Svårfångad häst, tips?

S

smyg

Hej,
jag har en kompis som har köpt ett halvblod från vår ridskola. Nu har hon ett problem som vi försöker lösa tillsammans..

Allt var frid och fröjd i hans nya stall, förutom en sak. När man ska hämta honom i hagen är han helt OMÖJLIG att fånga utan att behöva ta in ALLA hästarna och få tag på honom då. Även om man har med godis (har testat att också ha olika varje gång) så ignorerar han en HELT, och galopperar bort, gömmer sig i skogen. Sist fick hon hålla på i 1,5 timme för det var helt omöjligt. Flera stycken försökte att få in honom men han bara galopperade runt.

Annars en väldigt trevlig häst, frisk, jobbar bra etc. Men det här är ett stort stort problem då det alltid tar en sån tid, och jag vet ju att man inte ska låta honom "vinna" och slippa ridningen. Men 1,5 timme för att sen ta in alla hästar i hagen pga en häst är inte kul.. Någon som haft samma problem, eller bara har bra tips??? :confused:
 
Sv: Svårfångad häst, tips?

Hmm.. har inte dessa problem själv (mina möter mig vid grinden eller komma i full galopp när jag närmar mig :angel:) men har baar ett råd att ge: MASSOR med BERÖM! Oavsett hur lång tid det tar att fånga honom så måste han få TONVIS med beröm (och ev. godis) när han väl är fast. Det ska vara en positiv sak att få komma in helt enkelt! :)
 
Sv: Svårfångad häst, tips?

Jag har samma problem med min häst, och fick ett tips från en kompis att göra en såkallad Join-up med hästen. Det hade hon gjort med sin förra häst som hade varit svårfångad i hagen.

Det går till som så att du släpper hästen i ett ridhus eller en padock, och börjar gå efter hästen. Bara gå, gå, gå eller spring, spring, spring om det nu är så att hästen springer. Bara följ efter hela tiden. Efter en stund kan du börjar experimentera med att byta varv osv, för att se om hästen "följer dig". Troligtvis kommer den göra det. Man måste ha tålamod när man gör det här, för det tar lååång tid. Avsluta med att vända dig, gå från hästen och sätt dig ner på huk. Har du lyckats kommer hästen komma fram och nosa på dig och stå kvar där.

Efter att hon gjort detta hade hon inga problem att ta in honom. Kalla det magi, eller hästspråk eller whatever, men det funkade.

Själv har jag inte testat det än, men när jag skulle ta in min häst i söndags gjorde jag något liknande. Jag gick efter, bara gick gick gick och gick tills jag tappade tålamodet för jag fick verkligen inte in odjuret. Så jag slutade följa efter, satte mig ner på huk och bara satt där.

Det funkade på alla hästar utom min. Varenda häst kom fram och nosade på mig och stod kvar, medans min stod ett par meter bort och surade. Haha, typiskt. Men jag ska testa i ridhuset någon dag så får vi se om det funkar då :)
 
Sv: Svårfångad häst, tips?

Enklast att börja är ju att ta in honom samtidigt som alla andra ska in.
Se till att han alltid har mat inne i boxen och låt honom äta medans han borstas,sedan får man växla mellan att i dag ska du ridas och i dag ska du bara bli pysslad med.

Gå ut och fodra hästarna i hagen med hö,se till att du kan komma intill hästen och ta på honom,går han bara undan så ta en annan häst och kela med gå sedan efter hästen som inte vill,byt varv osv smek honom lätt där du kommer åt.
När han har lugnat sig och inte längre blir sur och går undan när du kommer nära och tar på honom så gå ut ur hagen och låt hästarna vara.

Se till att hästen kommer in i stallet även om ni inte ska rida,ge honom mat,bosta osv är det sent på kvällen så räcker det bara med att ta in honom,annars lite mat och borstning samtidigt som han äter och sedan ut i hagen igen..:D
 
Sv: Svårfångad häst, tips?

Det kan inte vara P det handlar om =) Har annars en tjej i vårat stall som har samma problem, hon har världens problem att få in sin häst från hagen. Och jag tror hon har mutat honom dom grr när hon fått in honom ifrån hagen. Nu tror jag att hon börjat rida på förmiddagarna så han får oftast stå inne på morgonen när dom andra går ut.
Det jag vet som nästan alltid funkar är mutning..typ morötter eller nåt som låter i hinken. Problemet man kan få där är att alla hästar kommer hehe.
 
Sv: Svårfångad häst, tips?

Jag har samma problem med min häst, och fick ett tips från en kompis att göra en såkallad Join-up med hästen. Det hade hon gjort med sin förra häst som hade varit svårfångad i hagen.

Det går till som så att du släpper hästen i ett ridhus eller en padock, och börjar gå efter hästen. Bara gå, gå, gå eller spring, spring, spring om det nu är så att hästen springer. Bara följ efter hela tiden. Efter en stund kan du börjar experimentera med att byta varv osv, för att se om hästen "följer dig". Troligtvis kommer den göra det. Man måste ha tålamod när man gör det här, för det tar lååång tid. Avsluta med att vända dig, gå från hästen och sätt dig ner på huk. Har du lyckats kommer hästen komma fram och nosa på dig och stå kvar där.

Efter att hon gjort detta hade hon inga problem att ta in honom. Kalla det magi, eller hästspråk eller whatever, men det funkade.

Själv har jag inte testat det än, men när jag skulle ta in min häst i söndags gjorde jag något liknande. Jag gick efter, bara gick gick gick och gick tills jag tappade tålamodet för jag fick verkligen inte in odjuret. Så jag slutade följa efter, satte mig ner på huk och bara satt där.

Det funkade på alla hästar utom min. Varenda häst kom fram och nosade på mig och stod kvar, medans min stod ett par meter bort och surade. Haha, typiskt. Men jag ska testa i ridhuset någon dag så får vi se om det funkar då :)

Precis så man ska göra, asbra förklarat med :)
 
Sv: Svårfångad häst, tips?

gå efter hästen tills den går att ta, det kan ta mkt lång tid men det funkar. Om du inte tittar på hästen kan det gå bättre att få den att vilja bli tagen, titta ner i marken som om du e deppig. lycka till och glöm inte TÅLAMOD
 
Sv: Svårfångad häst, tips?

Jag har samma problem med min häst, och fick ett tips från en kompis att göra en såkallad Join-up med hästen. Det hade hon gjort med sin förra häst som hade varit svårfångad i hagen.

Det går till som så att du släpper hästen i ett ridhus eller en padock, och börjar gå efter hästen. Bara gå, gå, gå eller spring, spring, spring om det nu är så att hästen springer. Bara följ efter hela tiden. Efter en stund kan du börjar experimentera med att byta varv osv, för att se om hästen "följer dig". Troligtvis kommer den göra det. Man måste ha tålamod när man gör det här, för det tar lååång tid. Avsluta med att vända dig, gå från hästen och sätt dig ner på huk. Har du lyckats kommer hästen komma fram och nosa på dig och stå kvar där.

Efter att hon gjort detta hade hon inga problem att ta in honom. Kalla det magi, eller hästspråk eller whatever, men det funkade.

Själv har jag inte testat det än, men när jag skulle ta in min häst i söndags gjorde jag något liknande. Jag gick efter, bara gick gick gick och gick tills jag tappade tålamodet för jag fick verkligen inte in odjuret. Så jag slutade följa efter, satte mig ner på huk och bara satt där.

Det funkade på alla hästar utom min. Varenda häst kom fram och nosade på mig och stod kvar, medans min stod ett par meter bort och surade. Haha, typiskt. Men jag ska testa i ridhuset någon dag så får vi se om det funkar då :)

Precis så har jag också gjort. bara att jag manar hästen bort i från mig Tex snurrar grimskaftet efter hon/han. efter jag har gått efter hästan i ca en minut så vissar hästen intresset fören TEX vikar med öronen mot en, vänder om eller på nått vis komma fram till dig. vänd dig då om och sätt dig på huk. Efter ett tag så kommer hästen fram till dig, men om inte. så gör du om allt. Kanske lite dåligt förklarat, men det är nått liknande jag gör:crazy::p
 
Sv: Svårfångad häst, tips?

Lär hästen att grimman på betyder godis. Ge den en godisbit varje gång grimman satts på (både inne i stallet och ute i hagen). Ge bara godis i samband med grimman, aldrig annars. Beröm alltid när hästen har fångats, även om det tar flera timmar.
 
Sv: Svårfångad häst, tips?

Lär hästen att grimman på betyder godis. Ge den en godisbit varje gång grimman satts på (både inne i stallet och ute i hagen). Ge bara godis i samband med grimman, aldrig annars. Beröm alltid när hästen har fångats, även om det tar flera timmar.

Fast det där känns ju som en jäkla genväg, och du får ju faktiskt inte hästen att vilja komma in, utan du får den att vilja äta godis. Jag tror inte det håller i längden faktiskt, man måste få hästen att vilja komma in/vilja komma till människan.
 
Sv: Svårfångad häst, tips?

Hej. Du har fått en del jättebra tips.

En sak som ni ska tänka på är att träna ofta. Inte bara när hästen ändå ska in. Ni måste också ha gott om tid så det får liksom inte vara någon stress för att ni har tider etc att passa.

En sak som vi gjorde när vår pålle hade lite sådana tendenser för sig i början var att vi gick in i hagen med grimman under armen. Men vi nonchalerade honom totalt - gick inte rakt mot honom utan siktade liksom in oss på en punkt framför honom en bit ifrån. I början kanske 10- 15 meter ifrån.

Vi var noga med att inte ge honom så mycket som en blick! Inget prat med honom heller. Total nonchalans alltså!

När vi kom fram till den punkt vi hade bestämt oss för så bara stannade vi där, satte oss på huk och började plocka gräs med fingrarna. Sedan reste vi oss - gick en liten bit (dock inte mot hästen) och satte oss att plocka gräs igen.

Så där höll vi på. Till sist kunde man se (om man kikade i smyg under lugg :D) att han blev väldigt uppmärksam på vad vi gjorde och framförallt nyfiken!. Han började till slut själv närma sig och till slut stod han ända framme och började äta gräs precis intill våra gräs-plockande fingrar. :)

När man fått hästen så långt tror jag det är viktigt att inte kasta sig över honom och ta fast i grimman - då får man nog börja om.

Vi reste oss i stället (med ansiktet vänt bort från honom) och gick därifrån. Detta körde vi med ett bra tag och flera gånger om dagen om vi hade möjlighet innan provade att vända oss mot honom när han kom. Men vi bjöd bara på något gott och lämnade honom sedan.

Till slut var det inga problem att hämta honom - han kommer själv. :)
 
Sv: Svårfångad häst, tips?

Hej. Du har fått en del jättebra tips.

En sak som ni ska tänka på är att träna ofta. Inte bara när hästen ändå ska in. Ni måste också ha gott om tid så det får liksom inte vara någon stress för att ni har tider etc att passa.

En sak som vi gjorde när vår pålle hade lite sådana tendenser för sig i början var att vi gick in i hagen med grimman under armen. Men vi nonchalerade honom totalt - gick inte rakt mot honom utan siktade liksom in oss på en punkt framför honom en bit ifrån. I början kanske 10- 15 meter ifrån.

Vi var noga med att inte ge honom så mycket som en blick! Inget prat med honom heller. Total nonchalans alltså!

När vi kom fram till den punkt vi hade bestämt oss för så bara stannade vi där, satte oss på huk och började plocka gräs med fingrarna. Sedan reste vi oss - gick en liten bit (dock inte mot hästen) och satte oss att plocka gräs igen.

Så där höll vi på. Till sist kunde man se (om man kikade i smyg under lugg :D) att han blev väldigt uppmärksam på vad vi gjorde och framförallt nyfiken!. Han började till slut själv närma sig och till slut stod han ända framme och började äta gräs precis intill våra gräs-plockande fingrar. :)

När man fått hästen så långt tror jag det är viktigt att inte kasta sig över honom och ta fast i grimman - då får man nog börja om.

Vi reste oss i stället (med ansiktet vänt bort från honom) och gick därifrån. Detta körde vi med ett bra tag och flera gånger om dagen om vi hade möjlighet innan provade att vända oss mot honom när han kom. Men vi bjöd bara på något gott och lämnade honom sedan.

Till slut var det inga problem att hämta honom - han kommer själv. :)

Lät som en väldigt bra grej! Ska jag nog ta och testa med min häst!
 
Sv: Svårfångad häst, tips?

Det där fungerade rätt bra på min senaste medis också när hon hade sina perioder (mkt roligare vara kvar i sommarhagen än ridas i paddocken). Men "plockade jag lite blommor" så gick det bra att fångas in sedan. Upptäckte knepet när jag faktiskt skulle plocka en bukett för att ställa i fikarummet och hon kom fram utan att jag märkte det och åt upp min bukett :rofl:
 
Sv: Svårfångad häst, tips?

Jag har haft samma problem med min ponny jag hade som barn. När hon gick på bete (stora naturbete) gick det aldrig att fånga henne. Hon gick fram till alla men fick hon en grimma eller rep om halsen svängde hon omkull den som höll fast och stack!
När betesäsongen var slut fick vänta tills alla hästar var intagna innan vi kunde ta henne. Då var det inga bekymmer.
Hon brukade få gå lös på gårdsplanen hemma (M-ö Ridskola), skrämdes inte av något. Jätte go häst på alla vis annars!

Nu har jag en shettis som är likadan! Nästan. Första betet, som 3-åring kunde vi efter alla nämda trix i inläggen ovan fånga henne. Men sen stod hon fastvuxen i marken. Den du!!! Det tog en timme att flytta henne 1 m fram...
Idag är hon 8 år och lätt att fånga, om inte hovslagarens bil kommer på uppfarten :D
 
Sv: Svårfångad häst, tips?

Jag hade samma problem med min pålla. Vad jag gjorde var att jag helt enkelt bara följde efter hon i hagen, tror det tog ca 15-20 minuter första gången innan hon blev less och vände sig emot mig så att jag lugnt kunde ta hon. Vi fick upprepa detta ibland, men för var gång så gick det fortare då hon insåg att jag inte gav mig.
 
Sv: Svårfångad häst, tips?

Tips på det som jag brukar köra med är att när du ska hämta hästen så titta aldrig på den. KOlla på någon annan häst och låssas att du ska hämta den, prata med hästen du ska låssas hämta.. (låssas då hämta den hästen som står närmast den hästen du ska hämta). Och göm grimman bakom ryggen. Sen så närmar du dig hästen utan attkolla på den..

havre hink gå ofta hem :D

Du kan även göra så att du går till hagen flera gånger, när du inte ska hämta honom, har med lite godis och när duär nära honom så får han en godis.. och lite gos.. sen går du därifrån.. då förknippar han inte alltid när du kommer med jobb..

okej, känns som något luddigt inlägg, men hoppas att du förstår :D
 
Sv: Svårfångad häst, tips?

När jag har bråttom blir shettisen svårfångad. Men om jag går baklänges mot henne brukar det gå bra!
"Gömma grimman" går hon inte på ;)
Jag vet inte varför vissa hästar är svårfångade.
Min häst har inga dåliga erfarenheter av något hemskt vi gjort. Vi har haft henne hela hennes liv nästan. Från 2-åring till nu 8-åring. Hon är snäll som ett lamm att borsta, verka, klippa, lasta etc. Hon är framåt och pigg att rida o tömköra! Positiv o go.
Så ni ska inte ge upp och tro att er häst inte vill bli ompysslad o riden av er.
Det är lätt att känna sig oälskad när ens häst avvisar en så :cry:
 
Sv: Svårfångad häst, tips?

Min är svårfångad när han inte är nöjd med livet, om han tycker jag aktiverar honom för lite ect. Springerh an så springerj ag efter :angel: Ellero m han kommer fram och jag ser att han är pigg hoppar jag till närh an kommer nära så han får springa ett par varv brukar göra så typ tre gånger sen kommer han!

Tar mig nu max 10 minuter att få in honom mot närmare en timme förut!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 376
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 637
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 730
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp