Svart köp av bostadsrätt?!

Om och du växlar in 20.000 till Euro inför en tågluff och kommer tillbaka med 10.000 och säger att du levde billigt, nekar de att växla tillbaka dem igen och stoppa in dem på ditt konto? Nej.
Ganska smart faktiskt, aldrig tänkt på det innan :p
 
Jag skulle över huvud taget vara försiktig att ta emot en så stor summa i kontanter och sedan förvara hemma. I en tidigare brf var det en egenföretagare som fick inbrott, det enda inbrottet i vårt område på flera år. Precis den dagen/de dagarna hon hade en större summa kontanter i hemmet. Så det fanns funderingar på om de som bröt sig in hade kännedom om detta.

Så i teorin skulle den du säljer till veta att kontanter finns i lägenheten, och be ngn kriminell bekant göra inbrott och ta tillbaka pengarna. Det kan ju kanske vara svårt att förklara varför man hade 60 000kr i lägenheten när man anmäler inbrottet, och jag tror inte ngn försäkring täcker så stora kontantbelopp vid inbrott.
 
Absolut! Men nu har priserna i området äntligen ökat, så styrelsen skulle verkligen ifrågasätta varför vi säljer en lägenhet till halva priset. Framför allt när det inte finns några tomma lägenheter i föreningen och det finns flera som varit på oss om att de vill köpa den.

/Lizzie

Jag menade absolut inte att ni borde ha gått med på det (är ju t.o.m olagligt) utan det var mer bara en input om vad båda parter kan tjäna på en svart affär:)a
 
Om och du växlar in 20.000 till Euro inför en tågluff och kommer tillbaka med 10.000 och säger att du levde billigt, nekar de att växla tillbaka dem igen och stoppa in dem på ditt konto? Nej.
Men då har du kvittot på den första växlingen och har kunnat förklara varifrån du fått 20 000 euro - om du bara kommer med 10 000 euro så ska de vägra. Har du det första kvittot så kan de påstå att de är i god tro (sedan om du återanvänder ditt kvitto för flera transaktioner. Det är en annan femma)
 
Men då har du kvittot på den första växlingen och har kunnat förklara varifrån du fått 20 000 euro - om du bara kommer med 10 000 euro så ska de vägra. Har du det första kvittot så kan de påstå att de är i god tro (sedan om du återanvänder ditt kvitto för flera transaktioner. Det är en annan femma)

Så om du inte återanvänder ett kvitto - så kommer du (om kontoret följer lagen) ta bli tvungen att ta ut 200 000 kr för att kunna stoppa in 100 000 andra kr. Jag kan inte se hur det löser ditt problem med för mycket i oförklarliga kontanter
 
Men då har du kvittot på den första växlingen och har kunnat förklara varifrån du fått 20 000 euro - om du bara kommer med 10 000 euro så ska de vägra. Har du det första kvittot så kan de påstå att de är i god tro (sedan om du återanvänder ditt kvitto för flera transaktioner. Det är en annan femma)

Nej, 20000 kronor, inte euro. Mig har de aldrig frågat var jag fått pengarna från när jag växlat till annan valuta.
 
Så om du inte återanvänder ett kvitto - så kommer du (om kontoret följer lagen) ta bli tvungen att ta ut 200 000 kr för att kunna stoppa in 100 000 andra kr. Jag kan inte se hur det löser ditt problem med för mycket i oförklarliga kontanter

20000 och 10000. Man tar inte ut de första 20000, man har dem i madrassen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 497
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
727
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 593
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp