Bukefalos 28 år!

Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Jag vet att det inte funkar så, men att i princip säga att man får skylla sig själv tycker jag ändå är fel. Brott är alltid ett brott. Och ska inte bagatelliseras eller ursäktas med att "man" får skylla sig själv. Då är man ju inne på samma spår som att en tjej med kort kjol får skylla sig själv om hon blir våldtagen. Eller att Örebrotjejerna får skylla sig själva om dom är ute själva i Örebro nu när det varit en hel del våldtäkter där.

Nej, man får inte skylla sig själv. Men man kanske borde tänka på riskerna? Jag skulle inte gå i en spetsbody i stan under en mörk helgnatt heller. Jag borde kunna göra det, om allt vore perfekt. Men nu är världen inte sån. Därför utsätter jag mig inte heller för onödiga risker. Likadant att binda upp två hundar utanför affären och sedan reagera med chock. Dom måste väl ha hört om att folk faktiskt tar hundar? Knyter upp och bara går därifrån.

När det sedan kommer fram information om att hunden är ung och har valpar hemma så tycker jag ännu mindre synd om ägarparet. Jättetråkigt om hundarna råkar ut för något otäckt, men vi får hoppas att dom har det bra istället för att tro det värsta. Alt. att dom kommer tillrätta och hundägarna lärt sig en läxa.
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

det är trots allt en jätteliten risk att hunden blir stulen utanför en affär. det förekommer, men sannolikheten att det ska inträffa när just du lämnar din hund en minut är väldigt låg. sedan kan man ju säga att man bör försöka skydda sig/sin hund, och hoppas att andra lär sig en läxa. men det är ju hemskt synd om ägarna ändå, fast de "slarvade". tänk om det hade hänt mig, vilka skuldkänslor jag hade haft. och detta ovanpå sorgen att ha mist min bästa vän...

jag blir lite deppig när jag läser och hör sånt, att det bara är synd om de som skött allting perfekt. att det inte är individens sorg som är det viktiga, utan om de har uppnått en rad andra kriterier för att få sympati. vad har det egentligen med saken att göra? jag hoppas verkligen att de människorna jag har runt mig är lite mer förstående den dagen jag råkar ut för en olycka. för jag är verkligen långt ifrån perfekt.
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Jag förstår ditt synsätt, men...

För mej handlar det - som jag skrev - om att kalkylera risker när jag väljer att göra sådant som jag VET är "dumt"!

Vi kan ta en annan "obetänksam" situation som JAG reagerar likadant på!

Tänk dej sommar, sol, + 25 grader... Två hundar i bagaget på en volvo v70 med framrutorna nere 3 cm på var sida.
Ägarna har gått och fikat och planerar bara vara borta en kort stund, men kön till cafét är längre än väntat och tiden springer iväg...
Inget "ont uppsåt" finns, men hundarna dör innan ägarna är tillbaka!

För MEJ är dessa två scenarion jämförbara!

Båda är tragiska och fruktansvärt "onödiga", men för mej är det svårt att känna någon äkta medkänsla när situationerna uppkommit enbart pga att hundägaren inte alls TÄNKT!

/Swat
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Men ägaren visste enligt tidningen om den risk som föreligger om man lämnar kamphundar utan uppsikt, hen visste om att stulna kamphundar kan komma att användas som sparring till sina egna tränade kamphundar..

Med den vetskapen att det har hänt så lämnar hen hundarna ?
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

att lämna hunden i bilen en solig dag innebär ju en garanterad död om den bara får vara där tillräckligt länge. det tycker inte jag är jämförbart med att under mycket kort tid binda upp sin hund. det är normalt sett helt ofarligt, även om tiden springer iväg lite.

kanske bättre jämförelse: att köra när det är lite halt ute innebär en kalkylerad risk. du vill trots det åka och träna på klubben. ni kör i diket på vägen dit. hundarna dör i olyckan, du blir naturligtvis jätteledsen och har massor med skuldkänslor. ni kunde ju tränat hemma istället. är det inte synd om dig då? du visste ju att det var farligt, men att sannolikheten inte var så stor.
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Fast jag tycker det rimmar illa att jämföra en trygg bil, med bilbur och att olyckan är framme... Mot att binda sina hundar utomhus utan tillsyn - medveten om att risken finns - en fredagkväll i en medelstor stad!

Men strunt samma!

Jag är kanske kall och "hemsk", men då får jag nog bara leva med det!

/Swat
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Jag skulle heller aldrig lämna mina hundar uppbundna utanför affär eller liknande. Men diskussioner om "rätt och fel" i en sån här situation så är min personliga åsikt att man kan vänta tills hunden/hundarna är tryggt hemma igen välbehållna. :-)

I efterlysningsannonsen på vår sida finns kartmarkering vart hundarna stals ifrån men då jag inte får länka så.... :-( Ni får PM:a mig om adressen
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

trygg bil? eller falsk trygghet? bilar har visserligen blivit tryggare för oss människor, så om man har köpt en bil av nyare modell så har man en rimlig chans att överleva. men 1) alla har inte råd att köpa en nyare bil och 2) blir man påkörd bakifrån så är skuffen rätt platt efteråt. om jag inte missminner mig så har du bur från samma ställe som jag har, och de lär nog inte hålla för mer än lättare påkörningar.

väl medveten om detta så ger jag mig också ut och kör fast det inte är direkt nödvändigt. jag har bl a varit med om att köra till lydnadstävling i snöstorm! snacka om onödigt. att kila in i affären och köpa snus känns faktiskt betydligt mindre riskfullt, om du frågar mig...

den sista kommentaren belyser verkligen min poäng. det är inte du som får leva med att du är "kall och hemsk", det är din omgivning. (jag tror dock att den stora majoriteten och även du är betydligt snällare mot den närmaste omgivningen än mot främlingar på nätet).
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

På gott och ont är jag likadan i verkliga livet som på detta forum!'

Så att hoppas/tro att jag skulle vara "snällare" om vi mötter öga mot öga är tyvärr ett önsketänkande.

/Swat
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Ja, fy vad är det jag säger :eek:
Fy tusan för folk som mig, som faktiskt tycker till om något högt som flertal inte ens vågar uttrycka. För hur kan man skriva något sådant? Hur kan en människa få tycka något? :eek:

Ja, vart är världen på väg...

Jag lever säkert i en konstig värld där vi inte går på rykten och vad vi "hört" och sen går ut och försöker svartmåla och rättfärdiga åsikter där vi tycker folk som är utsatta för brott får skylla sig själva.. :crazy:
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Fast vänta lite nu!!

Ingen säger att någon får skylla sej själv!
Vare sej de som väljer att lämna sina hundar "vind för våg" utanför affären medan de handlar eller dem som väljer att gå i spets underkläder på storgatan en lördagkväll!!

Men!

Det jag reagerar emot är i detta fall ägarnas "förvåning" över det som hänt!

Som vuxen, normal-intelligent människa så kan jag kallt kalkyllera med vilka risker som föreligger vid ett visst beteende!

Om jag väljer att cykla utan lyse mot färdriktningen på en riksväg så...?
Om jag klättrar över staketet på djurparken för att klappa vargarna så...?
Om jag sätter mej på AIK's läktare med Djurgården-tröja och skriker "AIK suger" så...?
Om jag parkerar på en plats märkt "Privat parkering" så...?

Det KAN vara så att inget händer!!
Men, jag kan också bli överkörd/biten/nerslagen och få en P-bot!

Är det rätt?
Bör jag inte tex. kunna sitta på vilken läktare som helst och heja på det lag JAG vill?
Jag vet faktikst inte...
I den bästa av världar så ABSOLUT! Men riktigt så fungerar ju inte den riktiga världen...

Som jag skrev så hoppas jag verkligen att de aktuella hundarna kommer tillrätta, men det hoppas jag för HUNDARNAS skull. Inte så mycket för ägarnas!

/Swat

Det finns pedofiler, så mina barn får varken gå ut eller på dagis?
Det finns stora aggressiva hundar, så småhundar ska vara inne?
Män våldtar, så jag går inte ut?
De flesta mord sker av folk man känner, så jag lever ensam och vägrar lära känna folk?
Bilolyckor sker, så jag vägrar köra bil?

Varför hoppas du inte att hundarna kommer hem för ägarnas skull?
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

För som jag skrivit i tidigare inlägg så ringer mina varningsklockor när någon väljer att lämna sina hundar bundna utan uppsikt en fredagskväll i en medelstor svensk stad. Enligt uttalanden väl medvetna om att hundstölder förekommer.

Dessutom handlar detta INTE om barn utan om hundar!!
Om personen ifråga hade lämnat sina små barn utanför affären en fredagkväll utan uppsikt hade min magkänsla sannorlikt varit densamma!!

/Swat
 
Senast ändrad:
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Jag lever säkert i en konstig värld där vi inte går på rykten och vad vi "hört" och sen går ut och försöker svartmåla och rättfärdiga åsikter där vi tycker folk som är utsatta för brott får skylla sig själva.. :crazy:

Det är ingen som sagt att ägaren får skylla sig själv!
Men som skrivits i tråden, det är en risk att lämna hunden utanför en affär. Så varför göra det? Snus-brist är inget livshotande tillstånd.

Sen är det många som blir upprörda över den avel som bedrivits med tiken, blandras avel av muskelhund och dessutom på en alldeles för ung tik, helt förståeligt.
Får man inte tycka illa om sådant? Det gör jag jämt, när jag läser på blocket, på forum och även i en tråd som denna.
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

För som jag skrivit i tidigare inlägg så ringer mina varningsklockor när någon väljer att lämna sina hundar bundna utan uppsikt en fredagskväll i en medelstor svensk stad. Enligt uttalanden väl medvetna om att hundstölder förekommer.

/Swat

Jag tänkte gå ut nästa helg, kommer förmodligen både ha kjol och bli hyffsat på lyset, ska jag förvänta mig att få skylla mig själv om jag blir drogad och våldtagen?

Att det är dumt att lämna hundar utanför en affär är väl en sak, mer seriöst, 3 minuter in och ut i affären och kamphundsras?
Vem hinner ens avgöra om de vågar ta en sån hund eller inte under den tiden?

Det händer att jag lämnar Mulle i bilen, när jag tex hämtar sonen på dagis, ska jag skylla mig själv då om någon snor han i bilen?
Är det rätt åt mig?

Trist att hundägare så gärna slår ner på varandra och inte alls känner att det faktiskt är synd om någon som förlorat sin hund.:(

Lite som att lämna barnen på dagis, oftast är personalen inte pedofiler.

Fast jag är inte så bra på skyll dig själv heller, tycker det är väldigt tråkigt när folk råkar ut för brott, oavsett.
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Att det är dumt att lämna hundar utanför en affär är väl en sak, mer seriöst, 3 minuter in och ut i affären och kamphundsras?
Vem hinner ens avgöra om de vågar ta en sån hund eller inte under den tiden?
Det är därför jag hävdar att det är någon som känner personen och hundarna som tagit hundarna!

Ju mer jag tänker på det ju mer självklart blir det. Som några andra skrev i tråden. Det är liten risk att faktiskt få sin hund stulen utanför affären.
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Det är ingen som sagt att ägaren får skylla sig själv!
Men som skrivits i tråden, det är en risk att lämna hunden utanför en affär. Så varför göra det? Snus-brist är inget livshotande tillstånd.

Sen är det många som blir upprörda över den avel som bedrivits med tiken, blandras avel av muskelhund och dessutom på en alldeles för ung tik, helt förståeligt.
Får man inte tycka illa om sådant? Det gör jag jämt, när jag läser på blocket, på forum och även i en tråd som denna.

Nu är ju tiken över 2 år, så man kan ju sluta stressa över det.

Naturligtvis är det en risk att lämna hunden, men att då tycka att man naturligtvis inte är en bra hundmänniska är steget lite för långt.

Blandrasavel är ju ett ämne i sig, men vet du mer? Är hundarna inte lämpliga för avel? Defekter? aggressioner?
eller hoppas vi bara att alla som avlar utanför skk ska få sina hundar stulna eller bara råka ut för ett helvete?
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Det är därför jag hävdar att det är någon som känner personen och hundarna som tagit hundarna!

Ju mer jag tänker på det ju mer självklart blir det. Som några andra skrev i tråden. Det är liten risk att faktiskt få sin hund stulen utanför affären.

Ja, en väldigt liten risk.
Jag har haft "se snälla ut" hundar längre och varit ganska omedveten om hundnappningar och aldrig råkat ut för varken stulna hundar, elaka barn eller någon som ens gått i närheten av dem när de varit bundna?

Hur många av oss" hundfolk" skulle gå fram till en okänd bunden hund utanför en affär, oavsett hur snäll den ser ut att vara?

Jag håller med dig, jag tror någon kände hundarna eller så var personen galen i sig.
Alternativt att några "hundnappare" sitter och väntar på tillfälle, men det känns långsökt?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 384
Senast: geting
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 066
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Nu sitter jag här och är skitorolig. Tik, född dec -12, fick första kullen på första löpet, och andra kullen på andra. Jag tog över...
Svar
1
· Visningar
1 056
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 388
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp