Bukefalos 28 år!

Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Tufft att vara ensam sa mkt, men skönt med bra grannar. Bor dina föräldrar i närheten sa du kan fa hjälp av dom?
Min sambo har sagt att om det blir aktuellt med Sverigeflytt sa är det i Skane han vill bo, later dom ditt omrade skulle vara bra da :)

Här rullar allt pa. Vi svettas, igar var det 39 grader varmt. Huset börjar bli färdigt (eller ja, ett hus blir väl aldrig färdigt :)), inne saknas golvlister och parketten i trappen. Ute börjar det ocksa bli fint, gräset växer, gungor, sandlada och liten pool är pa plats. Jag har fortfarande ofta "hemlängtan" även om jag trivs bra i varat hus. Barnen växer och till hösten börjat Maja i Kindergarten, hon är annars en liten tjej med humör. Glad eller arg är hennes lägen och humöret växlar pa en sekund. Emilia har blivit sa stor och smart. Igar provade hon att cykla pa vanlig cykel för första gangen (hon har springcykel annars) och förutom att hon har lite problem med starten sa cyklade hon utan problem.

Vi har ocksa skaffat ett husdjur, Hugo. En dumsnäll katt pa 7 ar.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

ja båda mina föräldrar bor 5 km härifrån och de hjälper såklart till om jag säger till men å andra sidan har de sina liv med jobb och fritid så det är ju inte så att de hänger på dörren för att få låna ett barn eller två. förskolan är toppen 15 timmar i veckan så jag får handlat och städat och lite egentid med Charlie.

IMG_20130727_121322-780287.jpg


kul att du trivs i huset, det är tufft att vara nöjd i två länder. det ser väldigt vackert ut där ni bor iaf. har du hittat någon att umgås med i nya staden?
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Nä, det är jättesvart att lära känna ngn lite närmare. Nackdelen med att bo i en by där dom flesta har vuxit upp tillsammans, alla känner alla redan och har inte behov av att lära känna ngn ny. Finns en svensk tjej som bor ungefär 25 km bort som jag träffar ibland men vi är sa olika sa det blir ingen nära vänskap, men bra för barnen att fa höra mer svenska och skönt att kunna prata om problem som vi träffar pa i nytt land, dom har ocksa precis byggt hus och barnen är i samma alder. Sen träffar vi ngr i lekparken att smaprata lite med och sa. Jag hoppas jag lär känna lite fler när jag börjar jobba/plugga.

Nu i helgen var vi pa dop hos vännerna i Graz (där vi bodde innan) och dom saknar jag mycket, fast jag saknar inte den staden alls.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

jag hann precis börja lära känna lite trevliga människor när sam började skolan och började vilja leka med kompisar efteråt. annars ghåller jag med dej, supersvårt att komma in i kretsar när man är nykomling.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Ojoj vad tufft att vara själv så mycket med tre barn!
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Syrran m.f:

Tack för alla råd, tips och kramar.

Ett beslut som grott i mig länge nu och efter semester är det dags att berätta för E.
Det känns rätt, men ändå så sjukt svårt och jobbigt :-(
 
Senast ändrad:
Sv: Stora Snacktråden tre

Vad tråkigt cala! Tycker du fått många bra tips, när ett par närstående vänner separerade för snart ett år sedan så sa de att mamma och pappa inte älskade varandra längre och skulle flytta isär, men att de var de viktigaste personerna i mammas och pappas liv och att det inte skulle förändras. Nu var de lite äldre (5 och 6) och för dem var det väldigt jobbigt i början, med mycket tårar och svårt att anpassa sig, speciellt för den yngsta, men nu fungerar det jättebra.

Kan ju passa på att ge en snabb uppdatering om vårt liv. Vår renovering av huset är så gott som klar, nu gäller det bara att få ordning på trädgården och rulla några kvm gräs... Storasyster har hunnit bli 3år och det är så mycket som försiggår i hennes huvud just nu, både bra saker och dåliga saker. Det var ingen som berättade att de förvandlades till tonåringar när de fyller 3... Lillasyster har hunnit bli 1 år och tumlar runt i fullt ös överallt. Det klättras, ryms och skriks. Jag är helt slut efter ett år med henne, hon är så mycket mer krävande än vad storasyster någonsin var. Höll på att få ett mentalt sammanbrott i början av sommaren, men nu när sambon äntligen steppat upp och börjat ta mer ansvar börjar jag bli mer mig själv igen.

Vi ska gifta oss den 24 Augusti och fick den strålande idéen att vi skulle ha allting hemma, vilket resulterat i en hel del bråk, stress och tårar, fattade inte att det var så mycket planering bakom ett bröllop, trodde allt som behövdes var klänning, präst och lite käk. :p men men, nu är det närstående och det blir nog bra :)
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Hur har det gatt för er, Cala?


Här rullar livet pa. Maja har hunnit fylla 3 ar och gar i Kindergarten, bada barnen trivs kanonbra och leker Kindergarten pa helgerna. Deras "lärare" är den bästa man kan tänka sig sa jag förstar att dom trivs. Dom gar ungefär 8-12 varje dag och ibland även ngn eftermiddag (öppet 14-16 tisdag och torsdag em men dom maste äta lunch hemma). I eftermiddag är det pysseleftermiddag med barn och mammor sa det ska bli roligt att prata lite mer med dom andra mammorna.

Jag hade tänkt att börja jobba nu men istället blir jag hemma ett tag till, för er som inte sett det i andra tradar sa kommer ett barn till i april. Vi hoppas ända att kunna dela den kommande föräldraledigheten mer den här gangen, men vi maste kolla hur det gar att fa ihop ekonomiskt. Jag är i v.18 nu och hittills är den här graviditeten mkt jobbigare än dom tidigare tva, mer illamaende, tröttare, mer ont osv.

Snart har vi bott i nya huset i ett ar, och det mest är färdigt inne, saknas mest bara lite golvlister. Ute är det en del del kvar, ett företag har fuskat massor sa det tar massor energi att braka med honom. Igar hade vi urte en expert som kunde konstatera att ingen han gjort var bra, mkt är skönhetsfel men har man betalt sa mkt pengar för att utbildade människor ska göra det sa vill vi ha det snyggt annars kunde vi gjort allt själva. Jag gillar själva huset, planlösningen är perfekt och precis som vi ville ha det. Men jag har svart att komma bort fran min Sverigelängtan, jag undrar om jag nagonsin kommer trivas helt bra här.


Sa alla, berätta nu hur ni har det.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Forst; vad trakigt Cala, hoppas allt gar bra.

Jag har inte varit i den har traden pa evigheter men jag ar ju ocksa bosatt utomlands sa jag ville beratta for Turbo att jag ocksa har hemlangtan regelbundet! Tror det ar helt normalt, och vore nastan lite sorgligt om man inte hade det. Jag har ju bott i England sedan 1999 sa numera har jag en stor och bra bekantskapskrets - men det tar tid att komma dit. Flera ar. Jag har hittat de flesta vannerna genom hastarna, men aven genom tidigare jobb och genom barnen.

Vindvissla; jag ar ocksa sjalv valdigt mycket med barnen sa du har min sympati! Fast vi har ingen familj i narheten... man vanjer sig :). Min mamma gar i pension om 1.5 ar, det ser jag fram emot, da kommer hon kunna flyga over lite nar det passar.

Mina flickor fyller snart sex och har borjan i ettan, de stortrivs och an sa lange verkar allt ga bra. Lite knepigt ibland eftersom de ar lika gamla men sa himla olika, t.ex. sa ar A jattebra pa att lasa (har precis borjat med kapitelbocker :eek:) medan C ar "normal". Fast C ar jatteduktig pa att rida, och A har inte alls samma kansla. De jamfor sig med varandra hela tiden och det kanns som om man aldrig kan hylla framgangarna hos en utan att trosta den andra samtidigt!

Jag forlorade min hast i somras, han blev bara sju ar sa det var valdigt tragiskt, har kopt en ny nu som ar valdigt fin men det tar nog ett tag innan vi blir ett team. Men jag har honom uppstallad pa ett bra stall med trevliga manniskor, och barnens ponny star pa den narbelagna ridskolan vilken ar en toppenlosning for alla.

Annars har det inte hant sa mycket har, livet bara rullar pa :)
 
Sv: Stora Snacktråden tre

kl åh vad bra att ni väckt liv i denna tråden, jag ska komma ihåg att skriva lite mer senare. nu mmåste jag gå ut med hunden innan jag ska hämta sam och åka till vc och få hans bandage på handen omlagt, han hittade en kniv i söndags, lekte med den och snittade sig mellan tumme och pekfinger så vi fick sy 4 stygn. kniven måste blåst ner från växthuset i stormen men jag känner mig ju ytterst skyldig.

annars rullar livet på, precis som du säger sunshine så vänjer man sig vid att vara ensam med hus och barn. jag fick utöka barnens timmar på fsk så de är där varje dag 9-3 och får alltså mellis där. stor skillnad för mej med två mål mat mindre att laga.
Charlie är 7 månader gammal och världens solstråle. just nu är han ganska klängig också och vill vara med på allt (såklart) så det blir inte mycket annat gjort än ta hand om honom om dagarna. faat idag kommer min bonussyster och passar honom ett par timmar så jag kan måla ett bord.

de större barnen har börjat rida lite oregelbundet och gillar det massor = glad mamma :D

cala jag har tänkt mycket på er, hur har det gått? bor ni kvar i samma stad? visst var du norrifrån från början?

turbo jag förstår det där med hemlängtan, tror inte heller det går över men när ens vänskapskrets i nya landet ökar känns det lättare. jag saknar irland massor och kan inte titta på bilder därifrån utan att bli alldeles sorgsen, fast jag känner ändå att det var rätt beslut att flytta hem. jag vill kunna plugga och så är det ju jättemysigt att ha nära till vänner och familj.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Hur tycker din sambo det ar att bo i Sverige? Vi har pratat flera ganger om att flytta till Sthlm och varit nara ett par ganger, men det har alltid fallit pa att maken kanner att det inte kommer att funka, framst pga jobb.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

han trivs väldigt bra och är väldigt självgående trots bristen på svenska. nu har han genom kontakten i Norge halvt om halvt fått ett jobb här nere. han är kvar i Norge till strax innan jul. vad jobbar din man med?
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Vad roligt att få läsa om er igen!

Här rullar allt på. Imorn fyller Lowe 3 år. Han har fått en vilja av stål och börjar trotsa mer och mer. Han som var så glad jämt förr
Tuva går sista året på dagis. Varje lördag går hon på en ridskola i grannstaden som till största delen består av ursnälla shettisar. Hon älskar det!
Leker häst jämt! Beröttar om sina låtsashästar vad dom heter, att dom är bråkiga, skadade osv får bygga hinder i vardagsrummet var och varannan dag så hon kan hoppa hopptävling.
Sen är det simskola varje onsdag. Har gått sissodär. Barnen som är 5 ska bada utan föräldrar och det vågar hon inte. Så jsg är med och badar men försöker backs undan varje gång. Hon är väldigt otrygg sådär med folk hon inte riktigt känner. Vill inte leka hos kompisar utan mamma eller pappa eller gå på kalas utan oss.

28134_1383772794.jpg


92911_1383772885.jpg
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Här kommer en uppdatering från mig (oss).

För Ella har det gått bättre än väntat helt klart, hon har verkligen tagit separationen på ett ett förvånansvärt lätt sätt och hanterar allt bra. Har pratat mycket med förskolan under den här första perioden och dom har haft ögonen på henne och jag tror att förskolan har varit en enorm trygghet för henne mitt i allt, så tacksam för den.

Annars flyter livet på, jag bor kvar i samma stad (Ellas pappa kommer härifrån) och ser inte att jag skulle kunna flytta på mig inom de närmsta åren... Men jag vet redan nu att jag inte vill bo kvar här för alla framtid och det är en tuff känsla, för det kommer innebära ytterligare påfrestning på E. Nu är det inte så att jag inte trivs här, det är en helt okej stad, men jag kan verkligen inte se mig själv bo kvar här på lång sikt :-/...

Annars rullar livet på, eller liven kanske man ska säga. För jag lever verkligen två helt separerade liv nu känns det som. Ena veckan är mer som vanligt, alla föräldrabestyr, hämta/lämna, jobba, hinna med dagen och så kommer veckan när E är hos sin pappa, där jag är helt fri att göra precis vad 17 jag vill. Jättekonstigt att ha så mycket fritid, innan separationen gjorde jag inte så mycket för min egen skull.

Ella har hunnit bli 4 ½, rider på ridlekis och är precis den där sociala och genuint goa trollunge som hon alltid har varit, hon är nog lugnare nu än precis innan separationen, mindre utbrott och framför allt så är nog jag en bättre mamma nu.

1374808_10151647457581641_1495224319_n.jpg
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Fina ni, vi längtar efter er!

Kl

Så roligt att få lite uppdateringar om er allihop!
Här rullar livet på! Jag har ju blivit trebarnsmamma för två månader sedan och njuter för fullt av mina tre underbara flickor! Att gå från två till tre barn känns än så länge löjligt enkelt och roligt, och det är jag väldigt glad för!

My är 4,5 år nu och har tagit enorma utvecklingskliv sen i våras. Hon har lärt sig cykla utan stödhjul, har lärt sig simma utan puffar, skriver och har knäckt läskoden, somnar själv om kvällarna och har börjat på förskolan nu i höst (och klarar att vara utan mamma och pappa vilket var en STOR sak för henne). Hon älskar förskolan och har kommit in fint i gruppen. Hon är social och mkt duktig på att leka, framförallt rollekar och motoriska lekar (gärna ute), och det är så härligt att se henne tillsammans med sina kompisar, vilken glädje!

Maja fyllde 3 i september och har oxå blivit väldigt stor. Samtidigt är hon extremt mammig just nu och min ständiga följeslagare. Vi har många mysiga stunder tillsammans när My är på förskolan (Maja är alltså hemma) och hon älskar att vara med mig i stallet. Där styr hon och ställer för fullt och rider gärna så mycket hon bara får! Hon är en riktig liten busunge och charmig som få, och har massor av egen vilja och vet hur hon ska uttrycka den... Om man säger så ;)

Idun, det senaste tillskottet, är två månader och världens mysigaste bebis. Hon hänger mest i sjalen och är väldigt nöjd med det. Sålänge sjalen sitter på mig. Hon har listat ut vem som står för maten och det är där hon vill vara, och det spelar ingen roll vad hennes stackars pappa gör för att försöka tillfredsställa henne. Det tar två sekunder från det att hon lämnat min famn innan hon vrålar som en stucken gris och hon lugnar sig inte förrän hon är i min famn igen. Ha ha, tur att man vet att det där går över!

Det känns som att jag fått rutin på vardagen nu och det är skönt att vara "hemmamamma" igen. Jag har rätt många nätter själv iom mannens yrke, och jag var lite orolig för att det skulle bli kämpigt, men det har hittills gått väldigt bra. Hästeriet går oxå väldigt bra, även om jag inte varit i stallet utan barn mer än två gånger sen aug... Och då räknar jag inte med Idun, hon hänger naturligtvis alltid med. Men de stora vill oxå vara med och jag och Maja brukar åka dit efter att vi lämnat My på dagis. Det har blivit våran lilla grej när My är borta, och det är mysigt :)

Efter den här fantastiska sommaren vi haft och den fina hösten (som nu varit lite väl regnig sista tiden tycker jag) börjar jag längta efter julen och vintern och härliga pulkautflykter med varm choklad och sådär kallt och soligt gnistrande väder! Hoppas det blir en sådan vinter!
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Fortfarande helt tom efter tragiska besked i går, tänder ett ljus för min underbara vän som har förlorat sitt barn.

1978923.jpg


Så fruktansvärt tragiskt och jag finner inga ord...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 706
Senast: cewe
·
Tävling Vet inte om det blir rätt prefix, men jaja. Hur fungerar tre- och fyraårstest? Jag har en medryttarponny som jag rider in, och med honom...
Svar
2
· Visningar
812
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: Valle
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 618
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp