Suck, dessa hästförsäljare.

Grazing

Trådstartare
Alltså, jag blir så trött. Såg på Plus nu om hästar som säljs sjuka och som inte håller för ridning. Föredetta landslagsryttare är hon tydligen männskan också och verkar inte ha någon som helst känsla för hästarnas väl. Sen dessutom när männskan verkar ha uppgjort med veterinären om att släppa igenom hästarna oavsett problem känns bara så fel.

Det går verkligen inte att lita på någon.

Nu vet jag ju att man alltid ska ha en egen veterinär och alltid vara med på besiktningar osv.

Men ändå, har inte folk någon som helst moral längre, bara pengar det handlar om och struntar fullkomligt i hur hästens och den nya ägarens framtid blir.

Usch, blir så upprörd bara. Glad att jag inte letar häst i nuläget utan har den som jag har. Bara lurendrejerier hela tiden.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Såg också det, blir extremt upprörd/arg/ledsen av att se sånt här. Har man som människa ingen moral i kroppen, hur kan man kallt sälja vidare en häst som man vet är skadad, och hur kan man som veterinär vara med på detta. Nej lita kan man inte göra på någon, inte ens veterinärer tydligen... Sorglig historia, hoppas både hästförsäljaren och veterinären blir utan kunder i framtiden.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Hemska människor! Ska bli intressant att se vad som händer med hennes försäljning nu när "alla vet". För tidigare har hon ju inte direkt legat på latsidan med sin annonsering på populära salu-sidor på internet.

Jag blir alltid så arg på de som vägrar ställa upp på intervju i programmet, det gör ju inte det hela mindre misstänksamt?
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Sen undrar jag om det är tillåtet för veterinärer att hålla undan med information om skelettförändringar? Dom sa ingenting om det i programet. Tycker den veterinären borde ju stängas av, om man friröntgar och vet. hittar fynd så måste dom ju berättas om, annars är ju vitsen med röntgen onödig.

Det är ju uppenbart att dom gjort upp så att alla hästar går igenom UA oavsett problem dom har. Det borde inte vara lagligt.

Men men, det är otroligt bra att dom berättar om dessa personer på tv, får man vara glad för iallafall.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Inte när säljaren får hästen reklamerad och inte upplyser nästa köparenom felet. Som företag är du skyldig att upplysa!
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Nu har ju det här kommit ut och om inte något händer så kan man ju undra. Själv har jag också sett annonser på hästar från CAF och det är väl ingen vettig hästköpare som handlar därifrån efter det här har kommit ut?

Jag tycker det är sjukt att det går till så här. Veterinärer som undanhåller information borde inte få fortsätta arbeta som veterinär alls! Men det pågår säkert liknande saker på andra ställen och det är obehagligt. Det är som någon utav tjejerna i programmet sa att: Hur ska man våga köpa häst?
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Fan vad ledsen man blir när man ser sånt här. Så tråkigt att det finns så många oseriösa personer när det gäller hästaffärer.

Tycker det känns lite skumt med veterinären också. Måste ju finnas en anledning till att Camilla vill att alla besiktningar ska ske via Solvalla.
Är det uppgjort på något sätt att de aldrig säger något eller är veterinärerna där så dåliga att de inte märker saker?
Känns väldigt oroväckande att samma veterinärer släpper igenom hästar u.a som egentligen inte skulle gått igenom en besiktning från första början..
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Håller med. Hon håller tydligen till i Östergötland, att besikta hästarna här i Stockholm känns lite överkrångligt.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Är det uppgjort på något sätt att de aldrig säger något eller är veterinärerna där så dåliga att de inte märker saker?
Känns väldigt oroväckande att samma veterinärer släpper igenom hästar u.a som egentligen inte skulle gått igenom en besiktning från första början..
Låter ju på honom som om det är helt okej att helt enkelt inte nämna skelettförändringar. Han ångrar ju ingenting och säger att han inte gjort något fel. Trots att han faktiskt såg vad dom andra såg. Om jag fattade det rätt.

Tycker det känns ytterst oroande ifall veterinärer inte har skyldighet att berätta vad dom hittar.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Låter ju på honom som om det är helt okej att helt enkelt inte nämna skelettförändringar. Han ångrar ju ingenting och säger att han inte gjort något fel. Trots att han faktiskt såg vad dom andra såg. Om jag fattade det rätt.

Tycker det känns ytterst oroande ifall veterinärer inte har skyldighet att berätta vad dom hittar.

Det som jag nästan blev mest rädd för. En veterinär är ju ändå utbildad för att jobba med och för hästar. Att då säga att man inte har gjort något fel fast man har släppt igenom en häst som har ont två gånger under ett år är fan skrämmande.

Om veterinärer inte har en skyldighet att berätta vad de hittar så varför ska man besikta från första början då? Känns som hela vitsen med en besiktning försvinner om man ändå inte får reda på saker..
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Kommer antagligen att bli färre ridhästar som besiktigas på Solvalla i framtiden... och den där C A-F verkar vara en riktigt sympatisk person.

Fruktansvärt att det kan gå till såhär.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Det verkar ju i princip vara hästar som inte håller att ridas på, är ju möjligt att de får vila innan besiktningen så att de är fräscha just då och går igenom, särskilt som veterinären bara tar upp stora och uppenbara fel som ohjälpligt måste inverka. Rätt mycket röntgenförändringar är ju såna att man inte vet om hästen kommer få ont av dem eller inte.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

kl

en i mitt förra stall köpte en häst från caf och har gått/går genom hela den här historien nu.... grundlurad
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Inte när säljaren får hästen reklamerad och inte upplyser nästa köparenom felet. Som företag är du skyldig att upplysa!

Ja det vet jag väl ;) Min poäng är att om inte vetten ställde upp skulle skumraskskiten förekomma i betydligt mindre skala.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Vad jag förstod på den där veterinären så ansåg *han* att det var inom "normalvärdet" på de där skelettförändringarna? Som hästköpare, som är där för att besiktiga en häst jag kanske vill köpa, så anser jag att det är veterinärens f**baskade skyldighet att även informera om dessa förändringar även om det är inom det s.k "normalvärdet". Precis som att jag vill att min läkare talar om för mig att jag ligger på den övre gränsen för ex. diabetes.
Jag vill själv avgöra om jag vill köpa en häst som har förändringar alls. Veterinären ska inte leka Gud och göra valet åt mig. Nej, han borde mista sin legitimation!

Och HUR ska man som köpare kunna veta att hästen är "ren" vid en besiktning? Att den inte fått smärtstillande av något slag som döljer en ev. smärta??

Hur ska man någonsin våga köpa en häst igen? Hur noga man än är så sitter man med skägget i brevlådan. :crazy:

Jag led verkligen med kvinnan som ägt hästen Armani. Jag började nästan gråta själv när jag såg hennes reaktion över att han var avlivad. Skulle tro att hon var lättad över att hästen inte längre behöver ha ont, men att hon känner skuld att han blev såld ännu en gång som "frisk".
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

*kl*

Vad ledsen jag blir av sånt här.
Det är ju en sak (om än väldigt fel) att ljuga om skicket på en bil eller så. Men hästar är ju levande varelser som kan ha ont och lida. Hur kan man leva med sig själv när man vet att man medvetet struntar i hur djuren mår. :(
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Jag är ganska ny i hästvärlden och har haft tur när jag har köpt häst, tack och lov.

Det jag undrar är om det inte finns lagar/regler om detta? Att sälja en häst som är halt av smärta, eventuellt muta en veterinär och sen vägra ta sitt ansvar är i mina ögon djurplågeri.

Att ha djur är en dyr hobby, särskillt om de blir sjuka men det är väl ändå ett ansvar som man tar sig av oavsett om man är hobbyryttare eller hästförsäljare?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 306
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 355
Senast: Milosari
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 643
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp