SUV-trenden

Som vanligt har du missat poängen, en pickup är en arbetsbil. Dvs vi som behöver köra tung last i skitterräng har stor användning för dem. De moderna (dvs inte den jag kör...) har bra körkomfort och har de tillräcklig motor även körglädje. Sedan tycker som sagt några av oss att vissa pickismodeller är snygga.

Jag syftade mer på de som använder sina pickups som en vanlig bil.

I USA så använder de flesta inte sina flak överhuvudtaget.

Kolla vad han säger i klippet 14:10

 
Senast ändrad:
Jag älskar min SUV!
I höstas hade jag ett närgånget rådjur som sprang ut framför bilen, ingen möjlighet att stanna. Tog i fronten på högra sidan, på bilen såg man det knappt. Men verkstaden kollade upp den, det hade vart 2:a rådjursolyckan den dagen. Båda hade gått till på ungefär samma sätt. Den andra bilen var totaldemolerad och skroten var enda alternativet. Allt som behövde göras på min SUV var lite lackskador.

Den drar 0.6, är 7-sitsig och barnen sitter både högt och säkert. Även jag som kör känner mig väldigt säker. Den har enormt bra väghållning, den ligger där den ska på vägen. Blåser det flyttar den inte på sig. Det är absolut ingen bil du sätter dig och kör fort i, men den r extremt bekväm att köra långt i. Bra lasthöjd i bagageutrymmet.

Vi bor i ett halvstort samhälle, men har enormt mycket vilt på sträckan -> samhälle ut till E4.

Det jag skulle säga är negativt med bilen, är att den är som ett mindre lastskepp inne i staden. Annars älskar jag den.
 
Morsan har suv, hon bor på landet, innan hade hon en renault lagune (?) och den skakade sönder totalt. Själv har jag en Audi A4 S-line och får parker och gå sista 700 meterna när jag ska besöka henne :angel: Så nog kan jag förstå värdet i en suv.
Jag har gjort ett par dikeskörningar i hennes suv på hennes väg (fråga inte :angel:) kom upp själv galant, tvivlar att audin fixat det
 
Morsan har suv, hon bor på landet, innan hade hon en renault lagune (?) och den skakade sönder totalt. Själv har jag en Audi A4 S-line och får parker och gå sista 700 meterna när jag ska besöka henne :angel: Så nog kan jag förstå värdet i en suv.
Jag har gjort ett par dik:turd:eskörningar i hennes suv på hennes väg (fråga inte :angel:) kom upp själv galant, tvivlar att audin fixat det
Oj, om hon har så dålig vägförbindelse kan jag förstå värdet i en SUV. Finns ju små SUV:ar också...
Men jag misstänker att din Audi A4 är roligare att köra ? ;)
 
Oj, om hon har så dålig vägförbindelse kan jag förstå värdet i en SUV. Finns ju små SUV:ar också...
Men jag misstänker att din Audi A4 är roligare att köra ? ;)
Jovisst är den det enligt mitt tycke! Men smaken är som bekant som baken :) Min mor skulle dock aldrig sätta sig i den tex , så låg som den är.
 
SUV:ar är dessutom farligare i stadstrafik. Att du sitter högre inger en falsk känsla av trygghet.

"Fler än sex av tio bilar som Volvo säljer är numera suvar och generellt säljs suvarna ofta med argumentet att de är smidiga vid stadskörning eftersom föraren får bra överblick över trafiken och en känsla av trygghet.

Men enligt en ny granskning gjord av en lokal tv-station i Indiana stämmer inte alltid den bilden överens med verkligheten. Moderna suvar kan ha enorma döda vinklar, inte bara snett bakom bilen utan också rakt framför."

https://www.vibilagare.se/nyheter/avslojat-13-barn-kan-gomma-sig-i-suvens-doda-vinkel
 
Stora SUVar borde förbjudas i städerna.
Dom är farligare för föraren och fotgängare. Förutom då att dom släpper ut mer avgaser...

"De tar större plats, släpper ut mer koldioxid och är farligare både för förare och för fotgängare. Stadsjeeparna är en olycka för klimatet och för trafiksäkerheten."
"
Många förare känner sig säkrare bakom ratten i en stadsjeep. Men den upphöjda positionen ger en falsk känsla av trygghet. Risken att dö i en trafikolycka är elva procent högre i en stadsjeep än i en vanlig bil. Det beror bland annat på att den höga tyngdpunkten gör att bilarna lättare slår runt.

Ännu farligare är designen för andra. En fotgängare som blir påkörd av en stadsjeep löper dubbelt så stor risk att dö än vid en kollision med en vanlig bil. Återigen är det höjden som är boven: den ger fler svårbehandlade skador på huvud och överkropp.

Efter en otäck olycka i Berlin i början av september där fyra fotgängare dödades efter att en förare tappat kontrollen över sin Porsche Macan höjs politiska krav i Tyskland på att förbjuda de största stadsjeeparna i innerstäderna. Det har följts av artiklar i bland annat Los Angeles Times, Guardian och Financial Times. I svensk debatt tycks dock elsparkcyklar fortfarande utgöra ett värre"

https://www.expressen.se/ledare/pat...orstigare-farligare-stadsjeepen-ar-en-olycka/
 
SUVarna ökade utsläppen mer än industrin och flyget tillsammans. Märkligt att man gnäller på flygen men inte på dessa fläskiga SUV:ar

"När Internationella energirådet såg resultatet av sin studie stötte de på något oväntat. Inom energiområdet stod suvarna för den näst största ökningen av koldioxid. Under perioden mellan 2010 och 2018 ökade utsläppen från suvarna mer än från både industri och flyg."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/stor-okning-av-utslapp-fran-suvar
 
Vi vet vad du tycker så du kan sluta spamma tråden med länkar till artiklar.

Jag försöker bara förstå varför man köper en SUV om man inte bor ute i bushen och kör på traktorvägar.

SUV:arna är ju sämre för miljön, sämre säkerhet , väghållning, sämre vinterbilar, högre inköpspris m.m.
 
Senast ändrad:
Stora SUVar borde förbjudas i städerna.
Dom är farligare för föraren och fotgängare. Förutom då att dom släpper ut mer avgaser...

"De tar större plats, släpper ut mer koldioxid och är farligare både för förare och för fotgängare. Stadsjeeparna är en olycka för klimatet och för trafiksäkerheten."
"
Många förare känner sig säkrare bakom ratten i en stadsjeep. Men den upphöjda positionen ger en falsk känsla av trygghet. Risken att dö i en trafikolycka är elva procent högre i en stadsjeep än i en vanlig bil. Det beror bland annat på att den höga tyngdpunkten gör att bilarna lättare slår runt.

Ännu farligare är designen för andra. En fotgängare som blir påkörd av en stadsjeep löper dubbelt så stor risk att dö än vid en kollision med en vanlig bil. Återigen är det höjden som är boven: den ger fler svårbehandlade skador på huvud och överkropp.

Efter en otäck olycka i Berlin i början av september där fyra fotgängare dödades efter att en förare tappat kontrollen över sin Porsche Macan höjs politiska krav i Tyskland på att förbjuda de största stadsjeeparna i innerstäderna. Det har följts av artiklar i bland annat Los Angeles Times, Guardian och Financial Times. I svensk debatt tycks dock elsparkcyklar fortfarande utgöra ett värre"

https://www.expressen.se/ledare/pat...orstigare-farligare-stadsjeepen-ar-en-olycka/
Fattar inte varför det finns behov av bil öht i lite större städer. Parkera utanför och ta kollektivtrafiken in.
 
SUVarna ökade utsläppen mer än industrin och flyget tillsammans. Märkligt att man gnäller på flygen men inte på dessa fläskiga SUV:ar

"När Internationella energirådet såg resultatet av sin studie stötte de på något oväntat. Inom energiområdet stod suvarna för den näst största ökningen av koldioxid. Under perioden mellan 2010 och 2018 ökade utsläppen från suvarna mer än från både industri och flyg."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/stor-okning-av-utslapp-fran-suvar
Tack vare regeringens vetenskapsfientliga idéer om hur "miljöbilar" ska definieras.

De där större bilarna (oavsett karosstyp) som är laddhybrider, drar ofta 2-3 liter bensin per mil, när de förbrukat de där få milen som de kan gå på batteri.

Självklart ökar utsläppen av klimatgaser då, jämfört med fordon som förbrukar 0,5 liter per mil.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/jon...ck-regeringen-att-bromsa-klimatomstallningen/

För övrigt var detta den sista maten jag tänker ge det här trollet.
 
Man kanske vill ta sig till andra platser än in till stan?
Va är det då för platser du inte kan ta dig till med en vanlig bil menar du ? En vanlig bil tar sig fram utan problem på vägar och grusvägar. Kör du ofta på platser där det inte finns vägar ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp