Stressad häst i ny miljö

Omega

Trådstartare
Jag skulle vara så tacksam för lite tips och råd!
Det är så att jag flyttat till ny ort för ett par månader sedan. Kom överens med ägaren till min tidigare medryttarhäst att jag skulle ta över honom och att han alltså skulle få flytta med mig. Jag hade inte möjlighet att ta med honom på en gång, utan han blev kvar hos ägaren fram till igår då vi körde honom till sitt nya hem.

Jag är alltså van vid denna häst sedan tidigare, vi känner varandra och jag vet hur han brukar vara när allt är som vanligt. Han är vanligtvis en lugn och trygg individ, relativt okomplicerad, framför allt i ridningen, i hantering från marken har han lite mer egna åsikter, men är aldrig dum på något sätt, mer att han testar nya människor lite, t ex vid utsläpp och intag (typ att han kollar om han kan dra iväg och beta vid sidan om vägen, inte att han gör något annat). Så fort man kommer upp på ryggen på honom så brukar han vara lugn, okomplicerad och lydig. Han är 16 år och har stått i sitt gamla stall väldigt länge, detta blir hans första byte (förutom sommarbete) sedan han var 4 år gammal, och nu känner jag mig lite nervös angående miljöbytet. Allt är ju helt nytt för honom och även om han känner mig så är ju ägaren borta nu också.

Jag åkte till stallet till utsläppet i morse, vi hade bestämt att han skulle gå ensam de första dagarna för att få vänja sig lite vid miljön innan han släpps ihop med de nya kompisarna. Han verkade väldigt lugn i boxen och verkade komma bra överens med sin boxgranne. När vi började med utsläppet blev han stressad. Jag fick krångla lite med grimskaftet och han var så ivrig i att få komma iväg att han nafsade mig i ärmen. På väg mot hagen blev han väldigt stark och uppstressad och innan vi var framme lyckades han slita sig från mig och stack iväg. Vi befann oss dock i en slags passage, så det var inhägnat och ingen risk att han skulle komma ut. Han sprang omkring ett tag innan vi lyckades få honom att gå in i rätt hage och stänga om honom. Han stressade sedan en stund inne i hagen, men lugnade sig så småningom och började äta frukost. Jag stannade givetvis i stallet en bra stund för att se att allt var okej och ska tillbaka till eftermiddagen och vara med vid intag.

Känner mig så orolig för min prins nu, han är inte alls sig själv. Förstår att det inte är så konstigt med tanke på allt nytt, men hjärtat värker lite ändå. Tips och råd på hur jag ska hantera denna situation? Hur ska jag lägga upp kommande vecka så att vi får en så bra början som möjligt på det nya stället?

Kan nämna att jag inte alls är van vid denna situation själv heller, därför behöver jag verkligen råd! Han är min första helt egna häst (:heart), även om jag jobbat med hästar samt haft medryttarhästar osv förut.
Så tacksam för tips!
 
Skapa rutiner. Fasta rutiner. Gör allt det som du tänker göra om tre månader redan nu, och gör det till trygghet.

Rid, arbeta, in- och utsläpp. Mat. Man behöver inte rida skiten ur dem de första dagarna om hästen inte är oerhört energisk. Är hästen superpigg jobbar jag den gärna trött, så den inte hittar på en massa skit av ren stallmodighet.

Konstra inte till det.
 
Tack för dina tips @Lovisaleonora !
Han brukar inte vara särskilt energisk, utan snarare rätt lugn. Han känns ju dock mycket mer uppjagad än vanligt nu. Han har inte gått så mycket sedan jag flyttade för ca 2-3 månader sen, och han har fått lite för mycket kraftfoder, så lite överskottsenergi finns definitivt..
Hoppas att han är lugnare vid intag i eftermiddag!
 
Var som vanligt, gör det du tänkt göra i vanliga vardagen. Alltså vänta inte med att motionera eller vänta inte med att göra saker du tänkt göra sedan. Ju fortare dom rutinerna kommer och hästen märker att du är dej själv så kommer hästen att lugna sig också relativt snabbt.
 
Gör allt så likt som de går jämfört med där han stog förut. Beter du dig verkligen likadant mot honom? Blev han själv inne när alla andra gick ut och han blev stressad? Fasta rutiner och att du är lugn så han känner igen dig i vad du brukar göra med honom :)
Jag flyttade min foderhäst för 6 månader sen, han är 21 och har stått i gamla stallet sen han kom till Sverige då han var 6 gissa om jag var orolig! Men det var inga problem, han acklimatisera sig jätte bra. Synd det inte gick så för dig :/
 
Jag skulle vara så tacksam för lite tips och råd!
Det är så att jag flyttat till ny ort för ett par månader sedan. Kom överens med ägaren till min tidigare medryttarhäst att jag skulle ta över honom och att han alltså skulle få flytta med mig. Jag hade inte möjlighet att ta med honom på en gång, utan han blev kvar hos ägaren fram till igår då vi körde honom till sitt nya hem.

Jag är alltså van vid denna häst sedan tidigare, vi känner varandra och jag vet hur han brukar vara när allt är som vanligt. Han är vanligtvis en lugn och trygg individ, relativt okomplicerad, framför allt i ridningen, i hantering från marken har han lite mer egna åsikter, men är aldrig dum på något sätt, mer att han testar nya människor lite, t ex vid utsläpp och intag (typ att han kollar om han kan dra iväg och beta vid sidan om vägen, inte att han gör något annat). Så fort man kommer upp på ryggen på honom så brukar han vara lugn, okomplicerad och lydig. Han är 16 år och har stått i sitt gamla stall väldigt länge, detta blir hans första byte (förutom sommarbete) sedan han var 4 år gammal, och nu känner jag mig lite nervös angående miljöbytet. Allt är ju helt nytt för honom och även om han känner mig så är ju ägaren borta nu också.

Jag åkte till stallet till utsläppet i morse, vi hade bestämt att han skulle gå ensam de första dagarna för att få vänja sig lite vid miljön innan han släpps ihop med de nya kompisarna. Han verkade väldigt lugn i boxen och verkade komma bra överens med sin boxgranne. När vi började med utsläppet blev han stressad. Jag fick krångla lite med grimskaftet och han var så ivrig i att få komma iväg att han nafsade mig i ärmen. På väg mot hagen blev han väldigt stark och uppstressad och innan vi var framme lyckades han slita sig från mig och stack iväg. Vi befann oss dock i en slags passage, så det var inhägnat och ingen risk att han skulle komma ut. Han sprang omkring ett tag innan vi lyckades få honom att gå in i rätt hage och stänga om honom. Han stressade sedan en stund inne i hagen, men lugnade sig så småningom och började äta frukost. Jag stannade givetvis i stallet en bra stund för att se att allt var okej och ska tillbaka till eftermiddagen och vara med vid intag.

Känner mig så orolig för min prins nu, han är inte alls sig själv. Förstår att det inte är så konstigt med tanke på allt nytt, men hjärtat värker lite ändå. Tips och råd på hur jag ska hantera denna situation? Hur ska jag lägga upp kommande vecka så att vi får en så bra början som möjligt på det nya stället?

Kan nämna att jag inte alls är van vid denna situation själv heller, därför behöver jag verkligen råd! Han är min första helt egna häst (:heart), även om jag jobbat med hästar samt haft medryttarhästar osv förut.
Så tacksam för tips!

Jag tycker det låter som flytten gått bra så jag tror inte du behöver oroa dig :)
 
När vi köpte min häst så var det första gången i sitt liv som han bytte hem. Det tog ca en månad eller så innan han kände sig mer hemma. Två till tre månader och han har blivit MYCKET lugnare (fast det kan ha att göra med att han börjar bli lite mer vuxen). Låt det ta tid, ha fasta rutiner och gör inte för mycket tok innan han känner sig tryggare i sin nya miljö. ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 021
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Lutten
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp