Bukefalos 28 år!

Stulet hjärta

M

majjijann

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Mitt hjärta är stulet.

Som rent tidsfördriv satt jag och tittade på hästannonser här om dagen. Och plötsligt fanns han där. Hästen med stort H! Exakt en sådan som jag sagt att jag ska ha den dagen jag skaffar häst. Annonsen beskrev hästen utförligt och jag vet inte vad som hade kunnat göra pållen mindre perfekt.

Grejen är ju den att jag de senaste tre åren har pluggat och därmed är min ekonomi inte den bästa. Jag är en mycket ekonomisk person som bor billigt och hellre sparar än köper sånt jag inte behöver. Har ett lite smått generande stort sparkapital. Men det är ju så tryggt att se pengarna på kontot.

Jag gjorde idag sista tentan på min utbildning och på måndag börjar jag min praktik/provanställning som varar i fyra månader. Nya chefen har flera gånger sagt att utsikterna mot fast jobb är mycket goda. I annat fall har jag ett bristyrke och det borde inte vara problem att hitta jobb.

Jag borde kunna tillräckligt för att ha häst. Har varit uppslukad av dessa underbara djur i femton år och gått på ridskola, hästgymnasie och tagit hand om andras hästar. Har däremot inte haft eget ansvar för en häst fullt ut. Dock är det tre år sedan jag red senast, sen dess har jag knappt mer än luktat på en häst.

Förnuftet säger nej. Hjärtat säger ja!

Jag har tittat på hästannonser i flera år och detta är första gången jag hittar en häst som denna. När kommer jag hitta en så perfekt nästa gång? Pengarna till inköp har jag och får jag bara fortsatt jobb sedan så är inte ekonomin några som helst problem. Men har jag intresset kvar? Jag tror det, någon sorts abstinens har jag då absolut.

Men jag ska ju inte skaffa häst nu!? Kanske först till hösten när jag vet om jag har jobb eller inte. Jag känner ingen i området där jag bor, inga kontakter inom hästvärlden alls här. Men jag bor på landet och har ett antal stall bara inom synhåll hemifrån.

Jag vrider mig i svåra plågor på nätterna. Vad ska jag ta mig till? Om den där annonsen bara kunde försvinna så jag kan glömma pållen.
 
Sv: Stulet hjärta

Min spontana tanke är: Beskriv din situation för ägaren och fråga om du får ha hästen på foder tills du vet ang jobbet? Och tills du sett om det är detta du vill. Hästen kanske inte alls är den du vill ha i slutändan??
 
Sv: Stulet hjärta

Hur länge skulle du klara hästen på sparpengar, och har du nån backup om du skulle behöva låna?
Hade jag vart du, så hade jag nog provridit och känt efter ordentligt! Gå och surra med lite stallägare i din närhet, se hur mycket hjälp du skulle kunna få med foder, kunskap osv och få ett begrepp om kostnaderna där du bor! En duktig medryttare kanske skulle vara till hjälp i början, du kommer att få träningsvärk=D och vara ringrostig!

Är inte många som passar drömmen så där rakt av. Hittade en jag med, men den är utom räckhåll....:(
 
Sv: Stulet hjärta

Åh, måste ni vara så kloka? Kunde ni inte sagt åt mig att bara glömma allt istället! Jag blir ju alldeles nipprig av det här! :cry:
 
Sv: Stulet hjärta

Om man räknar med att hästen kostar 5000 per månad, vilket jag tror är ganska högt räknat för den här typen av häst och stallhyra i mitt område, så har jag gott och väl så det räcker i ett år, men då har jag inte räknat med att jag själv ska ha mat också :p

Hmmm...
 
Sv: Stulet hjärta

Åk iväg och provrid, marsch pannkaka!

Sen återkommer du till oss kloka på buke så ska vi nog reda ut det här :D:D
 
Sv: Stulet hjärta

Har du kollat om annonsen finns på annat ställe?

Vet inte hur det fungerar med annonserna där du letat, men om säljaren ej uppdaterat annonsen så kanske den ej ligger kvar just där du hittade den.

En annan tanke, har du skrivit ut annonsen? Om du har numret till säljaren så kan du ju faktiskt slå en signal ändå.
 
Sv: Stulet hjärta

Annonsen fanns på två ställen och den är borta på båda. Såvitt jag vet ligger annonsen två månader på ena sidan om man inte tar bort den och den här annonsen kom in för en vecka sedan. Så jag tror det är ganska kört.
 
Sv: Stulet hjärta

Fan ock. Precis när jag bestämt mig för att ringa idag. Måste jag vara så trögstartad?
 
Sv: Stulet hjärta

Du har inte skrivit ut annonsen då?

Kanske känns lite hopplöst, men om du har numret sparat så skadar det ju inte att ringa och höra.
 
Sv: Stulet hjärta

Nej, jag har tyvärr inte skrivit ut någon annons.
 
Sv: Stulet hjärta

Åh... :crazy:

Men jag håller tummar och tår att hästen med stort H dyker upp igen, när det passar i din vardag osv :)
 
Sv: Stulet hjärta

Men åååh, vad arg jag blir! Klart du ska ha häst! Men det dyker säkert upp en ny snart ska du se :) Och jag är övertygad att det skulle lösa sig ekonomiskt för dig. Och 5000 i månaden är mer än dubbelt vad min häst kommer kosta i höst och en stallhyra (plus mat, skoning och försäkring) i dina krokar borde ligga på ungefär det samma som hos mig.

Och pengar för oförutsedda utgifter har du (ja, ditt sparkonto är pinsamt stort ;)).

Köp för fan! (Så fort du hittar drömhästen igen ;))
 
Sv: Stulet hjärta

Det var en hårig typ. Nordsvensk heter det nog ;)
 
Sv: Stulet hjärta

Om du kollat på annonsen i din dator så kanske sidan finns kvar under historiken från föregående dagar?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 775
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 355
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 788
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad läser du just nu?
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp