Bukefalos 28 år!

Svensk ardenner en inhemsk ras?

Riley

Trådstartare
Hur ligger det egentligen till med det? Räknas den svenska ardennern som en inhemsk ras, eller är det endast gotlandsrusset och den nordsvenska brukshästen som gör det? Google tycks ge mig olika svar i var och varannan träff.
 
Enligt ardennerföreningen är den svenska ardennern klassad som inhemsk av bevarandeskäl. Tydligen är den svenska ardennern lite mindre än vad de ofta är internationellt. Svenska ardennerhästar exporteras tydligen ofta för den anses vara av bra kvalité men jag hittade också en importerad hingst i hingstlistan.
 
Det räknas som en inhemsk ras eftersom den här är bevarad som den arbetshäst den en gång var. Utomlands, kanske framför allt i ursprungslandet Belgien, har det varit andra avelsmål som styrt (exempelvis massa för köttets skull) och därför är svensk ardenner idag ett begrepp.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 348
Senast: hundtant
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 852
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 302
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 469
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp