Bukefalos 28 år!

Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Är inte alla språks grammatik svårbegriplig? :) (säger jag som är väldigt dålig på språk)
Sambon tyckte att den svenska grammatiken var ganska lätt, även om han tycker det är konstigt att man sitter på tåget och inte i tåget.

Emilia pratar mer tyska än svenska. Hon kan många ord på svenska men just för att binda ihop menningarna använder hon oftast tyska ord. Svenskan verkar komma mer nu när hon börjar förstå att det är olika språk. Grammatiken kommer så naturlig för henne, jag märker aldrig några grammatiska fel. När hon pratar svenska är det med tyskordföljd men det har jag hört är vanligt.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

hah jo det är i och för sig sant, men jag vet när jag började läsa det så tyckte jag att det var så vidrigt svårt att de kastede om orden, typ "jag har mina läxor gjort" :D

Cala, jag har en kompis som jobbar på djurklnik och hon satte en massa griller i huvudet på mig " om inte båda kulorna har trillat ner tycker inte jag att du ska ta den, inget navelbrock, inga överbett" osv :crazy:
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Vi var med om något pinsamt i affären förra veckan. Tuva vrålar helt spontant: "Jag vill släppa ut kattjäveln!" :o:eek::D
Jag kunde inte hålla mig för skratt samtidigt som jag försökte säga psssschhh så säger man inte! Då kom:
Men han heter ju kattjäveln!!!

:rofl: Vad heter kattjäveln?

Vi har kallat katten för kattfan eller under högtidliga stunder kortformen KF men som tur är har Milton inte snappat upp det (eller någon annan svordom som slinker ur en alldeles för lätt :p).

Imorgon är det årets sista dag på förskolan för Milton och jag längtar verkligen efter att kunna ha honom hemma hela dagarna! :love: Jag är dock inte helt kry för stunden men hoppas på att vara frisk till jul och att jag inte blir sämre tills dess att han är hemma 24/7 :crazy:
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Just ordföljden har jag inga problem med men alla böjningar på. Svenskan är ju lätt på det sättet med jag är, du är, han/hon är osv istället för tyskans ich bin, du bist, er/sie ist ...
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Kärt barn har många namn :angel: Kattjäveln heter också KF :angel: och han går under namnet Pirken med. Bara för jag tycker det är så fult och när jag hör det ser jag en tjock, full gubbe framför mig med finsk dialekt. Haha, fråga mig inte varför jag assosierar min långhåriga 9 månaders katt med det. :p

Anledningen till alla "vackra" smeknamn är att han har pinkat och bajsat inne, haft stooooora svårigheter att förstå vad han bor så vi fått gått på kattjakt både nu och då och lämnat lappar till alla i vårt kvarter att han varit borta osv. :devil:

På pappret heter han Elvis och det är det enda han lyssnar till (än så länge).
 
Sv: Stora Snacktråden tre

:rofl::rofl:
Haha vilken skön kommentar :D

comfort: Jättesöt valp! :love:

turbo: Vad duktig hon är :)
Jag tyckte den tyska grammatiken var jättesvår :p
Men det sägs ju att svenskan är svårast att lära sig om man inte har det som modersmål. Om det sedan stämmer vet jag inte.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Att båda kulorna inte har trillat ner på en liten valp är inget jag tycker ni ska bry er om. Ni kommer ju inte kunna ställa ut honom iaf. Det skulle vara ut avelssynpunkt som ni inte ska ta honom, dvs om ni tänkt avla på honom? Överbett är inget problem i sig heller såtillvida att det inte är överdrivet grovt.

Navelbråck är väl det enda som jag skulle dra åt mig öronen inför..
 
Sv: Stora Snacktråden tre

kl

Maja har börjat sova längre på morgonen, skönt men dagen blir dum. Tidigare har hon vaknat runt 5.30-6 och sen sovit 9.30-12. Då har hon varit väldigt trött och gnällig runt 16, men oftast har det gått att hålla henne vaken till kvällen. Nu är hon inte trött fören runt 11, då hinner hon inte sova sin vila klart innan jag måste väcka henne för att gå och hämta Emilia på dagis. Dom dagarna som hon vaknar av sig själv i tid så är hon pigg och glad på eftermiddagen men annars är hon bara gnällig (men kan inte koppla av och somna när E är hemma).

Skönt att det är julledigt snart, sen får vi försöka ordna till sovtiderna på ett smart sätt efter jul.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Tack för ditt svar, som hon förkarade sa hon att den kulan som är kvar kan ligga och skava "bränna"(?) och utlösa aggressivitet :confused:
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Kryptorchid heter det och det där med att skava och bränna får nog stå för henne ensamt. Däremot ska ni få avdrag på priset och iom det så rekommenderas man att ev kastrera hunden så tidigt som möjligt.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

KL

I år är första året som jag inte rimmat på någon julklapp.
Brukar göra det annars. Men i år får det vara tror jag.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Typsikt.
Finns ett hus till salu här i byn nu.
Vi har ofta sagt när vi gått förbi att det är så fint och något sådant skulle vi ha.
Nu ska det alltså säljas och vi kan inte köpa det:grin: Så surt!
Huset är större än det vi har (vi vill gärna ha större, känns trångt nu)
större tomt (frimärkestomt nu) och man kan gå runt huset. Nu bor vi i ett kedjehus som sitter ihop med grannens garage. På båda sidor. :crazy:
Vi måste alltså gå genom huset för att komma till baksidan. Vi trivs inte alls med det.

Baksidan nu blir översvämmad och genomblöt så fort det blir regn.
Vi kan alltså bara använda den mitt i sommaren när det är torrt och varmt, och mitt i vintern om det är tjäle och kallt. Annars blir gräsmattan bara gyttja:crazy:
Jättekul.. Finns ingenstans för Isak att kunna vara ute och leka på tomten.

Det här huset som ska säljas nu ligger bra, blir närmare till dagis, affär osv därifrån. Lekparken bara ett stenkast från huset. Det är jättefint men behöver rustas en del. Rör och ledningar är bytt men det måste målas, tapetseras osv.

Men utan jobb inget lån-utan lån inget hus. Så surt!
Det ligger inte långt från där vi bor nu, men är fasen så mycket bättre.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Ja vi vill hämta honom den 2 januari, egentligen innan men med tanke på fyrverkerier är det nog bäst han är hemma hos sin mamma då :)

Vad surt med huset, varför dyker alltid sånt upp när det passar minst :(
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Oki, det kan nog vara smart :)

Ja visst är det, det skulle passa oss perfekt ju.
Hoppas det inte blir sålt på länge och att vi får jobb osv :p

Suck, jag trodde (nåja hoppades) att mina fogar och rygg skulle sluta värka när Rasmus var född. Det gjorde det inte. Har farit runt och grejat här idag och har nu asont i ryggen. Höfterna värker så gott som dagligen, får nog bli ett besök hos sjukgymnasten efter helgerna tror jag.
Det är julafton på lördag och huset ser fortfarande ut som ett bombnedslag.
Sambon har iof dammsugit och rensat databordet från papper idag, men det är hur mycket som helst kvar att göra. Han ligger just nu på soffan och sover, visst han är väl trött, men lite hjälp att få klart hade inte skadat.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Väck honom och fråga om ni inte ska göra ett gemensamt ryck innan det är dags att lägga sig för natten då? :)
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Ja jag får väl göra det :p
Rasmus sover också så det enda som hörs nu är torktumlaren och min dator.
Mirre har tråkigt :p
 
Sv: Stora Snacktråden tre

KL
Vad kul det känns när man köper hem godis och grejer gör att kunna baka med Isak, väntar med granen för att han ska få vara med och klä den. Och vad får man tillbaka? En son som bara skriker, sparkar, slåss och skallas. Direkt man har förklarat 444gr och tror att han lyssnat så sätter han igång igen. Sur och grinig, sparkas och slåss. För vad? Ja säg det.
Begriper inte vad det är med honom idag. Trevligt är det inte alla fall. :(
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Nej det där lät ju inte så roligt. Hoppas han är på bättre humör imorgon.


Vad roligt det ska bli att se Tuvas reaktioner imorn när tomten kommer :) Farfar ska agera tomte och vi har pratat mycket om tomten.
Ikväll har vi sagt att hon måste sova i sin egen säng hela natten så tomten ser vart hon bor så han kan lämna ett paket i strumpan. Försöka går ju :grin: (Hon brukar vilja komma in till oss oftast).

Idag var vi hos barnens "moster" och Tuva lämnade ett paket till henne som var en egenritad teckning som vi ramat in och ett dagis kort på henne. Hon blev så glad :) "Mostern" är min brors ex-flickvän och dom har nyligen separerat. . Hon tycker väldigt mycket om barnen, och dom om henne också. Så jag hoppas inte relationen rinner ut i sanden nu...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 633
Senast: cewe
·
Tävling Vet inte om det blir rätt prefix, men jaja. Hur fungerar tre- och fyraårstest? Jag har en medryttarponny som jag rider in, och med honom...
Svar
2
· Visningar
779
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 590
Senast: Guldaskig
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
63 64 65
Svar
1 280
· Visningar
48 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp