Bukefalos 28 år!

Stressad i trailern

Vart får man tag på vadderad huvor? Har frågat på en begagnade saker- sida om nån har en men inte fått nåt svar.

Känns omöjligt när vi ska lasta för hon går på med frambenen på rampen, men sen helt plötsligt springer hon åt sidan och gör så HELA tiden, det är inget annat hon gör. Spelar ingen roll om man kommer snett på rampen, går jätte långsamt steg för steg eller går snabbt och bestämt för hon springer åt sidan ändå. :/

Huvor, kanske inom travet?

Har ni provat att 'stänga' åt sidorna? Stå intill en vägg?

Svårt att ge råd över nätet, de hästar jag lastat som gått/kastat sej på sidan har jag helt enkelt stått kvar på rampen 'på väg in' och sen har den fått dansa (s)om den vill, men vid minsta tendens till att komma i min riktning så har den fått eftergift.
Kan vara tålamodskrävande.
Och fokus ska vara på mej/uppgiften. Inte titta på annat.
 
är bättre att ta hjälp tidigt än att försöka själv om man inte har en plan och vet vad man gör.

jag hade med en sådan ponny gjort följande,
snedställt mellanväggen, (dvs skaffa en lång bom bak)
sett till så att bommar och grimskaft är i rätt längd.
kontrollerat att ventilationen fungerar.
provåkt släpet så att jag vet om det är ngt som skramlar.
lasttränat mycket med samma släp hela tiden. gärna varje dag i ngn vecka.
gört mindre runder med hästen i och då verkligen krypkört. över varje håla och igenom varje sväng och sett om det gjort ngn skillnad.

fungerar inte det så hade jag testat med huva, eller med smal mellanvägg, skaffa en kamera så att mans er hur hästen reagerar i släpet under färd.
stoppa i en trygg häst i spiltan bredvid och se hur ponnyn reagerar då också.
osv tills det går så bra som möjligt att lasta och köra.
 
KL

Eftersom det är tillsammans med er som hon har fått de här problemen så tänker jag att det är hanteringen vid lastning som ni har gjort, eller körningen, som gör att hon tycker att det är obehagligt nu. Så ta hjälp av en kunnig! Och då menar jag inte någon vanlig hästmänniska, utan en som är erkänt duktig på att lastträna hästar (och människor). Det är bättre att göra det NU, än att försöka träna själv och kanske befästa problemen utan att du vet om det.

Jag skulle själv inte i det här fallet ställa transporten bredvid en vägg eller bygga upp barriärer, utan börja i en helt annan ände. Så du ser, bara våra tips här på buke skiljer sig ganska radikalt åt och skulle du träna själv så är risken att göra fel ganska stor. Har du en känslig häst så kan problemen bli större än vad de är i dagsläget.

Så, googla på "Lastträning" och närmsta stad så får du säkert upp någon träff. Ta hjälp av någon med meriter och erfarenhet, inte en 17-åring som tycker att hon är bra på att lasta hästar men som inte har haft kunder. Alla westerntränare jag har mött har varit bra på hästhantering och lastning, så hittar du inget så sök på westerntränare/ ranch i ditt område och hör med henne/ honom om hen kan hjälpa dig. Låt det vara värt ett par hundralappar, för det kommer att vara stor hjälp i många fler situationer än bara i lastningen!
 
Det finns det däremot ett par som kräver. Har inte Ifor också det? Eller det kanske är ågot annat (jag har själv inte varit i närkontakt med Richardson så det är inte det jag sett).

Ifor är det troligen samma med, de är väldigt lika.

Mitt Kylinge krävde också en del av mellanväggen. Det är väl ofta så med fronturlastningen.
 
Min Richardson kräver främre halvan av mellanväggen för att kunna fästa bogbomarna.
lika så böckmann, trane, cheval liberte, brenderup, boj, ifor, mfl.

jag kan ta bort mellanväggen i min kylinge utan att behöva byta ut fram bommarna, thule och star går också. men där är det ju då en bit av mellanväggen som är kvar, + stolpen som mellanväggen är fäst vid.

enda jag sett med hellång fram bom är typ boj och böckmann modell stenålder.
 
Ett trick jag läst om är att köpa sån där okrossbar spegel (ska finnas på ram/tavelaffärer) och montera fram i transporten. Då tror hästen att den har sällskap och blir lugnare. Men det blir förstås svårt när ni inte har egen transport. Kör man sällan så blir de ju lite mer stressade av ovanan.
 
Jag skulle ta hjälp av en tränare nu vet ju inte jag vart du bor, men vet att Ronny Åhman har hjälp många med last problem, och att köra väldigt försiktigt med transporten när man accelererar, bromsar o svänger speciellt i rondeller, och om hästen inte åkt så mycket transport så är det inget ovanligt att dom blir svettiga, lycka till
 
Bortsett från alla andra bra råd skulle jag vilja lyfta följande.
- Om det inte går att vika mellanväggen åt sidan så hästen kan stå brett i bak (då måste man ju ha en lång bom bak också) så kan det för vissa räcka med att man har en mjuk mellanvägg istf en hård. Alltså en sån plastmatta som hänger "löst", då kan hästen kliva ut och bredda med bakbenen som den vill.
- Vissa transporter kan vara mindre bra att köra ponnier i. Vårt nya fina Böckmann gillade vår ponny inte att åka i utan sällskap. Visade sig att om han åkte själv så var han för lätt för transporterns fjädring eller nått, så han "lättade" i guppen. Vi upptäckte det genom att den extra skyddsmattan vi hade på golvet kanade omkring när vi körde med bara ponnyn i. Och det är en tung matta, den glider inte utan anledning. Nu har vi en Boj och ponnyn är SÅ nöjd igen.

Alla kan ju inte ha en egen transport, men jag tycker att man är skyldig att se till att låna/hyra en transport som är lämplig för hästen. Om den ni brukar låna inte passar för just den här hästen så får ni hitta en annan att låna/hyra, annars har ni i värsta fall snart en häst som inte går att lasta ALLS.

En annan sak: be någon som är van att köra hästtransport att köra en liten sväng med dig i transporten(utan häst) och sen låter ni din pappa köra samma runda. Då kan du avgöra om han faktiskt kör tillräckligt försiktigt.
 
Röstar helt klart för hjälp av Eamon, han är guld värd!

Min häst har alltid varit lättlastad men stressad vid färd. Han åkte med sin hagkompis första gången förra vändan till veterinären o det var som o vända på en hand. Båda två är ängsliga o lättstressade men de var superlugna o nöjda o köra ihop! Hade jag inte för mitt liv kunnat gissa, de påverkar sällan varandra direkt positivt i andra lägen o kompisen har dessutom varit svårlastad.
 
Eamon hickey har hjälp oss! För ca 1 vecka sen. Så vi vet vad vi ska träna på :D gummiöron ska inskaffas och användas under färd så vi hoppas det blir bättre om hon inte hör lika mycket, och om möjligt så ska min kompis ponny följa med under färden (om vi ska nånstans tillsammans) även om ponnysarna kanske inte är bästa vänner direkt så känns säkert tryggare för dom ändå antar jag? :) bara de inte når varandra. Tack för alla tips verkligen!!
 
Vi testade förresten att åka i deras transport på grus, och mellanväggen skramlade väldigt mycket längst fram, vid den här "metallbiten" :/ nästa gång vi använder den ska vi försöka sätta fast/ihop den med nåt, funkar säkert med silvertejp :P
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 670
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 142
Senast: Korven
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 836
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp