Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Aj, låter inte skönt med foten. Hoppas det blir bättre fort.

Jag lyckades vrida mitt knä idag (mitt sen innan trasiga knä) när jag skulle resa mig upp från golvet med båda barnen i knät. Det stack som knivar men den värsta smärtan försvann fort som tur var.

Comfort- Härligt med den sömnen. Emilia överraskade oss natten till i lördags med att sova hela natten i egna sängen. Plötsligt händer det :)
Emilia badar gärna kallt, jag brukar tänka att så länge hon inte verkar frysa så är temperaturen ok. Så prova och se vad Moa tycker.

______

Nu har vi precis kommit hem från första dagen på dagis. Emilia tyckte inte om att gå upp 6.30, hon är morgontrött. Maja däremot var glad.
På dagis lekte Emilia med andra barn efter ett tag men hon var väldigt blyg för andra vuxna och hon ville ha mig nära hela tiden. Både hennes pappa och jag var med första timmen och sen åkte pappan till jobbet. Det gick bra när han sa hejdå iaf. Emilia, jag och Maja stannade sen 2 h till. Båda barnen somnade direkt i vagnen på vägen hem.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Aj!
Håller med Comfort, du borde nog åka akut och röngta foten.

Idag ska vi till MVC, hoppas kunna få lite klarhet i hur långt gånget det är nu :)
Vi har ingen aning:D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

"Det är inte febern som avgör om barnet kan gå till dagis, det är orken" sa doktorn som tittade på sonen idag. Hur gör ni, lämnar kidsen på förskolan trots feber?





Det kändes som en rätt bortkastad förmiddag på vårdcentralen. :grin:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej, L måste vara feberfri minst en dag innan vi släpper iväg honom till dagis. Eftersom det är fullt ös där hela tiden känns det sådär om han ska springa runt med feber... Oftast orkar han inte heller, mer än korta stunder då.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Tack ni gulliga som svarat på mitt lilla oroliga inlägg =) Jag har faktiskt taggat ner lite, kände bara att jag blev så nervös när jag googlade omkring. Jag brukar normalt sett inte alls bry mig om vad som står på internet om liknande saker, men plötsligt blev det lite känsligt.

Tack iaf, känns mycket skönare och lugnare nu. Maja är världens goaste och utvecklas som hon ska. Idag lärde hon sig vinka när man säger " Maja, vink vink", och hon vet absolut att hon heter Maja =) Just nu ligger hon och sussar med NAPP I MUNNEN!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hejja Maja! :banana:

kl

Här har Tuva börjat gå på potttan massor nu här hemma. Så jag börjar se slutet på tunneln av bajsblöjor för hennes del ;)

Vi har lyckats hålla fast vid att det är nappförbud på dagarna. Det går skitbra och hon är jätteduktig och frågar i princip aldrig efter den förns hon har borstat tänderna på kvällarna.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej, minst en feberfri dag innan det är dags att gå till dagis igen!

kl

Jösses vad ni snackar allihop :)

Jag har inte varit inne på jättelänge känns det som.
Mycket jobb och häst just nu. Familjen blir lite tvåa nu ett tag.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag håller på att bli galen här hemma, Maja (snart 6 mån) är nästan aldrig nöjd. Det är gnäll och skrik hela tiden och jag lyckas inte få henne på bra humör. Men så fort sambon kom hem och tog över henne var hon glad :crazy:
Jag blir sur och lättirriterad och blir arg på Emilia för minsta lilla sak, sen får jag dålig samvete och blir ledsen för det. Idag var jag tvugen att dunka huvudet i väggen ett antal gånger för att få ut irritationen.

Hur får man en 6-månaders bebis att bli nöjd och glad och vad gör jag för fel?
Hon är ganska känslig och jag misstänker att hon kanske läser av mig mer än vad hon borde. Vad tror ni?
Jag har väldigt mycket tankar som far runt i huvudet just nu, vad jag vill göra efter föräldraledigheten, hur jag ska få sambon att gå med på Sverigeflytt mm.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Förstår att det är kämpigt... särskilt om du själv känner dig splittrad. Du får försöka putta ifrån dig alla tankar om flytt och sådant under dagarna när du är med barnen, och ge det lite tanketid på kvällen istället. Jag vet att det är svårt, men försök iaf. Det går lättare om man sysselsätter sig med massa saker så man inte har tid att tänka =)

Det kan säkert vara så enkelt att Maja är känslig för hur du mår, men det kan också vara något annat. Kan det vara tänder som spökar eller kan hon vara känslig för något så att hon kanske har ont i magen eller så? Det kan ju vara så även om de går upp i vikt som de ska (även om det kanske är ovanligt).

När upplever du att Maja är som mest nöjd? Har hon varit lika missnöjd hela tiden eller har det kommit på senare tid? Känns det som att hon är frustrerad för att hon vill sådant hon inte kan, eller är hon bara allmänt missnöjd med allting?

Det är så svårt det där. Det blir ju så mycket enklare allting när de är lite större och kan göra sig förstådda! Eller hur? =)

Min Maja är glad nästan jämt, och jag är så tacksam för det, annars hade jag nog aldrig orkat med tanke på de hemska nätterna. Hoppas, hoppas att nappen hjälper henne att komma till ro och sova bättre!

//Julia
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Gladast är hon vid matbordet, när hon sitter i sin stol och Emilia sitter på sin stol brevid och pratar och "busar" med henne. En stund i badet är också roligt (så länge Emilia inte skvätter för mycket vatten). Nöjdare är hon också om både jag och sambon är hemma och ger var sitt barn uppmärksamhet.

Det har varit såhär mer eller mindre hela tiden, vissa perioder bättre. Förut har hon varit nöjd i vagnen men där har hon också börjat vara gnällig nu.
Jag har hela tiden trott att det ska bli bättre när hon lärt sig sitta och kan vara med på ett annat sätt men det verkar inte så. Det verkar vara mer allmän gnällighet än frustration, tror inte hon har ont någonstans. Emilia fick sin första tand vid 10 månader, men det behöver ju inte betyda att Maja inte kan få sin tidigare.

Det är svårt att inte tänka på dagarna, tyvärr är jag ensam mest hela tiden = mycket tid att tänka. Jag försöker engagera mig mycket i Emilias lek för att inte tänka för mycket men jag känner mig hela tiden lite "frånvarande".

Jag har tur iaf att Maja sover helt ok på nätterna, förutom inatt då hon vaknade mycket. Säkert tröttheten som gjort att dagen känts extra jobbig. Dags att gå och lägga sig nu kanske.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag hoppas också ni kan få bättre nätter nu när hon tar napp, vi har också haft hemska nätter länge, länge, men nu äntligen (peppar peppar!) är de lite bättre. Långt ifrån hela nätter men kanske bara 2 uppvak, det är liksom kanonnätter för oss, Mathilda är 9 månader nu.

Lite halvt kl
Jag måste höra med er som har två barn, hur många år har ni mellan och hur har ni upplevt att det var att få syskon? Tycker ni att åldersskillnaden har funkat bra? Vad har ni sett som positivt att få syskon med det åldersintervallet och vad har vart negativt? Vi har väl börjat fundera lite på hur vi vill göra och vi funderar och funderar...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tror att det finns fördelar och nackdelar med alla åldersskillnader :) jag har två år mellan mina, tycker det börjar bli skönt nu när man kan hitta på samma saker med dem.

kl
jag har ägt en menskopp i drygt tre år och aldrig använt den, i brist på mens! förra gången jag Fick mens var Första sen förlossningen men dä var jag i Sverige och koppen här. men nu Jävlar ska den provas! spännande!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det dar med langden maste jag kommentera for jag har ocksa en kortis har hemma :)

I grevskapet dar jag bor i England mats barnen inte pa langden, inte ens nar de fods. Men Chloe har alltid varit liten och kort och nyligen matte jag henne hemma - hon fyllde 3 i januari och mater bara 88cm!!
Hennes tvillingsyster ar minst 5cm langre :) och man kan se att hon kommer att bli langre, hon har stora fotter och langa ben.
Men bada barnen foljer sina kurvor och de overensstammer dessutom med viktkurvorna sa jag ar inte orolig. Det behover inte du heller vara tycker jag!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

Nu har arbetsförmedlingen klantat sig igen.
Fått praktikplats på ridskolan via arbför och
fick hem papper om det nyligen.
Ringde till den som stod som kontaktperson nu och
hon hade ingen aning om vad jag pratade om.
Hon jobbade inte ens där utan satt i styrelsen.
Tog en stund innan jag hade lyckats förklara vad det gällde, förutsåg ju att hon visste det. Hon blev helt förvirrad och frågade om jag hade funktionshinder (:confused:)
Blä, känns inte alls lika kul att praktisera längre nu.
Jag som dessutom hatar att prata i telefon, känner mig bara lagom dumförklarad nu:crazy:
Bra intryck man ger när man bara svamlar (kändes det som alla fall) blä
Tycker ju att stallchefen som jag pratat med tidigare borde informerat styrelsen om det också. Suck.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Men du, jag tror inte alls att personen dumförklarar dig, mer situationen och ams som skickar ut hennes nr.

Så släpp detta och se fram emot att få praktisera bland fyrbenta vänner, gud så kul :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Men du, jag tror inte alls att personen dumförklarar dig, mer situationen och ams som skickar ut hennes nr.

Så släpp detta och se fram emot att få praktisera bland fyrbenta vänner, gud så kul :D

Menade inte att hon gjorde det, mer situationen.
Hon var trevlig men blev ju såklart rätt ställd när jag bara
pratade på om praktik. Håller på skriver ett mail till handledaren på ams nu.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har också börjat fundera i de banorna, mest för att vi vill ha i alla fall två barn och försäkringskassan har sina regler om att bli gravid inom 1 år och 9 månader. Känns iofs inte som om man har något val om man vill behålla sgi och inte jobba ett år heltid i mellan. Sedan är ju frågan hur lång tid det tar innan det tar sig och om det tar sig.... Så här är nog frågan hur lång tid innan det gäller att börja, sen vill man ju inte riskera att det blir för tätt heller på något vis :cool:

Freya Vad skönt med nappen, håller tummarna för att det kommer fungera på nätterna med :)

turbofling När jag är stressad blir lillkillen det med snabbare än jag hinner tänka det.. Kan inte pappa ta barnen en stund så du kan smita hemifrån och sortera tankar? Kanske ta en promenad eller något annat?

*kl*
Nu har vi med fått förkylning här. Är det någon som vet hur virusprickar ser ut? Algot är förkyld, hostar och snorar lite. Han har inte feber men fått röda prickar på magen. De ser inte ut som hans vanliga eksem. Visade dem på bvc igår men hon bara kliade sig i huvudet och tyckte vi skulle ringa barnkliniken om det blev värre. Det har det inte blivet och det hjälper inte med kortisonkräm heller :confused:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Du behöver dock inte jobba 1 år innan du har en ny SGI, läs på fk.s hemsida om alla regler :)

Själv kommer vi vänta åtminstone 1-2 år till innan vi ev skaffar ett syskon.

KL

Blää jag var in på akuttid igår för foten och det är yttre ledbandet som delvis gått av eller blivit ordentligt uttänjt :/. Rehabtid 3 veckor - 6 månader beroende på hur illa det är och undersökningen kunde inte fullgöras igår pga smärta och svullnad :(. Jag som kommit igång så fint med träningen och verkligen höll i att träna 4 ggr veckan. Usch vad ledsen jag blir. Nu får man hoppa runt på kryckor och ligga på soffan och pilla sig i naveln..
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej fy vad trakigt!!!! Hoppas det gar fortare an 6 manader i alla fall! Kan du gora nagot for att paskynda? Du far komma pa en massa bra alternativa motionsformer, simma kanske, eller en rullskridsko pa ena foten och sparka pa med den andra :)


Ar det nagon annan har som anvander menskopp?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 820
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 203
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
12 697
  • Artikel
Hästnyheter Rider du fälttävlan på H100 eller 2* nivå? Då kan du vara med och kvala till Stora Enso Riksmästerskap i fälttävlan 2024!
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp