Stora jobbsökartråden

Har varit iväg och lämnat cv till butiker idag, bland annat en icabutik som söker folk. Så håll tummarna nu.
Sitter och funderar på hur långt det är hållbart att pendla varje dag, hur stort område man kan söka på.
Lär ju ha barnens dagis och fritidstider i åtanke också. Sedan vore det ju skönt och inte behöva ha ås extremt långa dagar för dem.
 
Har ingen aning om hur det gick men vi var bara tre som kallats till intervju och jag är nöjd med min insats.

Nu tillåter jag mig att bli en smula filosofisk. Just när det kommer till jobb-intervjuer/säljsamtal (för en intervju är ju ett säljsamtal) försöker jag att inte se det som att köp/beställning/jobberbjudande är den högsta formen av framgång.

Snarare att presentera erbjudandet på ett så rättvist sätt det går, så kunden själv får en rättvis bild av "vad-det-nu-är" och kan besluta om det är rätt för dem. Ett bra beslutsunderlag s a s. Om jag då inte får jobbet/beställningen så utgår jag från att det ändå inte var något som skulle funkat. Beslutet och kunskapen om behovet ligger hos motparten, om jag säger så.

Framgången är alltså ett bra samtal, där jag får presenterat på ett bra sätt och hittar en god dialog där bägge parter förstår varandra. När det blir rätt - då blir det ofta jätterätt.
 
@Lovisaleonora
Jag tror jag förstår ungefär vad du menar och i så fall håller jag med :p

Tycker det att jag inte passar in i deras "team" vill jag ju inte få jobbet heller - hur kul är det att vara på en arbetsplats där man inte "passar in".
 
Uppdatering: Cafét ringde mig idag ang. en intervju :) Jobbade just då så fick boka in den direkt efter jag slutade istället, o nu har jag precis kommit hem från den :) Gick bra, lite knasig men resultatet blev att jag skulle få "Provjobba/Praktisera" en helg för att se om det passar för båda parter..:up:

Lite nervigt, med tanke på att de kunde vara väldigt stressiga perioder där vid högsäsong (Lov/helgdagar) o ni vet ju om min stresskapacitet redan.. så jag hoppas verkligen jag klarar det. Menar så de inte ser ut som om jag segar o inte gör nånting...för i annat fall tror jag jobbet passar mig bra! :)
Men det visar sig på min prova på helg nästa vecka.. o om han var nöjd med mig skulle jag få starta redan 1 Juni typ.. å då kommer mitt nästa "problem",som är mitt nuvarande jobb. Att berätta/säga upp mig!

Min kollega vet redan om att jag skulle på intervjun, då cafet ringde mig under tiden vi åkte bil, så blev "tvungen" att berätta för henne.. vilket kändes lite knasigt må ja säga :p
Vill inte berätta just nu för mina nuvarande chefer heller, om att ja söker nya jobb..ifall de visar sig att jag inte får det här café jobbet..o så vet dom om att jag vill byta = kommer bli knepig situation.:crazy:

Har visserligen bara en "behovs anställning" så har ju ingen uppsägningstid, inte vad jag vet i alla fall. o borde därmed kunna sluta när som, men samtidigt känns de ju väldigt dumt att säga upp sig samma dag (1 Juni) med. Inte så sjyst :banghead: gaah.. Hur hade ni gjort?
 
Sitter här o har lite skuldkänslor över idag :crazy: vet egentligen inte varför men tänker lite på min kollega, känns som hon blev lite besviken eller nåt. Nån knepig magkänsla jag fått:confused: Känns också som att hon skulle kunna berätta för vår chef om att jag funderar på att byta jobb.. Jag hoppas såklart inte hon kommer göra det men ja..det är som sagt nån konstig känsla jag fått som gör så jag känner lite skuldkänslor.:banghead::down:
Fast försöker tänka lite som så att det är ju för min skull jag byter jobb och ska då heller inte behöva känna såhär eller tänka på ens kollegor.
Samtidigt var båda överens om att vårt jobb inte är någon..vad säger man.. långvarig framtid? :idea: Så ur den synvinkeln så borde hon förstå mig med..
MEN har ändå en konstig magkänsla/skuldkänsla:mad::(:down:
 
Sitter här o har lite skuldkänslor över idag :crazy: vet egentligen inte varför men tänker lite på min kollega, känns som hon blev lite besviken eller nåt. Nån knepig magkänsla jag fått:confused: Känns också som att hon skulle kunna berätta för vår chef om att jag funderar på att byta jobb.. Jag hoppas såklart inte hon kommer göra det men ja..det är som sagt nån konstig känsla jag fått som gör så jag känner lite skuldkänslor.:banghead::down:
Fast försöker tänka lite som så att det är ju för min skull jag byter jobb och ska då heller inte behöva känna såhär eller tänka på ens kollegor.
Samtidigt var båda överens om att vårt jobb inte är någon..vad säger man.. långvarig framtid? :idea: Så ur den synvinkeln så borde hon förstå mig med..
MEN har ändå en konstig magkänsla/skuldkänsla:mad::(:down:

Jag tycker absolut inte att du ska känna någon skuld för att du söker nytt jobb. Det klart att det alltid är tråkigt att bli av med en bra kollega, men det måste man ju kunna hantera som vuxen. Känns ju jättemärkligt att inte ta ett jobb du vill ha för att inte göra kollegan ledsen. Är du orolig kan du ju be kollegan att inte säga något till chefen.
 
Sitter här o har lite skuldkänslor över idag :crazy: vet egentligen inte varför men tänker lite på min kollega, känns som hon blev lite besviken eller nåt. Nån knepig magkänsla jag fått:confused: Känns också som att hon skulle kunna berätta för vår chef om att jag funderar på att byta jobb.. Jag hoppas såklart inte hon kommer göra det men ja..det är som sagt nån konstig känsla jag fått som gör så jag känner lite skuldkänslor.:banghead::down:
Fast försöker tänka lite som så att det är ju för min skull jag byter jobb och ska då heller inte behöva känna såhär eller tänka på ens kollegor.
Samtidigt var båda överens om att vårt jobb inte är någon..vad säger man.. långvarig framtid? :idea: Så ur den synvinkeln så borde hon förstå mig med..
MEN har ändå en konstig magkänsla/skuldkänsla:mad::(:down:

Sorry för att jag bombar tråden.. men min sambo jobbar o jag har ingen att ventilera mina tankar med...
Funderar så ja blir tokig. Tänk om jag skulle få detta jobb och det inte alls är jag, att de inte passar mig alls. Eller ännu värre att jag inte får fortsätta efter sommaren? Vad gör jag då?
Cafe-chefen var lite luddig men som jag förstod det så skulle det vara en minst 75% tjänst men oftast (tidigare år) hade de varit mycket jobb så de kunde ibland vara över 100%. Till en början skulle vi vara 4 (?) st tim.anställda där vid högsäsong . Några av dem skulle bara jobba där i sommar o sedan sa han att om allt funkade bra, så skulle jag fortsätta o gå över till fasttjänst/heltid då. OM jag nu förstod han rätt.
Tyckte det lätt bra men nu i efterhand så vet man ju aldrig, kanske jag får jobba under sommaren o så blir det inge mer som lovat..
Lönen skulle bli bättre än den jag har nu, o mycket troligt mer arbetstid. Men samtidigt mer stressigt och kanske mycket mer att göra = slitsammare.:grin:
MEN de kanske fortfarande är värt det? Värt o chansa?
Är så feg, tänk om allt blir fel och så står jag där tillslut med inget jobb. Eller så står jag kvar där jag är nu o har som jag har det...O_o:banghead::arghh:
 
Nu har jag bara ett par dagar kvar på mitt tillfälliga gig. Har varit kul att jobba lite även om jag är rätt överkvalificerad.

Har bokat in en intervju för ett internship nästa vecka. Känns lite märkligt när de andra tjänsterna jag har varit på intervju för har varit mer kvalificerade uppdrag, men om det är ett bra företag så tror jag ändå att det kan vara bra för karriären.
 
Men åh, det finns inga jobb att söka på den här ön just nu!:down: Bara massa sommarjobb.. och det har jag ju redan ett.

Hoppas verkligen det kommer lossna lite mer framåt hösten, blir ju svårt annars att få jobb när det knappt finns några utannonserade ..

Kanske lite dum fråga, men hur överlever man när man inte har jobb?:o Fick jobb direkt efter studenten och sen pluggat senaste 2 åren, så har ju haft inkomst hela tiden. Har bara varit inne och vänt på arbetsförmedlingen, så vet inte riktigt hur det fungerar om jag ska vara ärlig.
 
Kanske lite dum fråga, men hur överlever man när man inte har jobb?:o Fick jobb direkt efter studenten och sen pluggat senaste 2 åren, så har ju haft inkomst hela tiden. Har bara varit inne och vänt på arbetsförmedlingen, så vet inte riktigt hur det fungerar om jag ska vara ärlig.

Du kan vända dig till kommunen för försörjningsstöd, men då "krävs" det att du inte har några pengar sparade, annars förväntas du leva av de pengarna först. Samt även sälja bostadsrätt, bil osv. om du har något av det... Om du är under 25 år så kan du ju vara aktuell för Ungdomsgarantin på Arbetsförmedlingen. Du ska då ha varit arbetslös och inskriven på Arbetsförmedlingen i minst tre månader. Läs mer här: http://www.arbetsformedlingen.se/Fo...service/Fa-extra-stod/Ar-du-under-25-ar-.html
 
Först smsar chefen på mitt extrajobb och undrar om jag vill/kan ta 70 % i sommar. Tackar ja till det.
Sen ringer de från ytterligare en Länsstyrelse och vill boka intervju :nailbiting:

Så nu har jag en till intervju till ett jobb jag är "utbildad" till. Långt ifrån drömjobbet (heeeeelt fel inriktning) men vad fasen, det är ju ändå ett jobb! Och för en längre tid! (förra intervjun gällde ju bara ett sommarjobb inom det jag är utbildad). Jag är glad-chockad :p
 
Så nu har jag en till intervju till ett jobb jag är "utbildad" till. Långt ifrån drömjobbet (heeeeelt fel inriktning) men vad fasen, det är ju ändå ett jobb! Och för en längre tid! (förra intervjun gällde ju bara ett sommarjobb inom det jag är utbildad). Jag är glad-chockad :p

Nu ringde de och frågade om referenser och löneanspråk och att de gärna går vidare med mig! :nailbiting: :banana::bump:
 
Ska det sökas jobb så ska det sökas ordentligt... Skrev nu ihop en ansökan om extrajobb som gick att skicka till flera ställen samtidigt, närmare bestämt 5 olika ställen. Såå nu har jag sökt 5 jobb :p Hoppas få napp någonstans. Ingen av arbetsplatserna har skrivit något om att de söker personal, men med lite tur behöver de vikarier någon gång ibland.
 
Uppdatering: Har precis varit sjuk i en vecka och har därmed missat mina "Prova på ny jobbet dagar". Va in dit i dag o tänkte kanske att jag kunde prova på idag o några andra dagar under denna vecka. MEN så har han hittat någon annan då han inte visste hur länge jag skulle vara sjuk och dom var i behov av någon på en gång. SÅ han skulle höra av sig om det behövdes någon extra (men endast extra) under sommaren och EVENTUELLT med fortsättning efter sommaren...O_o Detta känns så typiskt mig..:banghead: Gå o bli sjuk när jag har chansen för ett nytt jobb o sedan sumpar det! :down::mad:

Mitt nuvarande jobb vill jag bara mer o mer ifrån ju fler veckor jag jobbar där.. Ex. förra veckan tog de in en ny vikarie som skulle följa med oss o lära sig så hon vet vad som gäller när hon ska jobba. O då tyckte chefen att hon skulle få följa med hela veckan för att inte känna sig utnyttjad men att vi (jag o min kollega) skulle få mindre timmar då. (Eftersom vi delar på ex. 4h på två så fick vi göra de på 3 ist:cautious:) Så med andra ord har vi "betalat" vikariens lön kan man säga...:mad::turd:

Känns såå surt just nu!!
 
Har haft första dagen på praktiken och det känns bra, roligt gäng och tror att jag kommer att få med mig en massa nyttiga erfarenheter.

I morgon har jag bokat in en intervju på ett företag som visade sig vara kunden för det projekt jag gör min praktik på. Stort företag som nog är trevligt att jobba på, och det bästa av allt är att de har kontor ett par hundra meter ifrån mig, hade varit sååå skönt att inte behöva pendla ;) Jag hoppas bara att de inte tycker att tre månader (när praktiken slutar) är för lång tid att vänta ifall de skulle vara intresserade av mig.
 
Har haft första dagen på praktiken och det känns bra, roligt gäng och tror att jag kommer att få med mig en massa nyttiga erfarenheter.

I morgon har jag bokat in en intervju på ett företag som visade sig vara kunden för det projekt jag gör min praktik på. Stort företag som nog är trevligt att jobba på, och det bästa av allt är att de har kontor ett par hundra meter ifrån mig, hade varit sååå skönt att inte behöva pendla ;) Jag hoppas bara att de inte tycker att tre månader (när praktiken slutar) är för lång tid att vänta ifall de skulle vara intresserade av mig.
Mitt nya jobb kommer att ha fått vänta på mig i över tre månader när jag börjar, de hade nog gärna sett att jag hade börjat direkt. Ibland bara klaffar allt!
 
Mitt nya jobb kommer att ha fått vänta på mig i över tre månader när jag börjar, de hade nog gärna sett att jag hade börjat direkt. Ibland bara klaffar allt!

Ja, jag får hoppas på att de tycker att jag är helt rätt person, då är det säkert inga problem, men står det och väger mellan två personer är det ju inte omöjligt att de väljer den som kan starta tidigare.
 
Ja, jag får hoppas på att de tycker att jag är helt rätt person, då är det säkert inga problem, men står det och väger mellan två personer är det ju inte omöjligt att de väljer den som kan starta tidigare.
Skall erkänna att jag har varit nervös över att få nytt jobb pga lång uppsägningstid. Nu hade jag turen att nuvarande jobbet innebär liknande arbetsuppgifter och tillgången på arbetskraft inte är så stor.

Håller tummar för dig imorgon!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp