Bukefalos 28 år!

Stressad i trailern

Salsahej

Trådstartare
Hej! Min ponny blir vääldigt stressad i transporten när man kör (helt svettig och skakar). Och hon vill därför inte gå in i transporten över huvud taget. Vad jag vet så har det inte hänt nån olycka etc innan. (Har bara haft henne 3 veckor) Finns det nåt man kan göra för att hålla henne lugn under färden? Hönät har jag alltid, fast hon äter inte mycket av det. Och öronproppar/bomull har jag testat, men så fort jag kommer i närheten av örat med den så får hon panik och vill slita sig, när jag väl fått i den lite så skakar hon på huvudet tills den är ute igen... Dämpar en huva ljudnivån lite eller är det helt onödigt? Tänkte om man kan sätta den under grimman bara. Tacksam för alla möjliga tips!!
 
Hej! Min ponny blir vääldigt stressad i transporten när man kör (helt svettig och skakar). Och hon vill därför inte gå in i transporten över huvud taget. Vad jag vet så har det inte hänt nån olycka etc innan. (Har bara haft henne 3 veckor) Finns det nåt man kan göra för att hålla henne lugn under färden? Hönät har jag alltid, fast hon äter inte mycket av det. Och öronproppar/bomull har jag testat, men så fort jag kommer i närheten av örat med den så får hon panik och vill slita sig, när jag väl fått i den lite så skakar hon på huvudet tills den är ute igen... Dämpar en huva ljudnivån lite eller är det helt onödigt? Tänkte om man kan sätta den under grimman bara. Tacksam för alla möjliga tips!!


Finns många saker som kan påverka hästen i transporten. Har du kollat att däcken är balanserade på transporten? Om inte vibrerar allt förfärligt och det är otrevligt att åka i. Ponnyn kanske vill åka brett? Sitter den med kort kort repe eller har den möjlighet att röra huvudet? Hur är ventilationen?

Finns säkert mer att tänka på som andra här på Buke kommer på.
Mvh
Pudlan
 
Börja med att kolla transporten. Kör ut till en grusväg och kör sakta medan någon står i den (utan häst). Slamrar det mycket? Går den stadigt? Hur är ventilationen? Det är fruktansvärt obehagligt att åka i dålig luft eller om det är för varmt. I många transporter måste man ha övre luckan på baklämmen öppen för att det inte ska bli för dålig ventilation.

Jag hade absolut dövat hästen. Bäst är givetvis öronproppar, men går inte det hade jag köpt en vadderad huva. Vissa hästar vill åka brett (utan mellanvägg) för att kunna balansera sig.
 
Tack för svar! Det är inte våran transport, eftersom vi inte har nån ännu. Vi har lånat 2 olika och hon är likadan i båda så tror inte att det beror på transporten.. Hon kan röra huvudet mycket, transportgrimskaftet är nästan liiite för långt men är som sagt inte min transport tyvärr så kan ej göra nåt åt det.

Då undrar jag att om man tar bort hela mellanväggen, ska hästen vara fast då? Och isåfall kan den ju ställa sig åt andra hållet, alltså rumpan mot väggen och huvudet mot den andra väggen samtidigt som den sitter fast är inte det farligt på nåt sett?
 
En häst balanserar sig bäst diagonalt eller mot färdriktningen. Du måste ha den bunden och med bogbom, så det går inte att komma runt.
 
En häst balanserar sig bäst diagonalt eller mot färdriktningen. Du måste ha den bunden och med bogbom, så det går inte att komma runt.
Okej men hur ska man ha bogbom om man tar bort mellanväggen? För den sitter väl fast i den och i transportväggen? Eller har jag fel?
 
Jag tror att vissa transporter kan ha bogbommen i två delar som behöver mellanväggen för att kunna sitta fast, men är inte säker på det.


I transporten jag lånar kan man sätta fast den bakre delen på mellan väggen i transportens vägg så att hästen får mer plats för bakdelen, det hjälpte förr när min häst brukade vara svårlastad och inte ville gå på transporten.

Du kan försöka lastträna din häst utan att åka någonstans så att den bara kan stå och ta det lungt i transporten, om din häst är klaustrofobisk blir transporten såklart jobbig att gå på och åka i och då kan det hjälpa om den får inse att transporten inte är så farlig och att den är ett bra och tryggt ställe att ta det lungt på. Tänk också på att köra försiktigt så att transportturen blir så jämn och behaglig som möjligt för hästen.
 
Jag tror att vissa transporter kan ha bogbommen i två delar som behöver mellanväggen för att kunna sitta fast, men är inte säker på det.


I transporten jag lånar kan man sätta fast den bakre delen på mellan väggen i transportens vägg så att hästen får mer plats för bakdelen, det hjälpte förr när min häst brukade vara svårlastad och inte ville gå på transporten.

Du kan försöka lastträna din häst utan att åka någonstans så att den bara kan stå och ta det lungt i transporten, om din häst är klaustrofobisk blir transporten såklart jobbig att gå på och åka i och då kan det hjälpa om den får inse att transporten inte är så farlig och att den är ett bra och tryggt ställe att ta det lungt på. Tänk också på att köra försiktigt så att transportturen blir så jämn och behaglig som möjligt för hästen.
Tack för tips :) vi har alltid öppet så mycket det går när vi lastar. Och kör väldigt försiktigt, lastträning ska fixas inom kort.

Första gången vi lastade henne så tog det max 5 min.. Andra gången tog det 15-20 min.. Tredje gången tog det 1 och en halv timme och vi var då 6 personer (!!!). Hon hade hö och mycket spån och pappa som kör är noga med att vara försiktig när det är så stora djur det gäller..

Det konstiga är att precis innan vi hämtade henne så hade hon åkt på en båtresa och vid båten där hon stod så dånade en del så hon måste ha blivit ganska skrämd av det, hon var även väldigt väldigt stressad när hon kom ut ur transporten. Och då samma dag så skulle vi byta till vårat släp för att få hem henne (vi möttes för för att vi själva skulle slippa åka över till danmark där hon stog innan) och det var då hon gick in på 5 min!! :/? Även om det inte har varit nån rolig upplevelse...
 
Om hon var lättlastad i början så är det troligtvis något som händer/har hänt efter det som gör henne mer och mer svårlastat, obehag under åkturen eller fel hantering under lastningen kan vara orsaken.

Min häst var svårlastar i början, det tog alltid runt 20-50 min att lasta. Men sedan praoade jag hos en som var väldigt duktig på horsemanship, hon hjälpte mig med lasträningen och efter 30 minuters lastträning kunde min häst självlasta och hon har gjort det sedan dess :) Jag tycker också att hon har blivit lugnare under åkturen sedan dess.
Hon på praoen visade hur viktigt det är att ge belöning när hästen gjorde framsteg genom att sluta dra i grimskaftet och ta bort pisken om man använder sig av det och göra det jobbigt för hästen när den backar eller går åt fel håll genom att t.ex. peta på rumpan med longerspö. Det är viktigt att man inte belönar den när den gör fel genom att t.ex. ge slakt grimskaft eller ta den längre ifrån transporten när den bråkar (jag gjorde så i början för jag trodde att det hjälpte att ''ta sats'' men igentligen tar hästen det som en belöning om den får gå ifrån det som orsakar stessen).

Det var bara några tips som jag hoppas kan hjälpa dig ^^.
 
Har din pappa kört transport med häst i förut? Min sambo har lastbilskort och har kört mycket med diverse släp. Han tyckte att han körde jätteförsiktigt när han körde häst första gången medans jag var vansinnig och var övertygad om att hästen aldrig mer skulle kunna gå att lasta efter första svängen. Det är en enorm skillnad på att köra häst och att köra döda ting. Med en häst måste man köra tusen gånger försiktigare än många tror. Åk ut på en mindre grusväg och ställ dig i transporten utan häst och be din pappa köra som han brukar så kommer du förmodligen förstå varför din häst inte vill åka med längre. Eller, ännu hellre, be din pappa ställa sig i transporten och be någon annan köra som han brukar så kommer han förstå ännu bättre.
 
Känner igen problemet med pappor och transporter. Även min är lastbilschaufför.
Min häst gick att lasta enkelt 3 gånger när pappa körde, sen va de kört o de va ett projekt att lasta.
Så fort jag själv fick körkort försvann problemet ganska fort.

Stor, ljus, tvåaxlad transport med bra ventilation och att låta den stå brett. Extremt försiktig körning (krypfart, knappt styrfart i svängar) och någon kunnig person som hjälper till att lasta, är nog de bästa.
 
Hej! Min ponny blir vääldigt stressad i transporten när man kör (helt svettig och skakar). Och hon vill därför inte gå in i transporten över huvud taget. Vad jag vet så har det inte hänt nån olycka etc innan. (Har bara haft henne 3 veckor) Finns det nåt man kan göra för att hålla henne lugn under färden? Hönät har jag alltid, fast hon äter inte mycket av det. Och öronproppar/bomull har jag testat, men så fort jag kommer i närheten av örat med den så får hon panik och vill slita sig, när jag väl fått i den lite så skakar hon på huvudet tills den är ute igen... Dämpar en huva ljudnivån lite eller är det helt onödigt? Tänkte om man kan sätta den under grimman bara. Tacksam för alla möjliga tips!!

Finns det inte vadderade huvor ni kan prova? :)

Kanske är bäst att bara lastträna till en början. Ta hjälp av någon erkänt duktig kanske? Och- se till att ni har lugn och ro! Var inte för många personer som har lika många idéer eller var för många som bara gör själva situationen stressad.

Konsekvent lugnt bestämt och en röd tråd brukar göra mycket!
Kanske ta hjälp av en trygg häst?

När min häst kom till mej fick hon alltid åka med trygg kompis i början just för att få bra upplevelser. Hon är stressad vid färd, men lättlastad. Henne går det bättre att åka långt med än kortare.
 
Har din pappa kört transport med häst i förut? Min sambo har lastbilskort och har kört mycket med diverse släp. Han tyckte att han körde jätteförsiktigt när han körde häst första gången medans jag var vansinnig och var övertygad om att hästen aldrig mer skulle kunna gå att lasta efter första svängen. Det är en enorm skillnad på att köra häst och att köra döda ting. Med en häst måste man köra tusen gånger försiktigare än många tror. Åk ut på en mindre grusväg och ställ dig i transporten utan häst och be din pappa köra som han brukar så kommer du förmodligen förstå varför din häst inte vill åka med längre. Eller, ännu hellre, be din pappa ställa sig i transporten och be någon annan köra som han brukar så kommer han förstå ännu bättre.
Ja, han har kört min förra häst ett par gånger. Han kör så som man ska, inte mer än 80km/h på motorväg, jäääättte långsamt i svängarna, och när han ska stanna så börjar han redan väldigt tidigt att stanna så det inte ska bli så "hastigt". Har tyvärr ingen häst att ta med brevid, om nåt så bara min kompis ponny men det är ett sto (som min) och hon är ganska bråkig av sig mot andra hästar så känns som att hon kommer både försöka sparka och bita. Ja lastträning ska vi fixa och om det inte funkar så får vi ta kontakt med Eamon eller nån annan med proffshjälp.
 
Finns det inte vadderade huvor ni kan prova? :)

Kanske är bäst att bara lastträna till en början. Ta hjälp av någon erkänt duktig kanske? Och- se till att ni har lugn och ro! Var inte för många personer som har lika många idéer eller var för många som bara gör själva situationen stressad.

Konsekvent lugnt bestämt och en röd tråd brukar göra mycket!
Kanske ta hjälp av en trygg häst?

När min häst kom till mej fick hon alltid åka med trygg kompis i början just för att få bra upplevelser. Hon är stressad vid färd, men lättlastad. Henne går det bättre att åka långt med än kortare.
Vart får man tag på vadderad huvor? Har frågat på en begagnade saker- sida om nån har en men inte fått nåt svar.

Känns omöjligt när vi ska lasta för hon går på med frambenen på rampen, men sen helt plötsligt springer hon åt sidan och gör så HELA tiden, det är inget annat hon gör. Spelar ingen roll om man kommer snett på rampen, går jätte långsamt steg för steg eller går snabbt och bestämt för hon springer åt sidan ändå. :/
 
Har din pappa kört transport med häst i förut? Min sambo har lastbilskort och har kört mycket med diverse släp. Han tyckte att han körde jätteförsiktigt när han körde häst första gången medans jag var vansinnig och var övertygad om att hästen aldrig mer skulle kunna gå att lasta efter första svängen. Det är en enorm skillnad på att köra häst och att köra döda ting. Med en häst måste man köra tusen gånger försiktigare än många tror. Åk ut på en mindre grusväg och ställ dig i transporten utan häst och be din pappa köra som han brukar så kommer du förmodligen förstå varför din häst inte vill åka med längre. Eller, ännu hellre, be din pappa ställa sig i transporten och be någon annan köra som han brukar så kommer han förstå ännu bättre.
Ja vi får göra det då nästa gången vi lånar transporten.
 
Finns många saker som kan påverka hästen i transporten. Har du kollat att däcken är balanserade på transporten? Om inte vibrerar allt förfärligt och det är otrevligt att åka i. Ponnyn kanske vill åka brett? Sitter den med kort kort repe eller har den möjlighet att röra huvudet? Hur är ventilationen?

Finns säkert mer att tänka på som andra här på Buke kommer på.
Mvh
Pudlan


Jag utgick i från att man körde mycket för försiktigt med hästen i. Men lite för snabb start lite och för snabb inbromsning och lite för fort i kurvor gör att hästen tycker det är pyton att åka transport. men när man saktat faren lite i kurvorna och start o stopp så bruka de tycka att det är ok.

Prova att ställ transporten in till en vägg så du har stöd i mot väggen så kan inte hästen bryta ut åt det hålet. Det går att stapla balar så de står stabilt på andra sidan så har hästen svår att bryta ut. Ta det lugnt. Stressa inte o beröm när den gå på ett steg. Låt det ta tid om den behöver det. Det har du igen senare. Det kommer att gå bra om man inte stressar och inte får panik för att den inte går på, träna och åter igen träna. Bestäm vad för mål du skall ha för dagen. Ex gå över lämmen och gör det och sätt upp nästa mål för nästa gång. Det kommer att gå bra men det tar tid.
Mvh
Pudlan
 
Okej men hur ska man ha bogbom om man tar bort mellanväggen? För den sitter väl fast i den och i transportväggen? Eller har jag fel?
När ni lånar så låna en transport där ni kan bredda så hästen kan stå brett. Tror faktiskt det kan lösa det mesta. Tycker det låter som en bredåkare och då blir inte hästen komfortabel förren den får åka brett. Jag gjorde så att jag faktiskt köpte en 3/4 dels bom när jag inte hittade en transport som hade en sådan bom. Var bara att kolla med en återförsäljare av det märket och köpa en, var det definitivt värt.
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 670
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 142
Senast: Korven
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 836
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp