Bukefalos 28 år!

Sund sällskapsras?

När jag skaffade min första hund gjorde jag alla fel man kan göra typ...dvs skaffade hund (omplacering så ej valp dock) på Blocket. Fick världens trevligaste hund mentalt, men med både patellaupphakning och atopisk dermatit. Nu vill jag göra om och göra rätt och hitta en sund hund från vettig uppfödare. Sällskapsras, helst ej trimras. Läser och läser med det känns som om "alla" raser dras med problem? Vilken sällskapsras anses vara den sundaste/bland de sundare? Både vad gäller sjukdomar/allergier och mentalt.
Jag tipsar också om Papillon. Glada, sociala, intelligenta, mycket will to please, lättlärda och hänger gärna med på allt. De tål också att ligga på sofflocket om man är sjuk tex.
Det är en sund ras som oftast lever långa och friska liv. Men så låg vikt och så atletiskt byggda kroppar får de sällan ledproblem och är fysiskt aktiva högt upp i åldern.
Avelsdjur måste ögonlysas och patella-undersökas. I övrigt har rasen inte några större besvär med sjukdom, allergier etc.

Pälsen borstar man ett par ggr i månaden för att främst undvika tovor bakom öronen.
 
Tibetansk spaniel - anses vara en av dom friskare småhundarna och dras inte med några andningsproblem eller dylikt trots sin lite kortare nos. Det är inte ovanligt att de blir 17-18 år gamla men jag har även sett flera exempel på hundar som har blivit +20 år.

Alla avelsdjur ska ögonlysas för PRA innan avelsdebuten och intyget får inte vara äldre än 1 år och tittar man på statistiken så har det de senaste 10 åren (fram till 2019) registrerats 6 fall av PRA inom rasen av de som har testats. Det rekommenderas även att man DNA testar för PRA3 innan avel.

Små navelbråck är ganska frekvent förekommande inom rasen dock men det är något uppfödarna och rasklubben jobbar på att förbättra och det är på god väg också då frekvensen av det har minskats.

Det är en liten, pigg och alert hund men väldigt envis och smart så de kan vara en utmaning på både gott och ont. De är riktiga clowner dock med sina upptåg och bli inte förvånad om du skulle hitta din tibbe sittandes uppe på ett köksbord till exempel. De älskar att sitta högt upp och spana över "ägorna".

Pälsen är lättskött trots sin mängd (främst hos hanar) och kräver bara en genomborstning någon gång i veckan. De fäller rikligt ca. två gånger om året men lite hela tiden, som de flesta dubbelpälsade raserna.
 
Jag sa inte apatisk. Jag sa mer apatisk. Lite dåligt ordval kanske.
Han leker, kastar leksaker i luften och springer efter. Drar igång lek med de yngre. Hoppar över soffans ryggstöd från båda hållen. Skulle racea om jag inte stoppade honom. Sådär som en lekfull hund gör.

Att ta det lugnt inomhus blir ju väldigt många timmar med att bara ta det lugnt. Har de faktiskt raceat (tävlingsdag) så är de lugnare en stund efteråt. Annars är det full rulle. Inte konstant förstås.

Men jag fick av ditt inlägg intrycket av att de mest bara sover inomhus. Men det gör ju inte dina heller förstås.
Jag förstår inte skillnaden, säger du "mer apatisk" syftar du ju till att hunden var apatisk från början.

Mina skulle aldrig få härja runt massor inne. De ligger i princip bara och sover eller vilar, tittar ut genom fönster eller tuggar på ett renhorn. De har inga problem att vara med på en arbetsplats och ligga och vila hela dagen med undantag för rastningar och lunchpromenad.

De kan leka nu när valpen precis flyttat in, hon har ännu inte hunnit lära sig helt att man vilar inne, men det är något av det första de får lära sig: inne vilar man, leker gör man ute. Valpen är dock rätt duktig på det, hennes lek inomhus nu är mestadels att trava runt med någon leksak som hon sedan lägger sig och tuggar på. Inte någon kapplöpning inomhus som de gärna hade tidigare, det är för stor skaderisk för att det ska vara tillåtet.

Men så går jag också dagliga långpromenader med mina, något som jag iaf tolkat det som att du aldrig går med dina hundar. Vår hundhållning skiljer sig nog mycket åt, vilket också lär påverka hur de beter sig.
 
Jag tipsar också om dansksvensk gårdshund. En riktigt trevlig och sund ras med lättskött päls. Jag har haft rasen sedan 1994. Det började med att jag tog hand om en omplaceringshund, en 4 år gammal tik, och sedan var jag fast.
Det är en aktiv ras - passar jättebra till agility, nosework, viltspår mm - men de flesta har en bra av-och-på knapp och får de bara jobba en del emellanåt, så är de suveränt duktiga på att koppla av i soffan sen. Det viktigaste för en dsg är att få vara tillsammans med sin familj/flock - då är den nöjd!
 
Jag tipsar också om dansksvensk gårdshund. En riktigt trevlig och sund ras med lättskött päls. Jag har haft rasen sedan 1994. Det började med att jag tog hand om en omplaceringshund, en 4 år gammal tik, och sedan var jag fast.
Det är en aktiv ras - passar jättebra till agility, nosework, viltspår mm - men de flesta har en bra av-och-på knapp och får de bara jobba en del emellanåt, så är de suveränt duktiga på att koppla av i soffan sen. Det viktigaste för en dsg är att få vara tillsammans med sin familj/flock - då är den nöjd!
Det låter verkligen som en ras som vi behöver titta närmre på!
 
Jag förstår inte skillnaden, säger du "mer apatisk" syftar du ju till att hunden var apatisk från början.

Mina skulle aldrig få härja runt massor inne. De ligger i princip bara och sover eller vilar, tittar ut genom fönster eller tuggar på ett renhorn. De har inga problem att vara med på en arbetsplats och ligga och vila hela dagen med undantag för rastningar och lunchpromenad.

De kan leka nu när valpen precis flyttat in, hon har ännu inte hunnit lära sig helt att man vilar inne, men det är något av det första de får lära sig: inne vilar man, leker gör man ute. Valpen är dock rätt duktig på det, hennes lek inomhus nu är mestadels att trava runt med någon leksak som hon sedan lägger sig och tuggar på. Inte någon kapplöpning inomhus som de gärna hade tidigare, det är för stor skaderisk för att det ska vara tillåtet.

Men så går jag också dagliga långpromenader med mina, något som jag iaf tolkat det som att du aldrig går med dina hundar. Vår hundhållning skiljer sig nog mycket åt, vilket också lär påverka hur de beter sig.
De springer löst (rejsar) 30-60minuter förutom rastningar vilket är mer än tillräckligt. Koppelpromenad gör jag dock sällan, eftersom de får mycket bättre motion av att få springa ordentligt. Jag promenerar med dem i inhägnad istället. Lösa.

Jag gjorde alltid tidigare så att de inte skulle leka inne, speciellt medan jag hade boxer. Men sen tänkte jag, när sjutton ska de leka då?

Och med mer apatisk menade jag inte "ännu mer apatisk" utan "mer mot det hållet". Som jag sa, det var ett dåligt ordval som du inte behöver haka upp dig på.
 
Jag gjorde alltid tidigare så att de inte skulle leka inne, speciellt medan jag hade boxer. Men sen tänkte jag, när sjutton ska de leka då?
Ute när de är lösa? Våra små leker en del inne, funkar då de är just små. De stora får leka ute, där de kan springa omkring mer på större ytor och bättre underlag. Även de små kan vilja vara med då men de hänger inte med.
 
Dansksvensk gårdshund? Klarar sig bra med långa promenader. Vill man hellre ligga på soffan gör de gärna det också - men under en filt :D
Den rasen har jag varit intresserad av och tycker det oftast när man läser står att det är en ras som behöver aktiveras och inte bara hänga med. Men jag har ingen större erfarenhet då jag träffat ganska få.
 
Den rasen har jag varit intresserad av och tycker det oftast när man läser står att det är en ras som behöver aktiveras och inte bara hänga med. Men jag har ingen större erfarenhet då jag träffat ganska få.
Ja, den behöver aktiveras, men den blir inte skogstokig om den får ta det lugnt några dagar. Jag har bott på gård med mina gårdisar, och de har varit nöjda med att få göra det en gårdshund ska göra, dvs hänga med i stallet, fånga en mus eller två, vakta gården och tala om när det kommer någon.
När det gäller träning (kör främst agility med mina), så behövs det inte så mycket för att de ska bli nöjda - mina brukar tröttna innan jag gör det. Visst kan aktiveringsbehovet skilja en del mellan olika individer, men de flesta gårdisar som jag har träffat på (ganska många under åren) har i främsta hand varit familjehundar.
 
Det låter verkligen som en ras som vi behöver titta närmre på!
Jag vill också tipsa om Dansk Svensk gårdshund!:) Min är pigg och hänger med på allt, men har inga problem med lugna dagar då det bara blir korta promenader. Perfekt storlek och noll pälsvård. Nackdelen är att de (iaf min, är ganska frusna). Funkar bra att ha med på kontoret och är oftast inte speciellt intresserad av folk han inte känner, vilket jag tycker är ganska skönt.
Min klarar sig bra med ordentliga promenader och hänga i stallet och på kontoret men jag märker att han gillar att få göra mer, så jag springer lite med honom och kör lite nose work, korta spår och uppletande.
Så jag skulle säga att det är en ras som klarar sig med bara promenader men mår bättre av att få göra mer :)
 
Den rasen har jag varit intresserad av och tycker det oftast när man läser står att det är en ras som behöver aktiveras och inte bara hänga med. Men jag har ingen större erfarenhet då jag träffat ganska få.
Jag har hört det från andra som inte har rasen också men det är en ras med tydlig on/off-knapp, som älskar sin familj mer än något annat och gillar att ligga under täcket på natten. Mina nöjer sig absolut med promenader, även om jag tar med den ene till stallet ibland så hon får leta möss på loftet, kör lite rallylydnad då och då, lite agility körde jag ibland förr. Jag vågar påstå att de flesta inte aktiverar sina DSG utöver promenader och de har det hur bra som helst. Gå med i den stora fb-gruppen, där finns stor spridning. Det finns såklart även linjer där de det finns dem som kräver mer aktivering, men mina är sällskapshundar.
 

Bifogade filer

  • A39F4C20-D0FA-4D51-BA48-F1EA7F628B8F.jpeg
    A39F4C20-D0FA-4D51-BA48-F1EA7F628B8F.jpeg
    516,4 KB · Visningar: 23
De springer löst (rejsar) 30-60minuter förutom rastningar vilket är mer än tillräckligt. Koppelpromenad gör jag dock sällan, eftersom de får mycket bättre motion av att få springa ordentligt. Jag promenerar med dem i inhägnad istället. Lösa.

Jag gjorde alltid tidigare så att de inte skulle leka inne, speciellt medan jag hade boxer. Men sen tänkte jag, när sjutton ska de leka då?

Och med mer apatisk menade jag inte "ännu mer apatisk" utan "mer mot det hållet". Som jag sa, det var ett dåligt ordval som du inte behöver haka upp dig på.
Ok, då förstår jag. Mina hundar leker finfint utomhus, och så vilar de inne. Sedan tränar vi en del (lek, rallylydnad, tricks) vilket gör att jag upplever att behovet av att leka inomhus minskar.

Jag förstod öht inte att det var "mer åt det hållet" du menade, det var därför jag ville ha ett förtydligande.
 
I ett av grannhusen här finns det en Dansk-Svensk gårdshund, den har alltid varit frisk fram till nu vid 15 års ålder då den hade något problem som jag inte minns vad det var men som veterinären fixade. Den är lite speciell med att den ogillar alla andra hundar och speciellt min när hon var valp och enträget ville leka. Då ville hon inte ens följa med när grannarna skulle promenera förbi här, men nu går det bättre. Däremot tycker hon om folk, men inte överdrivet mycket. Kommer fram och hälsar och vill bli klappad, men sedan är det bra. Grannarna har berättat att hon inte är lika mycket för att ligga och mysa med dom som tidigare hundar varit, bland annat Västgötaspets. Hon går inte att ha lös hemma på gården, eller gick åtminstone inte förr, för hon springer efter rådjur. Jag kommer ihåg när hon var ung, plötsligt kunde ett rådjur komma strosande över gårdsplanen, mitt på ljusa dagen. En minut efter kom hunden springande på sina små korta ben, djupt flåsande. Till slut tröttnade hon och gick hem, och hon var ju så liten att rådjuren knappt brydde sig om henne.
 
Ok, då förstår jag. Mina hundar leker finfint utomhus, och så vilar de inne. Sedan tränar vi en del (lek, rallylydnad, tricks) vilket gör att jag upplever att behovet av att leka inomhus minskar.

Jag förstod öht inte att det var "mer åt det hållet" du menade, det var därför jag ville ha ett förtydligande.
Ja som sagt, väldigt klantigt skrivet av mig. Vi tränar ju inte lydnad och sånt så det är ju en rätt stor skillnad. Dock tycker jag alla mina bekantas whippets leker väldigt mycket inomhus. Det kanske är mer typiskt hos whippet än saluki.
 
Ute när de är lösa? Våra små leker en del inne, funkar då de är just små. De stora får leka ute, där de kan springa omkring mer på större ytor och bättre underlag. Även de små kan vilja vara med då men de hänger inte med.
Jo givetvis. Men det är inte samma sak. De är ju ändå inomhus så väldigt mycket jämfört med ute, speciellt nu då det är kallt och de hatar varje sekund av utevistelsen.

Det går ju absolut att avbryta dem, det är. Inte helt utom kontroll, men jag unnar dem lek.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 825
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 998
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 276
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp