Studietekniker och tips

Det låter som att vi är rätt lika på den punkten. Jag har också svårt att processa allt föreläsaren säger om jag samtidigt måste fokusera på att anteckna det hen säger. Just för att jag inte kan skriva så snabbt som hen pratar så måste jag medan jag antecknar också göra en snabb sammanfattning i huvudet samtidigt som jag lyssnar och försöker förstå. Om jag har PP-presentationen och kan anteckna på den (pappersform eller i datorn) så krävs det inte alls lika mycket anteckningar och jag kan lägga mer fokus på att lära mig under föreläsningens gång.
Det låter väldigt mycket som jag, ja! :D
Dock beror det såklart även på hur föreläsningen är utformad. Vi hade en jättebra föreläsare som konstant vägrade dela ut material - men han var mycket pedagogisk, pratade långsamt och "färdigredigerat", så att säga, och lade tid på att själv rita upp alla processer han förklarade på tavlan.

Genomsnittliga föreläsaren var mer av typen "det här ämnet är jätteviktigt och borde fått MINST 4 timmar men jag fick bara två, så därför går vi igenom det i dubbel hastighet och så får ni hänvisning till några hundra sidor litteratur ni borde läsa igenom i 15-min pausen innan nästa föreläsare tar över" :up:
 
Det låter väldigt mycket som jag, ja! :D
Dock beror det såklart även på hur föreläsningen är utformad. Vi hade en jättebra föreläsare som konstant vägrade dela ut material - men han var mycket pedagogisk, pratade långsamt och "färdigredigerat", så att säga, och lade tid på att själv rita upp alla processer han förklarade på tavlan.

Genomsnittliga föreläsaren var mer av typen "det här ämnet är jätteviktigt och borde fått MINST 4 timmar men jag fick bara två, så därför går vi igenom det i dubbel hastighet och så får ni hänvisning till några hundra sidor litteratur ni borde läsa igenom i 15-min pausen innan nästa föreläsare tar över" :up:
Jag tänker att det också spelar stor roll vad ämnet är. Jag undervisar mest kring saker där det kanske inte är så viktigt vad bilderna visar eller vad jag säger utan reflektion och dialog är det jag vill uppnå. Under min statistikkurs i forskarutbildningen där det handlar mycket om processer och metoder tyckte jag också det var skönt med handouts.
 
Jag tänker att det också spelar stor roll vad ämnet är. Jag undervisar mest kring saker där det kanske inte är så viktigt vad bilderna visar eller vad jag säger utan reflektion och dialog är det jag vill uppnå. Under min statistikkurs i forskarutbildningen där det handlar mycket om processer och metoder tyckte jag också det var skönt med handouts.
Bilderna kan dock vara hjälpsamma ändå. När man tänker tillbaka på ämnet kan mer info dyka upp om det går att koppla till att läraren gjort något/en bild/samtal runt bilden som leder till att min minns något annat osv. Man skickas tillbaka till föreläsningen så att säga.
 
Alltså så många bra tips!
Jag TROR (har ju inte direkt pluggat tidigare) att jag är en sån som behöver anteckna med papper och penna. Risken finns att jag fastnar i att det ska vara snyggt, och så slutar det med att jag googlar efter fina överstrykningspennor och post-its som inte är neonfärgade :D

En annan sak jag funderat på är olika smarta appar som antingen är gratis eller värda att köpa. Jag har faktiskt köpt en samsungplatta med tillhörande penna för att kunna anteckna och rita på ett bra sätt. Jag tror verkligen det kan vara något för mig. Har försökt kolla runt efter bra appar men tycker det är svårt, man vill ju gärna testa innan man lägger pengar på det.
Men, jag tänker att det reder sig när man kommer inte lite mer i det också.

Grupparbeten.... brrrrr..
Kanske det jag ser minst fram emot! Har oerhört jobbigt i sociala sammanhang och svårt att få kompisar, samtidigt som jag lätt känner mig ensam och utanför och blir därför ännu mer inbunden och konstig. Gissar också att jag kommer vara äldre än de flesta.
Det är ju en supermöjlighet att gå in med föresatsen att omforma den egna duktiga flickan, att omprogrammera dig själv från prestation till (vad du nu tycker är av vikt som tex) nyfiken reflektion, eller öppenhet för olika perspektiv.

Det gör ju också att du har massor att få ut av varje föreläsning och grupparbete även om du hamnar i ett läge där all kunskap sätter sig superlätt och du skulle kunna bli understimulerad om du bara hade rena kunskapsmål (som dessutom riskerar göda både den duktiga flickan och känslan att inte duga om inte prestationen är på topp).
 
För mig har det varit ett vinnande koncept att göra sammanfattningar och att kategorisera information i tabeller och mind-maps. Att ta del av färdiga anteckningar eller material har inte alls samma effekt, det är själva skapandet som ger inlärningseffekten för mig. Att kategorisera har också tvingat mig att ta tag i och kolla upp delar som jag inte riktigt har förstått.

Angående gamla tentor så har jag använt dem som kontroll för mig själv. Jag har aktivt sett till att inte titta på gamla tentafrågor förrän ganska nära inpå tentan, då har jag gjort dem för att kolla av om jag verkar vara redo.
 
Jag tycker att det är nästan direkt oförskämt att inte dela ut det innan föreläsningen. En sån liten insats gör så mycket för inlärningen för iaf mig och jag vet att många håller med mig. Då slipper jag anteckna allt och bara skriva förtydligande kommentarer och kan ägna föreläsningen åt att lyssna och fundera över det som läraren pratar om. Annars blir det lätt lite ytligt. Man bara antecknar för glatta livet och hinner inte tänka och ställa de frågor man kan tänkas ha.
Men va? Vilken lärare har tid att stå och kopiera upp föreläsningsbilder till alla, och vilken institution har råd att ge alla studenter utskrifter av alla föreläsningar?

För att inte tala om vilket resursslöseri att kopiera upp så mycket papper, det känns inte rimligt ur ett hållbarhetsperspektiv.

Vi delar aldrig ut papper. Allt material är digitalt, så får studenterna själva skriva ut i så fall, om de vill ha det på papper. På egen tid och bekostnad.
 
Men va? Vilken lärare har tid att stå och kopiera upp föreläsningsbilder till alla, och vilken institution har råd att ge alla studenter utskrifter av alla föreläsningar?

För att inte tala om vilket resursslöseri att kopiera upp så mycket papper, det känns inte rimligt ur ett hållbarhetsperspektiv.

Vi delar aldrig ut papper. Allt material är digitalt, så får studenterna själva skriva ut i så fall, om de vill ha det på papper. På egen tid och bekostnad.

Poängen är att det bör delas ut INNAN föreläsningen och inte efter. Oavsett i vilket format det delas ut.
 
Men va? Vilken lärare har tid att stå och kopiera upp föreläsningsbilder till alla, och vilken institution har råd att ge alla studenter utskrifter av alla föreläsningar?

För att inte tala om vilket resursslöseri att kopiera upp så mycket papper, det känns inte rimligt ur ett hållbarhetsperspektiv.

Vi delar aldrig ut papper. Allt material är digitalt, så får studenterna själva skriva ut i så fall, om de vill ha det på papper. På egen tid och bekostnad.

Nu tog jag ju min juristexamen 2008 men under min utbildningstid fick vi i princip alltid en PPT-utskrift i början av föreläsningen. Jag antar att det var amanuenserna, inte lärarna själva, som skötte utskrifterna.
 
Nu tog jag ju min juristexamen 2008 men under min utbildningstid fick vi i princip alltid en PPT-utskrift i början av föreläsningen. Jag antar att det var amanuenserna, inte lärarna själva, som skötte utskrifterna.
Det vore ju i princip ett heltidsjobb att göra utskrifter till alla föreläsningar, jag tror inte det finns så många institutioner idag som skulle ha råd med det. Amanuenserna är ju dels väldigt få, dels har de annat att göra än att stå och kopiera upp papper. Sen tror jag att man inte skulle få lov att göra det heller idag, av miljöskäl.
 
Det vore ju i princip ett heltidsjobb att göra utskrifter till alla föreläsningar, jag tror inte det finns så många institutioner idag som skulle ha råd med det. Amanuenserna är ju dels väldigt få, dels har de annat att göra än att stå och kopiera upp papper. Sen tror jag att man inte skulle få lov att göra det heller idag, av miljöskäl.

Ingen aning hur det fungerar idag.

Men heltidsjobb... ?alltså nej. Man trycker på utskrift, väljer antal ex och häftning. Väntar tills utskrifterna kommit. Klart. Men däremot kostar det väl en del i papper, samt att det av miljöskäl är bättre att låta bli.
 
Mitt bästa tips efter kandidat-, master- och doktorsexamen är att värdesätta att vara ledig. Först när jag lärde mig att vara ledig på heliga tider (kvällar och helger) och begränsa studierna till arbetstid så blev jag effektiv på riktigt. Och ledig innebär för mig inte att gå runt och ha dåligt samvete för att jag inte pluggar utan vara HELT ledig och inte tänka en sekund på studierna.

När jag väl studerar så sätter jag timern på 45 min, för 45 orkar jag alltid koncentrera mig. Sedan 15 min paus innan nästa 45 minuter fokus. Får jag ihop 5 sådana pass så nöjer jag mig för dagen och gör antingen saker som kräver mindre koncentration (typ svara på mejl) eller så slutar jag för dagen. Jag kan även spara upp till en liten buffert av 45 min-enheter, så säg att jag gör 6 sådana pass per dag i 4 dagar, då tillåter jag mig att flexa ut efter bara ett 45 min-pass den femte dagen. Och tvärtom, om jag har en dag med dålig fokus kan jag ta igen det dagen efter genom att lägga på ett extra pass där.

Det funkade för mig och hade jag inte gjort på detta vis hade jag aldrig fixat att ta min doktorsexamen tror jag. Det är inte frågan om att jobba mest tid, utan den tiden då man jobbar ska vara effektiv och fruktsam. Och där emellan är det viktigt att tillåta sig återhämtning.
 
Ingen aning hur det fungerar idag.

Men heltidsjobb... ?alltså nej. Man trycker på utskrift, väljer antal ex och häftning. Väntar tills utskrifterna kommit. Klart. Men däremot kostar det väl en del i papper, samt att det av miljöskäl är bättre att låta bli.
Fast sen behöver man ju också hålla koll på alla föreläsningar, när och var de är, se till att få filerna med bilderna i förväg, och sedan leverera utskrifterna till rätt sal vid rätt tidpunkt. Eller gick ni upp till kopiatorn och letade rätt på er egen föreläsning i högarna?

Att fixa det för en föreläsning är väl inte så mycket, men det är ju många föreläsningar per dag på ett universitet.
 
Fast sen behöver man ju också hålla koll på alla föreläsningar, när och var de är, se till att få filerna med bilderna i förväg, och sedan leverera utskrifterna till rätt sal vid rätt tidpunkt. Eller gick ni upp till kopiatorn och letade rätt på er egen föreläsning i högarna?

Att fixa det för en föreläsning är väl inte så mycket, men det är ju många föreläsningar per dag på ett universitet.

Nej, som jag skrev fick vi utskrifterna i början av varje föreläsning.

Sen är det ju inte en amanuens för alla kurser på hela universitet men det vet du säkert. Kollade lite snabbt på ”min” juridiska fakultetens personalsidan och fick det till 7 amanuenser totalt.
 
Ett problem är att studenter ofta tror att universitetslärare är lärare på heltid, och därför har oändligt med tid att lägga på undervisningen, förbereda veckor i förväg, lägga ut massor av material, och så vidare. Så är det ofta inte. Ens huvudsyssla är forskningen, och veckor i förväg är man upptagen med den. Även om föreläsningen såklart bygger på den man gjorde förra terminen, så går åtminstone jag alltid igenom den innan och justerar saker innan jag kör den igen. Studenterna kanske tänker att det är exakt samma, men det kan vara rätt mycket som ändrats.

Så det behöver inte vara ”dumheter” som du skriver, det kan vara tidsbrist, eller att det är mer som ändras än vad man som student inser, eller någon annan anledning som beror på att man som student ofta har väldigt begränsad insikt i vad lärarna gör när de inte står i sal.

Med det sagt så brukar man oftast lägga ut bilderna i förväg, men en del studenter vill t ex ha alla föreläsningar och bilder vid kursstart, och föreläsningarna både förinspelade och live, så att de kan välja om de vill titta hemifrån i förväg eller gå till föreläsningssalen. Att ordna allt det vid kursstart, och göra dubbla versioner av alla föreläsningar (en som man spelat in före kursstart, och en man håller live när det står i schemat, och uppdatera båda versionerna varje kursomgång) skulle i regel kräva mer tid än man har till sitt förfogande till undervisningen.

Min respekt för universitetslärare har ökade markant efter att jag fick egen erfarenhet av att föreläsa (om än ej i universitetsmiljö). En 60 minuter lång föreläsning om ett ämne jag kan utan och innan, har tagit det mångdubbla i rena förberedelser. Ämnet ska destilleras, sorteras och anpassas till publiken. Referenser och tips för vidare läsning ska letas fram. Presentationen ska vara pedagogisk och inbjudande. Föreläsningen behöver pratas igenom i sin helhet för att kontrollera tidshållning. Nycklar till salar, jakt på it-ansvarig när projektorn inte fungerar, telefonsamtal från deltagare som gått vilse. Med mera, med mera, med mera.

All respekt! :bow: Jag föreläser för att jag tycker det är kul. För forskaren som egentligen bara vill forska så måste det vara lite av en mardröm.
 
Min respekt för universitetslärare har ökade markant efter att jag fick egen erfarenhet av att föreläsa (om än ej i universitetsmiljö). En 60 minuter lång föreläsning om ett ämne jag kan utan och innan, har tagit det mångdubbla i rena förberedelser. Ämnet ska destilleras, sorteras och anpassas till publiken. Referenser och tips för vidare läsning ska letas fram. Presentationen ska vara pedagogisk och inbjudande. Föreläsningen behöver pratas igenom i sin helhet för att kontrollera tidshållning. Nycklar till salar, jakt på it-ansvarig när projektorn inte fungerar, telefonsamtal från deltagare som gått vilse. Med mera, med mera, med mera.

All respekt! :bow: Jag föreläser för att jag tycker det är kul. För forskaren som egentligen bara vill forska så måste det vara lite av en mardröm.
Nä, det är ju en del av yrket, så en mardröm är det inte. Bara inte den oändliga pool av timmar studenterna tänker sig att man har. Det är ju noga reglerat hur många timmar man ska lägga på en föreläsning, lägger man fler än så stjäl man antingen från sin fritid eller från forskningen.
 
Nä, det är ju en del av yrket, så en mardröm är det inte. Bara inte den oändliga pool av timmar studenterna tänker sig att man har. Det är ju noga reglerat hur många timmar man ska lägga på en föreläsning, lägger man fler än så stjäl man antingen från sin fritid eller från forskningen.

Skönt att höra!
 
Min respekt för universitetslärare har ökade markant efter att jag fick egen erfarenhet av att föreläsa (om än ej i universitetsmiljö). En 60 minuter lång föreläsning om ett ämne jag kan utan och innan, har tagit det mångdubbla i rena förberedelser. Ämnet ska destilleras, sorteras och anpassas till publiken. Referenser och tips för vidare läsning ska letas fram. Presentationen ska vara pedagogisk och inbjudande. Föreläsningen behöver pratas igenom i sin helhet för att kontrollera tidshållning. Nycklar till salar, jakt på it-ansvarig när projektorn inte fungerar, telefonsamtal från deltagare som gått vilse. Med mera, med mera, med mera.

All respekt! :bow: Jag föreläser för att jag tycker det är kul. För forskaren som egentligen bara vill forska så måste det vara lite av en mardröm.
Jo, alltså allt det där är en del av professionen och visst underskattas dessa förmågor ofta och vilken tid det tar. Men när man gör det varje dag så är det också mycket av det du nämner som löser sig av att det finns en bra organisation och ett oljat maskineri som har det som uppgift - men också med begränsad kapacitet att tillgodose alla önskemål som florerar.

Det är inte så konstigt att någon som hoppar in tillfälligt har det betydligt mer svårt att få ihop det.

Att jobba med undervisning av ambitiösa studenter som vill lära sig så mycket de kan är ganska fantastiskt. Lite mindre så när ambitionen är att bara klara tentan och det uttrycks irritation över att man vill ge mer som kursledare.
 
Hur går ni tillväga när ni ska lära in er massor av krångliga ord? Ska börja lära in de tolv kranialnerverna samt har massor av hormoner jag ska lära in som benämns med massor av olika förkortningar GH, TSH LH, ACTH osv.... Känns som hjärnan är full av alla latinska ord, alla skelettdelar och annat :crazy:
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 581
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Min hjärna är kaputt. Jag har jättesvårt att koncentrera mig längre stunder, och när jag väl lyckas blir jag snabbt trött och utmattad...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: macbeth
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 113
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Här sitter jag och vet varken ut eller in, är så ledsen och letar desperat efter en lösning eftersom jag precis har fått veta att jag...
Svar
13
· Visningar
1 456
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp