SUV-trenden

Tack vare regeringens vetenskapsfientliga idéer om hur "miljöbilar" ska definieras.

De där större bilarna (oavsett karosstyp) som är laddhybrider, drar ofta 2-3 liter bensin per mil, när de förbrukat de där få milen som de kan gå på batteri.

Självklart ökar utsläppen av klimatgaser då, jämfört med fordon som förbrukar 0,5 liter per mil.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/jon...ck-regeringen-att-bromsa-klimatomstallningen/

För övrigt var detta den sista maten jag tänker ge det här trollet.

Det säger väl sig självt att en 2,4 ton tung SUV inte är byggd för att gå som hybrid eller miljöbil om det inte är en renodlad elbil.
 
SUV:ar är dessutom farligare i stadstrafik. Att du sitter högre inger en falsk känsla av trygghet.
Jag skulle nog snarare säga att det där är en sanning med modifikation. Alla bilar är farliga om man ska se det så. Säkrast är att stanna hemma.

Mångla slarvar och lär sig inte att hantera döda vinklar hur man ska titta osv. Har enormt många på lastbilen och en hel del på personbilen, men jag vet hur jag ska titta för att kringgå problemet.
Så för mig är inte en SUV farligare än någon annan bil.
 
Jag skulle nog snarare säga att det där är en sanning med modifikation. Alla bilar är farliga om man ska se det så. Säkrast är att stanna hemma.

Mångla slarvar och lär sig inte att hantera döda vinklar hur man ska titta osv. Har enormt många på lastbilen och en hel del på personbilen, men jag vet hur jag ska titta för att kringgå problemet.
Så för mig är inte en SUV farligare än någon annan bil.

Satistiken säger ju en annan sak. Men det är möjligt att de som kör SUV:ar får en övertro till dess säkerhet också...
 
Läste du ens vad jag skrev? Läs igen.
Jag läste det.
Det är klart att SUV:arna är farligare i trafiken. Du har större chans att råka ut för en dödsolycka , 2,5 ggr större risk att en fotgängare dör vid en påkörning. Det i kombination med en sämre väghållning , tyngre och högre fordon innebär större risker i trafiken oavsett om du kan hantera fordonet eller inte.
Men såklart det är bra om du kan hantera fordonet och dess döda vinklar. Men riskerna är större med en SUV.
 
Hur stor andel av SUV köparna tror du bor så ? Kan det vara en promille om vi ska överdriva lite ?
En promille? Jag har tre i min närhet som har suv, mamma på landet, kompis på landet och en kompis i samma ort som jag (där den egentligen inte behövs)
 
En promille? Jag har tre i min närhet som har suv, mamma på landet, kompis på landet och en kompis i samma ort som jag (där den egentligen inte behövs)
Det är en ganska liten andel av svenska folket som bor på landet. Dessutom behöver inte alla som bor på landet en SUV. De flesta har en väg till sitt hus och inte myr eller åker att köra på...
 
Det är en ganska liten andel av svenska folket som bor på landet. Dessutom behöver inte alla som bor på landet en SUV. De flesta har en väg till sitt hus och inte myr eller åker att köra på...
Du har ju inte en aning om hur många som har suv som bor på landet. Min vän som bor på landet har haft V70 innan, Men det funkar inte optimalt trots att hon, tro det eller ej, har en väg till huset. Det är en grusväg på ca 3 km, sista 700 m är av lite sämre art med en del gupp och en vinter som denna är det mkt geggigt tex. Så är det ju rätt vanligt att vägarna ser ut på landet.
Har många vänner med bil, men som sagt, bara en med en suv i ’onödan’.
Eller vänta, en i stallet har suv. Och det är bra när man har häst, köra ut i hagen, lergegga och ickeväg, hade aldrig gått annars. Hon är dessutom äldre och det är lättare för henne att kliva i o ur än en låg bil.
 
Du har ju inte en aning om hur många som har suv som bor på landet. Min vän som bor på landet har haft V70 innan, Men det funkar inte optimalt trots att hon, tro det eller ej, har en väg till huset. Det är en grusväg på ca 3 km, sista 700 m är av lite sämre art med en del gupp och en vinter som denna är det mkt geggigt tex. Så är det ju rätt vanligt att vägarna ser ut på landet.
Har många vänner med bil, men som sagt, bara en med en suv i ’onödan’.
Eller vänta, en i stallet har suv. Och det är bra när man har häst, köra ut i hagen, lergegga och ickeväg, hade aldrig gått annars. Hon är dessutom äldre och det är lättare för henne att kliva i o ur än en låg bil.
Hade V70n fyrhjulsdrift?
Finns det ett behov av att köra bilen i hagen? Är det inte bättre att använda en fyrhjuling eller annat redskap för det?
 
Hade V70n fyrhjulsdrift?
Finns det ett behov av att köra bilen i hagen? Är det inte bättre att använda en fyrhjuling eller annat redskap för det?
Nej den hade inte fyrhjulsdrift, det hade funkat bättre men hon köpte en suv denna gång pga av boendet. De är bättre på dåliga vägar, dessutom säkrare när det gäller vilt.
Visst kan vi använda fyrhjuling i hagen ist men det känns lite onödigt att köpa en när den skulle behövas ett par ggr om året max?
 
Nej den hade inte fyrhjulsdrift, det hade funkat bättre men hon köpte en suv denna gång pga av boendet. De är bättre på dåliga vägar, dessutom säkrare när det gäller vilt.
Visst kan vi använda fyrhjuling i hagen ist men det känns lite onödigt att köpa en när den skulle behövas ett par ggr om året max?
Jag tror ändå dessa köpare är en minoritet av alla SUV:köpare. Det säger sig själv när 60% av alla Volvobilar som säljs är SUV:ar. 60% av köparna lär knappast bo ute på landet och köra ute i leriga hästhagar någon gång om året.
 
Jag tror ändå dessa köpare är en minoritet av alla SUV:köpare. Det säger sig själv när 60% av alla Volvobilar som säljs är SUV:ar. 60% av köparna lär knappast bo ute på landet och köra ute i leriga hästhagar någon gång om året.
Alltså det är ju väldigt många som bor lantligt, och sådana grusvägar skiftar sig ju gärna under året och suvar håller ju bättre för gropar och sådant. Dessutom betydligt säkrare om en krockar med vilt, och det är ju väldigt många som inte bor inne i Sthlm o slipper möten med vilt.
 
Alltså det är ju väldigt många som bor lantligt, och sådana grusvägar skiftar sig ju gärna under året och suvar håller ju bättre för gropar och sådant. Dessutom betydligt säkrare om en krockar med vilt, och det är ju väldigt många som inte bor inne i Sthlm o slipper möten med vilt.
SUV:ar håller inte bättre för gropar. Det ska vara om groparna är så djupa att underedet skadas. Det ska ju vara rejält dåligt underhållna vägar för det.
Om du jobbar ute på nåt hygge i skogen där groparna är så djupa av skogsmaskinerna att en normal bil har problem att ta sig fram så finns det såklart ett syfte.
Idag är vanliga bilar säker även mot vilt. Det dör 5 personer om året i viltolyckor motför 99 i singelolyckor. Känns som ett svagt argument.
 
SUV:är håller inte bättre för gropar. Det ska vara om groparna är så djupa att underedet skadas. Det ska ju vara rejält dåligt underhållna vägar för det.
Om du jobbar ute på nåt hygge i skogen där groparna är så djupa av skogsmaskinerna att en normal bil har problem att ta sig fram så finns det såklart ett syfte.
Idag är vanliga bilar säker även mot vilt. Det där 5 personer om året i viltolyckor motför 99 i singelolyckor. Känns som ett svagt argument.
När får man lov att använda en suv för dig då?
Morsans personbil skakade sönder av lantlig väg (obs väg) men suven håller och har hållt i evigheter.
 
När får man lov att använda en suv för dig då?
Morsans personbil skakade sönder av lantlig väg (obs väg) men suven håller och har hållt i evigheter.
Det finns adaptiv fjädring på normala bilar också. Som fungerar bra på gropiga och guppiga vägar.

Som ett arbetsfordon. Tex , om du ska ut till ett skogshygge utan riktig bilväg. Då behöver du en bil med förhöjd markfrigång.
 
SUV:ar håller inte bättre för gropar. Det ska vara om groparna är så djupa att underedet skadas. Det ska ju vara rejält dåligt underhållna vägar för det.
Om du jobbar ute på nåt hygge i skogen där groparna är så djupa av skogsmaskinerna att en normal bil har problem att ta sig fram så finns det såklart ett syfte.
Idag är vanliga bilar säker även mot vilt. Det dör 5 personer om året i viltolyckor motför 99 i singelolyckor. Känns som ett svagt argument.
Senast jag var och köpte hö så skrapa jag i underredet på min v40. Grusvägar har en tidens till att bli höga på mitten och lägre där däcken rullar.
 
Det finns adaptiv fjädring på normala bilar också. Som fungerar bra på gropiga och guppiga vägar.

Som ett arbetsfordon. Tex , om du ska ut till ett skogshygge utan riktig bilväg. Då behöver du en bil med förhöjd markfrigång.
Är ju lättare att köpa en suv som en vet tar sig fram bra på lantlig väg, än att leta personbil som kanske kan fungera. Min Volvo V50 som jag hade förr Skrapade i på väg ut till morsan, men det gick ju, dock inte optimalt.
Nåja, eftersom du då inte tycker ngn privatperson ska ha suv så kommer vi inte komma överens. Tur att du är nedröstad både här och ute i samhället:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp