storlek på sele?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag tänker då och då att jag borde "hänga något bakom" mitt halvblodssto.
Hon är en tämligen cool häst och jag känner när jag tömkör henne att jag åtminstone skulle kunna använda henne att dra den lilla harven för att sladda paddocken... Men det faller på att jag inte har någon sele till henne.
Jag är ju inte heller särskilt kunnig i körning, men begriper väl tillräckligt mycket för att inse vad det är jag inte kan... (det mesta :p men jag kan i alla fall tråckla på dem en sele o vagn och åka efter...)

Jag tänker mig att köpa en begagnad loksele, men jag funderar på vilken storlek man ska ha? Vad är det som skuljer de olika storlekarna?
Jag hittade en annons på en beg loksele som såg jättefin ut, den hade använts till en nordsvensk. Är det tänkbart att samma sele kan funka på ett rundare halvblod? Är det lokorna eller däckeln som skiljer? Hur stor roll spelar det? Vad ska jag titta efter?

Tacksam för hjälp!
 
Sv: storlek på sele?

Det är framförallt storleken på lokor och dragläder som skiljer sig, men såklart skiljer sig storlek på gjordar mm också. Kolla hur högt draglädret är fäst i lokorna så det blir rätt draglinje.
Min sele har ca 55 cm dragläder och ca 80-83 cm lokor, och passar Rappe som är högställd 4årig nordsvensk bruks på 160-165 cm i mankhöjd.
det finns dragläder som är ställbara.
 
Sv: storlek på sele?

[...] och passar Rappe som är högställd 4årig nordsvensk bruks på 160-165 cm i mankhöjd.
det finns dragläder som är ställbara.

Helt of topic men OJ, är inte det en rätt stor nordis!? De jag har träffat på har varit mindre än mina enorma halvblod (158 resp 157 ;)), och jag visste inte att det fanns större modeller också!
 
Sv: storlek på sele?

När jag köper begagnad loksele så brukar jag be dem mäta dels hela lokorna (det är ofta redan gjort) och sen även från mitten på draglädret där det rundar lokan upp till den övre lokremmen (heter det så? Hjärnsläpp). Då kan man lättare se om den skulle kunna passa med dragpunkten. Draglädret i sig bör vara väl tilltaget i längd, det är ofta där det brister tycker jag, att det blir för kort. Men hittar man en bra loksele till ett bra bris så kan man enkelt förlänga draglädrena för bara några hundralappar, och även andra gjordar om det behövs. Nästan allt går att fixa till bara man har en bra draglinje att utgå ifrån.

Sen föredrar jag bågdäckel till loksele, men vet att det kan bli dyrare att hitta en sån. Frågan är hur stor roll det spelar om man bara ska dra lite då och då?
 
Sv: storlek på sele?

Jo han är stor (men inte "unikt stor", är inte så ovanligt med den storleken).
(och jag är kort..)
 
Sv: storlek på sele?

Min nordis har samma mått på sin sele och han är bara 150 hög, men han är lång och bred ;)
 

Liknande trådar

Körning Hittat en gammal dassig loksele på gården och undrar lite vad remmen på själva lokorna är till för? Den långa som bara hänger på...
Svar
7
· Visningar
2 274
Senast: ptr
·
L
Körning Jag är så ledsen...:cry: Var för kan det inte finnas billigare alternativ till oss som vill köra med större/grövre hästar? Bara för...
Svar
7
· Visningar
3 086
Senast: LindaK
·
Körning Jag är jättesugen på att köra min häst, som är inkörd hos förre ägaren. Har mest bara kört shettisar i mitt liv och aldrig varit sådär...
Svar
7
· Visningar
1 147
Senast: IdaaaSun
·
Körning Svarade på en annons om beg loksele, och fick bilder. Det som slår mig ang bilden är att draglädren är mycket smalare än jag är 'van'...
Svar
2
· Visningar
1 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp