Stora släp?

Gnapp

Trådstartare
Jag har så här långt lånat tre olika släp till min häst. Två av dem (en Ekerötrailer och en gammal Trane, tror jag) tyckte han mycket tydligt inte om. Han gick in någorlunda lätt när vi skulle iväg, men när vi skulle hem var det ett elände att få in hela hästen, inklusive sista hovarna - släpen kändes helt enkelt för korta. Det tredje släpet (Startrailer Diamant) kändes betydligt större, och då gick det också lätt att lasta honom även när vi skulle hem.

Min fråga är nu: vad finns det för andra stora släp som kan vara vettiga att prova? Vilka släp är så små att jag inte ens ska försöka låna dem? Jag har försökt leta efter storleksuppgifter på tillverkarnas websidor, men enligt dem ska det inte skilja många centimeter i längd, så det verkar svårt.

Hästen är 1.67 hög, så det är inte direkt shire-släp jag letar, men han är ändå rätt grov och antagligen ganska läng också, även om det är svårt att mäta.
 
Men en värmlandsvagn då. Ett halvblod som stog i stallet, är 180 och kraftig och han åkte bra i en värmlandsvagn. :)
 
Umesläp :love: Har ett Umesläp med boggie och det är stort, ljust och rymligt åt mitt halvblod på 169 cm. ;)
 
Tack för tipsen! (Kom gärna med fler!) Eftersom det varierar så mellan olika modeller av släp - vet ni vilken modell av Umesläp, Henra, Värmlandsvagnen (etc) ni har?

Det är lite opraktiskt med så pass stor häst, har jag insett, och jag gissar att det kommer att sluta med att jag köper eget släp, men jag skulle gärna fortsätta prova runt lite först. Jag vill förstås inte ha ett tynre släp än nödvändigt heller, för att det ska gå att dra med en rimlig storlek på bilen. (Och jo, det lär bli E-kort också såsmåningom.)
 
Umesläp och Boj är stora. Sedan finns det ju mustang och lite andra utländska transporter jag inte vet namnet på, men som är rätt rejäla. Jag känner några som har värmlandsvagn, och jämfört med vårt Ume-släp tycker jag dom är små, vi köpte vårt ume-släp 2002, men nu har jag sett att det kommit några extra stora modeller. I vårt släp har vi gjort ena sidan lite bredare, och det kan man ju göra om man åker med bara en häst samtidigt.
 
Jag hade en hbl kille på 172 när jag hade en enaxlad Värmlandsvagn. Han åkte utan mellanvägg i den och fick plats alldeles utmårkt, Han gillade den.
Släpet går dessutom mkt bra efter vägen.

Nu har jag köpt ett Ume A60, är dock inte alls lika nöjd med det. Det är stort ljust och fint för häst och sitt eget öga. Men ack så dåligt det går efter vägen när det blåser och regnar!!!! För ett så dyrt släp tycker jag att det är skandal!!

Nu iefterhand så känns det som....
"Tacka vet jag Värmlandsvagnen" :bump:
:banana:
 
Ha ha, jag kör just nu mitt stora halvblod på 175 cm i en liten dalavagn enkelaxlad. Han får plats, fast ibland får man stå utanför och tränsa... ;).

Boj (bravo/classic) med inbyggd sadelkammare är stor och rymlig. Värd att testa om du kan få tag på någon sådan.
 
Kolla in Christ och Rausch, nya märken i Sverige, men verkar vara välgjorda, snygga och hyfsat pris. Stallvärdfolket kränger sådana släp och kör sitt långa halvblod på drygt 170 cm i XL-modellen Christ Concorde. Det ser ut som om kusen får plats utan problem. Länk till generalagenten där du kan hitta återförsäljare: http://www.trailerimport.se/
 
Har en Ifor William, visserligen ett som går att bygga om till 3 ponnier men det är stort. Kanonsläp.

//
 
Där finns ju Boj, dom har en del, gillar personligen deras Magnumvagn för 2hästar *mums* :banana:, sen har vi min "lilla" favis Mustang *mums* :d
 
Jag håller på att leta släp för tillfället.
Kollar på Kylinge, Star, Ume och Boj. Varför jag kollar på just dessa är för att jag vill ha ett som är ganska högt. har ett sto på 173 i mhk som inte tycker om att åka transport.

Någon som vet om mna kan beställa extra höga från alla tillverkare eller om det bara är vissa det går att göra det ifrån??
 
Bojs släp kan man nu beställa med innerhöjd på 2,40. Fast det kanske du redan läst på hemsidan...
 
Det är tyvärr något du får räkna med om du skall ha något så stort som det faktiskt är. Jag har själv ett A35 och är mycket nöjd förutom att det tar i när det blåser. Men det kan jag leva med då jag vet att hästen står bra och säkert. Vill man minska det vingliga när det blåser kan man lätt byta till ett stabiliseringsdrag på transporten så blir det bra mycket bättre.
Klart att Umesläpen (och säkert andra stora släp) blir vingliga i och med att det är så stort vindfång...
Har du sett hur lastbilar med släp ser ut när det blåser?
 
Vi kör våran kille på 173 cm i ett nyare Ume och det går bra. Men mindre släp skulle han inte få plats i kan jag säga, han är nästan i taket men så har han rätt högt ansatt hals eller hur man ska uttrycka det, oxå.

Henra och Ume vet jag fler som har hästar på 180 cm+ som har.
 
Själv äger jag en Kylinge Euro trailer som både är bred och högt i tak. Har haft svår lastad häst innan men lastar nu sig själv. Det får gott och väl plats en 175cm häst och den åker bra. Dock är släpet tungt i sig själv så även med e-körkort får man inte lasta så mycket i det.
 
Vi har en Boj boggi (-01 tror jag den är och en 220EE heter den nog), extra bred och extra hög.
Har bla en stor häst som är mkt :o lång i sin kropp. Inga problem att köra hene i transporten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 766
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 225
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 138
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 513
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp