Bukefalos 28 år!

Sund sällskapsras?

Lejanna

Trådstartare
När jag skaffade min första hund gjorde jag alla fel man kan göra typ...dvs skaffade hund (omplacering så ej valp dock) på Blocket. Fick världens trevligaste hund mentalt, men med både patellaupphakning och atopisk dermatit. Nu vill jag göra om och göra rätt och hitta en sund hund från vettig uppfödare. Sällskapsras, helst ej trimras. Läser och läser med det känns som om "alla" raser dras med problem? Vilken sällskapsras anses vara den sundaste/bland de sundare? Både vad gäller sjukdomar/allergier och mentalt.
 
Beror ju väldigt mycket på vad du kan erbjuda hunden. Tex lever de flesta vinthundar enkla sällskapsliv och är friska och sunda. De behöver dock vara fysiskt aktiva.
 
Beror ju väldigt mycket på vad du kan erbjuda hunden. Tex lever de flesta vinthundar enkla sällskapsliv och är friska och sunda. De behöver dock vara fysiskt aktiva.
Ja, såklart. Det måste jag också tänka på. Tack för input.
Jag tänker att vinthundar behöver få vara fysiskt aktiva som i att verkligen få springa av sig, inte bara långa koppelpromenader?
 
Vad ska du gör med hunden? Är det bara promenader, samt vara med i vardagen vi pratar?
I princip ja. Valpkurs definitiv, men vi har egentligen inget intresse i hundsport. En robust kompis som kan slappna av på kontoret utan att bli stissig om ett möte drar ut på tiden och som samtidigt fixar helgens timslånga vandringsturer i skog och mark.
 
I princip ja. Valpkurs definitiv, men vi har egentligen inget intresse i hundsport. En robust kompis som kan slappna av på kontoret utan att bli stissig om ett möte drar ut på tiden och som samtidigt fixar helgens timslånga vandringsturer i skog och mark.
Har du möjlighet att låta hunden springa lös några gånger i veckan på lite större inhägnat område så kan vinthund vara ett bra alternativ. Som alla hundar är de vilda som valpar, men när de väl blivit lite mer vuxna så är de otroligt lugna inomhus, ligger tysta och sover på något varmt, mjukt ställe och är glatt med på ordentliga långpromenader (så länge det inte är för dåligt väder).

Det är just lösspringet som gör att de kan ses som "krävande", men har man bara en lösning för det så är de otroligt enkla hundar att leva med. Många uppskattar också lite trickträning osv, men det är inte en hundtyp för någon som vill satsa på att komma långt inom lydnadstävlingar.
 
Mittelspitz hör väl till de friskare raserna. Åtminstone lever de länge.

Min något begränsade erfarenhet är att de är easy going, trevliga hundar som gärna hänger med sina människor på det mesta utan att behöva mängder av daglig träning. (Normal aktivitet är förstås alltid bra men det är skillnad mellan hundraser).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mittelspitz hör väl till de friskare raserna. Åtminstone lever de länge.

Min något begränsade erfarenhet är att de är easy going, trevliga hundar som gärna hänger med sina människor på det mesta utan att behöva mängder av daglig träning. (Normal aktivitet är förstås alltid bra men det är skillnad mellan hundraser).
Håller med här. Generellt är det väl flera av spetsraserna, inte polarhundarna då, som skulle passa in på det du önskar. Oftast rätt friska och kräver inte massor av träning.

Eurasier har jag haft, en sån ras som inte dras med jättemycket problem även om mer börjar framkomma nu i takt med att rasen växer.
Men en spets som mitteln tror jag är toppentrevlig. Haft en som daghund och det var en otroligt härlig individ. 😁
 
När jag skaffade min första hund gjorde jag alla fel man kan göra typ...dvs skaffade hund (omplacering så ej valp dock) på Blocket. Fick världens trevligaste hund mentalt, men med både patellaupphakning och atopisk dermatit. Nu vill jag göra om och göra rätt och hitta en sund hund från vettig uppfödare. Sällskapsras, helst ej trimras. Läser och läser med det känns som om "alla" raser dras med problem? Vilken sällskapsras anses vara den sundaste/bland de sundare? Både vad gäller sjukdomar/allergier och mentalt.
Kanske kolla på de mindre terrierraserna - norwich, norfolk, cairn, australisk terrier? Friska, trevliga och roliga hundar med "normalt" aktiveringsbehov skulle jag säga. Har själv haft en cairn som var en utmärkt familjehund!
 
Mittelspitz hör väl till de friskare raserna. Åtminstone lever de länge.

Min något begränsade erfarenhet är att de är easy going, trevliga hundar som gärna hänger med sina människor på det mesta utan att behöva mängder av daglig träning. (Normal aktivitet är förstås alltid bra men det är skillnad mellan hundraser).
Bra tips! Grannen har dock en VÄLDIGT skallig individ så det avskräcker lite...
 
Kanske kolla på de mindre terrierraserna - norwich, norfolk, cairn, australisk terrier? Friska, trevliga och roliga hundar med "normalt" aktiveringsbehov skulle jag säga. Har själv haft en cairn som var en utmärkt familjehund!
Ja, Cairnterrier har jag varit inne på tidigare- tack för påminnelsen!
 
Jag är förtjust i lhasa apsos och shih tzus men skulle även kunna tänka mig bichon havanaise,bichon frise och italiensk vinthund alla sunda både i kropp och knopp förutom att shih tzun har lite kort nos.
 
Jag är förtjust i lhasa apsos och shih tzus men skulle även kunna tänka mig bichon havanaise,bichon frise och italiensk vinthund alla sunda både i kropp och knopp förutom att shih tzun har lite kort nos.
Italiensk vinthund? Nej frakturer är extremt vanligt inom rasen. Mycket dåliga tänder, epilepsi, ögonproblem och patellaluxation. Extra svårt att hitta en bra eftersom det är väldigt få som gör ögonlysning och kollar patella dessutom.
 
Spetsar (inte polarhundarna) är generellt friska av sig och mentalt bra även om det så klart finns individuella undantag. Nackdelen är de fäller och skäller :D men om man inte har nåt problem med det så är de roliga och friska hundar. Även schipperke passar in här.

Om man gillar hundar med lite eget sinne och en portion envishet så passar många terriers bra. Nackdelen är ju dock att de flesta är trimraser. Dvärgschnauzer och dansk-svensk gårdshund är också trevliga och friska raser.

Vill man ha något mer mjukt och följsamt så är bichonraserna lämpliga. De är också generellt friska och krya. Även pudeln är en väldigt trevlig allroundhund.

De sjuka raserna att hålla sig undan är samtliga med platt nos. Värst är fransk bulldog, mops, pekingese, bulldog mm
 
Har du möjlighet att låta hunden springa lös några gånger i veckan på lite större inhägnat område så kan vinthund vara ett bra alternativ. Som alla hundar är de vilda som valpar, men när de väl blivit lite mer vuxna så är de otroligt lugna inomhus, ligger tysta och sover på något varmt, mjukt ställe och är glatt med på ordentliga långpromenader (så länge det inte är för dåligt väder).

Det är just lösspringet som gör att de kan ses som "krävande", men har man bara en lösning för det så är de otroligt enkla hundar att leva med. Många uppskattar också lite trickträning osv, men det är inte en hundtyp för någon som vill satsa på att komma långt inom lydnadstävlingar.
Njae, beror på hund. Vår sexåriga grey är absolut inte lugn. Visst har han lugna stunder men herre gud så han orkar hålla på. Likadant med tioåriga och fyraåriga Whippeten finns inget slut! De är ju dock raceavlade (förutom yngsta wh som är mixad linje). Vår äldsta racegrey är dock lugnet själv. Men det är 1/5. Resten är totalt koko! De kan ju absolut ligfa och vila långa stunder med, men jag menar mest att de verkligen inte är soffpotatisar.

Men då är våra I tävlingskondition. Vet inte om de skulle ha lärt sig att bli mer apatiska utan träningen...
 
Njae, beror på hund. Vår sexåriga grey är absolut inte lugn. Visst har han lugna stunder men herre gud så han orkar hålla på. Likadant med tioåriga och fyraåriga Whippeten finns inget slut! De är ju dock raceavlade (förutom yngsta wh som är mixad linje). Vår äldsta racegrey är dock lugnet själv. Men det är 1/5. Resten är totalt koko! De kan ju absolut ligfa och vila långa stunder med, men jag menar mest att de verkligen inte är soffpotatisar.

Men då är våra I tävlingskondition. Vet inte om de skulle ha lärt sig att bli mer apatiska utan träningen...
Och hur är 6åringen när han "håller på"?

Varför skulle en hund vara apatisk bara för att den tar det lugnt inomhus?
 
Och hur är 6åringen när han "håller på"?

Varför skulle en hund vara apatisk bara för att den tar det lugnt inomhus?
Jag sa inte apatisk. Jag sa mer apatisk. Lite dåligt ordval kanske.
Han leker, kastar leksaker i luften och springer efter. Drar igång lek med de yngre. Hoppar över soffans ryggstöd från båda hållen. Skulle racea om jag inte stoppade honom. Sådär som en lekfull hund gör.

Att ta det lugnt inomhus blir ju väldigt många timmar med att bara ta det lugnt. Har de faktiskt raceat (tävlingsdag) så är de lugnare en stund efteråt. Annars är det full rulle. Inte konstant förstås.

Men jag fick av ditt inlägg intrycket av att de mest bara sover inomhus. Men det gör ju inte dina heller förstås.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 825
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 998
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 276
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp