Bukefalos 28 år!

Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Byta ut leksaker ska vi göra här också.
Isak har fått en massa nytt nu i jul.

Sitta på ett golv efter att ha halkat i
trappen är inte skönt någonstans. Aj min svanskota!
Men det går inte att ha Isak nere nu, han har varit jättesnäll hela dan.
Sedan helt utan anledning ( jag flyttade på bilar som han inte ens lekte med)
så började han skrika, slåss och bråka. Suck. Har han väl börjat så ger han sig aldrig.

Nu sitter vi i hans rum för att Rasmus ska få lite lugn och ro. Han har redan varit vaken en hel natt, nu börjar det dessutom blåsa upp igen. Stormade som tusan här i natt, hoppas det inte blir lika idag. Rasmus var väldigt orolig i natt.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Skönt att febern gick över snabbt på Maja.

Hur är era jultraditioner i Österrike om du jämför med våra svenska?

Roligt för Emilia att få åka skidor. Är det utförsåkning hon ska prova? Vi är jättesugna på att åka till fjällen, men velar lite om Tuva är för liten för att fixa det. Jag vet att vissa 3 åringar lär sig åka, men Tuva är lite klumpig av sig. Jag kan dessutom inte åka heller så jag måste lära mig och kan inte hjälpa henne något. Blir körigt för sambon hehe. Han lärde sig åka som 3 åring men han var rätt duktig motoriskt, han kunde simma när han var 2 år.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Det är mycket mer variationer inom varje familj här än vad jag upplever att det är i Sverige, men man börjar firandet mer framåt kvällen. Vi håller på att hitta våra egna traditioner så vi får se hur vi gör sen. Här kommer inte jultomten med julklappar utan det är Christkind (jesusbarnet) som ger presenterna. Det är också christkind som klär granen och det känns ok nu när barnen är små men om bara något år vill jag att vi klär den tillsammans.

Vi hade tänkt köpa riktiga skidor till E men vi har inte fått tag på några begagnade i hennes storlek och köpa helt nya känns onödigt dyrt iår (vi kommer inte kunna åka till svärföräldrarna mer än nu under vintern). Vi köpte därför såna skidor man sätter på skorna, dom är säkert inte så bra men E får chans att prova lite iaf så köper vi riktiga nästa år.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Kan ni inte overtala nagon slakting eller kompis att agera tomte?

I England kommer ju inte heller tomten pa julen - inte i egen hog person iaf (han kommer ju in via skorstenen pa natten sa ingen ser honom). Den engelska julen bestar av julstrumpa pa juldagsmorgonen, klappar under granen och sa kalkon till lunch eller middag (eller bada ;)). Och julafton ar en vanlig arbetsdag...

Vi gor som sa att vi aker till Sverige i december for att ata julbord och koper med oss en massa mat hem - halva bagaget eller mer pa atervagen bestar oftast av matvaror. Min mamma och syrra kommer alltid till oss nagra dagar innan jul och de tar med sig det sista t.ex. gravad lax och vortbrod. Vi klar granen tillsammans ungefar en vecka innan jul. Sen tar maken ledigt fran jobbet pa julafton (i ar var det ju helg sa behovdes inte) och vi forsoker fira sa svenskt som mojligt. I vart fall risgrynsgrot pa morgonen, glogg och pepparkakor, svenskt julbord till lunch (i ar hade vi skinka, gravlax, rokt lax, renkorv, algkorv, tre olika sorters sill, kottbullar, prinskorv, rodbetssallad, Janssons osv) och sa kommer tomten mellan 16-17. I ar var det en snall granne som stallde upp, forra aret var det svarfar och aret innan det min mamma. Det enda vi inte gor ar att kolla pa Kalle - men det ar det ingen som saknar ;)

Sen pa juldagen borjar den engelska julen!

Chloe och Amber ar helt prinsessiga for tillfallet sa i ar var det en massa Disneygrejer och de var helt saliga. Jag fick nya ridstovlar :love:
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Skönt att julen är över tycker jag.
Även om det var en lugn och trevlig jul :)

Dock har vi julgodis kvar i mängder och Isak tjatar sönder öronen på oss om det.
Vi försöker begränsa godisätandet dock. Bara för att det finns behöver man ju inte äta konstant. Får skavsår i öronen :p:D
Vi köpte en kartong med sjöfrukter (belgisk choklad, nom nom :d )
Den är väldigt populär hos alla, speciellt hos Isak. :p

Han fick en kassapparat i julklapp så vi har lekt affär dagligen nu haha.
Lek och lärdatorn är väldigt populär också.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Nu under julen har vi tullat på regler om godisätandet. Det står framme och vi vuxna går och norpar hela tiden så Tuva får äta ganska mycket hon också. Det är bara jul en gång om året.


Vi har lagt ut en av våra bilar till försäljning på blocket. Håll tummarna för oss att den blir såld snabbt :)
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Det får Isak också, men vill inte att det ska bli för mycket.
Framförallt eftersom han inte äter maten då. Vill inte att han ska leva på godis
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Puttar lite.

Idag har Rasmus börjat få ligga på mage på golvet.
Väldigt spännande tyckte Isak :D
Kul att lillbrorsan fick vara där han också :)
Rasmus tyckte inte det var så kul dock ;)
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Kul att det går bra med syskonen!


delvis KL

När har era barn slutat dricka välling ur nappflaska? E. dricker fortfarande ur nappflaska både morgon och kväll. Jag tycker att han är för stor för det nu, fyllde tre i nov, men han håller inte riktigt med... Nu är jag på jakt efter fina muggar med Toy Story figurerna på.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Ludwig slutade självmant med välling helt och hållet när han var 22 mån. Han drack alltid ur flaska innan dess.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Vad mysigt att få besök av familjen över jul. Jag har bott i Österrike i snart 3 år och än har ingen hemifrån varit och hälsat på.
Julafton är en arbetsdag här också men många tar semester eller jobbar halvdag, sen börjar man julfirandet mer framåt kvällen.
Vi håller på och hittar våra egna trationer, problemet är att sambon vill fira på sitt sätt och jag på mitt. Får se om det blir jultomte till nästa år, svärfar skulle passa bra utklädd till tomte :) (stor mage och mycket vitt hår, bara skägget som saknas)
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Hu vad tråkigt det måste vara att de inte kommit och hälsat på?

kl

Igår hämtade vi valpen, och han är jättesöt såklart :) Resan hem tog nästan 4 timmar med ett matstopp och ett par kissepauser. Han var superduktig och sov och vilade mest hela tiden. Inatt var han ute och kissade 00.30, 04,30 och 06. Två gånger däremellan var jag inte snabb nog utan han kissade i hallen. Så jag är lite trött idag :p

Vädret igår gjorde att vi hade 5 cm vatten på gräsmattan. Han ville inte vara ute i det utan bara gnällde och ville gå in, vilket reuslterade att köksgolvet var hans toa hela kvällen..

Han kissar säke en gång i halvtimmen. Sedan 07 idag har han kissat ute 5 gånger, och jag har torkat 4 pölar inne :crazy: Varje gång jag sett när han är på väg att sätta sig bär jag ut honom, men jag vet inte om det är för att det är så blött ute för oftast gör han inget.

Jag vet ju att det är flera här som har hund så jag tänkte slänga in en fråga:
När vi åt nyss så var han helt galen och skulle upp på alla stolar och rev i våra ben. Han precis åt innan oss. Jag satte honom i sin kompostbur som han var i inatt (precis intill där vi åt) och han var galen ett par minuter, hoppade, gnällde, pep och tjöt. Sen bara pang lade han sig ner och somnade sen.

Ska jag berömma honom när han lägger sig ner och ger upp eller ska det vara en sån "självklar" sak att han lugnar sig där så det inte ska uppmärksammas? Han fick inge uppmärksamhet när han pep.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Ja, det är jättetråkigt. Samtidigt kan jag inte tvinga någon att komma. Min moster och syster har sagt att dom funderar på att komma senare i vår iaf men vi får se hur det blir. Moster är ursäktad ändå, jag vet att hon gärna vill komma men det är saker som gör det svårt för henne att komma iväg. Pappa skyller på att det är svårt med hundrarna, men några dagar vet jag att han kan få hundvakt utan problem.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Pust, jag har varit i Sverige i nästan två veckor och är helt slut. Vi har det jättemysigt men jag är vän vid ett ganska lugnt liv där hemma och detta är raka motsatsen. Dessutom saknar jag ju min sambo som brukar ta halva ansvaret för barnen. det är jättesvårt för någon annan att passa dem en längre stund, så jag är med dem hela tiden. Så det ska bli skönt att komma tillbaka hem och få gå till jobb :D

barnen har fått jättemånga nya leksaker och fina böcker och kläder och jag gjorde min första sugarpastetårta Till deras födelsedagskalas.

IMAG0669-734625.jpg
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Tack :D

Jag lyckades dra på mej två jävla parkeringsböter igår, sov över hos en kompis och när jag kom dit stormade det som attan och regnade som fan. Jag stannade precis utanför hennes marklägenhet och hivade in barnen till min kompis, skyndade mej att parkera bilen på gästparkeringen och sprang in. När jag kom ut på morgonen hade de bötfällt mej två jävla gånger. Det känns så sjukt surt. Jag brukar alltid betala men glömde det igår för det var så hemskt väder. Hoppas den snikne parkeringsvakten blev blöt och kall ända in till rövspringan. En böter hade jag tyckt var ok, men två? På en natt? Nä, blä.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Man kan bara få max en parkeringsbot per dygn för felparkering. Kolla upp det iaf, för jag är nästan säker på detta..
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Vilken fantastiskt söt tårta! :D Vad hade du för fyllning i?

Håller tummen för att det är som Cala säger med p-boten. Den enda p-bot jag fått var för att biljetten hade blåst ner från instrumentbrädan när jag rotade efter min väska bakom sätet. :cool:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 713
Senast: cewe
·
Tävling Vet inte om det blir rätt prefix, men jaja. Hur fungerar tre- och fyraårstest? Jag har en medryttarponny som jag rider in, och med honom...
Svar
2
· Visningar
818
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
348
Senast: Valle
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 635
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp