Bukefalos 28 år!

Strykjärn vs ångstrykjärn

Hmm det kanske vore något för att tvätta ylle, men hur blir det platt?
Jag antar att tyget "vill" vara slätt eftersom det är så det är vävt. Så har man råkat skrynkla det t ex genom vikning kan ångan bli ett sätt att mjuka upp det och tillåta det att återta sin ursprungliga form.
 
Hmm det kanske vore något för att tvätta ylle, men hur blir det platt?

Någon ut av TVshopp kanalarna visar sådana lite då och då, även den "välkända" moppen (nu med avtagbar ångstation) kan användas för att släta till kläder och gardiner. Du hänger bara upp dem och för ångmunstycket över tyget uppifrån och ner(om det nu är så enkelt som de visar i reklamen).
 
Jag antar att tyget "vill" vara slätt eftersom det är så det är vävt. Så har man råkat skrynkla det t ex genom vikning kan ångan bli ett sätt att mjuka upp det och tillåta det att återta sin ursprungliga form.
Hmmm jooo, som att ånga en klänning i duschen. Men det lär ju ha noll effekt om man vill lägga sömsmånen när man har sytt :D tex. Men då fungerar det lite som jag gissade, på kläder som ska bli lite plattare men inte som hm hjälpmedel i tex sömnad (eller för pärlplattor för den delen :p).
 
Förlåt för otydlig trådstart!

Jag har ett vanligt strykjärn, ett sådant man fyller på med vatten och som ångar ut lite ånga medan jag stryker. Det läcker, blir stora pölar med vatten på såväl strykbrädan som kläderna och golvet.

Det jag menar att jag funderar på istället är ett sådant som bara är ett munstycke med ånga, och input från folk som har ett sådant. Behövs ett vanligt strykjärn också, eller klarar man sig med bara ångmunstycket?
Strykjärn som tillsätter ånga = ångstrykjärn
Annan ångmojäng = inte strykjärn :)

Mitt spiller vatten om jag har inställning med hög ångmängd samtidigt som temperaturen inte är hög nog för det. Oftast för att jag inte väntar tillräckligt innan jag börjar använda det. :o
 
Det kunde man tro :) jag häller i lite vadsomhelst i mitt, mamma är jättenoga med batterivatten. Hennes vääste ut kalkbluppar på min klänning igår :eek: men kanske någon annan hade varit slarvig med det.
ja, kanske... Vi hade alltid vanligt vatten förut och svor ve och förbannelse när det blev fläckar på kläderna. Sedan vi började med batterivatten har det aldrig hänt (men vi bytte iof strykjärn också) :)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 863
Senast: Whoever
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 427
Senast: hastflicka
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 650
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp