Bukefalos 28 år!

Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag blöder nästan ingenting på natten senare i mensen. Under den första natten kan det hända, men det är inte ofta. Senare i mensen kan koppen vara helt tom när jag går upp, för att sedan kommer i en flodvåg strax efter att jag vaknat och gått omkring ett tag. Koppen rymmer väldigt mycket, så är det så att du i normalfallet behöver gå upp för att byta binda eller tampong kanske du behöver byta även med koppen. Lunettekoppen rymmer 25 respektive 30 ml, det är väldigt mycket vätska. Googlade snabbt hur mycket en "normal" mens är, fick tvetydiga svar. Enligt en sida är det normala mellan 20-40 ml, enligt en annan mellan 20-100. Över hela menstrautionen då.Så har du inte extremt riklig mens bör du inte fylla en kopp under en natt. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej jag har nog ingen riklig mens, mindre sedan jag fick barn också. Då kanske man ska göra slag i saken och köpa sig en liten kopp :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Första natten behöver jag tömma en gång på natten, brukar sätta i en binda också ifall jag skulle glömma att tömma. Jag har ganska rikigt mens, iaf första dagarna.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det ena utesluter ju inte det andra. När man är ute och långseglar där alternativet är utedass och havsvatten kanske tampongerna fortfarande får äga mensperioden ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Precis, kombinera är smart. När vi är ute och alpvandrar tex så känns inte menskoppen som ett bra alternativ.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har tömt tre halvfulla idag. En gång typ försvann den, det var helsvårt att få ut den! Hittills får menskoppen en 3:a av 5, för jag har känt den ganska många gånger under dagen. Fast det beror alldeles säkert på mej själv som inte fått in den rätt.

Vi är sådär i valet och kvalet igen om vi ska flytta eller inte. Vi kan ju prova sälja huset säger sambon, men grejjen är att då måste jag berätta för min chef... Och om jag berättar för henne kommer hon ju inte känna att hon vill satsa på mig - helt förståeligt, men om vi stannar ett helt år till är det jättelång tid i vårt företag, vad som helst kan hända. Lite småsvårt faktiskt. Det känns som om det tar väldigt hårt på min sambo att jobba natt och vara med barnen hela dagarna, han är ofta sur och stressad. Hade en diskussion med honom om det idag och vi har kommit på ett par tidsfrigörarknep så att han ska känna sig mindre stressad. Hoppas det hjälper.

Ibland känns det som att jag vill flytta nu och ibland känns det som att jag vill suga lite till på karamellen och stanna ett år till. Sverige finns ju kvar, men det vi har här kommer vi aldrig att få igen när vi sålt. Materiella saker alltså. Och det är det ickemateriella som lockar i Sverige. Suck.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Oj, jag skulle inte fixa att ha hand om barn mellan jobbnätter. Jag har jobbat måndag och tisdag den här veckan, gårdagsnatten kändes jättetung när jag inte hade sovit på dagen. Jag brukar sova tre timmar på dagen innan jag börjar jobba och det kändes inte värt att min partner skulle ta en vabdag för att jag skulle få sova tre timmar. Gårdagsnatten var jättetung. Jag skulle aldrig fixa att ha hand om barn mellan jobbnätter, eller ens att inte få sova ordentligt innan jag går på på lång sikt. Någon gång går ju alltid.

Tänk på att nattjobbare generellt sett dör flera år tidigare, att då slita ännu mer på kroppen genom att inte sova ordentligt skulle jag inte vilja göra. Jag förstår att han känner sig stressad, går det inte att lösa med hjälp av någon form av barnvakt som kan ta några timmar om dagen om inte barnomsorg finns?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Alltså det är inte så att han inte sover. Oftast jobbar jag måndag-torsdag och han jobbar då söndag natt till 03 ungefär och sover till 9. Sen är han ledig måndag kväll. Tisdag kväll jobbar han och är hemma runt 2, uppe 9. Onsdag kväll är han ledig och sen är jag ledig resten av veckan.

Men jag förstår också att det tär på honom. Tyvärr skulle barnomsorg innebära att det inte var lönsamt för mig att jobba, vi har funderat mycket på det och det hade varit kanon om det funkade. De flesta irländska mammorna med mer än ett barn är hemmafruar...

Jag har sagt till honom att det går lika bra för mig att flytta nu som om ett år. Fördelen med att vänta ett år är att mer hinner bli färdigt. Det är ju ett helt nybyggt hus som vi bott i i 2,5 år så här finns lite saker kvar att göra. Men egentligen tror jag inte det spelar någon större roll för köparen, vårt hus är så unikt att om man vill ha det så skiter man i om färgen på väggarna är lite skavd.

Jag vill ju att min sambo ska må bra och vara lycklig och kan tänka mig att packa ihop och flytta nu om det ger honom en bättre chans.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Okej, då är jag med, jag tänkte "natt" som i natten fram till morgonen och sedan ha barnen på dagen. Men egentligen spelar det ingen roll om han ändå känner sig stressad, då kanske det är bäst att iallafall lägga ut en annons. Svårt det där, att på förhand veta vad som är bäst val.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tror att en del av hans stress beror på att han inte klarar av att effektivisera det han ska göra. Han är även lite handlingsförlamad när han har barnen. Ofta när jag jobbar (4-6 timmar) gör han ingenting mer än är med barnen. Det är ju jättebra att de leker och så, men hushållsarbete och annat måste ändå göras. Då kan vi ju antingen välja att göra en del av det när det funkar med barnen (som att åka och handla mat, det går jättebra just nu och barnen tycker det är skoj) och förbereda andra saker (typ plocka undan saker, tvätta, hänga tvätt och vika tvätt är andra saker som funkar med barnen). Allra oftast kommer jag hem från jobb och tar barnen och åker och handlar, för att han ska få tid för sig själv. Så jag föreslog att han kunde göra det under dagen, och även gå till banken mm så att vi får mer tid att antingen vara med barnen eller att vi får var sin ledig stund på eftermiddagen.

Jag tror jag har klarat den här livegendelen mycket bättre än han. Allting jag gör inkluderar minst ett barn, eller så gör jag det på kvällen när de gått och lagt sig. Jag trivs jättebra så och gör fortfarande saker som jag gjorde innan. När jag rider t ex passar hästens ägare barnen, och de älskar att vara med i stallet. Jag går promenader i bergen med barnen, jag shoppar och simmar med dem. Min sambo gör som sagt inte mycket. Missförstå mig rätt, han gör massor, men det inkluderar mest att leka med dem i trädgården. Det känns som om jag lever mitt liv tillsammans med mina barn medans hans liv liksom stannar när han har dem.

Jag tror att båda våra val, att flytta nu eller sen, är bra. Det kommer inte bli lättare om ett år. Jag tror inte att huspriserna kommer att ändra sig på ett år. Det handlar bara om att vi ska bestämma oss. Vi älskar båda länderna så det är inte så att vi känner att vi vill härifrån fort eller så.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Knappen!

Idag fyller dottern 19.... år alltså ;)
Det känns som om det vore igår jag vaknade efter snittet och inte fattade att hon redan var född. Det gick lite för snabbt emellan beslut om snitt tills jag var sövd för att hjärnan skulle hinna registrera det.

Nu är hon vuxen, tar studenten om några månader och är alldeles alldeles underbar :love:
Jag är så enormt stolt över henne, att jag har fått följa henne på hennes resa från liten liten knodd till en vuxen kvinna får mina ögon att tåras och mitt hjärta att svälla över...

Att tiden kan gå så fort, att alla bekymmer går över tror man ju inte när man sitter där på neontalen med ett barn som ser ut som en fågelunge. Jag vågade ju knappt tro att hon skulle få komma med hem.

Hon försov sig idag, men hann i tid till tåget ändå. Tänk, då hade jag bekymmer över om jag skulle klara att ta hand om det lilla knytet, idag har jag bekymmer över vilken skola hon ska välja. Den hemliga drömmen om att hon inte ska välja en högskola alltför långt bort utan att jag får se henne emellanåt. Den hemliga drömmen om att hon ska få göra allt som hon vill även om det innebär att hon åker till Australien och jag inte får se henne på ett år.

Min älskade lilla flicka har blivit stor. Njut av era underbara barn :love:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad jag log brett när jag läste det du skrivet :) Jag sitter här med Algot fem månader och visst måste det vara så att tacksamheten och kärleken bara växer :) Fast de "dansar en på nerverna ibland"....

*kl*
Jag ska nog med prova en menskopp, har googlat lite mer nu, men det verkar svårt att hitta rätt storlek, någon som har något bra tips på märke? Blöder som bara den nu för tiden men har satt in spiral för tre månader sedan så jag hoppas det ska minska när kroppen ställt in sig.

Sitter här med en jätterosslig Algot, inte alls kul. Ringde vc 08.02 och blev nr 13 i deras tele kö, de öppnar 08.00. Har vaknat halva natten när han rosslat, hostat, gjort uppehåll på andningen och sedan rosslat igen.:crazy: Sen släpper det lite periodvis. Får se när de ringer tillbaka och vad vi ska göra med honom, ingen feber dock... Blev förresten skit förvånad när jag ringde till fk i förrgår och inte behövde stå i telefonkö ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag blir lite avvundsjuk på att ni är så nära Sverigeflytt. Vi har nog bestämmt oss för att bli kvar här, sambon vill inte till Sverige och jag orkar inte tjata mer. Men vi kommer flytta till sambons hemstad och bygga på hans pappas hus. Det blir bra boende och framförallt billigt (hans pappa betalar allt utom inredningen och sen el/värmekostnaderna). Billigt boende kommer innebära att sambon inte kommer behöva jobba heltid så vi kan få mer tid för familjen.
Jag kommer inte kunna få jobb med min utbildning så jag kommer isf börja på en ny. Något inom medicin/vård, det vill jag egentligen hellre jobba med än det jag har utbildning för nu.

Jag och barnen kommer vara några månader i Sverige över sommaren. Hoppas det kan få mig lite trött på Sverige och känna att det här blir bästa alternativet.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Emilia är själv på dagis nu, känns konstigt att hon inte är hemma.
Igår brydde hon sig inte alls om mig och när jag satt ute i kapprummet ett tag verkade hon inte alls sakna mig så jag tror det går bra nu idag.
Hennes pappa putade hon bort och sa jobba med bestämd röst när han ville ha en hejdå puss och mig tittade hon knappt på när jag sa hejdå. Hon var upptagen med att göra ormar i lera :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag inbillar mig att det beror på personligheten hur väl man klarar av att bosätta sig långt hemifrån och bygga upp ett nytt socialt nätverk. Jag som är blyg, har svårt att ta kontakt med andra människor, även andra föräldrar på förskolan skulle tycka att det var jättejobbigt. Men om jag verkligen bestämt mig för att bo någon annanstans hade jag ju varit tvungen för att överleva. Jag tycker att du verkar kämpa på Turbofling och det kanske är lättare för dig också att anpassa dig om ni bestämmer er för hur ni ska göra. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tycker det ar otroligt svart att traffa nya manniskor nu nar jag har sma barn. Det ar valdigt mycket lattare nar man jobbar, man kan folja med pa en ol efter jobbet mm. Eller bara ga en kurs eller utbildning. Det ar skitsvart att traffa nya manniskor nar man inte traffar sa mycket manniskor.

Ibland kanner jag mig jatteensam har. Jag kanner ganska mycket folk men det ar inte manga som jag kallar for mina vanner och som jag verkligen gillar att umgas med. Jag tanker att om vi skulle stanna har hade det blivit battre nar barnen borjat skolan och man hade fatt mer kontakt med foraldrar med barn i samma alder.

Jag tror det kommer hjalpa for dig nar du borjar jobba och traffar mer folk.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det tror jag också, redan nu känns det lite roligare när man träffar andra föräldrar på Emilias dagis. Även om man inte står och pratar djupa samtal länge så känns 5 min värdefulla.

Det finns ett gäng svenska tjejer här, det brukar vara träff en gång/månad på en resturang. Tyvärr har det alltid blivit på tisdagar när jag har tyskakursen, men jag har gått dit och hunnit prata en liten stund efter. Det är kanske inte rikigt vänner, men bekanta iaf.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Grejjen ar att man maste "ga igenom" sa manga for att hitta ett guldkorn tycker jag. Nagon som man verkligen gillar och far nagot ut av att vara med.

Kul att de har svensktraffar! Det har de i Dublin ocksa tror jag, men jag har aldrig varit dar (pa traffarna alltsa)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
25 125
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 573
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
19 191
  • Artikel
Hästnyheter Hans talang har blommat fritt i snart två decennier. Stjärntränaren Daniel Redén, 44, har visat att han är en stor vinnare. Men hur mår...
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Allergivaccinering/immunisering. Era erfarenheter.
  • Linjeavel PRE
  • Hovlera

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp