Studietekniker och tips

Energi

Trådstartare
Halloj!

Jag ska börja plugga på universitet!
Det är något jag verkligen, verkligen kämpat för och jag så peppad på utbildningen. Drömyrke sen barndomen.

Men till mitt, eventuella, problem. Jag vet inte hur man pluggar. Alls. Jag har haft otroligt lätt för mig i skolan, fått högsta betyg utan att behöva plugga alls. Tills jag drabbades av psykisk ohälsa och inte en gick färdigt grundskolan. Efter det har jag läst upp min behörighet på distans, men samma där, jag har typ inte behövt plugga.

Det enda jag har haft svårt för är matte, och det låste sig så mycket när jag inte förstod direkt att jag fick panikattacker. Alltså en 30åring som sitter och gråter och skriker "jag fattar ingentiiiiiing". Jag klarade det till slut, men mest för att jag hade en väldigt snäll lärare tror jag.

Så, vad har ni för tips för att klara universitetsstudier på bästa sätt? Vad använder ni er av för studietekniker osv?
 
Tips: "Konsten att lyckas med sina studier", av Bosse Angelöw. :)
Jag har värdelös studieteknik och är en prokrastinerare av rang, så några andra tips undviker jag nog att ge. :D
 
Halloj!

Jag ska börja plugga på universitet!
Det är något jag verkligen, verkligen kämpat för och jag så peppad på utbildningen. Drömyrke sen barndomen.

Men till mitt, eventuella, problem. Jag vet inte hur man pluggar. Alls. Jag har haft otroligt lätt för mig i skolan, fått högsta betyg utan att behöva plugga alls. Tills jag drabbades av psykisk ohälsa och inte en gick färdigt grundskolan. Efter det har jag läst upp min behörighet på distans, men samma där, jag har typ inte behövt plugga.

Det enda jag har haft svårt för är matte, och det låste sig så mycket när jag inte förstod direkt att jag fick panikattacker. Alltså en 30åring som sitter och gråter och skriker "jag fattar ingentiiiiiing". Jag klarade det till slut, men mest för att jag hade en väldigt snäll lärare tror jag.

Så, vad har ni för tips för att klara universitetsstudier på bästa sätt? Vad använder ni er av för studietekniker osv?
Som universitetslärare skulle jag säga att mitt bästa tips är att göra det du ska när det är meningen att du ska göra det. Vanligaste anledningen till att studenter kör är att de hoppar över undervisningen (det är ju i regel frivilligt att närvara) och inte läser kurslitteraturen.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att du är van att klara allt utan att plugga, men du kommer åtminstone behöva läsa kurslitteraturen. Helst när det är meningen att du ska läsa den (alltså inte spara allt till veckan innan tentan).
 
Tips: "Konsten att lyckas med sina studier", av Bosse Angelöw. :)
Jag har värdelös studieteknik och är en prokrastinerare av rang, så några andra tips undviker jag nog att ge. :D
Prokrastinering är jag också jätteduktig på!
Också otroligt bra på att göra superbra planeringar som jag sedan aldrig mer tittar på. Bådar gott det här.

Tack för tips!
 
Som universitetslärare skulle jag säga att mitt bästa tips är att göra det du ska när det är meningen att du ska göra det. Vanligaste anledningen till att studenter kör är att de hoppar över undervisningen (det är ju i regel frivilligt att närvara) och inte läser kurslitteraturen.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att du är van att klara allt utan att plugga, men du kommer åtminstone behöva läsa kurslitteraturen. Helst när det är meningen att du ska läsa den (alltså inte spara allt till veckan innan tentan).
Bra att du säger det. Jag brukar vara bra på att göra saker i sista minuten annars, men jag förstår ju att jag inte kommer kunna glida genom dessa studier lika lätt som tidigare.

Kurslitteraturen ja, pust! Det var ganska dyrt! Men jag ser fram emot när den kommer, det är verkligen bara böcker jag längtar efter att få läsa. Jag hoppas att mitt lite nördiga intresse för ämnena gör att det går lättare.
 
Jag läser in kurslitteraturen högt. Sen lyssnar jag på min inspelning och tar anteckningar.

Närvarar också på alla föreläsningar och är aktiv.

Brukar även tänka att när allt är tufft, jag inte fattar någonting och jag bara vill skita i allt. Det är då jag lär mig. Så länge allt känns lätt och enkelt, då pluggar jag bara på saker jag redan kan
 
Halloj!

Jag ska börja plugga på universitet!
Det är något jag verkligen, verkligen kämpat för och jag så peppad på utbildningen. Drömyrke sen barndomen.

Men till mitt, eventuella, problem. Jag vet inte hur man pluggar. Alls. Jag har haft otroligt lätt för mig i skolan, fått högsta betyg utan att behöva plugga alls. Tills jag drabbades av psykisk ohälsa och inte en gick färdigt grundskolan. Efter det har jag läst upp min behörighet på distans, men samma där, jag har typ inte behövt plugga.

Det enda jag har haft svårt för är matte, och det låste sig så mycket när jag inte förstod direkt att jag fick panikattacker. Alltså en 30åring som sitter och gråter och skriker "jag fattar ingentiiiiiing". Jag klarade det till slut, men mest för att jag hade en väldigt snäll lärare tror jag.

Så, vad har ni för tips för att klara universitetsstudier på bästa sätt? Vad använder ni er av för studietekniker osv?
Skulle tro att det beror på vilken utbildning det gäller. Mina har gällt att läsa litteraturen, anteckna i marginalen, stryka under, gå på föreläsningarna, anteckna för hand på föreläsningarna de bitar som man på föreläsningen bedömer som viktiga, dvs sålla (inte skriva ned allting de säger på en dator som är visat inte är lika effektivt) och förstå och sedan använda litteraturen aktivt när man skrivar PM.

Medan en annan kräver att man går på föreläsningar, antecknar, renskriver anteckningarna på en dator och sedan pluggar dem och kontrollerar att man kan allting man läst. Sätter lappar i boken, går tillbaka bygger ngn mindmap osv

Ytterligare andra kräver att man räknar räknar räknar, även om man kan.

Plugga glosor går ju från att läsa boken och lära sig per auto i ett språk där man kommit längre till att förhöra sig själv en miljon gånger och handskriva glosan varje gång i ett språk som är lite nyare.

(själv har jag ju då som teknik att läsa alla böckerna i panik sista två veckorna o kladda mycket i dem. O_o och som sagt anteckna för hand och sålla på föreläsningarna som jag verkligen verkligen gick på ALLA (anteckningar som jag sedan aldrig mer läser) visst ta hem deras Power Point, men tro inte att det är bättre än att anteckna själv :) )
 
Senast ändrad:
Planering, planering, planering.
Använd kursplanen och läs kurslitteraturen när du ska.

Läser du på heltid? Se det då som ett heltidsjobb och planera dina dagar efter det. Planera in vad och när du ska plugga på egen hand eller vara på föreläsning. Gå på föreläsningen och om möjligt läs gärna igenom kurslitteraturen innan så du vet vad det ska handla om.

Fundera på var du pluggar bäst? Hemma? Får du gjort det du ska eller finns för mycket distraktioner tex, partner, barn, husdjur, tvätthögen, alla ska bara och liknande?
Kanske är det bättre att sitta på det lokala biblioteket eller på universitetet?
 
Halloj!

Jag ska börja plugga på universitet!
Det är något jag verkligen, verkligen kämpat för och jag så peppad på utbildningen. Drömyrke sen barndomen.

Men till mitt, eventuella, problem. Jag vet inte hur man pluggar. Alls. Jag har haft otroligt lätt för mig i skolan, fått högsta betyg utan att behöva plugga alls. Tills jag drabbades av psykisk ohälsa och inte en gick färdigt grundskolan. Efter det har jag läst upp min behörighet på distans, men samma där, jag har typ inte behövt plugga.

Det enda jag har haft svårt för är matte, och det låste sig så mycket när jag inte förstod direkt att jag fick panikattacker. Alltså en 30åring som sitter och gråter och skriker "jag fattar ingentiiiiiing". Jag klarade det till slut, men mest för att jag hade en väldigt snäll lärare tror jag.

Så, vad har ni för tips för att klara universitetsstudier på bästa sätt? Vad använder ni er av för studietekniker osv?

Läs igenom kursplan för respektive kurs och se vad som faktiskt förväntas. Gör upp en studieplan som du skriver ner i början av varje kurs. Sätt mål vecka för vecka i den planen och bocka av efter hand till exempelde 100 första sidorna av en bok vecka 1. Själv tycker jag det är enklare att ha små delmål och moment jag ska göra varje vecka än att bara ha ett stort kursmål. Delmålen gjorde att jag inte hade lika enkelt att skjuta upp saker. Om du pluggar på campus sätt dig i en tyst läsesal där andra pluggar om du trivs med det. Själv tyckte jag det var enklare att komma in i pluggandet om jag hade andra runt mig som gjorde samma sak .
 
Prokrastinering är jag också jätteduktig på!
Också otroligt bra på att göra superbra planeringar som jag sedan aldrig mer tittar på. Bådar gott det här.

You and me both, then! :laugh: Men för att peppa så sitter jag trots allt med en kandidatexamen och även läst fristående kurser på avancerad nivå, så det går faktiskt ändå! Dock läste jag inom den filosofiska fakulteten, och har på förhand ganska enkelt för det. Men just det här med planering, jag hade sluppit stånga mitt huvud blodigt vid flera tillfällen om jag bara hade hållit mig till den sabla planeringen! (Samt sett till att planeringen också är realistisk, vilket är lite min akilleshäl)
 
Halloj!

Jag ska börja plugga på universitet!
Det är något jag verkligen, verkligen kämpat för och jag så peppad på utbildningen. Drömyrke sen barndomen.

Men till mitt, eventuella, problem. Jag vet inte hur man pluggar. Alls. Jag har haft otroligt lätt för mig i skolan, fått högsta betyg utan att behöva plugga alls. Tills jag drabbades av psykisk ohälsa och inte en gick färdigt grundskolan. Efter det har jag läst upp min behörighet på distans, men samma där, jag har typ inte behövt plugga.

Det enda jag har haft svårt för är matte, och det låste sig så mycket när jag inte förstod direkt att jag fick panikattacker. Alltså en 30åring som sitter och gråter och skriker "jag fattar ingentiiiiiing". Jag klarade det till slut, men mest för att jag hade en väldigt snäll lärare tror jag.

Så, vad har ni för tips för att klara universitetsstudier på bästa sätt? Vad använder ni er av för studietekniker osv?

När jag pluggade på universitetet var det bästa sättet för mig att tentaplugga att skriva egna sammanfattningar av allt. Jag anteckande, för hand, på föreläsningar och gjorde även lite sammanfattningar från aktuella kapitel i boken. Sen inför tentan så skrev jag om den texten om och om och om igen. När det sen väl var tenta så satt texten liksom i muskelminnet och jag kunde plocka fram lämpligt valda delar för att svara på frågorna. Skriva på datorn ger inte mig samma alls.
 
Jag har alltid haft lätt för mig och bästa sättet för mig att nyttja universitetsstudierna (också vårdyrke) har varit att anteckna på föreläsningar och vid litteraturstudier och att anteckna snyggt. Ett gäng olika överstrykningspennor som blir färgkodning (tex grön för grundkunskap, gul för ”det där greppar jag inte riktigt och måste kolla upp i efterhand”, rosa för nödvändig analys osv). Några symboler i marginalen tex en bok för litteraturhänvisning bok/sida, varningstriangel för detta sa de var viktigt, frågetecken för ta reda på mer/fråga. På det sättet är anteckningarna ”klara” och renskrivna i slutet av föreläsningen eller genomläsningen och jag har processat under tiden så jag vet exakt vad jag redan har tillräcklig kläm på och vad jag måste studera vidare på. För mig är det väldigt tidsbesparande och gör att kunskapen i stort är inhämtad när antecknandet är klart. Nu är jag hjärntrött och skulle kanske inte klara ha så många spår igång samtidigt men annars gör det mig tillräckligt engagerad att faktiskt ta in även om ämnet i sig eller föreläsningen är ointressant så blir själva antecknandet en tillfredsställande och lagom krävande aktivitet.

Jag får inte till alls samma nivå processande av kunskapen under föreläsningen om jag använder datorn, det blir mindre stringent. Men det finns väldigt bra appar tex notability som kan importera ppt och anteckna, highlighta och fota/filma (tavlan) i som borde kunna bli likvärdiga.
 
Jag ska plugga till sjuksköterska :)
Kul! Jag läser något annat men mitt plugg brukar jag göra på olika sätt:
Om det framför allt handlar om att förstå: tänka, tänka, tänka. Jag kan sitta i en timme och stirra ut i luften och försöka förstå hur två saker hänger ihop. Göra övningar om det finns givet. Diskutera med andra och verkligen ställa frågor om jag inte förstår. När jag insåg att det faktiskt inte finns dumma frågor och att folk genuint vill hjälpas åt gick allt mycket lättare.

Om det handlar om att memorera: få en övergripande förståelse om vad jag behöver memorera. Om föreläsningarna är bra går jag på dem och antecknar för hand. Om föreläsningarna inte är bra läser jag och sammanfattar relevanta kapitel i kurslitteraturen. Ser att många gör både och, i mitt fall brukar jag tycka att det ena räcker så åsikterna går ju isär. Jag försöker göra snygga anteckningar och har tex färgkodat för nyckelbegrepp, allmän text, saker jag inte förstår, exempel. När det börjar närma sig tentor gör jag flashcards från mina anteckningar och repeterar med hjälp av dem.
 
Studieteknik. Vi behöver alla olika. Det svåra är o hitta SIN variant. Vilket sinne lär du dig med?

Jag är sådan som måste skriva..o då handlar det om att skriva av kurslitteraturen. Ordagrant. Då fattar jag. Inga sammanfattningar funkar. Sjukt strävigt o tidskrävande!
 
Här har vi en till mästarprokrastinerare som aldrig behövde öppna en bok på hela gymnasietiden utan bara kunde allt av sig själv, och höll på att gå fullständigt in i väggen på universitetet. Uppsatsen grät jag mig igenom i hysteriska panikattacker, sambon fick sitta med mig och fejkplugga. Men jag har klarat en juristexamen så det går finfint!

För mig var det guld värt att ha små delmål och en grupp att plugga med så man kunde bolla saker.
 
Som universitetslärare skulle jag säga att mitt bästa tips är att göra det du ska när det är meningen att du ska göra det. Vanligaste anledningen till att studenter kör är att de hoppar över undervisningen (det är ju i regel frivilligt att närvara) och inte läser kurslitteraturen.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att du är van att klara allt utan att plugga, men du kommer åtminstone behöva läsa kurslitteraturen. Helst när det är meningen att du ska läsa den (alltså inte spara allt till veckan innan tentan).
Och som fd universitetslärare tillägger jag: fråga dina lärare om något är problem! (Inte nödvändigtvis så att man ställer 4711 frågor på varje föreläsning, men det brukar alltid gå att ställa frågor i efterhand, maila, eller vad som nu kan funka.) Är det något grundläggande som är totalt obegripligt, fastna inte på det, utan se till att få förklaringar så du kan gå vidare. Det finns inget mer frustrerande än studenter som misslyckats för att de inte tagit de möjligheter som finns att få förklaringar, hjälp och stöd!
 
Läs igenom kapitlet eller området kring föreläsningen dagen innan. Gå igenom föreläsningen på kvällen efter föreläsningen. Jag skrev ibland förhörslappar till mig själv på föreläsningar eller områden jag behövde lära mig. Och sen gick jag igenom det igen och igen och igen. Repetition är kunskapens moder. :D

Jag har pluggat medicin och jag tyckte det var bäst att kombinera föreläsningarna med kurslitteraturen men jag utgick för det mesta från föreläsningarna. Där tog ju föreläsarna upp det de ville belysa och så kompletterade jag med litteraturen. Tyckte sällan det var värt att läsa kurslitteraturen rakt upp och ner bara.
 
Beror säkert jättemycket på vad man pluggar, men för mig var det bra att gå igenom föreläsningarnas presentationer dagen innan föreläsningen, kolla att man förstår alla bilder och diagram osv. Jag lär mig mycket visuellt, så jag gillar när PowerPoints är tydliga och pedagogiska nog att vara givande även utan berättarröst så att säga. På själva föreläsningen antecknade jag det som inte gick att utläsa från powerpointen.

Att ta in och förstå bilderna i en presentation, lyssna och förstå allt föreläsaren säger, OCH samtidigt bestämma hur det ska sorteras, färgkodas och skrivas ner hade jag ALDRIG fixat, om inte föreläsningen var inspelad och gick att pausa för anteckningar då. (Vi hade generellt liveföreläsningar med MYCKET information i högt tempo.)

Att plugga tillsammans och förhöra varandra var också ett vinnande koncept. Att förklara för andra gör att det blir väldigt tydligt vad man är trygg med och vad som kräver mer övning, så att säga.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 580
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Min hjärna är kaputt. Jag har jättesvårt att koncentrera mig längre stunder, och när jag väl lyckas blir jag snabbt trött och utmattad...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: macbeth
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 111
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Här sitter jag och vet varken ut eller in, är så ledsen och letar desperat efter en lösning eftersom jag precis har fått veta att jag...
Svar
13
· Visningar
1 456
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp