Bukefalos 28 år!

Storlek på ponny??

Sv: Storlek på ponny??

Åh vad gulligt!!!:love:
Tack för att du delade med dig av detta fina, jag sitter med ett stort leende över hela ansiktet!! Verkar vara en liten tuff tjej, hon ger sig inte utan manar på den lilla hästen så fort det behövs... Underbart!!!:love:
 
Sv: Storlek på ponny??

Jag har en nybliven 6 åring som ridit mitt minsta troll (Minishetland) i över ett år nu.

Kul att en minishettis går att använda så pass länge ändå. Är hon liten till växten lilltjejen? Min dotter har en minishettis, men jag har räknat med att hon kanske måste byta till större när hon är kring 4 år (är 1.5 år nu och både travar + galopperar med ledare :)).

25268002.jpg

Våran mini, import england.
 
Sv: Storlek på ponny??

Vilken bra tråd, undrar om man får kapa lite och fråga när era barn börjat rida?

Nu är ju vår dotter bara 9 månader men jag är sugen på att köpa en shettis till sommaren/hösten då hon är 1,5 ungefär. Jag vill att hon tidigt ska få chansen att ha en häst.
Sen är det ju såklart lite för min egen skull. Har alltid velat ha en shettis att köra med, och tänkte att det kan vara roligt att ha en liten häst som hela familjen kan ha roligt med.
 
Sv: Storlek på ponny??

Mina barn har alltid haft egen ponny :D eftersom vi fött upp ponnyer i liten skala har de alltid funnits där och barnen har åkt häst sen de kunde sitta själva.

Däremot har båda barnen börjat att rida på allvar ungefär när de varit fyra år och då först haft glädje av ponnyerna på riktigt. Nu är deras ponnyer deras allt och de tillbringar mycket tid med dom. :love: hoppas det håller i sig :angel:
 
Sv: Storlek på ponny??

Det jag tycker är viktigt är att man inte köper en ponny till barnet, utan att man faktiskt köper den för att man själv vill ha den. Sen om barnet visar sig gilla att rida och pyssla med den så får det bli en bonus.
Köper man ponnyn bara för barnets skull är risken att både barnet och den vuxna ledsnar, för att det blir ett tvång.

Jag föder upp shettisar för mitt eget höga nöjes skull. Våra barn pysslar och rider ibland, men vi hinner inte med så ofta. Tjejerna har ridit litegrann på ridskola för att få lite regelbundern ridning och komma igång ordentligt. Det blir bättre när vår egen ridbana blir klar, så att de kan styra runt själva - nu kan vi bara rida fram och tillbaka på grusvägar och det är lite besvärligt när man har tre barn.
 
Sv: Storlek på ponny??

måste bara fråga tävlade han när han var 4 :O
 
Sv: Storlek på ponny??

På bilden är han fyra och har precis varit med på sin första klubbtävling. Men att kalla det riktig tävling är väl att ta i ;) de va 40 cm och jag fick vara med på banan och visa hinderföljd :laugh:
 
Sv: Storlek på ponny??

men shiit :O han tog ju sej över iaf det hade inte jag gjort när ja var 4
 
Sv: Storlek på ponny??

*kl*
Jag är nog inne på Welshs linje, när, och om, lillskit visar sig vara intresserad skaffar jag nog en B-ponny. Troligen en welsh mountain som är både körd och riden. Då kan jag köra den och lära mig mer om den grenen själv.
Jag har taskig erfarenhet av shettisar som barnponnyer. Visst har jag sett många som varit trevliga och fungerat för "styra omkring-ridning" men för att lära sig någonting så har jag inte sett så många.
Till en b-ponny kan man hitta duktiga, lätta ryttare som kan "tukta till" ponnyn och om det verkligen behövs kan jag själv sätta mig upp på den en kortare stund.
 
Sv: Storlek på ponny??

köp en 25%shetl 75%welsh :D dom e så jäkla bra i huvet perfekta barnponnier han en 4åring själv som min syster som är 9 och har precis börjat galoppera kan rejsa runt med har ridit in han själv å de va som att han redan va inriden

25263106.jpg

ser ut som att hon e jätteduktig men ja hade ridit dressyr innan

25263107.jpg


24851308.jpg


söta är dom oxå :D då ja sitter på
 
Sv: Storlek på ponny??

Jo tjejen är liten i växten :) Och rider väldigt bra så det är skönt att få det lilla trollet ridet!
 
Sv: Storlek på ponny??

Dottern bytte från A-ponny till en maxad B när hon var sju år. B-ponnyn var lite i största laget men redan efter ett halvår fixade hon hästen själv även om hon varken fick vara i stallet än mindre rida själv. Denna ponny räckte tills dottern var 13. Därefter blev det en D-ponny, en unghäst hon ridit o hoppat in med bravur.:bow:
 
Sv: Storlek på ponny??

Ibland är egenskaperna hos hästen viktigare än storleken. Vidar började rida själv när han var 4 år på världens tryggaste "barnponny", min förre avelshingst Askur 140 cm. Det var ingen egentlig ridning eftersom hästen visste vad som skulle göras och gjorde det (inkl små kända skogsrundor på egen hand) försiktigt på kommando oavsett ryttare. Men det gav ryttarkänsla och självförtroende :) (obs tygeln i nosgrimman, inget bett - ingen risk för drag i munnen)

askur3.jpg


Sedan blev det svårare... Vidar 6 år på Skjóna 27 år och 128 cm.

En läromästare som inte ger något gratis men som har gott omdöme, tar hand om barnet, balanserar upp det och tar en klokare väg vid behov :love: (det som ser ut som ett spö är en "tornerstav" att samla ringar på..)

skjonaform.jpg


Nu har han bytt upp sig till 137 cm höga några år yngre Dreygur som är lättare att styra och rida snabbare med i tölt och galopp. Och på bana rider han min välridna men starka f.d. tävlingvalack.

Lillebror däremot vill absolut inte rida en "stor" islandshäst utan tror man får bulor då. Han tjatar och tjatar om en liten liten ponny.

Det vore mysigt och kul även för Vidar att nå upp till och runt sin häst. Men jag är lite orolig för att skaffa en häst jag själv inte kan rida. Det blir mycket större press på barnen då att de måste, och jag får svårare att hålla hästarna ridna som jag vill ha dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Storlek på ponny??

De welshmountain som jag träffat har varit oerhört heta hästar. Annars är dom ju gudomligt söta, men jag är lite orolig att det blir ett enda krutpaket...:(
Dottern är ju ingen sk tuffing, utan lite mer mjuk och eftertänksam, och jag vill inte lära henne att bara fara runt som ett skott utan kontroll...
Nån som har erfarenhet från dartmoor? ev. även exmoor?

ps GOD JUL!!!!!!!! till er alla!!:bump:
 
Sv: Storlek på ponny??

ja kan iaf fortfarande starkt rekomendera welsh shetl korsningar finns stuterier som föder upp och funderar på att själv börja fast med något större i typen eftersom jag blir så lång på en b-ponny runt 120
 
Sv: Storlek på ponny??

Och de welsh jag stött på har varit mycket lugna, väldigt bra barnponnyer så precis som silverkedjan skriver beror det nog inte så mycket på rasen utan mer på individen. Oavsett ras och storlek. :)
 
Sv: Storlek på ponny??

Och de welsh jag stött på har varit mycket lugna, väldigt bra barnponnyer så precis som silverkedjan skriver beror det nog inte så mycket på rasen utan mer på individen. Oavsett ras och storlek. :)

Klart en individ fråga. MEN många gånger har welshar lite mer krut i sig än andra ponnyraser. Jag har mor o 2 döttrar. Mamma är ett krutpaket som inte bangar för mkt i hoppväg, alla 3 är mkt välhanterade och snälla i stallet. Äldsta dottern är en vän historia som alla kan rida, skön trav som även 4 åringen sitter stadigt på, andra dottern är en riktig tävlingsmaskin som är välriden men svårriden. Fördelen med vilken B ponny man än väljer är att det är lättare att få tag på en som är mer skolriden och som ungarna kan lära sig mer ridning på än bara balans i skogen.
 
Sv: Storlek på ponny??

Å andra sidan är jag nog faktiskt av åsikten att ett barn upp till 8-9 års ålder inte behöver lära sig "mer ridning" än den de kan göra på en shetlandsponny. En shetlandsponny som är lagom stor för dem att manövrera, de kan sköta och sadla den själva osv. Lära sig styra och hålla balansen och rytmen i alla gångarter, kanske hoppa enkla hinder. Det räcker gott, tycker jag, och det duger shettisar alldeles utmärkt till.

barnponny.jpg

(denna tjejen red för övrigt lag-SM i dressyr förra hösten....)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 244
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 486
Senast: manda
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 467
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 484
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp