex minuter (på telefon). Hon ville mest kolla att jag var en vettig människa och att jag kunde prata engelska. Som jag förstod det fick jag jobbet, känns skitbra att få arbeta igen :) Ska börja i mitten/slutet av nästa vecka.
 
Arbetsintervjun är avklarad! Besked inom en vecka.
Kändes dock inte som det gick jätte bra, dem ställde nog bara två frågor till mig, resten berättade dem om tjänsten så kändes inte som jag riktigt hann promota mig själv:down:
 
Sökt två jobb idag :)
Kör på samma personligt brev och cv på de mesta, ändrar bara små detaljer. Är ju ändå samma typ av tjänst jag söker på alla jobb och de flesta har samma krav.

Känner mig lite nervös inför intervjun. Mest för att den är i mitten av maj och tjänsten ska tillsättas 1a juni :nailbiting:
Jag behöver flytta långt bort, hitta boende (hästen får stanna hemma så länge) samt säga upp mig från mitt extrajobb där jag egentligen tror att jag har 1 månads uppsägningstid. Minst 2 veckor iaf.. :yuck:
Liksom mycket att fixa på himla kort tid.....
 
Arbetsintervjun är avklarad! Besked inom en vecka.
Kändes dock inte som det gick jätte bra, dem ställde nog bara två frågor till mig, resten berättade dem om tjänsten så kändes inte som jag riktigt hann promota mig själv:down:

Ungefär så var intervjun till jobbet jag har nu och min arbetsgivare sa senast häromveckan något i stil med "Du vet att du aldrig får sluta jobba hos mig va?" :P Så ja, att du inte hann prata så mycket om dig själv behöver inte betyda något. Kanske tycker de att du skrev ett så utmärkt personligt brev och CV att de inte behövde veta jättemycket mer? :)
 
Jag har ÄNTLIGEN fått tummen ur och sökt ett jobb. Kollade lite på annonser "för skojs skull" utan en tanke om att hitta något lämpligt, men så fick jag syn på ett sommarjobb som hade passat riktigt bra. Om jag får jobbet så skulle arbetstiderna innebära att jag slutar innan nuvarande jobbet börjar, men att jag hinner hem för hundrastning mellan. Har två veckor ledigt från nuvarande jobbet i sommar och då hade jag kunnat jobba där jag sökt nu. Jobbet är nära mig och tillräckligt många timmar för att ge bra tillskott i ekonomin men tillräckligt få timmar för att jag ska orka och hinna. Vore verkligen hur bra som helst.
 
Ungefär så var intervjun till jobbet jag har nu och min arbetsgivare sa senast häromveckan något i stil med "Du vet att du aldrig får sluta jobba hos mig va?" :P Så ja, att du inte hann prata så mycket om dig själv behöver inte betyda något. Kanske tycker de att du skrev ett så utmärkt personligt brev och CV att de inte behövde veta jättemycket mer? :)
Förhoppningsvis är det så! De verkade ganska intresserade, men samtidigt tycker jag det är så svårt att läsa av.. varit gånger det kännts bra men man har fått nej, och gånger man tyckt det gått käpprakt åt och man fått jobbet:p
Antar att det bara är att vänta och se, men vänta är inte en utav mina starkaste egenskaper :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp