Svårfödd kanin.. Lusern?

Morsan

Trådstartare
Vi har en liten olycksfågel hos oss. En kanin av obestämd ras, antagligen dvärg- någonting och korthårig. Han har oturen att har felväxta tänder som hela tiden måste åtgärdas. Antagligen har detta gjort att han inte är van att äta klokt av allt. Idag äter han pellets, gurka, apelsin och ett och annat äppelträdsblad. Det är omöjligt att få honom intresserad av hö o dy.
Lägg nu märke till att problemet är under åtgärd, dvs tänderna.

Nu till frågan: Kan man ge lusernpellets torrt tro? Eller är det risk för foderstrupsförstoppning, typ?
Finns det annat alternativ? Tänker på fibrerna i det eftersom han ratar gräs/hö.
 
Sv: Svårfödd kanin.. Lusern?

Vet inget om fodret du frågar om :(
Men är det helt omöjligt att få honom att äta hö om ni barabarabara ger honom hö?
En av mina kaniner ratade också hö tills jag bestämde att "nu får det fantamej vara nog kaniner måste äta hö!" och nu äter hon det gladeligen. Hon har inget fel på tänderna dock...
 
Sv: Svårfödd kanin.. Lusern?

Ja jag har funderat på lusernstrå. Ska se om jag hittar någon i min närhet som fodrar med det och prova..:)

Ang Krafft Groov, ska inte det med blötläggas? Eller har vi kanske förr alltid gjort det av ohejdad vana..:D
 
Sv: Svårfödd kanin.. Lusern?

Det tror jag då inte behövs.
Jag blötlägger inte krafften och inte heller den andra uppfödaren som jag delar fodret med. :)
 
Sv: Svårfödd kanin.. Lusern?

Vissa blötlägger grooven, andra inte. Men för kanin kan jag inte tänka mig det behövs? Det är ju för att förhindra foderstrupsförstoppning man gör det och en kanin äter ju inte så mycket?
 
Sv: Svårfödd kanin.. Lusern?

Vågar man prova lusern kanske. Jag kom på att det kanske skulle kunna smaka lille ninen även med något blötlagt! Han gillar ju tex gurka som är vattnig.
Åh, vad jag önskar att han ville gnaga på goda äppelkvistar som de andra gnagarna! Har haft lite tandvård idag igen med fil för att hålla efter tänderna.
 
Sv: Svårfödd kanin.. Lusern?

Äter han verkligen inte om man bara får hö och inget annat?

Det man ska tänka på med lucern är att kaniners naturliga föda har lågt innehåll av protein medan lucern innehåller mycket protein. Om/hur mycket det är skadligt med för mycket vet jag dock inte.
 
Sv: Svårfödd kanin.. Lusern?

Har du provat att ge hösilage? Mina tycker bättre om det än hö. Fast de äter ju i stort sett allt... :)
 

Liknande trådar

A
Foder & Strö Hur försiktiga är ni med att vänja in nytt foder som fibergi och lusern? Min vetr tyckte jag kunde ge 1kg lusernpellets uppblött till...
Svar
5
· Visningar
1 256
Senast: Ellyne
·
Foder & Strö Min valack har under en tid haft rejält med problem med tänderna, allt ifrån broskbildningar som plockats bort, tänder som flyttats i...
2
Svar
20
· Visningar
1 821
Senast: Zeeke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp