Studietekniker och tips

Halloj!

Jag ska börja plugga på universitet!
Det är något jag verkligen, verkligen kämpat för och jag så peppad på utbildningen. Drömyrke sen barndomen.

Men till mitt, eventuella, problem. Jag vet inte hur man pluggar. Alls. Jag har haft otroligt lätt för mig i skolan, fått högsta betyg utan att behöva plugga alls. Tills jag drabbades av psykisk ohälsa och inte en gick färdigt grundskolan. Efter det har jag läst upp min behörighet på distans, men samma där, jag har typ inte behövt plugga.

Det enda jag har haft svårt för är matte, och det låste sig så mycket när jag inte förstod direkt att jag fick panikattacker. Alltså en 30åring som sitter och gråter och skriker "jag fattar ingentiiiiiing". Jag klarade det till slut, men mest för att jag hade en väldigt snäll lärare tror jag.

Så, vad har ni för tips för att klara universitetsstudier på bästa sätt? Vad använder ni er av för studietekniker osv?
Jag har efter vissa medicinska problem fått jättesvårt med inlärning. Tidigare behövde jag aldrig nöta in kunskap men nu är det hopplöst. Nu har jag insett att det enklaste sättet för mig är den otroligt tidsineffektiva metoden att sammanfatta all min kurslitteratur i ett dokument och använda mig av det till tentaplugget 🤦 en arbetsterapeut kompletterade dock det med att säga att jag borde berätta om det jag läst under dagen för någon eller något samtidigt som jag är ute och rör mig. Om det är maken, hunden eller vägen jag går på är inte så noga men det blir ofta lättare att komma ihåg när man rör sig och pratar samtidigt av någon märklig anledning.

Finns det anledning att anpassa sina studier med diverse hjälpmedel har du även rätt till det. En av dessa anpassningar är "biblioteket" Legimus. Där hittar man kurslitteraturen, kan få den uppläst samtidigt som man läser texten och den är sökbar på specifika ord (ctrl+f). När man som jag har behov av en så dålig studieteknik är den rätt tacksam måste jag säga. Annars hade jag väl aldrig blivit klar om jag missat något! 😂

Just det, kolla även på gamla tentor så bör du få lite hum om vad de brukar fråga efter.
 
Studieteknik. Vi behöver alla olika. Det svåra är o hitta SIN variant. Vilket sinne lär du dig med?

Jag är sådan som måste skriva..o då handlar det om att skriva av kurslitteraturen. Ordagrant. Då fattar jag. Inga sammanfattningar funkar. Sjukt strävigt o tidskrävande!
Och omöjligt? Jag tänker om man läser statsvetenskap t ex, det kan ju vara tusentals sidor text i en kurs. Jag tror inte det är fysiskt möjligt att hinna skriva av hela litteraturen.
 
Jag har efter vissa medicinska problem fått jättesvårt med inlärning. Tidigare behövde jag aldrig nöta in kunskap men nu är det hopplöst. Nu har jag insett att det enklaste sättet för mig är den otroligt tidsineffektiva metoden att sammanfatta all min kurslitteratur i ett dokument och använda mig av det till tentaplugget 🤦 en arbetsterapeut kompletterade dock det med att säga att jag borde berätta om det jag läst under dagen för någon eller något samtidigt som jag är ute och rör mig. Om det är maken, hunden eller vägen jag går på är inte så noga men det blir ofta lättare att komma ihåg när man rör sig och pratar samtidigt av någon märklig anledning.

Finns det anledning att anpassa sina studier med diverse hjälpmedel har du även rätt till det. En av dessa anpassningar är "biblioteket" Legimus. Där hittar man kurslitteraturen, kan få den uppläst samtidigt som man läser texten och den är sökbar på specifika ord (ctrl+f). När man som jag har behov av en så dålig studieteknik är den rätt tacksam måste jag säga. Annars hade jag väl aldrig blivit klar om jag missat något! 😂

Just det, kolla även på gamla tentor så bör du få lite hum om vad de brukar fråga efter.
Angående gamla tentor: Många studenter fokuserar helt på gamla tentor, och pluggar in gamla tentasvar snarare än kurslitteraturen. Såvida inte läraren alltid har exakt samma frågor varje tenta, gör inte det. Händer alltsomoftast när man rättar att studenter svarar med gamla tentasvar som de memorerat, snarare än på den fråga som faktiskt står på tentan. Det blir i regel väldigt låga poäng, just eftersom det leder till att man svarar på fel fråga.
 
Som universitetslärare skulle jag säga att mitt bästa tips är att göra det du ska när det är meningen att du ska göra det. Vanligaste anledningen till att studenter kör är att de hoppar över undervisningen (det är ju i regel frivilligt att närvara) och inte läser kurslitteraturen.
+ 1 på den här.

Både som student, amanuens, lärare och rekryterare - och bland bekanta - så ser jag samma mönster. Sannolikheten att köra en kurs är väldigt tätt sammankopplat med närvaro och disciplin i att verkligen försöka ta till sig undervisningen just när den erbjuds som lättast att göra det, gärna aktivt tillsammans med sina kurskamrater och lärare. Att försöka läsa ikapp, plugga enbart på egen hand är svårare. De som hade låg närvaro (föreläsningar, labbar, lektioner, pluggtillfällen, grupparbeten) hade stor andel kursmissar (tentor/uppsatser/uppgifter).
 
Det är så oerhört individuellt och beroende på utbildningen.

Jag funkar bäst när jag är närvarande och aktiv i alla föreläsningar, seminarier och praktiska moment.Till skillnad från en del andra här så föredrar jag att komma till föreläsningar "oförberedd". Jag vill givetvis vara i fas men läser jag på i förväg så blir jag bara uttråkad under föreläsningen.

Utifrån anteckningar, handouts, instuderingsfrågor/extentor, etc så använder jag sedan kurslitteraturen som uppslagsverk och fördjupning. Att bara läsa och anteckna blir för monotont (jag somnar), ett mer aktivt fråge-/problembaserat kunskapssökande passar mig mycket bättre.
 
Angående gamla tentor: Många studenter fokuserar helt på gamla tentor, och pluggar in gamla tentasvar snarare än kurslitteraturen. Såvida inte läraren alltid har exakt samma frågor varje tenta, gör inte det. Händer alltsomoftast när man rättar att studenter svarar med gamla tentasvar som de memorerat, snarare än på den fråga som faktiskt står på tentan. Det blir i regel väldigt låga poäng, just eftersom det leder till att man svarar på fel fråga.
Jag tycker i regel att det är tentafrågorna som är det mest användbara i gamla tentor, inte äldrekursarnas svar. Själva frågorna är ofta utmärkta som instuderingsfrågor, och kör man dessutom i grupp brukar det kunna bli en hel del följdfrågor och diskussion. Har man dessutom tillgång till ett antal tentor (t.ex. om samma kurs haft 3-4 tentatillfällen per år under 4 år) brukar tentafrågorna täcka in kursen ganska bra.

Tidigare studenters svar kan fungera som diskussionsunderlag (vad borde hen ha skrivit för att få bättre poäng?) eller som någon sorts vägledning på ungefär vad examinatorn förväntar sig.
Det gäller ju dock att man ser till att man FÖRSTÅR svaren på frågorna, och inte bara memorerar dem utantill.
 
Jag tycker i regel att det är tentafrågorna som är det mest användbara i gamla tentor, inte äldrekursarnas svar. Själva frågorna är ofta utmärkta som instuderingsfrågor, och kör man dessutom i grupp brukar det kunna bli en hel del följdfrågor och diskussion. Har man dessutom tillgång till ett antal tentor (t.ex. om samma kurs haft 3-4 tentatillfällen per år under 4 år) brukar tentafrågorna täcka in kursen ganska bra.

Tidigare studenters svar kan fungera som diskussionsunderlag (vad borde hen ha skrivit för att få bättre poäng?) eller som någon sorts vägledning på ungefär vad examinatorn förväntar sig.
Det gäller ju dock att man ser till att man FÖRSTÅR svaren på frågorna, och inte bara memorerar dem utantill.
Som lärare är det ett otyg att studenterna tyvärr kan få ut gamla tentor. Det är otroligt svårt att se till studenterna lär sig kursinnehållet, snarare än att bli experter på att svara på tentafrågor.

Ens jobb som lärare är ju att be studenterna ämneskunskap, inte göra dem till tentamensskrivarexperter.

Ibland kan man faktiskt få känslan att studenterna med all makt värjer sig mot att lära sig själva ämnet - de vill bara lära sig att bli duktiga på att skriva prov, och gör allt de kan för att förhindra att de får en utbildning, så att säga.

Så man försöker ju på olika sätt variera frågorna så att studenterna tvingas att istället lära sig kursinnehållet, men det är svårt. Får studenterna tillgång till alla gamla tentor är det nästan omöjligt till slut att ständigt hitta på helt nya frågor som samtidigt på ett adekvat sätt avspeglar kursinnehållet.

Tanken med en utbildning är ju i regel inte att man ska bli expert på att lära sig skriva tentor, utan det är ju att man ska lära sig ett yrke eller få ämneskunskap.

Jämfört med när jag själv pluggade, så upplever jag att studenter idag är mycket mer fixerade vid att lära sig exakt hur ett tentasvar ska skrivas. Vi har hela föreläsningar som enbart handlar om att i detalj gå igenom hur man ska skriva, men det finns ändå önskemål om att ännu mer i detalj få veta exakt hur många frågor det kommer vara, hur de kommer se ut, exakt hur man ska skriva, och så vidare. Inte för att man i sig vill bli skicklig på provskrivning, utan för att man vill maximera sin poäng. Vad det beror på vet jag inte riktigt, kanske om gymnasieutbildningarna har ändrats så att man uppmuntras att fixera sig vid prov?
 
Senast ändrad:
Jag gick på alla föreläsningar och lektioner och antecknade aktivt, det är så jag får in saker i skallen. Jag förberedde mig aldrig, skulle blivit oerhört uttråkad om jag på förhand vetat vad som skulle tas upp. Var aktiv på lektionerna och i alla grupparbeten.

När jag kom hem från föreläsningen läste jag igenom mina anteckningar samma dag eller dagen efter. När jag läste kurslitteraturen efter att innehållet tagits upp i undervisningen så kunde jag placera in informationen i ett annat sammanhang än vad jag kunnat göra om jag läst den innan.
 
Jag tänker att det beror på hur kurserna är upplagda och vad du själv har lätt och svårt för. I mitt fall (civilingenjör inom miljö) gick jag på alla föreläsningar och tog anteckningar, och lärde mig ganska bra av det. Jag läste i princip aldrig mer än någon sida i varje kursbok - jag köpte dem men läste oftast aldrig i dem, utan använde föreläsningar etc istället för att plugga in sakerna (om det inte var t.ex. övningsbok i matte eller liknande, som man satt och jobbade i på ett annat sätt). De enda två gångerna jag inte klarade en tenta var när jag en termin latat mig och inte gått på de lektioner/övningstillfällen/gjort de uppgifterna som var schemalagda.

Det funkade för mig, men andra har troligtvis andra sätt att lära sig som fungerar bättre. Så mitt tips är att försöka hitta hur just du lär dig bäst, och sedan använda dig av det.
 
Jag tänker att det beror på hur kurserna är upplagda och vad du själv har lätt och svårt för. I mitt fall (civilingenjör inom miljö) gick jag på alla föreläsningar och tog anteckningar, och lärde mig ganska bra av det. Jag läste i princip aldrig mer än någon sida i varje kursbok - jag köpte dem men läste oftast aldrig i dem, utan använde föreläsningar etc istället för att plugga in sakerna (om det inte var t.ex. övningsbok i matte eller liknande, som man satt och jobbade i på ett annat sätt). De enda två gångerna jag inte klarade en tenta var när jag en termin latat mig och inte gått på de lektioner/övningstillfällen/gjort de uppgifterna som var schemalagda.

Det funkade för mig, men andra har troligtvis andra sätt att lära sig som fungerar bättre. Så mitt tips är att försöka hitta hur just du lär dig bäst, och sedan använda dig av det.
Jag tror det beror lite på ämnet också. I mer lästunga ämnen kan föreläsningarna sällan ersätta litteraturen, utan är mer ett komplement. När jag läste litteraturvetenskap t ex hade det aldrig funkat att inte faktiskt läsa romanerna vi skulle läsa och bara förlita sig på föreläsningarna.
 
Åh, vilken bra tråd. Följer!

Jag ska också plugga högskola till hösten. Känner igen mig i den där frustrationen när man inte fattar och har innan jag börjat redan intalat mig själv att alla kommer fatta utom jag (bra inställning :up:).
 
Åh, vilken bra tråd. Följer!

Jag ska också plugga högskola till hösten. Känner igen mig i den där frustrationen när man inte fattar och har innan jag börjat redan intalat mig själv att alla kommer fatta utom jag (bra inställning :up:).
Men vad trevligt, då är vi två med samma utgångspunkt!

Jag är även duktig-flicka och är jag inte bäst i klassen så är jag sämst. Tror jag kommer behöva arbeta med mig själv (minst!) lika mycket som med studierna.
 
Alltså så många bra tips!
Jag TROR (har ju inte direkt pluggat tidigare) att jag är en sån som behöver anteckna med papper och penna. Risken finns att jag fastnar i att det ska vara snyggt, och så slutar det med att jag googlar efter fina överstrykningspennor och post-its som inte är neonfärgade :D

En annan sak jag funderat på är olika smarta appar som antingen är gratis eller värda att köpa. Jag har faktiskt köpt en samsungplatta med tillhörande penna för att kunna anteckna och rita på ett bra sätt. Jag tror verkligen det kan vara något för mig. Har försökt kolla runt efter bra appar men tycker det är svårt, man vill ju gärna testa innan man lägger pengar på det.
Men, jag tänker att det reder sig när man kommer inte lite mer i det också.

Grupparbeten.... brrrrr..
Kanske det jag ser minst fram emot! Har oerhört jobbigt i sociala sammanhang och svårt att få kompisar, samtidigt som jag lätt känner mig ensam och utanför och blir därför ännu mer inbunden och konstig. Gissar också att jag kommer vara äldre än de flesta.
 
Men vad trevligt, då är vi två med samma utgångspunkt!

Jag är även duktig-flicka och är jag inte bäst i klassen så är jag sämst. Tror jag kommer behöva arbeta med mig själv (minst!) lika mycket som med studierna.

Jag tänker att det är nyttigt att inte jämföra sig med andra i klassen på det sättet. Det som spelar roll är att man själv lär sig sitt yrke, tar till sig kunskap och klarar tentor och uppgifter. Om man är bäst, i medel eller sämst i den lokala gruppen i en av 1235 klasser inom yrket runt om i världen, är irrelevant. Att vara nöjd med att ha lärt sig det man behöver och få godkänt. Men det är kanske inte så lätt om man är lagd att vara orolig för att vara sämre än de man har omkring sig...
 
Jag tänker att det är nyttigt att inte jämföra sig med andra i klassen på det sättet. Det som spelar roll är att man själv lär sig sitt yrke, tar till sig kunskap och klarar tentor och uppgifter. Om man är bäst, i medel eller sämst i den lokala gruppen i en av 1235 klasser inom yrket runt om i världen, är irrelevant. Att vara nöjd med att ha lärt sig det man behöver och få godkänt. Men det är kanske inte så lätt om man är lagd att vara orolig för att vara sämre än de man har omkring sig...


Håller med!

Dessutom kommer man alltid vara sämre om man jämför sig själv med hela klassen. Vi var hundra stycken. Det var sååå lätt att jämföra min kunskap med hela klassens kunskap och då är det klart man kan mindre eftersom alla kan olika delar olika bra.

Dessutom är ju folk ofta mer studiemotiverade på högskolan. Det kan vara tufft från början att gå från att vara den ”bästa” i klassen till att komma till en grupp där alla är bäst. Man är ju då fortfarande lika ”bra” fast man kanske hamnar i mitten av den nya gruppen..

(Nämen, citatet blev konstigt efter att jag redigerade inlägget.. Nåväl, är @sjoberga s inlägg ovan jag citerat.)
 
Jag tänker att det är nyttigt att inte jämföra sig med andra i klassen på det sättet. Det som spelar roll är att man själv lär sig sitt yrke, tar till sig kunskap och klarar tentor och uppgifter. Om man är bäst, i medel eller sämst i den lokala gruppen i en av 1235 klasser inom yrket runt om i världen, är irrelevant. Att vara nöjd med att ha lärt sig det man behöver och få godkänt. Men det är kanske inte så lätt om man är lagd att vara orolig för att vara sämre än de man har omkring sig...


Håller med!

Dessutom kommer man alltid vara sämre om man jämför sig själv med hela klassen. Vi var hundra stycken. Det var sååå lätt att jämföra min kunskap med hela klassens kunskap och då är det klart man kan mindre eftersom alla kan olika delar olika bra.

Dessutom är ju folk ofta mer studiemotiverade på högskolan. Det kan vara tufft från början att gå från att vara den ”bästa” i klassen till att komma till en grupp där alla är bäst. Man är ju då fortfarande lika ”bra” fast man kanske hamnar i mitten av den nya gruppen..

(Nämen, citatet blev konstigt efter att jag redigerade inlägget.. Nåväl, är @sjoberga s inlägg ovan jag citerat.)
Vill också framhålla att vara i en miljö där alla andra är bra är mycket mer främjande för slutresultatet än det omvända . Så att vara bäst i en grupp kan vara ett varningstecken. Ofta skapas den bästa inlärningen i samarbete med andra som gärna får vara mycket ”bättre” på olika sätt.
 
Prokrastinering är jag också jätteduktig på!
Också otroligt bra på att göra superbra planeringar som jag sedan aldrig mer tittar på. Bådar gott det här.

Tack för tips!
Begär att ni får förhandsbesked om vad nästa föreläsning mm ska handla om och var ni kan läsa på. Gör jättemycket för motivationen att ha en susning om det som gås igenom.
Rätt många lärare var urusla på denna biten. Men ofta så upprepade de bara vad de föreläst om nåt år innan, så att inte ge den informationen var bara dumheter!

Andra gjorde det enkelt för sig, men helt okej för mig - de tillhandahöll presentationen.

Ytterligare andra gjorde sitt jobb och la in allt som skulle användas med literaturuppgifter, läsanvisningar, inlämningsuppgifter mm på den digitala lärplattformen. Slutade med att biblotikarien informerade om att det var så det skulle vara och det ett antal veckor före kursstart!

Jag har och hade än mer då lite bökigt med skrivandet så att antekna under lektion gick bort för mig, det var tvunget att vara gjort i förväg.
Snälla klasskamrater hjälpte till med och delade med sig av anteckningar. Detta var effektivt. Gick att dela på det, någon lysnade extra noga, någon antecknade ytterligare någon ställde frågorna som kommit upp under fikarasten osv. Att hitta inte bara var och ens väg - utan gruppens ger mer utbyte. Men ställer än större krav på lärare och instruktörer, men när det fungerar är det fantastiskt vad mycket det går att få in i huvudet.
När inget fungerar och förutsättningarna blir dåliga fastnar inget och det blir bara frustrerande. Öppen kommunikation är en förutsättning. Goda lärare har sällan problem med detta, medans de som såatt säga kanske borde knalla vidare i yrkeslivet känner sig lätt påhoppade. Man mötar hela skalan däremellan.
 
Vill också framhålla att vara i en miljö där alla andra är bra är mycket mer främjande för slutresultatet än det omvända . Så att vara bäst i en grupp kan vara ett varningstecken. Ofta skapas den bästa inlärningen i samarbete med andra som gärna får vara mycket ”bättre” på olika sätt.
Just "på olika sätt" tycker jag är det riktiga nykelordet här.
Nån ser alltid saker på annat vis, nån är ruggigt strukturerad, en tredje en bokmal utan dess lika osv. Var och en bidrar med sitt och tillsammans försöker man få hela gruppen att förstå det hela.
 
Alltså så många bra tips!
Jag TROR (har ju inte direkt pluggat tidigare) att jag är en sån som behöver anteckna med papper och penna. Risken finns att jag fastnar i att det ska vara snyggt, och så slutar det med att jag googlar efter fina överstrykningspennor och post-its som inte är neonfärgade :D

En annan sak jag funderat på är olika smarta appar som antingen är gratis eller värda att köpa. Jag har faktiskt köpt en samsungplatta med tillhörande penna för att kunna anteckna och rita på ett bra sätt. Jag tror verkligen det kan vara något för mig. Har försökt kolla runt efter bra appar men tycker det är svårt, man vill ju gärna testa innan man lägger pengar på det.
Men, jag tänker att det reder sig när man kommer inte lite mer i det också.

Grupparbeten.... brrrrr..
Kanske det jag ser minst fram emot! Har oerhört jobbigt i sociala sammanhang och svårt att få kompisar, samtidigt som jag lätt känner mig ensam och utanför och blir därför ännu mer inbunden och konstig. Gissar också att jag kommer vara äldre än de flesta.
Jag tänker att man är olika, jag gick på i princip alla föreläsningar och antecknade det mesta på vanligt papper (inte hand-outs). Då hörde, Såg och skrev jag det samtidigt vilket är ett vinnande sätt för mig. Också ett yrke inom vården som till stor del bygger på att nöta kunskap och sen praktisera den i riktiga möten.
Men jag har aldrig kunnat lyssna speciellt bra om jag kan göra något annat samtidigt, jag kan köra bil eller springa och lyssna på en pod men hör inte om jag är hemma.
Det kommer gå toppen!
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 651
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Min hjärna är kaputt. Jag har jättesvårt att koncentrera mig längre stunder, och när jag väl lyckas blir jag snabbt trött och utmattad...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: macbeth
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 153
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Här sitter jag och vet varken ut eller in, är så ledsen och letar desperat efter en lösning eftersom jag precis har fått veta att jag...
Svar
13
· Visningar
1 461
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp