Bukefalos 28 år!

Superloin kastreringschip

Sv: Superloin kastreringschip

Så du tycker det är helt ok att implantera chip i katterna som sedan måste opereras ut om kroppen säger ifrån, bara för att dom ska vara fertila när det passar oss? Jag tycker det är att gå för långt. Jag låter inte en hona gå på p-piller i ett år heller, löper hon så starkt hela året om så får hon få några täta kullar och sedan kastreras på ett normalt sätt.

Vad kommer härnäst? Ett chip som gör att katten blir lugn och inte klättrar i gardiner eller klöser på tapeter? Eller ett chip som gör att katten inte kan gå mer än ett visst avstånd från huset? Nej, någonstans måste man dra gränsen och detta är för mig inte ok.

Jag tycker det är lika OK som att implantera ett ID-chip. P-piller ges också för att katterna ska vara fertila när det passar oss, jag ser ärligt talat inte någon skillnad förutom att Suprelorin möjligen kan vara mindre hälsovådligt.
 
Sv: Superloin kastreringschip

Jag ger inte p-piller för att katterna ska vara fertila när det passar mig (jag anpassar mina planer efter när det passar dem), jag ger det för att ge dom en chans att återhämta sig lite. Jag har aldrig gett p-piller mer än max ett par månader i sträck eller/år.
 
Sv: Superloin kastreringschip

Och man kan sätta in ett Suprelorin-chip i 6 månader av exakt samma skäl. Vad är då skillnaden? Du ger p-piller i några månader, en annan sätter in ett chip som fungerar i 6 månader.
 
Sv: Superloin kastreringschip

Skillnaden är att man måste operera bort det för att få ut det! och att 6 månader är lång tid! Hur vet man att det inte håller i sig mer än 6 månader? Bara tanken på att sätta in chip i djur för att kontrollera deras beteende är för mig absurt! Om detta ämne nu fungerra så mycket bättre än hormonerna som är i p-piller, varför kan man inte ge det i tablettform istället så man själv kan kontrollera när man vill sluta?
 
Sv: Superloin kastreringschip

Skillnaden är att man måste operera bort det för att få ut det! och att 6 månader är lång tid! Hur vet man att det inte håller i sig mer än 6 månader? Bara tanken på att sätta in chip i djur för att kontrollera deras beteende är för mig absurt! Om detta ämne nu fungerra så mycket bättre än hormonerna som är i p-piller, varför kan man inte ge det i tablettform istället så man själv kan kontrollera när man vill sluta?

Å andra sidan måste man inte ta ut det. Det kan lämnas kvar såvida inte kroppen stöter bort det. Vi sätter in ID-chip utan att blinka (iaf de flesta av oss).

Det går såklart inte att säkert veta om chippet kommer räcka precis 6 månader eller om det kan utsöndra deslorerin lite längre än så, men du vet inte hur p-piller funkar på en hona innan du provar heller. Hur ofta hon måste ges piller eller när löpet kommer tillbaka efteråt.

Är det mer OK att kontrollera katters beteende med piller menar du? För det gör ju folk, det gör ju du även fast syftet med p-pillren när du ger dem är att honkatten ska återhämta sig. Effekten blir densamma. Chip eller p-piller, vad är skillnaden? För nej, du behöver ju faktiskt inte operera ut implantatet.

Varför Suprelorin inte ges i tablettform kan jag komma på tre möjliga orsaker till:
1. Implantat är smidigare än oral behandling
2. Deslorerlin kanske inte tas upp lika väl vid oral behandling som när det läggs sk.
3. Man kan inte glömma att ge ett piller och rubba behandlingen. Djuret får hela tiden en låg dos av läkemedlet utan att du behöver komma ihåg att ge läkemedlet.
 
Sv: Superloin kastreringschip

Jag vet att ett piller inte kommer att påverka katten i minst 6 månader iaf, det är ett skäl som mer än väl väger upp att ge p-piller ist. Sen har jag inte lust att stoppa i ett chip i katten varje gång jag vill ge henne en "paus", det kan bli många chip med tiden... Som sagt, bara tanken är för mig befängd.
 
Sv: Superloin kastreringschip

En avelshona bör inte ges en längre paus under fler än en gång i livet oavsett vilket läkemedel som används. För hennes hälsas skull ska hon ju hållas aktiv i avel. Tror risken är mycket liten att en katt (eller hund) kommer tryckas full med Suprelorinchip.

Suprelorin kommer sannolikt främst användas på pissande hankatter. Så att man slipper stressa fram flera kullar under en kort period utan istället kan avvakta.

Är det den långvariga effekten som är problemet? Vad gör det för praktisk skillnad om man istället för att ge p-piller i 6 månader sätter ett chip som räcker den tiden? Jag förstår inte grejen.

P-stav till kvinnor är mer suspekta än p-piller?
 
Sv: Superloin kastreringschip

Jag har redan förklarat vad jag tycker är skillnaden, ser ingen mening med att upprepa mig gång på gång.
 
Sv: Superloin kastreringschip

Kl*

Det jag har hört och läst ger mig positiva vibbar. Jag skulle utan tvekan använda detta framför p-piller.
 
Sv: Superloin kastreringschip

Det verkar som det är på väg lite sakta här i Sverige nu. Dock handlar det om upp till 12-14 månader som hanen är steril, tydligen minskar kulorna i storlek och man kan därför se när hanen är på väg att bli fertil "igen". Honor ända upp till 16-18 månader.
Chipet löses tydligen upp så katten blir inte full med chip om man sätter in flera och enligt tillverkaren så funkar det på katt också.
 
Sv: Superloin kastreringschip

*kl*

Min vet sätter det gärna på hankatt. (Jag har inte frågat om hona)

För min del ser jag en stor fördel, allt som kan ersätta p-piller är efterlängtat. Den som tror att p-piller är en skonsam och riskfri behandling måste ju ha missat en hel del...
 
Sv: Superloin kastreringschip

Skillnaden är att man måste operera bort det för att få ut det! och att 6 månader är lång tid! Hur vet man att det inte håller i sig mer än 6 månader? Bara tanken på att sätta in chip i djur för att kontrollera deras beteende är för mig absurt! Om detta ämne nu fungerra så mycket bättre än hormonerna som är i p-piller, varför kan man inte ge det i tablettform istället så man själv kan kontrollera när man vill sluta?

Suprelorin ska och kan inte opereras bort. Det löser upp sig självt! Det består deslorelin (själva hormonet),palmolja, lecitin och natriumaceteat.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 365
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
664
Senast: Tilly_85
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 999
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag har funderat endel på det här med AI och liknande i världen. Hörde att det kommit ut ett valtal (?) från nån amerikansk politiker...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 989
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp