Studietekniker och tips

Vill också framhålla att vara i en miljö där alla andra är bra är mycket mer främjande för slutresultatet än det omvända . Så att vara bäst i en grupp kan vara ett varningstecken. Ofta skapas den bästa inlärningen i samarbete med andra som gärna får vara mycket ”bättre” på olika sätt.

Absolut! Jag menar mest att det är onödigt att bli stressad över sin ”dumhet” om man jämför sig själv med kollektivet som helhet. När jag pluggade gjorde jag det helst för mig själv men i en grupp så att man kunde fråga och diskutera när behovet fanns.

Många i min klass blev väldigt stressade i början av utbildningen över att inte längre vara solklart bäst i klassen. Det är svårt att vara det när man går i en stor klass av ”bäst i klassen”.
 
Grupparbeten.... brrrrr..
Kanske det jag ser minst fram emot! Har oerhört jobbigt i sociala sammanhang och svårt att få kompisar, samtidigt som jag lätt känner mig ensam och utanför och blir därför ännu mer inbunden och konstig. Gissar också att jag kommer vara äldre än de flesta.

Jag är inte heller något större fan av grupparbeten. Men som fellow vårdarbetare kan jag idag känna att det är värdefullt att få lära sig hantera osmidiga och ovalda samarbetspartners (kursare, patienter, anhöriga, kollegor, byråkrater). Se dina kursare som dina arbetskollegor: ni är inte där för att bli kompisar, ni är där för att utföra en uppgift. Så använd grupparbetena för att träna dig själv i din professionella roll. Man kan aldrig bli en för bra diplomat och kommunikatör när man jobbar med människor ;)
 
Som lärare är det ett otyg att studenterna tyvärr kan få ut gamla tentor. Det är otroligt svårt att se till studenterna lär sig kursinnehållet, snarare än att bli experter på att svara på tentafrågor.

Ens jobb som lärare är ju att be studenterna ämneskunskap, inte göra dem till tentamensskrivarexperter.

Ibland kan man faktiskt få känslan att studenterna med all makt värjer sig mot att lära sig själva ämnet - de vill bara lära sig att bli duktiga på att skriva prov, och gör allt de kan för att förhindra att de får en utbildning, så att säga.

Så man försöker ju på olika sätt variera frågorna så att studenterna tvingas att istället lära sig kursinnehållet, men det är svårt. Får studenterna tillgång till alla gamla tentor är det nästan omöjligt till slut att ständigt hitta på helt nya frågor som samtidigt på ett adekvat sätt avspeglar kursinnehållet.

Tanken med en utbildning är ju i regel inte att man ska bli expert på att lära sig skriva tentor, utan det är ju att man ska lära sig ett yrke eller få ämneskunskap.

Jämfört med när jag själv pluggade, så upplever jag att studenter idag är mycket mer fixerade vid att lära sig exakt hur ett tentasvar ska skrivas. Vi har hela föreläsningar som enbart handlar om att i detalj gå igenom hur man ska skriva, men det finns ändå önskemål om att ännu mer i detalj få veta exakt hur många frågor det kommer vara, hur de kommer se ut, exakt hur man ska skriva, och så vidare. Inte för att man i sig vill bli skicklig på provskrivning, utan för att man vill maximera sin poäng. Vad det beror på vet jag inte riktigt, kanske om gymnasieutbildningarna har ändrats så att man uppmuntras att fixera sig vid prov?
Det är intressant att se flera sidor av det där med att få ut gamla tentor. Jag vet att tidigare kurskamrater har använt tentorna på det sätt du beskriver men jag har aldrig riktigt vågat lita på min förmåga att minnas gamla svar på det sättet. Nu var det länge sedan jag hörde om någon som använde dem så.

Sista året har vi fått ut gamla tentor av lärarna själva faktiskt. Som regel utan svar dock och det gör mig inget. Jag och kurskamraterna jag pratat med sista tiden har använt dem som ett sätt att "kunskapstesta" när vi läst litteratur och gått på föreläsningar. Känner vi oss som frågetecken över vissa delar vet vi ju med oss att vi slarvpluggat. Det jag upplever att jag vunnit mest på är nog ändå det där att se hur de formulerar sina frågor, om det är några delar som är återkommande och därmed anses extra viktig att lära sig detaljer om etc. Jag hade t.ex en lärare tidigare som var väldigt tydlig med att beskrivningen av morän är något vi ska kunna rabbla i sömnen. Frågan var återkommande på många tentor med snarlik formulering på fråga och svar.

Angående vad poängen är: det upplevs hos studenter jag pratar med som att det är mycket fokus på tentorna. Någonstans är det ju en del av det kortsiktiga målet att vi ska klara av tentan, få poängen och gå vidare till nästa (utan en hög kuggade tentor efter sig). Många glömmer ju tyvärr mycket efter tentaskrivningen också och hade säkert lärt sig mer av annat upplägg än salstentamen. Men med det sagt kan jag ju skriva under på att jag är en av de som sitter och suckar inombords när alla frågor om frågor, poäng och allt vad det är dyker upp på föreläsningar som borde handla om annat.
 
Alltså så många bra tips!
Jag TROR (har ju inte direkt pluggat tidigare) att jag är en sån som behöver anteckna med papper och penna. Risken finns att jag fastnar i att det ska vara snyggt, och så slutar det med att jag googlar efter fina överstrykningspennor och post-its som inte är neonfärgade :D

En annan sak jag funderat på är olika smarta appar som antingen är gratis eller värda att köpa. Jag har faktiskt köpt en samsungplatta med tillhörande penna för att kunna anteckna och rita på ett bra sätt. Jag tror verkligen det kan vara något för mig. Har försökt kolla runt efter bra appar men tycker det är svårt, man vill ju gärna testa innan man lägger pengar på det.
Men, jag tänker att det reder sig när man kommer inte lite mer i det också.

Grupparbeten.... brrrrr..
Kanske det jag ser minst fram emot! Har oerhört jobbigt i sociala sammanhang och svårt att få kompisar, samtidigt som jag lätt känner mig ensam och utanför och blir därför ännu mer inbunden och konstig. Gissar också att jag kommer vara äldre än de flesta.
Angående färger på överstrykningspenna: färgkodning av materialet är smart. Säg.. hm.. i ssk-utbildningen kanske medicinska termer kodas med grön, alarmerande symptom med gul eller nåt. Jag har ingen aning om vad den utbildningen innehåller men jag gissar att du greppar poängen. Om jag minns rätt är det gult och rött som vi hajar till mest på.

Kika på bokmärken man kan skriva notiser på. De kan vara användbara 👌
 
När jag pluggade på universitetet var det bästa sättet för mig att tentaplugga att skriva egna sammanfattningar av allt. Jag anteckande, för hand, på föreläsningar och gjorde även lite sammanfattningar från aktuella kapitel i boken. Sen inför tentan så skrev jag om den texten om och om och om igen. När det sen väl var tenta så satt texten liksom i muskelminnet och jag kunde plocka fram lämpligt valda delar för att svara på frågorna. Skriva på datorn ger inte mig samma alls.
Skriva för hand och sammanfatta själv skriver :D jag under på.
Jag pluggade mycket med någon kompis också så förklarade vi saker för varandra. Att sätta egna ord på saker ökar förståelsen (och man märker om man inte fattat).
 
Som lärare är det ett otyg att studenterna tyvärr kan få ut gamla tentor. Det är otroligt svårt att se till studenterna lär sig kursinnehållet, snarare än att bli experter på att svara på tentafrågor.

Ens jobb som lärare är ju att be studenterna ämneskunskap, inte göra dem till tentamensskrivarexperter.

Ibland kan man faktiskt få känslan att studenterna med all makt värjer sig mot att lära sig själva ämnet - de vill bara lära sig att bli duktiga på att skriva prov, och gör allt de kan för att förhindra att de får en utbildning, så att säga.

Så man försöker ju på olika sätt variera frågorna så att studenterna tvingas att istället lära sig kursinnehållet, men det är svårt. Får studenterna tillgång till alla gamla tentor är det nästan omöjligt till slut att ständigt hitta på helt nya frågor som samtidigt på ett adekvat sätt avspeglar kursinnehållet.

Tanken med en utbildning är ju i regel inte att man ska bli expert på att lära sig skriva tentor, utan det är ju att man ska lära sig ett yrke eller få ämneskunskap.

Jämfört med när jag själv pluggade, så upplever jag att studenter idag är mycket mer fixerade vid att lära sig exakt hur ett tentasvar ska skrivas. Vi har hela föreläsningar som enbart handlar om att i detalj gå igenom hur man ska skriva, men det finns ändå önskemål om att ännu mer i detalj få veta exakt hur många frågor det kommer vara, hur de kommer se ut, exakt hur man ska skriva, och så vidare. Inte för att man i sig vill bli skicklig på provskrivning, utan för att man vill maximera sin poäng. Vad det beror på vet jag inte riktigt, kanske om gymnasieutbildningarna har ändrats så att man uppmuntras att fixera sig vid prov?
Tänker att det måste variera en hel del beroende på vilket ämne det är? Eller anser du att instuderingsfrågor som inlärningsmetod är helt förkastligt oavsett?

Om det t.ex. är en viktig del av kursen att man ska förstå hur process X fungerar ser jag inte riktigt problemet med att studenterna övar på att förklara process X innan tentan. Vad jag vet är det snarare tvärtom; att förklara något är ett utmärkt sätt att själv lära sig och förstå det.

Att lägga jättemycket fokus just på att lära sig skriva tentasvar håller jag helt med om att det låter bortkastat. Det känner jag inte alls igen från när jag pluggade. Då låter det inte som att studenterna är intresserade av själva ämnet, och då kan man ju fråga sig varför de ens går kursen.
 
Begär att ni får förhandsbesked om vad nästa föreläsning mm ska handla om och var ni kan läsa på. Gör jättemycket för motivationen att ha en susning om det som gås igenom.
Rätt många lärare var urusla på denna biten. Men ofta så upprepade de bara vad de föreläst om nåt år innan, så att inte ge den informationen var bara dumheter!

Andra gjorde det enkelt för sig, men helt okej för mig - de tillhandahöll presentationen.

Ytterligare andra gjorde sitt jobb och la in allt som skulle användas med literaturuppgifter, läsanvisningar, inlämningsuppgifter mm på den digitala lärplattformen. Slutade med att biblotikarien informerade om att det var så det skulle vara och det ett antal veckor före kursstart!

Jag har och hade än mer då lite bökigt med skrivandet så att antekna under lektion gick bort för mig, det var tvunget att vara gjort i förväg.
Snälla klasskamrater hjälpte till med och delade med sig av anteckningar. Detta var effektivt. Gick att dela på det, någon lysnade extra noga, någon antecknade ytterligare någon ställde frågorna som kommit upp under fikarasten osv. Att hitta inte bara var och ens väg - utan gruppens ger mer utbyte. Men ställer än större krav på lärare och instruktörer, men när det fungerar är det fantastiskt vad mycket det går att få in i huvudet.
När inget fungerar och förutsättningarna blir dåliga fastnar inget och det blir bara frustrerande. Öppen kommunikation är en förutsättning. Goda lärare har sällan problem med detta, medans de som såatt säga kanske borde knalla vidare i yrkeslivet känner sig lätt påhoppade. Man mötar hela skalan däremellan.
Ett problem är att studenter ofta tror att universitetslärare är lärare på heltid, och därför har oändligt med tid att lägga på undervisningen, förbereda veckor i förväg, lägga ut massor av material, och så vidare. Så är det ofta inte. Ens huvudsyssla är forskningen, och veckor i förväg är man upptagen med den. Även om föreläsningen såklart bygger på den man gjorde förra terminen, så går åtminstone jag alltid igenom den innan och justerar saker innan jag kör den igen. Studenterna kanske tänker att det är exakt samma, men det kan vara rätt mycket som ändrats.

Så det behöver inte vara ”dumheter” som du skriver, det kan vara tidsbrist, eller att det är mer som ändras än vad man som student inser, eller någon annan anledning som beror på att man som student ofta har väldigt begränsad insikt i vad lärarna gör när de inte står i sal.

Med det sagt så brukar man oftast lägga ut bilderna i förväg, men en del studenter vill t ex ha alla föreläsningar och bilder vid kursstart, och föreläsningarna både förinspelade och live, så att de kan välja om de vill titta hemifrån i förväg eller gå till föreläsningssalen. Att ordna allt det vid kursstart, och göra dubbla versioner av alla föreläsningar (en som man spelat in före kursstart, och en man håller live när det står i schemat, och uppdatera båda versionerna varje kursomgång) skulle i regel kräva mer tid än man har till sitt förfogande till undervisningen.
 
Be om att få Power Point presentationen utskriven i början av varje föreläsning. Jag tyckte att det var jättebra att kunna göra anteckningarna på den istället för att sitta och skriva ner allt och sen få ut den i efterhand!

Det blev mycket lugnare när jag fick den i början av föreläsningen för då behövde jag inte anteckna lika mycket och kunde lyssna och tänka mycket mer istället för bara skriva allt jag hann med.
 
Vilken lyx att få PPT-er innan föreläsningen? Det fick vi bara av ett litet fåtal lärare, andra lade upp efterhand (ofta efter x antal påminnelser), vissa ville inte dela sina presentationer alls. :cautious:
 
Vilken lyx att få PPT-er innan föreläsningen? Det fick vi bara av ett litet fåtal lärare, andra lade upp efterhand (ofta efter x antal påminnelser), vissa ville inte dela sina presentationer alls. :cautious:

Jag tycker att det är nästan direkt oförskämt att inte dela ut det innan föreläsningen. En sån liten insats gör så mycket för inlärningen för iaf mig och jag vet att många håller med mig. Då slipper jag anteckna allt och bara skriva förtydligande kommentarer och kan ägna föreläsningen åt att lyssna och fundera över det som läraren pratar om. Annars blir det lätt lite ytligt. Man bara antecknar för glatta livet och hinner inte tänka och ställa de frågor man kan tänkas ha.
 
Ett problem är att studenter ofta tror att universitetslärare är lärare på heltid, och därför har oändligt med tid att lägga på undervisningen, förbereda veckor i förväg, lägga ut massor av material, och så vidare. Så är det ofta inte. Ens huvudsyssla är forskningen, och veckor i förväg är man upptagen med den. Även om föreläsningen såklart bygger på den man gjorde förra terminen, så går åtminstone jag alltid igenom den innan och justerar saker innan jag kör den igen. Studenterna kanske tänker att det är exakt samma, men det kan vara rätt mycket som ändrats.

Så det behöver inte vara ”dumheter” som du skriver, det kan vara tidsbrist, eller att det är mer som ändras än vad man som student inser, eller någon annan anledning som beror på att man som student ofta har väldigt begränsad insikt i vad lärarna gör när de inte står i sal.

Med det sagt så brukar man oftast lägga ut bilderna i förväg, men en del studenter vill t ex ha alla föreläsningar och bilder vid kursstart, och föreläsningarna både förinspelade och live, så att de kan välja om de vill titta hemifrån i förväg eller gå till föreläsningssalen. Att ordna allt det vid kursstart, och göra dubbla versioner av alla föreläsningar (en som man spelat in före kursstart, och en man håller live när det står i schemat, och uppdatera båda versionerna varje kursomgång) skulle i regel kräva mer tid än man har till sitt förfogande till undervisningen.
Jag har tänkt en del på det och ser viss frustration hos de universitetslärare jag umgås med. Att kraven har ökat fort (sedan pandemin - då det var nött och tvunget att lösas) på att ha en slags total media-upplevelse och total frihet att välja hur man ska kunna ta till sig kursen, och sedan parat med väldigt höga förväntningar på att varje lärare och föreläsare ska göra nästintill perfekta presentationer både live och inspelat. Som om de vore TikTok-proffs i första hand och inte forskare som undervisar på grundutbildningen som del av sin tjänst.

Jag vet att vissa institutioner nästan kategoriskt säger nej till komplett material inspelat, eftersom de vill att studenterna deltar live, där och då - både för att det drastiskt ökar chanserna att klara kurserna och också ger lärarna lite avlastning. Material på förhand är också något en del säger nej till, eftersom föreläsningarna i de flesta kurser är levande material - och förhandsmaterial också lockar en del till att inte komma dit.
 
Jag tycker att det är nästan direkt oförskämt att inte dela ut det innan föreläsningen. En sån liten insats gör så mycket för inlärningen för iaf mig och jag vet att många håller med mig. Då slipper jag anteckna allt och bara skriva förtydligande kommentarer och kan ägna föreläsningen åt att lyssna och fundera över det som läraren pratar om. Annars blir det lätt lite ytligt. Man bara antecknar för glatta livet och hinner inte tänka och ställa de frågor man kan tänkas ha.
Du behöver ju inte anteckna för glatta livet om du vet att du får materialet efteråt tänker jag.
 
Du behöver ju inte anteckna för glatta livet om du vet att du får materialet efteråt tänker jag.

Jo, för då måste anteckningarna vara mer förklarande än om jag bara kan skriva en liten kort kommentar bredvid bilden som läraren pratar om. Jag kan dra en pil från ett specifikt ord jag inte förstod med en förklaring till ordet istället för att behöva skriva ner ordet.
 
Be om att få Power Point presentationen utskriven i början av varje föreläsning. Jag tyckte att det var jättebra att kunna göra anteckningarna på den istället för att sitta och skriva ner allt och sen få ut den i efterhand!

Det blev mycket lugnare när jag fick den i början av föreläsningen för då behövde jag inte anteckna lika mycket och kunde lyssna och tänka mycket mer istället för bara skriva allt jag hann med.
Jag tycker inte om att göra så när jag undervisar, jag säger så mycket som inte finns på bild och tycker det blir så mycket sämre interaktion om alla sitter med papper. Så jag förstår de som inte gör så. Det beror ju på vad man lär ut.
 
Jag har tänkt en del på det och ser viss frustration hos de universitetslärare jag umgås med. Att kraven har ökat fort (sedan pandemin - då det var nött och tvunget att lösas) på att ha en slags total media-upplevelse och total frihet att välja hur man ska kunna ta till sig kursen, och sedan parat med väldigt höga förväntningar på att varje lärare och föreläsare ska göra nästintill perfekta presentationer både live och inspelat. Som om de vore TikTok-proffs i första hand och inte forskare som undervisar på grundutbildningen som del av sin tjänst.

Jag vet att vissa institutioner nästan kategoriskt säger nej till komplett material inspelat, eftersom de vill att studenterna deltar live, där och då - både för att det drastiskt ökar chanserna att klara kurserna och också ger lärarna lite avlastning. Material på förhand är också något en del säger nej till, eftersom föreläsningarna i de flesta kurser är levande material - och förhandsmaterial också lockar en del till att inte komma dit.
Ja, och ibland får vissa bilder inte spridas hur som helst osv.. jag har faktiskt varit med om att jag rest 35 mil och förberett en presentation och sen var det fint väder och examenstider så inte en enda student dök upp. Det var flera som trodde att de kunde få det inspelat istället 🙈😂
 
Jag tycker inte om att göra så när jag undervisar, jag säger så mycket som inte finns på bild och tycker det blir så mycket sämre interaktion om alla sitter med papper. Så jag förstår de som inte gör så. Det beror ju på vad man lär ut.

Jag interagerar mycket mindre om jag måste anteckna mer. Bara för att jag inte har power point presentationen så betyder det inte att jag inte sitter med papper. Jag sitter mer med papper utan den. För då måste jag fokusera mer på att anteckna än om jag hade haft den.
 
Jag interagerar mycket mindre om jag måste anteckna mer. Bara för att jag inte har power point presentationen så betyder det inte att jag inte sitter med papper. Jag sitter mer med papper utan den. För då måste jag fokusera mer på att anteckna än om jag hade haft den.
Som sagt så är man olika. Jag tycker det är slöseri med papper och miljö att dela ut bilder som ändå inte alltid står för sig själva. Man får Mails mig om man vill ha bilder, det brukar sällan vara mer än 20-30% som gör det. Men beror ju också på vad man undervisar i såklart.
 
Som sagt så är man olika. Jag tycker det är slöseri med papper och miljö att dela ut bilder som ändå inte alltid står för sig själva. Man får Mails mig om man vill ha bilder, det brukar sällan vara mer än 20-30% som gör det. Men beror ju också på vad man undervisar i såklart.

I efterhand har jag ingen nytta av dem då jag inte har mina egna anteckningar på dem eftersom dem som du säger inte står för sig själv. Men får jag dem i början av föreläsningen blir de superbra för mig vid inlärning av ämnet.
 
Våra föreläsare lade i princip alltid ut föreläsningen som PDF. De som ville ha i pappersform att anteckna på fick skriva ut själva. Jag brukade i stället ladda ner och anteckna direkt i filen på datorn, de flesta pdf-program har möjlighet att lägga till egna kommentarer. Då har man efter föreläsningen en färdig fil med bilder och anteckningar att plugga på. Mycket smidigt!

Jag tillhör som sagt de som inte hinner lyssna och ta till mig innehållet om jag samtidigt måste fokusera på att skriva ner det som sägs. Det GÅR liksom inte för mig att skriva lika fort som en människa pratar, och ofta är det svårt att sitta i realtid och bedöma vad som är relevant och inte.

Andra lyssnar tvärtom bättre om de skriver under föreläsningen, och ytterligare andra lyssnar bäst om de får sitta och handarbeta med stickning e dyl medan de lyssnar.
 
Våra föreläsare lade i princip alltid ut föreläsningen som PDF. De som ville ha i pappersform att anteckna på fick skriva ut själva. Jag brukade i stället ladda ner och anteckna direkt i filen på datorn, de flesta pdf-program har möjlighet att lägga till egna kommentarer. Då har man efter föreläsningen en färdig fil med bilder och anteckningar att plugga på. Mycket smidigt!

Jag tillhör som sagt de som inte hinner lyssna och ta till mig innehållet om jag samtidigt måste fokusera på att skriva ner det som sägs. Det GÅR liksom inte för mig att skriva lika fort som en människa pratar, och ofta är det svårt att sitta i realtid och bedöma vad som är relevant och inte.

Andra lyssnar tvärtom bättre om de skriver under föreläsningen, och ytterligare andra lyssnar bäst om de får sitta och handarbeta med stickning e dyl medan de lyssnar.

Det låter som att vi är rätt lika på den punkten. Jag har också svårt att processa allt föreläsaren säger om jag samtidigt måste fokusera på att anteckna det hen säger. Just för att jag inte kan skriva så snabbt som hen pratar så måste jag medan jag antecknar också göra en snabb sammanfattning i huvudet samtidigt som jag lyssnar och försöker förstå. Om jag har PP-presentationen och kan anteckna på den (pappersform eller i datorn) så krävs det inte alls lika mycket anteckningar och jag kan lägga mer fokus på att lära mig under föreläsningens gång.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 581
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Min hjärna är kaputt. Jag har jättesvårt att koncentrera mig längre stunder, och när jag väl lyckas blir jag snabbt trött och utmattad...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: macbeth
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 113
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Här sitter jag och vet varken ut eller in, är så ledsen och letar desperat efter en lösning eftersom jag precis har fått veta att jag...
Svar
13
· Visningar
1 456
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp